Industriarbetarnas tidning

Här kan du lyssna på våra inlästa reportage. Du hittar dem även i din poddspelare. Sök på ”Lyssna på DA”.

Vägen till en ny bil­industri

18 november, 2019

I elbilssamhället är det de nya företagen som driver utvecklingen. Men vad händer med de tusentals anställda som är beroende av den gamla förbränningsmotorn?

DA har besökt Inzile, en av de nya aktörerna inom bilindustrin. Här ska snart små, elektriskt drivna transportbilar börja tillverkas.

Och i Skellefteå går förberedelserna för Northvolts batterifabrik framåt. Intresset är enormt. Men där elbilsutvecklingen skapar nya jobb väcker den också frågor för de ca 15 000 personer i Sverige som är direkt sysselsatta med förbränningsmotorer, och för alla som sysselsätts med underhåll av den gamla sortens bilar.

Text och inläsning: Harald Gatu

Här kan du läsa reportaget.

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Du kanske också vill läsa…

Skövde dör inte med bensinmotorn

Skövde dör inte med bensinmotorn

Harald Gatu: Beskedet från Volvo Cars är mer än vad tiotusentals anställda i Europas motorfabriker kunnat drömma om.

Volvo Cars satsar på egna elmotorer i Skövde

Volvo Cars satsar på egna elmotorer i Skövde

Glenn Bergström: Sysselsättningen tryggad när företaget investerar 700 miljoner kronor i motorfabriken.

Elbilen banar väg för industripolitiken

Elbilen banar väg för industripolitiken

I dag säljs inte många elbilar. Ändå håller elbilen på att utlösa stora skälvan i världens viktigaste bilnation Tyskland. Samtidigt har utvecklingen fått EU att brådstörtat damma av en gammal goding: industripolitiken.

Vägen till en ny bil­industri

Vägen till en ny bil­industri

I elbilssamhället är det de nya företagen som driver utvecklingen. Men vad händer med de tusentals anställda som är beroende av den gamla förbränningsmotorn?

Europa sent ute med egna batterifabriker

Europa sent ute med egna batterifabriker

Scania och Ikea stöttar svenska Northvolt. Men Volvo Cars väljer asiatiska tillverkare. Europa har hamnat på efterkälken i batteritekniken, skriver DA:s Harald Gatu.

Hur ska Volvo undvika att hamna vid sidan av?

Hur ska Volvo undvika att hamna vid sidan av?

Kinesiska Geely kan slå ihop sina bägge biltillverkare Volvo Cars och Geely Automotive till ett gemensamt bolag. Ännu ett tecken på att bilindustrin står inför sitt ”iPhone-ögonblick”, skriver DA:s Harald Gatu.

Tyskar ska bygga elbilar i Trollhättan

Tyskar ska bygga elbilar i Trollhättan

Det tyska företaget Sonos ska börja tillverka elbilar på Nevs fabrik i Trollhättan – 260 000 under åtta år. ”Så här nära bilproduktion har vi inte varit på många år”, säger Stefan Larsson, ordförande för 170 IF Metallare på Nevs.

Slingrig väg för elbilens batteri

Slingrig väg för elbilens batteri

Om bara drygt tio år spås nio av tio nya bilar var eldrivna i Sverige. Men då krävs det mycket större mängder av metallen kobolt, vars utvinning kan äventyra klimatmålen.

Landskrona missar elbilarna

Landskrona missar elbilarna

Elbilsföretaget Uniti skulle skapa hundratals jobb i Landskrona, nu öppnar man i stället en produktionsanläggning i England. Om det blir någon skånsk tillverkning är i dagsläget osäkert.

”Teknikskiftet ger svenska leverantörer en chans”

”Teknikskiftet ger svenska leverantörer en chans”

Fordonsindustrin har dignande orderböcker, men utmanas av ett kommande snabbt och dramatiskt teknikskifte. Branschen står inför sin egen ödesmättade ”Iphone-stund”, skriver DA:s Harald Gatu i en analys.