Industriarbetarnas tidning

Ett moppeliv

31 januari, 2014

Skrivet av

ReportageLennart drömde om en Puch. Men fick en 
Yamaha. Mopedbesvikelsen gnagde. Nu, 30 år senare, har han tagit revansch. Med råge.

Sammanslagning 
av motor och pedal

  • Ordet moped myntades 1952 av Harald Nielsen som var motorjournalist på tidskriften Motor. Ordet är en sammanslagning av mo(tor) och ped(al).
  • Moped har lånats in i flera andra språk som engelska, tyska, norska och finska. Det danska ordet för moped är knallert.
  • Mopederna började utvecklas under 50-talet. Ofta var det cyklar med påhängsmotorer. Genom åren har det funnits många fabrikat på den svenska marknaden. Några exempel är Puch, Crescent, Monark, Zündapp, Husqvarna, Mustang, Honda och Fram-King.
  • På 1970-talet gjorde de japanska märkena Yamaha och Suzuki sitt intåg i Sverige.
  • De österrikiska Puch-mopederna var länge populära i Sverige. Många modeller fick sina namn från amerikanska delstater som: Alabama, Texas, Dakota, Florida, Montana och Colorado.

Källa: Wikipedia

Lennart Persson hade längtat. Äntligen var det dags att åka från den lilla bruksorten Karlsborg in till Kalix och köpa moped. Hans pappa hade lovat honom en splitterny Puch. Märket som kompisarna åkte omkring på. Det här var i början av 1980-talet. Pucharna var populära. De var lätta att trimma. Att dra ur pluggen från insugningsröret och montera nya drev kunde få upp maxfarten med 20 kilometer i timmen.

För Lennart gick Puchdrömmarna i kras. Det österrikiska märket var slutsålt. Far och son fick vända sig till Dannes motor som sålde japanska Yamahamopeder.

– Alla på byn hade Puch. Det där har gnagt. Att jag aldrig fick en, säger Lennart.

Han sneglar ut mot dubbelgaraget där upprättelsen huserar, i form av mopeder. Intresset som låg latent en tid efter tonåren har med tiden kommit att dominera de lediga dagar som följer av skiftjobbet i kokeriet på Billerud Korsnäs. Bruket ligger en kilometer från köksfönstret. Ofta åker Lennart moppe till jobbet. Han brukar varva med olika. Är det kallt cyklar han. De dagar då termometern kryper under minus 25 blir det promenader.

– Min egen köldgräns för att köra moped till jobbet ligger runt minus 20.

Lennart öppnar dörren till garaget. Moppar av olika modeller och fabrikat trängs med en Chevrolet Impala. Ungefär 30 av mopederna i samlingen går att köra med. Lennart stannar till och lägger handen på en röd Puch. Han får något särskilt i blicken. Vi har kommit till kronjuvelen. En helrenoverad Puch Motocross från 1965.

– När jag köpte den från Skåne fanns det bara ram, tank och motorblock.

I flera år letade Lennart delar på nätet. Mycket köptes på auktionssajten Tradera. Ståldetaljer skickades till Polen för att ”kromas”, och kom tillbaka blanka och fina. Svårast var det att hitta drevkåpan.

– Allt är original. Den är nummer ett av mina renoveringar. Svår att toppa.

Motocrossen är en märklig modell. Enligt designen en maskin som lockar till körning på skogsstigar.

– Det borde sitta crossdäck på den. Den ser lite tanig ut. Men allt är original.

Lennart första helrenovering var en Puch Florida, den modellen han drömde om som 15-åring. I samlingen återfinns också flera klassiska Puch Dakota, en av de vanligaste mopederna i Sverige under 1970-talet.

På senare år har Lennart allt mer börjat intressera sig för de enkla remdrivna mopederna som var populära på 1950-talet. ”Enpetare” som de kallades för att de var enväxlade. Olika varianter med påhängsmotorer finns också i samlingen. Förutom dubbelgaraget har Lennart ytterligare en byggnad för att få rum med alla projekt. Det är mormors gamla hus med två våningar. Där förvaras mopedramar, motorer, cylindrar, en spark med tillhörande motor, en Volvo duett och en Volvo P1800.

– När jag fick tillgång till det huset också, då släppte alla hämningar, säger Lennart.

Motorintresset har han haft hela livet. Han utbildade sig till fordonsmekaniker men har aldrig haft det som yrke. Lennart har varit pappersbruket trogen i 28 år.

– Om jag jobbat med motorer hade jag aldrig orkat skruva på fritiden.

Vad är drivkraften?

– Att få ytterligare skalper. Jag har insett att inget är omöjligt.

Samtidigt känner Lennart att han står vid ett vägskäl. Att han borde göra sig av med några av bilarna. Han hinner inte med de renoveringarna också.

– Helst vill jag nog hålla på med Harley Davidson-motorcyklar. Men jag har ju inget mc-kort. 

Du kanske också vill läsa…

När Roger blev Regina

När Roger blev Regina

I hela sitt liv har skogsarbetaren Regina Hoberg samlat mod till att berätta vem hon är.

Han var i gruvan när det rasade

Han var i gruvan när det rasade

Skalvet den 18 maj är det största i svensk gruvhistoria och fick många Kirunabor att vakna skräckslagna. 13 personer befann sig nere i gruvan. Två timmar senare skulle de ha varit flera hundra.

10 rekordår med Kina – men finns en plan B?

10 rekordår med Kina – men finns en plan B?

Volvo Cars har tillhört Geely i tio år och bilförsäljningen har slagit rekord på rekord. Det borde vara klang och jubel över jubileet.

I väntan på skygg gris

I väntan på skygg gris

Två fjolårsgrisar äter av bondens grödor och skyddsjägaren Rasmus Wedin höjer sin bössa. Ett skott går av.

