Industriarbetarnas tidning

Från bombplan till kinesisk elbil

14 januari, 2014

Skrivet av

1937 bildades  Svenska Aeroplan Aktiebolaget i Trollhättan för tillverkning av flygplan. Men efter krigsslutet behöver Saab nya uppdrag. Saabo, Sonett och turbomotor – följ med på resan här.

  • 1937 Svenska Aeroplan Aktiebolaget (Saab) bildas i Trollhättan för tillverkning av flygplan. Första uppdraget: licenstillverkning av ett tyskt bombplan. Även amerikanska plan tillverkades åt det finska flygvapnet.
  • 1945 Efter krigsslutet diskuteras nya uppdrag för Saab: hustillverkning, färdigbyggda kök, motorcyklar eller bilar?
  • 1946 Den första prototypen av en bil med tvåcylindrig tysk DKW-motor färdigställs på Saabs fabrik i Linköping – i trä.
  • 1947 Den första riktiga Saaben visas för allmänheten och den tillverkas i Trollhättan. 25 hästkrafter. Alla i mörkgrön färg, eftersom företaget hade kvar stora färglager sedan kriget.

  • 1954 Den 10 000:e Saaben lämnar monteringen i Trollhättan. Saab tar över en nedlagd Electroluxfabrik i Göteborg och börjar tillverka växellådor.
  • 1955 Rallyföraren Erik Carlsson, (bilden ovan) ”Carlsson på taket” vinner Riks-pokalen, Sveriges finaste rallytävling, med en Saab 92.
  • 1959 Saab lanserar en sjusitsig kombi och några år senare en egen husvagn, Saabo.


Saabs egen husvagn Saabo.

  • 1960 Premiär för Saab 96. Sista modellen tillverkades 1980. Då hade 96:an sålts i över en halv miljon exemplar.
  • 1966 Sportmodellen Saab Sonett lanseras (bild nedan, foto: GM CORP).

  • 1967 Industridesignern och stenhuggarsonen från Skövde, Sixten Sason ritar sin sista bilmodell, Saab 99 (bilden nedan).

  • 1969 Saab slås ihop med lastbils- och busstillverkaren Scania-Vabis till Saab-Scania, bägge ägda av Wallenbergs investmentbolag Investor.
  • 1978 Saab blir först i världen med att förse bilmotorn med turboaggregat, som höjer prestandan dramatiskt. 900-serien introduceras, kommer att sälja i 1,5 miljoner exemplar.


                                                           Saab 900 cab. Foto: TEKNIKENS VÄRLD

  • 1987 Slår försäljningsrekord i USA. Bästa året någonsin på den amerikanska marknaden.
  • 1990 Investor släpper in amerikanska General Motors som hälftenägare.
  • 1992 Stora uppsägningar i Trollhättefabriken. Som mest har den över 7 000 anställda.
  • 2000 General Motors tar över hela ägandet av Saab Automobile.

Peter Augustsson, vd Saab Automobile, Fritz Henderson, ordförande GM Europa, Carl-Peter Forster, vd GM Europa och Tim Lee, vice vd GM, vid presskonferensen om Rüsselsheim.
Foto: TT NYHETSBYRÅN

  • 2005 Trollhättan ställs mot Opels huvudfabrik i Rüsselsheim i vem som får tillverka nya mellanbilen för GM Europa. Tyskarna vinner trots lägre kostnader och mer flexibilitet i Trollhättan.
  • 2008 Under våren producerar Saab i rekordhög takt. Men allt förändras med finanskrisen. GM närmar sig konkurs och vill sälja Saab.
  • 2009 Saab rekonstrueras. GM vill inte att kinesiska bilföretaget Baic köper Saab utan säljer i stället till den svenska sportbilsfabrikanten Koenigsegg som dock hoppar av i slutet av året.
  • 2010 GM planerar att lägga ner Saab och likviderar företaget. Alla band med leverantörer klipps av. Efter en månad köper holländaren Victor Muller (bilden) Saab Automobile. Men GM behåller kontrollen över stora delar av tekniken.

  • 2011 Akuta ekonomiska problem på våren. Obetalda fakturor stoppar leveranser av komponenter. Bandet stannar i april. I juni får de anställda ingen lön. Muller letar nya ägare som GM säger nej till. Veckan före jul försätts Saab i konkurs. 3 400 personer förlorar sina arbeten.
  • 2012 Konkursboet säljs till Nevs, National Electric Vehicle Sweden, ett kinesiskt konsortium som planerar att bygga elbilar i Trollhättan. Nevs ägs till 78 procent av ett företag kontrollerat av Kai Johan Jiang, som studerat i Västerås och som byggt upp företag kring miljöteknik i Kina. Resten av Nevs ägs av mångmiljonsstaden Qingdao.
  • 2013 Näringsminister Annie Lööf i Saabfabriken den 2 december när bilproduktionen åter drog i gång vid Stallbacka-fabriken i Trollhättan. Nu börjar Nevs serietillverka Saab 9-3 aero Sedan, med bensinmotor.

