Skugg­samhället är livsfarligtDen växande arbetslivskriminaliteten hotar både marknadsekonomin och människovärdet, skriver Helle Klein.

”Att fylla 50 – i vår tid är det lika gammalt som Bockstens­mannen”Carl-Einar Häckner om att ta emot sin ålder.

Flygvapenmuseums bevarade B3 år 1976.

Från bombplan till kinesisk elbil

1937 bildades  Svenska Aeroplan Aktiebolaget i Trollhättan för tillverkning av flygplan. Men efter krigsslutet behöver Saab nya uppdrag. Saabo, Sonett och turbomotor – följ med på resan här.

  • 1937 Svenska Aeroplan Aktiebolaget (Saab) bildas i Trollhättan för tillverkning av flygplan. Första uppdraget: licenstillverkning av ett tyskt bombplan. Även amerikanska plan tillverkades åt det finska flygvapnet.
  • 1945 Efter krigsslutet diskuteras nya uppdrag för Saab: hustillverkning, färdigbyggda kök, motorcyklar eller bilar?
  • 1946 Den första prototypen av en bil med tvåcylindrig tysk DKW-motor färdigställs på Saabs fabrik i Linköping – i trä.
  • 1947 Den första riktiga Saaben visas för allmänheten och den tillverkas i Trollhättan. 25 hästkrafter. Alla i mörkgrön färg, eftersom företaget hade kvar stora färglager sedan kriget.

  • 1954 Den 10 000:e Saaben lämnar monteringen i Trollhättan. Saab tar över en nedlagd Electroluxfabrik i Göteborg och börjar tillverka växellådor.
  • 1955 Rallyföraren Erik Carlsson, (bilden ovan) ”Carlsson på taket” vinner Riks-pokalen, Sveriges finaste rallytävling, med en Saab 92.
  • 1959 Saab lanserar en sjusitsig kombi och några år senare en egen husvagn, Saabo.


Saabs egen husvagn Saabo.

  • 1960 Premiär för Saab 96. Sista modellen tillverkades 1980. Då hade 96:an sålts i över en halv miljon exemplar.
  • 1966 Sportmodellen Saab Sonett lanseras (bild nedan, foto: GM CORP).

  • 1967 Industridesignern och stenhuggarsonen från Skövde, Sixten Sason ritar sin sista bilmodell, Saab 99 (bilden nedan).

  • 1969 Saab slås ihop med lastbils- och busstillverkaren Scania-Vabis till Saab-Scania, bägge ägda av Wallenbergs investmentbolag Investor.
  • 1978 Saab blir först i världen med att förse bilmotorn med turboaggregat, som höjer prestandan dramatiskt. 900-serien introduceras, kommer att sälja i 1,5 miljoner exemplar.


                                                           Saab 900 cab. Foto: TEKNIKENS VÄRLD

  • 1987 Slår försäljningsrekord i USA. Bästa året någonsin på den amerikanska marknaden.
  • 1990 Investor släpper in amerikanska General Motors som hälftenägare.
  • 1992 Stora uppsägningar i Trollhättefabriken. Som mest har den över 7 000 anställda.
  • 2000 General Motors tar över hela ägandet av Saab Automobile.

Peter Augustsson, vd Saab Automobile, Fritz Henderson, ordförande GM Europa, Carl-Peter Forster, vd GM Europa och Tim Lee, vice vd GM, vid presskonferensen om Rüsselsheim.
Foto: TT NYHETSBYRÅN

  • 2005 Trollhättan ställs mot Opels huvudfabrik i Rüsselsheim i vem som får tillverka nya mellanbilen för GM Europa. Tyskarna vinner trots lägre kostnader och mer flexibilitet i Trollhättan.
  • 2008 Under våren producerar Saab i rekordhög takt. Men allt förändras med finanskrisen. GM närmar sig konkurs och vill sälja Saab.
  • 2009 Saab rekonstrueras. GM vill inte att kinesiska bilföretaget Baic köper Saab utan säljer i stället till den svenska sportbilsfabrikanten Koenigsegg som dock hoppar av i slutet av året.
  • 2010 GM planerar att lägga ner Saab och likviderar företaget. Alla band med leverantörer klipps av. Efter en månad köper holländaren Victor Muller (bilden) Saab Automobile. Men GM behåller kontrollen över stora delar av tekniken.

