Sprickan i Malmfälten
Gruvkvinnorna visste att de skulle stöta på hinder. De ville förändra arbetsvillkoren inifrån. Men motståndet kom från oväntat håll.
Industriarbetarnas tidning
31 augusti, 2021 - 16:33
Skrivet av Marie Edholm
För två år sedan väcktes starka reaktioner när en skogsmaskintillverkare gav ut en kalender med lättklädda kvinnor. Nu gör NYKS – nätverket för yrkesverksamma kvinnor i skogsbranschen – en ny kalender tillsammans med bolaget.
Trots metoo-rörelsen och skogsbranschens egna hashtag #slutavverkat, lät den finska skogsmaskintillverkaren Ponsse för två år sedan ta fram en kalender med lättklädda kvinnor poserandes på deras maskiner. Företaget hamnade i blåsväder, och NYKS – nätverket för yrkesverksamma kvinnor och icke-binära i skogsbranschen – hörde till några av de skarpaste kritikerna.
Nu tar de fram en egen kalender tillsammans med Ponsse, men den här gången med kvinnor som faktiskt arbetar med skogsmaskinerna eller i andra yrken inom skogsindustrin.
De insåg att de behövde jobba med sin värdegrund och har gjort ett gediget arbete.
Anna Schönström, NYKS, om samarbetet med skogsmaskintillverkaren Ponsse.
Anna Schönström är ordförande för NYKS och arbetar på SCA som områdesansvarig för entreprenörer i Medelpad, Hälsingland och östra Ångermanland. Hon berättar att nätverket jobbar med att utmana rådande normer inom branschen.
– Men vi vill inte bara peka finger åt det vi ser som är dåligt, utan vi vill driva en förändring. Vi har hela tiden haft en dialog med Ponsse och de har gjort sin läxa efter det som hände. De insåg att de behövde jobba med sin värdegrund och har gjort ett gediget arbete.
– Så vi tänkte – vad är det bästa vi kan göra nu? Det vore kul att kunna göra en ny kalender och göra om och göra rätt, säger Anna Schönström.
Reaktionerna de har fått hittills kommer främst från medlemmar i nätverket och de har varit väldigt positiva, berättar Anna Schönström.
– Det är ju så att de som driver frågor om feminism och jämställdhet får ta emot väldigt mycket skit. Det är inte så vi vill att det ska vara. Nu gör vi en kul grej av något som var tråkigt. Det känns som att vi verkligen visar på att vi kan göra något positivt.
Skandalen med Ponsses tidigare kalender gjorde att frågan om jämställdhet och branschens normer lyftes tillfälligt. Den nya kalendern är också ett sätt att lyfta frågan, men NYKS ambition är att jämställdhetsfrågan ständigt ska vara på agendan.
– Inte bara när det händer något, utan dagligen, precis som andra frågor som hälsa och säkerhet, säger Anna Schönström.
Läs också
Kommer 2020 bli året då vi får en nakenkalender efter besöket hos tandläkaren eller blir det året där alla pinup-kalendrarna göms i stenåldersgrottan som sedan bommas igen för gott? Industriarbetaren Kennet Bergqvist funderar på efterdyningarna av den så kallade Kalendergate.
Sedan metoo-rörelsen och #slutavverkat har det enligt Anna Schönström blivit mindre kontroversiellt att prata om jämställdhet i skogsbranschen. Utöver det ser man inte att det händer särskilt mycket. Därför jobbar NYKS nu med att ta fram ett jämställdhetsindex, för att man över tid ska kunna följa utvecklingen i branschen och se vilka som jobbar med jämställdhet och vilka resultat man får.
– Just nu är det känslobaserat, det känns som att det blir bättre. Och det har också en stor betydelse när man ska lyfta frågan om jämställdhet. Men vi måste se att det händer något på riktigt också, säger Anna Schönström.
Det var ett jävla tjat… Varför ens bry sig?
Varför är kvinnor så förbannat lättkränkta? Det blir liv i luckan, när HM har lättklädda kvinnor i underkläder, på stora reklampelare. Men när vältränade män står i underkläder på samma reklampelare, då är det inte ett pip från någon. Bryr sig någon man över detta? Antagligen inte…
På min arbetsplats, sitter det lättklädda och vältränade bilder på män, på några kvinnornas skåp i omklädningsrummet. Är det något vi män bryr oss om? Nej…