Du kanske också vill läsa…

”Vi behöver EU – och mer ödmjukhet”

”Vi behöver EU – och mer ödmjukhet”

Sverige behöver nya system för att trygga leverantörskedjorna, en positiv EU-politik och ödmjukt lärande, skriver Christian Berggren, professor och en en av författarna till boken ”Alternativ till outsourcing”.

Hur ska Volvo undvika att hamna vid sidan av?

Hur ska Volvo undvika att hamna vid sidan av?

Kinesiska Geely kan slå ihop sina bägge biltillverkare Volvo Cars och Geely Automotive till ett gemensamt bolag. Ännu ett tecken på att bilindustrin står inför sitt ”iPhone-ögonblick”, skriver DA:s Harald Gatu.

Elbilen banar väg för industripolitiken

Elbilen banar väg för industripolitiken

I dag säljs inte många elbilar. Ändå håller elbilen på att utlösa stora skälvan i världens viktigaste bilnation Tyskland. Samtidigt har utvecklingen fått EU att brådstörtat damma av en gammal goding: industripolitiken.

Vägen till en ny bil­industri

Vägen till en ny bil­industri

I elbilssamhället är det de nya företagen som driver utvecklingen. Men vad händer med de tusentals anställda som är beroende av den gamla förbränningsmotorn?

Vägen till en ny bil­industri

I elbilssamhället är det de nya företagen som driver utvecklingen. Men vad händer med de tusentals anställda som är beroende av den gamla förbränningsmotorn?

Northvolt letar arbetskraft till Skellefteå

Northvolt letar arbetskraft till Skellefteå

Northvolt behöver anställa 2500 personer till sin batterifabrik i Skellefteå. En landsomfattande turné ska ge svar på om det ens är möjligt.

Grönt ljus för batterifabrik i Skellefteå

Grönt ljus för batterifabrik i Skellefteå

Batteribolaget Northvolt ska nu ha säkrat finansieringen för bygget av batterifabriken i Skellefteå. Det kan starta i augusti.

Europa sent ute med egna batterifabriker

Europa sent ute med egna batterifabriker

Scania och Ikea stöttar svenska Northvolt. Men Volvo Cars väljer asiatiska tillverkare. Europa har hamnat på efterkälken i batteritekniken, skriver DA:s Harald Gatu.

Tyskar ska bygga elbilar i Trollhättan

Tyskar ska bygga elbilar i Trollhättan

Det tyska företaget Sonos ska börja tillverka elbilar på Nevs fabrik i Trollhättan – 260 000 under åtta år. ”Så här nära bilproduktion har vi inte varit på många år”, säger Stefan Larsson, ordförande för 170 IF Metallare på Nevs.

Slingrig väg för elbilens batteri

Slingrig väg för elbilens batteri

Om bara drygt tio år spås nio av tio nya bilar var eldrivna i Sverige. Men då krävs det mycket större mängder av metallen kobolt, vars utvinning kan äventyra klimatmålen.

Arbetsrätt Striden om las

IF Metall: Vad finns det för alternativ?

IF Metall: Vad finns det för alternativ?

Det går inte att tro att det inte ska bli någon förändring av arbetsrätten, säger IF Metalls förbundsordförande Marie Nilsson.

Bra att regeringen lyssnar på parterna

Bra att regeringen lyssnar på parterna

Regeringen har nu visat att den vill värna den svenska modellen och låta parterna ha huvudinflytandet, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

Blandade känslor för regeringens las-besked

Blandade känslor för regeringens las-besked

”Ett beslut i rätt riktning”, enligt GS ordförande Per-Olof Sjöö. Pappers ordförande Pontus Georgsson är däremot starkt kritisk.

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Fredagens besked från Svenskt näringsliv och PTK ställer frågan: Kan regeringen driva igenom en ny arbetsrätt trots att LO har sagt nej till förslaget? skriver DA:s reporter Rasmus Lygner.

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

En enig LO-styrelse säger nej till las-förslaget. ”Det gav allt för mycket makt åt arbetsgivarna”, säger GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Dra tillbaka utredningsförslaget och låt parterna förhandla igen efter avtalsrörelsen utan politiska hot, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

Industriarbetare styr ju inte marknaden, dollarkursen eller virusspridningen, skriver Håkan Wågvi.

Las-förhandlingarna återupptas

Las-förhandlingarna återupptas

För två veckor sedan kraschade las-förhandlingarna – nu återupptas de. Tidigast på fredag ska fack och arbetsgivare lämna besked.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Industrifacken skickar hem sina delegationer

Industrifacken skickar hem sina delegationer

Fack och arbetsgivare kan fortfarande inte enas om storleken på löneökningarna. Nu skickar industrifacken hem sina delegationer.

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.