Debattartiklar är texter som tar ställning. Åsikterna är skribenternas egna.

”Vi borde vara mer öppet kritiska till S”

Publicerad 2019-12-19, 13:09   Uppdaterad 2020-08-25, 13:07

Jan-Inge Ogenfalk är pensionerad förtroendevald inom IF Metall i Linköping.

Replik | LAS Det handlar inte så mycket om intern information som att förbundet behöver visa sin ståndpunkt i den offentliga debatten när självklara fackliga frågor får stryka på foten, skriver Jan-Inge Ogenfalk i ett svar till IF Metalls förbundsordförande Marie Nilsson.

Tack för det snabba svaret på vår skrivelse. Tyvärr så handlade inte den enbart om det interna informationsarbetet som du ger uttryck för i svaret. Alla tittar inte på vår hemsida eller Dagens Arbete, som är en medlemstidning.

Vad vi syftar på är att förbundet inte syns i den offentliga debatten, vare sig det handlar om Las, januariavtalet eller den turbulens som blev inom LO:s samverkan.

Ta till exempel januariavtalet. Ett politiskt avtal som verkligen drabbar vårt fackförbund och de avtalsöverenskommelser som föreligger med arbetsgivarna. Här borde förbundet visa sig på den offensiva sidan och föra ut våra ståndpunkter på de angrepp som sker. Självklara fackliga frågor som nu får stryka på foten för att S så enträget vill spräcka Alliansen.

Vi har tappat och tappar fortfarande medlemmar och vi tror att det till stor del beror på att det är alldeles för tyst från våra led. Här har förbundsstyrelsen och du som dess ordförande ett stort arbete att ta tag i.

Med den nära anknytning vi har till S så borde vi vara mer öppet kritiska och påtala för allmänheten att vi inte står bakom de försämringar som S i dag har anammat.

Ska vi öka vårt medlemsantal så måste vi bli starkare i den offentliga debatten. Sedan måste vi också se till att den interna informationen når fram på ett bättre sätt, där finns också mycket att göra.

Jan-Inge Ogenfalk
Oroad IF Metall-pensionär från Linköping

”Vi gör allt för att nå ut i de kanaler vi förfogar över”

En kommentar till “Vi borde vara mer öppet kritiska till S

  • Håller med Jan-Inge. IF Metall borde utnyttja sin ställning på arbetsmarknaden bättre. Oavsett vem som utsätter den fackliga rörelsen för negativa beslut. Så borde de partierna få mothugg med kraftiga offentliga uttalanden. Medlemmarna vill ha en offensiv rörelse. Vad som görs upp i hemlighet med socialdemokraterna är ointressant. För övrigt, inte bättre att sossarna snöper oss än de borgeliga. Debatten förs på ett sånt sätt att det är tur att socialdemokraterna var med och tog beslutet om att försämra LAS. Jag hävdar att det inte känns bättre att bli halshuggen bara för att din kompis håller i bilan!

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Mer åsiktsmaterial

”Ett förbund som börjar angripa sina medlemmar kommer nog fortsätta tappa folk”

”Ett förbund som börjar angripa sina medlemmar kommer nog fortsätta tappa folk”

Läsare reagerar på DA:s kartläggning av SD-politiker som företräder IF Metall

Sluta slå på de arbetslösa

Marie Nilsson: Sluta slå på de arbetslösa

”Regeringens jobbpolitik är helt misslyckad”

Eva Burman: SD blir en vattendelare – för fackligt förtroendevalda

Eva Burman: SD blir en vattendelare – för fackligt förtroendevalda

Man kan inte företräda både SD och IF Metall - enligt fackets egna stadgar  Hur är det då möjligt att minst 20 förtroendevalda kandiderar för SD?

Gula fackföreningar hör inte hemma i Sverige

Gula fackföreningar hör inte hemma i Sverige

Fackföreningar ska vara av arbetare – för arbetare  Det skriver IF Metalls centrala ungdomskommitté i en insändare

Vill styrelsen i Gröna Arbetsgivare lösa problemen i skogen, eller skadar det resultaträkningen?

