Industriarbetarnas tidning

Så kan du själv byta olja på bilen

12 mars, 2020

Skrivet av

Oljebyte Att byta motorolja med jämna mellanrum är helt avgörande för om bilen ska leva länge. Bilmekanikern Aws Hashem på Bavaria bilverkstad i Solna visar hur du byter olja som ett proffs.

”Att meka med bilar är smutsigt. Det är väldigt lätt dra med sig gammal olja och smuts in i kupén. Tänk på att använda handskar, arbetskläder, sittskydd, skydd för ratt, växelspak och golvmatta.” Det säger bilmekanikern Aws Hashem. Foto: Lina Larsson

Aws Hashem

Ålder: 37 år.

Yrke: Bilmekaniker, servicerådgivare, personlig tekniker på Bavaria i Solna.

Bakgrund: Växte upp i Bagdad med en far som älskade amerikanska bilar. Spenderade uppväxten med att skruva på en Oldsmobile och två Chevrolet Caprice så yrket föll sig naturligt.

Så gör du

Slarva inte med bytet

När bytte du motorolja senast? Förvånansvärt ofta slarvas det med oljebytet. Men motoroljan är lika viktig för bilen som blodet i din kropp. Om det inte hålls rent och friskt fungerar ingenting annat. Följ intervallen för oljebyte för just din bil. Ungefär efter 2 000 mil eller minst vartannat år är bra riktmärken. Byt gärna på hösten, inför den krävande vintersäsongen.

Oljefiltret, den gamla oljan och eventuella torkpapper är miljö­farligt avfall. Ta det till en miljöstation. Foto: Lina Larsson

Byt filtret – och även packningar

Samtidigt som du byter oljan ska du också byta oljefiltret som renar oljan från smuts och partiklar i motorn. Så här långt är många med. Däremot glömmer många att även byta packningar. Utan nya packningar kan den nya oljan lätt börja droppa, vilket kan leda till motorhaveri. Så byt packningen till både oljepluggen och, beroende på modell, även till oljefiltret.

Glöm inte att byta packningen till oljepluggen. Foto: Lina Larsson

Lossa på locket innan du tappar ut oljan

Skruva av motorlocket och lossa på oljefiltret innan du tappar ur den gamla oljan. Då rinner den ut ordentligt. Var noggrann med hur du fångar upp oljan. Den är mycket miljöfarlig och måste lämnas till miljöstation. Det här momentet kan vara kladdigt – använd skyddskläder. När du skruvar tillbaka oljepluggen, tänk på att inte skruva för hårt. Använd gärna en momentnyckel där man kan ställa in rätt tryck.

Den gamla oljan tappas ut. De flesta gör-det-själv-mackar har uppsamlingskärl man kan låna. Foto: Lina Larsson

Fyll på med rätt mängd – och rätt sorts olja

Det finns en uppsjö olika motoroljor där ute. Men chansa inte och tro inte att du kan göra klipp. Det kan bli dyrt i slutändan. Köp den olja som rekommenderas av tillverkaren. Var noggrann med att fylla på exakt rätt mängd. För lite kan slita ut cylindrarna och för mycket kan ge för högt tryck och sprickbildning. Lagom är bäst.

Använd den olja som tillverkaren rekommenderar. Foto: Lina Larsson

Tänk på

Kör du tunga släp, husvagn, har många kallstarter eller ofta kör din bil korta sträckor så kan det vara en bra idé att byta olja lite oftare än vid servicetillfällena.

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Du kanske också vill läsa…

Tälj din egen kaffeskopa

Tälj din egen kaffeskopa

Skopa upp morgonkaffet med något du tillverkat själv. Virkesmätaren Ulf Palo visar hur.

Håll pärlan skinande

Håll pärlan skinande

Biltvättsproffset Silas Mulondo skulle aldrig köra in sin Toyota i en automattvätt. Det kan repa lacken. I stället visar han hur du får fram glansen i en gör-det-själv-hall.

Håll motorsågskedjan vass

Håll motorsågskedjan vass

Kenneth Gabrielsson har 26 års erfarenhet som motorsågsinstruktör. Här visar han dig ­hur du slipar motorsågskedjan.

En bra svets låter som en arg humla

En bra svets låter som en arg humla

Kanske har du en gammal bil som du drömmer om att fixa eller ett smidesstaket som faller isär? Luis Olivares visar att det inte alls är svårt att lära sig svetsa – var bara nyfiken och våga.

Rädda dina favoritjeans

Rädda dina favoritjeans

Förr var jeans arbetskläder och slets ofta sönder över knäna. I dag är det vanligare att byxgrenen spricker. Skräddaren Kerstin Neumüller visar hur du enkelt kan laga dem själv.

Ta hand om kängorna i vinter

Ta hand om kängorna i vinter

Ett par läderkängor kan hålla i många år om du sköter dem rätt. Hovets stövelmakare Mark Beabey förklarar vad som krävs för att de ska överleva snö, slask och lera. 

”Gnugga inte för hårt”

”Gnugga inte för hårt”

Glöm huvudvärken när du står där med gräsfläckar på byxorna. Med enkla hjälpmedel går det att få bort den mesta smutsen, berättar Madelein Gusterman på tvätteriet Berendsen.

”Lägg inte på för tjockt”

”Lägg inte på för tjockt”

Vill du jämna till väggen lite innan du målar kan det vara bra att bredspackla. Robin Norén och Muamer Delic på Eksjöhus ger sina bästa tips.

”Var noggrann i början”

”Var noggrann i början”

Hur svårt kan det vara att få ett nytt kök på plats? Inte särskilt, tycker Petur Gudmundsson på Hjältevadshus. Här är hans bästa tips.

Så tar du hand om pannan

Så tar du hand om pannan

En äkta gjutjärnspanna äger man inte – man lånar den av sina barn. Månadens läsarproffs visar hur du får den att hålla länge.

Döden på jobbet

Varje år dör runt 50 människor i olyckor på jobbet. Genom de anhöriga visar vi vilka de omkomna var. I snitt tar det tusen dagar innan åtal väcks. En lång väntan för de sörjande.

De kom inte hem från arbetet

Förra året omkom 46 personer i olyckor på jobbet. Här berättar anhöriga om människorna bakom statistiken.

Föräldrarna: Man vittrar sönder

Olle Andersson Larsson och Christina Andersson fick vänta ett och halvt år innan åtalet lades ner. Ingen ställs till svars för deras son Robins död.

Utdragen väntan för de anhöriga

Efter en dödsolycka tar det i snitt 1000 dagar innan åtal väcks, visar Dagens Arbetes genomgång. Sedan kan det dröja över ett år innan domen kommer.

Åklagaren: Förstår att det kan upplevas som lång tid

Dödsolyckor är svåra att utreda, säger Jörgen Lindberg, vice kammarchef och vice chefs­åklagare vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål, Rema.

Ministern: Företag ska inte leka med människors liv

Straffa företag som försummar säkerheten, och ge skyddsombuden rätt förutsättningar. Så vill arbetsmarknadsminister Eva Nordmark (S) förhindra att människor dör på jobbet.

Osäkert anställda vågar sällan larma

Ryckigheten i det nya arbetslivet är en stor för­klaring till varför dödsolyckorna sker. Hur arbetet är organiserat, skriver Elinor Torp.

Kammaråklagaren: De här ärendena måste prioriteras upp

Varken polis eller politiker prioriterar dödsolyckor i arbetslivet. ”De långa utredningstiderna är oacceptabla”, säger Kammaråklagare Christer Forssman.

Kamratstödet behövs – mer än någonsin

Facket måste bli det sammanhang där sorgen kan bearbetas, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.