Industriarbetarnas tidning

”Förklara vad ni vill, Geely”

15 februari, 2010

Skrivet av

Volvo håller på att bli kinesiskt. Många anställda är skeptiska till den nya ägaren Geely. Vad vill de egentligen med Volvo, undrar tre IF Metallare som Dagens Arbete pratat med.

Maria Jansson arbetar i monteringen sedan tio år. Fredrik Ylander och Mats Adelind har jobbat på Volvo i tjugo år. Fredrik i rekonditioneringen, Mats på monteringen.

I höstas fick de all anledning att börja intressera sig för kinesisk bilindustri. Ford hade valt ut Geely som den ende kandidaten till att köpa Volvo Personvagnar.

Mats: Jag gick in på nätet och kollade och upptäckte att de var ju mycket mindre än vad vi är. Då undrade man: vad kan de tillföra oss? Har de tillräckligt med pengar för att utveckla Volvo?

Maria: Jag tror de mest är ute efter att komma in på den europeiska och amerikanska marknaden.

Fredrik: Om någon sagt detta för några år sedan hade vi bara skrattat. Volvo kinesiskt? Aldrig. Frågan är vad det betyder för våra arbetsförhållanden.

Maria: När Ford tog över var det jobbigt. Deras grundvärderingar skulle implementeras och det skapade en massa oro. Nu blir det väl samma sak, fast tio gånger värre.

Fredrik: Så länge vi går runt och ger vinst händer nog inte mycket. Men sedan? Vill de verkligen ha två bilfabriker i Europa? Räcker det med att bara ha en utvecklingsavdelning och ingen tillverkning i Göteborg?

Mats: Det finns en jargong bland många. ”När vi kommer tillbaka från semestern har de väl plockat ner fabriken och flyttat den till Kina”. Men det är mest på skämt.

Maria: Jag har inte träffat någon som tror att det här blir bra.

Mats: Många var skeptiska när vi såldes till Ford också.

Maria: Javisst, men folk var inte lika oroliga den gången.

Fredrik: En skillnad med då är ju att arbetsmarknaden ser helt annorlunda ut nu. Den är mycket otryggare och har en massa tillfälliga anställningsformer som inte var så vanliga då. Nu hänger man mer löst. Det spär på oron.

Mats: Under Ford-tiden fanns alltid farhågorna att tillverkningen skulle flytta till USA där de flesta kunderna fanns. Det blev aldrig så trots att vi ägdes från Detroit.

Maria: Nu säger Geely att facket måste vara med. Det låter ju bra.

Mats: Men det ligger också något hotfullt i det. Det blir en press på facket att acceptera. De vill ha facket med på tåget – annars…Ja, Geely kommer ju att köpa Volvo ändå oavsett vad facket tycker. Helst skulle vi ha ett avtal där de står för sina utfästelser. För oss är det viktigt att det blir en svensk ledning och att vi får en självständig ställning.

Maria: De måste framför allt förklara vad de vill göra med Volvo. Inte bara säga hur många bilar som ska produceras. Vad är syftet?

Fredrik: Risken finns att den kinesiska fabriken får produktionen framöver.

Maria: Men då är ju inte Volvo en europeisk bil längre. Och de vill ju ha en europeisk bil.

Mats: Man får hoppas att de tänker så. Att de därigenom kan ta mer betalt för bilarna i Kina om de är tillverkade hos oss. Deras överklass är ju rätt stor och de tycks vilja köra Volvo.

Fredrik: Det kan bli bra, om symbiosen fungerar. Men det är många faktorer som spelar in. Det hänger inte bara på oss, det har vi fått lära oss genom åren. Valutakurser och finanskriser och sånt som inte vi rår på.

Maria: Vad jag funderar över är Geelys sätt att styra företag. Det måste ju vara väsensskilt med vad vi är vana vid. Det oroar mig. Men om de vill ha Volvo som premiummärke då måste de se till att vi kan göra ett bra jobb, att vi har bra arbetsvillkor, att vi kan utvecklas i jobbet.

