Tälj din egen kaffeskopa
Skopa upp morgonkaffet med något du tillverkat själv. Virkesmätaren Ulf Palo visar hur.
Industriarbetarnas tidning
12 mars, 2020
Skrivet av Mikael Färnbo
Oljebyte Att byta motorolja med jämna mellanrum är helt avgörande för om bilen ska leva länge. Bilmekanikern Aws Hashem på Bavaria bilverkstad i Solna visar hur du byter olja som ett proffs.
Ålder: 37 år.
Yrke: Bilmekaniker, servicerådgivare, personlig tekniker på Bavaria i Solna.
Bakgrund: Växte upp i Bagdad med en far som älskade amerikanska bilar. Spenderade uppväxten med att skruva på en Oldsmobile och två Chevrolet Caprice så yrket föll sig naturligt.
Så gör du
När bytte du motorolja senast? Förvånansvärt ofta slarvas det med oljebytet. Men motoroljan är lika viktig för bilen som blodet i din kropp. Om det inte hålls rent och friskt fungerar ingenting annat. Följ intervallen för oljebyte för just din bil. Ungefär efter 2 000 mil eller minst vartannat år är bra riktmärken. Byt gärna på hösten, inför den krävande vintersäsongen.
Samtidigt som du byter oljan ska du också byta oljefiltret som renar oljan från smuts och partiklar i motorn. Så här långt är många med. Däremot glömmer många att även byta packningar. Utan nya packningar kan den nya oljan lätt börja droppa, vilket kan leda till motorhaveri. Så byt packningen till både oljepluggen och, beroende på modell, även till oljefiltret.
Skruva av motorlocket och lossa på oljefiltret innan du tappar ur den gamla oljan. Då rinner den ut ordentligt. Var noggrann med hur du fångar upp oljan. Den är mycket miljöfarlig och måste lämnas till miljöstation. Det här momentet kan vara kladdigt – använd skyddskläder. När du skruvar tillbaka oljepluggen, tänk på att inte skruva för hårt. Använd gärna en momentnyckel där man kan ställa in rätt tryck.
Det finns en uppsjö olika motoroljor där ute. Men chansa inte och tro inte att du kan göra klipp. Det kan bli dyrt i slutändan. Köp den olja som rekommenderas av tillverkaren. Var noggrann med att fylla på exakt rätt mängd. För lite kan slita ut cylindrarna och för mycket kan ge för högt tryck och sprickbildning. Lagom är bäst.
Kör du tunga släp, husvagn, har många kallstarter eller ofta kör din bil korta sträckor så kan det vara en bra idé att byta olja lite oftare än vid servicetillfällena.