  • 2011 Akuta ekonomiska problem på våren. Obetalda fakturor stoppar leveranser av komponenter. Bandet stannar i april. I juni får de anställda ingen lön. Muller letar nya ägare som GM säger nej till. Veckan före jul försätts Saab i konkurs. 3 400 personer förlorar sina arbeten.
  • 2012 Konkursboet säljs till Nevs, National Electric Vehicle Sweden, ett kinesiskt konsortium som planerar att bygga elbilar i Trollhättan. Nevs ägs till 78 procent av ett företag kontrollerat av Kai Johan Jiang, som studerat i Västerås och som byggt upp företag kring miljöteknik i Kina. Resten av Nevs ägs av mångmiljonsstaden Qingdao.
  • 2013 Näringsminister Annie Lööf i Saabfabriken den 2 december när bilproduktionen åter drog i gång vid Stallbacka-fabriken i Trollhättan. Nu börjar Nevs serietillverka Saab 9-3 aero Sedan, med bensinmotor.


hg@da.se

Läs mer från Dagens Arbete:

Nevs rekonstruktion förlängs

Tingsrätten i Vänersborg beslutade i dag att billtillverkaren Nevs ska få fortsätta att försöka få företaget på fötter igen. Sammanlagt är företaget skyldigt 400 miljoner kronor till olika fordringsägare.

155 får gå från Nevs

Sammanlagt är det 155 personer som får lämna Nevs. 131 arbetare och 24 tjänstemän.

Foto: BJÖRN LARSSON ROSVALL

Besked lämnas till var och en

Tidigt i morse fick de första Nevsanställda besked om de hör till dem som sägs upp. Under dagen kommer var och en att få information. Det har inte ens gått en vecka sedan varslet på 200 personer lades.

Förhandlingar på Nevs klara

Förhandlingarna efter förra veckans varsel vid Nevs är nu klara. Först i morgon får de anställda information om hur många som sägs upp.

Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN/TT

Två av tre arbetare kan få gå på Nevs

Den nya krisen på Nevs i Trollhättan kan göra att 150 arbetare, två tredjedelar av IF Metalls medlemmar, blir av med jobbet. Företaget vill att uppsägningarna ska vara klara redan på måndag.

Bilanalytikern: Brist på pengar, modern teknik och förtroende

En utbredd skepsis bland bilköparna. En bil som upplevs som omodern. Och brist på pengar. Fordonsanalytikern Martin Sköld ser tre orsaker till krisen för Nevs.

Facket: "Inte bra för omstarten"

– Varslet äventyrar omstarten, säger Stefan Larsson, verkstadsklubbens ordförande på Nevs i Trollhättan.

Bilder inifrån Saab-fabriken i Trollhättan, numera Nevs, som nu begärs i konkurs. Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN/TT

Nevs varslar 200 i Trollhättan

Det krisande bilföretaget Nevs varslar uppemot 200 personer i Trollhättan. Orsaken är att det kommer att dröja längre än planerat att återuppta produktionen som stoppades i maj.

Foto: BJÖRN LARSSON ROSVALL

Tingsrätten säger ja till Nevs

Igår fick Nevs nej. Men i dag sa tingsrätten i Vänersborg ja till rekonstruktion av företaget.

Foto: BJÖRN LARSSON ROSVALL

Nevs mister rätten till Saab

Försvarskoncernen Saab har dragit tillbaka biltillverkaren Nevs rätt att använda varumärket Saab i sin försäljning.

Tingsrätten säger nej till Nevs

Det blir ingen rekonstruktion av biltillverkaren Nevs. Tingsrätten i Vänersborg anser att Nevs underlag är alltför vagt.

Inga löner till de anställda, inga pengar till leverantörerna. Till slut blev situationen ohållbar för Nevs som så sent som förra veckan presenterade sin första elbil, tillverkad i Trollhättan. Nu vill ägaren att företaget rekonstrueras i väntan på nya delägare. Foto: BJÖRN LARSSON ROSVALL/TT

Så ville Nevs rädda bilfabriken

Friska pengar från nya delägare. Delar av bolaget förs över till ett nybildat dotterbolag. Så ville Nevs betala sina skulder och rädda biltillverkningen i Trollhättan.

Nevs drar i nödbromsen

Biltillverkaren Nevs i Trollhättan ansöker om rekonstruktion. Jag är inte alls förvånad, kommenterar Stefan Larsson, IF Metalls verkstadsklubb.

Lönerna dröjer på Nevs

Lönerna till över 500 anställda vid Nevs i Trollhättan dröjer. Senast den 5 september ska de få sina löner, lovar företaget.

"Loppet är inte kört"

Underleverantörerna tonar ner dramatiken kring att Nevs begärts i konkurs. – Trista rubriker, men det är absolut inte kört, säger Fredrik Sidahl, vd på Fordonkomponentgruppen.

