Skuggsamhället är livsfarligtDen växande arbetslivskriminaliteten hotar både marknadsekonomin och människovärdet, skriver Helle Klein.

”Att fylla 50 – i vår tid är det lika gammalt som Bockstens­mannen”Carl-Einar Häckner om att ta emot sin ålder.

Noll är en livsviktig siffra

Peter Larsson, civilingenjör och senior rådgivare hos Sveriges ingenjörer.

Krönika Trafiken och arbetsmiljön har mycket att lära av varandra, skriver DA:s krönikör, Peter Larsson, civilingenjör och senior rådgivare hos Sveriges ingenjörer.

Noll. Smaka på ordet eller tänk på siffran. Noll är ju egentligen ingenting men ihop med vision eller tolerans väcker det positiva känslor. Då säger noll något bestämt, det negativa ska inte få finnas. Som nolltolerans mot kriminalitet eller sexuella trakasserier eller visionen om noll skadade eller döda i den svenska trafiken.

Riksdagen tog ett sådant beslut 1997, det var djärvt och blev också omdebatterat. Men uppenbarligen har det tuffa målet och de åtgärder som följde haft effekt. Från över 500 dödade 1997 till 253 år 2017. För att inte tala om hur det såg ut för 50 år sedan, då över 1 000 personer dog per år när trafikvolymen var en bråkdel av dagens.

2018 bröts helt plötsligt denna positiva trend då hela 325 personer omkom i trafiken. Hur kunde det ske? Vad ligger bakom? Frågorna är än så länge fler än svaren.

Men vi dör inte bara i trafiken utan också på jobbet. Larmen om ökat antal dödsolyckor på arbetsplatser har duggat allt tätare. Så tätt att arbetsmarknadsminister Ylva Johansson ryckt ut och deklarerat att det är ”nollvision” mot dödsolyckor som gäller på jobbet – också! Med 18 döda redan första kvartalet i år är det självklart att det behövs mer av handling.

Arbetsmiljöarbetet är historiskt äldre än trafiksäkerheten. Det stora genombrottet kom i mitten av 1900-talet.

Lagar skärptes, myndighetstillsynen byggdes ut och forskning bidrog med nya kunskaper. Det gav resultat, från över 400 dödsfall år 1955 till en bra bit under 50 dödsfall de senaste åren.

Men är då trenden bruten även här? Ska vi verkligen behöva uppleva en framtid med fler dödade på arbetsplatserna?

Det som förenar framgången för trafiksäkerheten och arbetsmiljön är kombinationen av systematik, medvetenhet, organisation och vilja. Allt hänger ihop. Alla delar krävs för att nå framgång.

Nedmonteringen av arbetsmiljöarbetet för cirka tio år sedan var ingen bra signal. Tvärtom. En otydlig organisation och därmed ansvar vid upphandlingar har inte gjort saken bättre. Vår mänskliga efterlevnad är ytterligare en annan. Det finns faktiskt skäl att respektera både varningsskylten på arbetsplatsen och hastighetsbegränsningen.

Säkerhetstänkandet är mer eller mindre utvecklat inom olika sektorer. När ett flygplan störtar får det inte bara rubriker. Det leder också till omfattande utredningar med syfte att stärka säkerheten. Trafiken och arbetsmiljön har mycket att lära av varandra, men säkert också av andra sektorer.

Livet är förenat med risker, javisst. Dödsfall kommer sannolikt inte att kunna undvikas helt även i framtiden. Men det kan bara vara noll som gäller och som är ledstjärnan

Har vi lärt oss att tänka efter före?

1Kommentarer

Thorsten Schütte:

Helt rätt tänkt med nollvision för trafikdöda och dödade i arbetsplatsolyckor. Men det dör ca 1500 människor per i vardera självmord och fallolyckor, varför är det så lite väsen om dem? Här behövs också en kraftfull vision!

Vad tycker du?

Håll god ton, håll dig till ämnet och skriv gärna kort.

Läs mer från Dagens Arbete:

Avtal 2020

KI tror på oförändrad löneökning

Återhållsamma löneökningar kan hålla arbetslösheten nere, men gör det samtidigt svårt att nå inflationsmålet. I sin lönebildningsrapport spår Konjunkturinstitutet att vårens avtal landar på samma nivå som sist.

Marcus Bolin

Han är ny avtalsansvarig på Pappers

Ny ansvarigFyraprocentigt lönelyft. Plus bättre pensioner och mindre övertid. Pappers inledde årets avtalsrörelse med en rivstart – och en ny ansvarig, Marcus Bolin.

Från filmen om märket.

Striden om märket

VIDEO: MÄRKETIndustrins modell för lönesättning är under press. Dagens Arbete förklarar varför, och visar i en film vad märket är.

Vad är viktigast i avtalsrörelsen?

DA frågarVilka frågor är viktigast att ditt fackförbund driver i avtalsförhandlingarna? Vi frågade några industriarbetare vad de tycker. Nu vill vi även höra DIN åsikt!

2

Läs allt om Avtal 2020

Ring of fire

ÖGONBLICKET  Klockan är 16.48 i den brandskadade skogen i Kårböle i Hälsingland.

Är det här verkligen liberal politik?

KRÖNIKAMan kan bli förbannad på S när de lägger fram en budget för rika män. Men ännu mer på de liberala partierna som kräver dessa kompromisser, skriver Per-Olof Sjöö, förbundsordförande för GS-facket.

1

Kvinnornas löner ökar för sakta

KRÖNIKALönerna i kvinno- och mansdominerade jobb måste värderas lika. Men det får inte innebära att vi ger avkall på våra krav mot att få större del av företagens vinster, skriver Pappers ordförande Pontus Georgsson.