Mats: Ett slags fair trade-märkning. Bra jobb ger bra bilar. Om jag skulle sammanfatta min inställning så är den…försiktigt förhoppningsfull, faktiskt.

Maria: Jag är tveksam.

Fredrik: Och jag är skeptisk.

Du kanske också vill läsa…

Så har Kina ökat sitt grepp om världen

Så har Kina ökat sitt grepp om världen

När Kina köper upp utländska företag och investerar i järn­vägar, kolkraftverk och hamnar knyter sig stor­makten närmare resten av världen – och andra länder blir mer beroende av Kina.

10 rekordår med Kina – men finns en plan B?

10 rekordår med Kina – men finns en plan B?

Volvo Cars har tillhört Geely i tio år och bilförsäljningen har slagit rekord på rekord. Det borde vara klang och jubel över jubileet.

Hur ska Volvo undvika att hamna vid sidan av?

Hur ska Volvo undvika att hamna vid sidan av?

Kinesiska Geely kan slå ihop sina bägge biltillverkare Volvo Cars och Geely Automotive till ett gemensamt bolag. Ännu ett tecken på att bilindustrin står inför sitt ”iPhone-ögonblick”, skriver DA:s Harald Gatu.

Elbilen banar väg för industripolitiken

Elbilen banar väg för industripolitiken

I dag säljs inte många elbilar. Ändå håller elbilen på att utlösa stora skälvan i världens viktigaste bilnation Tyskland. Samtidigt har utvecklingen fått EU att brådstörtat damma av en gammal goding: industripolitiken.

Vägen till en ny bil­industri

Vägen till en ny bil­industri

I elbilssamhället är det de nya företagen som driver utvecklingen. Men vad händer med de tusentals anställda som är beroende av den gamla förbränningsmotorn?

Vägen till en ny bil­industri

I elbilssamhället är det de nya företagen som driver utvecklingen. Men vad händer med de tusentals anställda som är beroende av den gamla förbränningsmotorn?

Skövdefacket försiktigt positivt till nya motorbolaget

Skövdefacket försiktigt positivt till nya motorbolaget

Facket på Volvo Cars motorfabrik i Skövde är försiktigt positivt till Geelys planer på att lägga tillverkningen av förbränningsmotorer i ett eget bolag – ser möjligheter att växa. Men det finns en oro att man missar elektrifieringen.

Volvofacket: Ford äger oss ännu

Ett steg närmare Geely, men i grunden har ingenting förändrats. Vi ägs fortfarande av Ford ända tills den dag allt är klart. Glenn Bergström är ordförande i IF Metalls koncernfack inom Volvo Personvagnar. Han ser ingen större dramatik i dagens pressmeddelande från Ford. – Egentligen inte. Ford valde ut Geely redan under hösten och meningen […]

Facket villkorar ett ja till Geely

Volvofacken säger ja till Geely – men med vissa förbehåll. Facken vill veta mer om finansieringen och Volvos ställning som oberoende företag. Facken är noga med att påpeka att dagens ställningstagande är det första. – Vår viktigaste utgångspunkt är att se till medlemmarnas trygghet, säger Mikael Sällström, ordförande i Volvo verkstadsklubb.– Det är därför vi […]

Ingen splittring hos Volvo-facken

Tjänstemannafacken på Volvo Personvagnar sa igår att de inte kan stödja försäljningen till Geely. På grund av dålig information från Ford. Verkstadsklubben var inte tillfrågad. – De fick inte tag på oss och de hade bråttom med att få ut sitt uttalande, säger Mikael Sällström, ordförande i Volvo verkstadsklubb. Är Volvofacken splittrade? – Nej, inte […]

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Industrin svarar på första avtalsskissen

De opartiska ordförandena föreslår ett 29 månader långt riksavtal för industrin. För att gå med på det kräver facken inom industrin en rad förbättringar.