"Det är illavarslande signaler"

Signalerna påminner för mycket om gamla Saabtiden. Det är illavarslande, säger Leif Håkansson, ombudsman på IF Metall Norra Älvsborg.

Nevs begärs i konkurs

Biltillverkaren Nevs med 600 anställda i Trollhättan begärs i konkurs.

Fördubblad skuld för Nevs

Biltillverkaren Nevs skulder hos kronofogden fortsätter att öka. Bolaget fortsätter att belåna tillgångar och har hittills kunnat betala ut lön till de 600 anställda.

Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN/TT

Behärskad optimism på Nevs

De anställda på Nevs i Trollhättan får gå på semester idag utan att veta om när i höst bilproduktionen kommer igång igen.  Den nya verkstadsklubben har fått besked om att företagets försök till ny finansiering går bra.

Saabs kamp mot klockan

AnalysEn kamp mot klockan – igen. Inga pengar från delägarna i Kina och Saabfabriken i Trollhättan går en ny kvalfylld sommar till mötes. Nu står hoppet till indiska Mahindra eller möjligen andra kinesiska ägare. Men det är bråttom.

Foto: TT NYHETSBYRÅN

Nevs stoppar produktionen

Problemen hopar sig för Nevs, National Electric Vehicle Sweden. Trollhätteföretaget stoppar produktionen under fyra veckor och drar ner på inhyrd personal. Orsaken är likvida problem.

Konkurser vi minns

Det är inte bara anställda och fordringsägare som drabbas hårt av konkurser. Ibland kan ett företag dra med sig en hel bransch i fallet. Läs om konkurser vi minns.

Beata Milewska kom till karossavdelningen på Saab i Trollhättan för trettio år sedan. Var en av de sista som lämnade fabriken och en av de första som anställdes när elbilstillverkaren Nevs flyttade in. ”Spännande att få vara med om en framtidssatsning”, säger hon. Foto: THEO ELIAS

Drömmen om att komma tillbaka

ReportageSaab gick i konkurs och in flyttade Nevs, elbilstillverkaren som vuxit i det tysta. Fabriken lever igen och gamla Saabare längtar tillbaka. Men det bestäms ytterst av kinesisk miljöpolitik.

Lättare, smartare, renare – hård konkurrens om framtidens bil

ANALYS I Detroit samlas världens bilindustri just nu till den årliga mässan. En bilindustri som andas något lättare än under de senaste åren. De amerikanska bilmärkena är tillbaka, Volvo är åter ovanför vattenytan – och i en annan del av världen har Saab-fabriken fått nytt liv.

Saab tillbaka – men Kina är nyckeln

DA-AnalysIdag rullar åter en Saab 9-3 av monteringsbanan i Trollhättan. Nu är det varken Wallenberg, GM eller Muller som sitter vid ratten. Fabrikens framtida öde bestäms av hur den kinesiska miljöpolitiken lyckas. Myndigheterna har satt upp höga mål.

Nya Saab-planer möts av skepsis

Saabs nya ägare Nevs vill återuppta produktionen av gamla 9-3:an i höst och om två år tillverka 120 000 bilar i Trollhättan. Men bilanalytikern Martin Sköld, Handelshögskolan i Stockholm, är skeptisk.

Kinesisk stad ny delägare i Nevs

Den kinesiska staden Qingdao investerar två miljarder kronor och förvärvar 22 procent av aktierna i Nevs – företaget som köpte Saabs konkursbo. Huvudkontor, utveckling och produktion blir kvar i Trollhättan.

Saabägare startar batterifabrik

Den nya Saabelbilen kommer att utrustas med batterier från en av världens modernaste batterifabriker som byggts upp i Kina. Våren 2014 väntas den första elsaaben finnas på marknaden.

Saab får heta Saab

Nu är Nevs köp av Saab Automobile helt i hamn och det är helt klart att det blir elbilsproduktion i Trollhättan framöver. Ett beslut som applåderas från alla håll.

Saabs nya ägare i tvist om märket

Saabs nya ägare får inte använda Gripen-symbolen. Det är även oklart om de ens får använda namnet Saab. "Det kommer såklart kännas märkligt om bilarna inte heter Saab", säger Håkan Skött, IF Metall-klubbens ordförande.

Hämta mer

Jag förstår DA använder cookies enbart för att läsa av besöksstatistik. Läs mer om vår integritetspolicy här​. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du insamlandet av din IP-adress.