Drogerna ska bort – inte människorna

KRÖNIKAVi måste hjälpas åt att få bort alkohol och droger från våra arbetsplatser – och se till att de som fastnat i missbruk får hjälp, skriver Marie Nilsson är förbundsordförande för IF Metall.

”Metoo-rörelsen gav skjuts åt föreskriften”

DA MÖTERUnder sina fem år på Arbetsmiljöverkets har Erna Zelmin-Ekenhem sett hur de psykosociala arbetsmiljöproblemen uppmärksammats allt mer.

DA GRANSKAR SKUGGSAMHÄLLET

Bortstädad: Mannen som försvann

BortstädadHan kom från Mongoliet, skadades allvarligt. Och försvann från landet. Han är bara en av många som mist eller nästan mist sitt liv i Sveriges nya laglösa arbetsliv.

Tidslinje: Så har skuggsamhället vuxit fram

TidslinjeEn rad politiska beslut har lett fram till ett laglöst arbetsliv där människor utnyttjas. Kontroller har slopats och det har lett till ökat fusk. Terrordådet på Drottninggatan blev en ögonöppnare.

Skuggsamhället är livsfarligt

LEDAREDen växande arbetslivskriminaliteten hotar både marknadsekonomin och människovärdet, skriver Helle Klein.

3

Alla artiklar om Skuggsamhället

Peder har full koll på papperen

BESKYDDARENHan har startat pappersbruk, jobbat för polisen och räddat mängder av saker till eftervärlden. Möt Peder Werner, papperskonservator.

”Hårdför nationalism – en dålig väg framåt för arbetarrörelsen”

GÄSTKRÖNIKAArbetarrörelsens framtid ligger inte i att låna in rasistiskt och antidemokratiskt tankegods från SD. Det finns inte tillräckligt många väljare med rasistiska åsikter i Sverige för att det ska löna sig, skriver historikern Henrik Arnstad

Ovisst igen för Berg o Berg

Det senaste året har personalen på Berg o Berg först fått ett nedläggningsbesked, för att sedan räddas i sista stund. Nu ska företaget vräkas från lokalerna.

Delpension

Arbetsgivare missar betala in pensionspengar

Har du koll på att du får pengar till den nya delpensionen? Anställda kan förlora tusenlappar när arbetsgivare missar att betala in premien. Vi visar hur du kollar ditt pensionsbesked.

”Det är skönt att komma ifrån jobbet”

Sugen på att jobba mindre när du blir äldre? Möjligheten finns, men det är svårt för de flesta att få det att gå runt ekonomiskt. I stålindustrin, däremot, har man sparat extra till pensionen länge.

”Skulle gärna vara mer med barnbarnen”

På Svenska Fönster i Edsbyn är det inte ovanligt att gå ner i tid när pensionsåldern närmar sig. En riktig långhelg varannan vecka kan göra de sista yrkesåren lite lättare.

Läs allt om avtal 2020 här

Ladda ner senaste e-DA här!

Dagens Arbete finns som gratis e-tidning. Här finns också ett sökbart arkiv två år bakåt, du når lätt våra inlästa reportage och kan länka till spännande vidareläsning. Här kan du ladda ner appen.

2
Motorer i Volvo Cars fabrik i Skövde.

Skövdefacket försiktigt positivt till nya motorbolaget

Facket på Volvo Cars motorfabrik i Skövde är försiktigt positivt till Geelys planer på att lägga tillverkningen av förbränningsmotorer i ett eget bolag – ser möjligheter att växa. Men det finns en oro att man missar elektrifieringen.

Industrin och klimatet

”S och LO måste enas om en grön politik”

DEBATTMiljoner demonstrerade för klimatet förra fredagen. Kampen för kommande generationers klimaträttvisa börjar allt mer likna arbetarrörelsens krav på demokrati, jämlikhet och ekonomisk rättvisa för hundra år sedan, skriver företrädare för S-föreningen Reformisterna.

1

Den här gången tänker jag inte sticka

KRÖNIKAAtt fylla 50 – i vår tid är det lika gammalt som Bockstens­mannen, skriver Carl-Einar Häckner.

yxor slås fast i bil

Få bäst hugg på vedbacken

Test: KlyvyxorDA:s testpanel består av tre vana vedhuggare som tar sig an sex klyvyxor i olika prisklasser och från olika tillverkare.

Franska gruvarbetare demonstrerar

Franska gruvarbetare kan få skadestånd

I Frankrike kan de som har jobbat med farliga ämnen få skadestånd för att de är oroliga för att bli sjuka. 731 franska gruvarbetare har fått stöd för sina krav i Högsta Domstolen.

Giftig mark

Arbete pågår – då stoppas saneringen

MiljöskuldDe anställda på Ovako i östgötska Boxholm jobbar på giftig mark. En undersökning har varnat för risker med förorenat damm, men företaget gör en annan bedömning.

Här blev det övertid

ÖGONBLICKETKlockan är 12.50 på Metsä board i Husum. Ett lager till en växellåda har plötsligt pajat.

DA:s reporter kan få pris för bevakningen av Skuggsamhället

TidskriftsprisetElinor Torp kan bli Årets journalist. Hon nomineras för sitt envisa arbete med att belysa den underbevakade skuggvärlden på en bitvis helt laglös arbetsmarknad.

Hämta mer

Jag förstår DA använder cookies enbart för att läsa av besöksstatistik. Läs mer om vår integritetspolicy här​. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du insamlandet av din IP-adress.