Vill styrelsen i Gröna Arbetsgivare lösa problemen i skogen, eller skadar det resultaträkningen?

GS-facket ger svar på tal  ”Reser en obekväm fråga”

Vill GS-facket lösa problemen i skogen, eller bara debattera dem?

Vill GS-facket lösa problemen i skogen, eller bara debattera dem?

Gröna arbetsgivare: Bilden är ofullständig   ”Är de en användbar berättelse i en bredare strid?”

”När stats­ministern glass-hånar arbetarna har han glömt vem som byggt landet”

”När stats­ministern glass-hånar arbetarna har han glömt vem som byggt landet”

Det är inte demonstranterna som borde skämmas, skriver Jesper Johansson på Elitfönster i Lenhovda   ”Svårt att missa klassföraktet i detta”

Wallenbergarnas oväntade comeback

Harald Gatu: Nu gör Wallenbergarna oväntad comeback

I går omodernt – i dag en framtidsbransch  Wallenberg går in i stålet igen  ”Det såg man inte komma”

Systemet hänger inte med

Eva Burman: Systemet hänger inte med

”Arbetslivet blir tuffare – men varken pension eller trygghetsförsäkringar hänger med”

Karensavdraget måste slopas

Per-Olof Sjöö: Karensavdraget måste slopas

”Röstar vi på makthavare som inte vet hur det känns att ha ett vanligt jobb får vi en politik som inte tar hänsyn till vanligt folk”

Du kanske också vill läsa…

”Ett förbund som börjar angripa sina medlemmar kommer nog fortsätta tappa folk”

Läsare reagerar på DA:s kartläggning av SD-politiker som företräder IF Metall

Marie Nilsson: Sluta slå på de arbetslösa

”Regeringens jobbpolitik är helt misslyckad”

”IF Metall ville vara puppet masters”

Tobias var frontfigur i strejken – nu lämnar han

Ringde facket 2018 för att få till kollektivavtal  ”Känner sådan misstro till mitt eget fackförbund"

Ovisst läge: Detta kan hända med hemskickade Teslamekanikerna

Ovisst läge: Detta kan hända med hemskickade Teslamekanikerna

Lockout, uppsägning eller status quo  Detta säger lagen om Teslas skyldigheter

Facken om SD: Förtroendeuppdrag och partipolitiken går inte ihop

Facken om SD: Förtroendeuppdrag och partipolitiken går inte ihop

IF Metall: Strider mot stadgarna  Så svarar de andra LO-facken

Dan är fackombud – och kandiderar för SD

Dan är fackombud – och kandiderar för SD

Kartläggning visar: SD-politiker företräder IF Metall  Arbetsplatser riskerar att stå utan ombud  "Vill de peta mig går jag ur direkt"

IF Metall: ”Det handlar om vår trovärdighet”

IF Metall: ”Det handlar om vår trovärdighet”

”Inget skyddsombud alls är bättre än ett skyddsombud från SD”  Anser att SD inte står upp för allas lika värde

Eva Burman: SD blir en vattendelare – för fackligt förtroendevalda

Man kan inte företräda både SD och IF Metall - enligt fackets egna stadgar  Hur är det då möjligt att minst 20 förtroendevalda kandiderar för SD?

Ovisst efter skräckraset i gruvan: ”Barnen börjar fråga”

Ovisst efter skräckraset i gruvan: ”Barnen börjar fråga”

Gruvarbetare satt instängd i sex timmar  Myndigheten kritiserar Boliden  "Man kan ju alltid hoppas att det var den sista"

IF Metall om nya taktiken i Teslastrejken: ”Ett schackspel”

IF Metall om nya taktiken i Teslastrejken: ”Ett schackspel”

Fackets nya strategi skapar förvirring  ”Konflikten är inte avbruten”