Sätter stopp för smittan

Sätter stopp för smittan

Tredje året som skyddsombud ställs Jesper Johansson inför en oväntad fråga: Vad kan han göra för att hjälpa arbetskamraterna under en pågående pandemi?

”Kul att göra något tillsammans”

”Kul att göra något tillsammans”

På pappersbruket i Husum kan de anställda baka tunnbröd om de vill. En gammal bagarstuga står öppen för dem året om.

Tryggare med jobb hos bolagen

Tryggare med jobb hos bolagen

Länge har många maskinförare varit anställda av entreprenörer som kör för skogsbolagen. Nu startar bolagen återigen egna maskinlag. 

Ångesten tog över Tommys liv

Ångesten tog över Tommys liv

Människor är olika, och det är bra, har Volvoarbetaren Tommy Jeansson alltid tyckt. Ändå tvekade han att berätta varför han hela livet känt sig annorlunda.

Skiftschemat delar Grycksbo

Skiftschemat delar Grycksbo

Nattarbete är tufft och tär på sömnen. Därför vill Pappers avdelning i Grycksbo dra ner på arbetstiden och ändra på skiftschemat. Men alla medlemmar tycker inte att det är en bra idé.

Han vill starta ett miljövänligt garveri

Han vill starta ett miljövänligt garveri

Mitt i miljökatastrofen finns en strimma av hopp. Tulin Hossain drömmer om att skapa världens miljö­vänligaste garveri i sin hemby, med maskiner från svenska Bölebyn.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Industrin svarar på första avtalsskissen

De opartiska ordförandena föreslår ett 29 månader långt riksavtal för industrin. För att gå med på det kräver facken inom industrin en rad förbättringar.

Facket: Här förväntar sig folk löneökningar

Facket: Här förväntar sig folk löneökningar

På Skandinaviska byggelement går fabriken för högtryck, trots coronakris.

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Risk att en redan krånglig avtalsrörelse blir nu ännu krångligare, tror Medlingsinstitutets Irene Wennemo.

Skyddsombudens dag DA uppmärksammar dem som värnar om din arbetsmiljö

Tre ombudsmän om Skydds­ombudens dag

Tre ombudsmän om Skydds­ombudens dag

21 oktober är det Skyddsombudens dag. DA frågade tre ombudsmän från tre fackförbund hur de tänker uppmärksamma dagen.

”Skydds­ombuden kan vara avgörande i mitt arbete”

”Skydds­ombuden kan vara avgörande i mitt arbete”

I över 15 år har Lotten Loberg varit den enda åklagaren i landet som arbetat heltid med arbetsmiljöbrott.
Nu när hon gått i pension tar ingen över hennes arbete på heltid.

Han har gått 75 fackliga utbildningar

Han har gått 75 fackliga utbildningar

Skyddsombudet Momodou Lamin Sanneh har 75 fackliga utbildningar i bagaget. Men han är fortfarande hungrig på kunskap.

Dagarna då livet förändrades

Dagarna då livet förändrades

”Jag upprepar allt ännu en gång i huvudet. Har vi missat något?” Regionala skyddsombudet Linda Forså skriver om när uppdraget att arbeta med vår säkerhet tog en ny vändning, och om att äntligen få fika i samma rum som andra människor.

Slitigt men meningsfullt – så mår skyddsombud i industrin

Slitigt men meningsfullt – så mår skyddsombud i industrin

Tre av tio skyddsombud har funderat på att avsäga sig sitt uppdrag på grund av svårigheter med att utföra det. Det visar en undersökning som Dagens Arbetsmiljö har gjort bland skyddsombud i industrin.

Psykosociala arbetsmiljöproblem bakom mer än var tredje 6:6a-anmälan

Psykosociala arbetsmiljöproblem bakom mer än var tredje 6:6a-anmälan

Fyra år efter att lagen skärptes – nu handlar mer än var tredje larm från skyddsombud om den psykosociala arbetsmiljön, visar en unik kartläggning från Dagens Arbetsmiljö.

Sätter stopp för smittan

Tredje året som skyddsombud ställs Jesper Johansson inför en oväntad fråga: Vad kan han göra för att hjälpa arbetskamraterna under en pågående pandemi?

Arbetsrätt Striden om las

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Fredagens besked från Svenskt näringsliv och PTK ställer frågan: Kan regeringen driva igenom en ny arbetsrätt trots att LO har sagt nej till förslaget? skriver DA:s reporter Rasmus Lygner.

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

En enig LO-styrelse säger nej till las-förslaget. ”Det gav allt för mycket makt åt arbetsgivarna”, säger GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Dra tillbaka utredningsförslaget och låt parterna förhandla igen efter avtalsrörelsen utan politiska hot, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

Industriarbetare styr ju inte marknaden, dollarkursen eller virusspridningen, skriver Håkan Wågvi.

Las-förhandlingarna återupptas

Las-förhandlingarna återupptas

För två veckor sedan kraschade las-förhandlingarna – nu återupptas de. Tidigast på fredag ska fack och arbetsgivare lämna besked.

Släpp laghotet – förhandla vidare om las

Helle Klein: ”Både fack och arbetsgivare har varit tydliga med att det inte är mer tid de behöver utan mindre av politiskt tvång.”

”Är inte politisk strejk en aktuell kampmetod?”

”Är inte politisk strejk en aktuell kampmetod?”

Utredningsförslaget kan inte tillåtas bli lag. I den kampen måste hela arbetarrörelsen ställa sig på rätt sida, skriver IF Metall-klubbens styrelse på AB Volvo i Umeå.

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Risk att en redan krånglig avtalsrörelse blir nu ännu krångligare, tror Medlingsinstitutets Irene Wennemo.