Facket: Här förväntar sig folk löneökningar

Facket: Här förväntar sig folk löneökningar

På Skandinaviska byggelement går fabriken för högtryck, trots coronakris.

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Risk att en redan krånglig avtalsrörelse blir nu ännu krångligare, tror Medlingsinstitutets Irene Wennemo.

Skyddsombudens dag DA uppmärksammar dem som värnar om din arbetsmiljö

Tre ombudsmän om Skydds­ombudens dag

Tre ombudsmän om Skydds­ombudens dag

21 oktober är det Skyddsombudens dag. DA frågade tre ombudsmän från tre fackförbund hur de tänker uppmärksamma dagen.

”Skydds­ombuden kan vara avgörande i mitt arbete”

”Skydds­ombuden kan vara avgörande i mitt arbete”

I över 15 år har Lotten Loberg varit den enda åklagaren i landet som arbetat heltid med arbetsmiljöbrott.
Nu när hon gått i pension tar ingen över hennes arbete på heltid.

Han har gått 75 fackliga utbildningar

Han har gått 75 fackliga utbildningar

Skyddsombudet Momodou Lamin Sanneh har 75 fackliga utbildningar i bagaget. Men han är fortfarande hungrig på kunskap.

Dagarna då livet förändrades

Dagarna då livet förändrades

”Jag upprepar allt ännu en gång i huvudet. Har vi missat något?” Regionala skyddsombudet Linda Forså skriver om när uppdraget att arbeta med vår säkerhet tog en ny vändning, och om att äntligen få fika i samma rum som andra människor.

Slitigt men meningsfullt – så mår skyddsombud i industrin

Slitigt men meningsfullt – så mår skyddsombud i industrin

Tre av tio skyddsombud har funderat på att avsäga sig sitt uppdrag på grund av svårigheter med att utföra det. Det visar en undersökning som Dagens Arbetsmiljö har gjort bland skyddsombud i industrin.

Psykosociala arbetsmiljöproblem bakom mer än var tredje 6:6a-anmälan

Psykosociala arbetsmiljöproblem bakom mer än var tredje 6:6a-anmälan

Fyra år efter att lagen skärptes – nu handlar mer än var tredje larm från skyddsombud om den psykosociala arbetsmiljön, visar en unik kartläggning från Dagens Arbetsmiljö.

Sätter stopp för smittan

Sätter stopp för smittan

Tredje året som skyddsombud ställs Jesper Johansson inför en oväntad fråga: Vad kan han göra för att hjälpa arbetskamraterna under en pågående pandemi?

Arbetsrätt Striden om las

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Fredagens besked från Svenskt näringsliv och PTK ställer frågan: Kan regeringen driva igenom en ny arbetsrätt trots att LO har sagt nej till förslaget? skriver DA:s reporter Rasmus Lygner.

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

En enig LO-styrelse säger nej till las-förslaget. ”Det gav allt för mycket makt åt arbetsgivarna”, säger GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Dra tillbaka utredningsförslaget och låt parterna förhandla igen efter avtalsrörelsen utan politiska hot, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

Industriarbetare styr ju inte marknaden, dollarkursen eller virusspridningen, skriver Håkan Wågvi.

Las-förhandlingarna återupptas

Las-förhandlingarna återupptas

För två veckor sedan kraschade las-förhandlingarna – nu återupptas de. Tidigast på fredag ska fack och arbetsgivare lämna besked.

Släpp laghotet – förhandla vidare om las

Helle Klein: ”Både fack och arbetsgivare har varit tydliga med att det inte är mer tid de behöver utan mindre av politiskt tvång.”

”Är inte politisk strejk en aktuell kampmetod?”

”Är inte politisk strejk en aktuell kampmetod?”

Utredningsförslaget kan inte tillåtas bli lag. I den kampen måste hela arbetarrörelsen ställa sig på rätt sida, skriver IF Metall-klubbens styrelse på AB Volvo i Umeå.

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Risk att en redan krånglig avtalsrörelse blir nu ännu krångligare, tror Medlingsinstitutets Irene Wennemo.