Facket begär Arvikaföretag i konkurs – för att få ut arbetarnas löner
Pengarna är slut – ändå har vd:n vägrat ansöka om konkurs IF Metalls ombudsman: ”Det värsta jag har varit med om”
Publicerad 2014-03-17, 00:07 Uppdaterad 2022-02-02, 13:45
Det är inte bara anställda och fordringsägare som drabbas hårt av konkurser. Ibland kan ett företag dra med sig en hel bransch i fallet. Läs om konkurser vi minns.
1990 Nyckeln
Finansbolaget Nyckelns fall blev startskottet till 1990-talets fastighetskris. När bolaget ställde in betalningarna drogs andra finansbolag och banker också in i fallet.
Nyckeln, som bland annat ägdes av Munksjö och Bonnierkoncernen stängdes av från börsen i oktober 1990. Bolaget hade investerat hårt i kommersiella fastigheter vars värde föll med upp till 79-80 procent i storstäderna fram till 1994. Nyckelns kreditförluster uppgick till 3 miljarder kronor.
1992 Gota Bank
Gota Bank var en av de svenska bankerna som i början av 1990-talet drabbades av mycket stora problem i sin utlåning. I september 1992 stod det klart att Gota Bank inte skulle kunna uppfylla det lagstadgade kravet på kapitaltäckningsgrad vid årsskiftet 1992/93 och man bedömde att risken var stod för att banken skulle hamna
på obestånd. Gota-koncernens huvudägare Trygg-Hansa SPP Holding AB ansåg sig inte kunna skjuta till mer kapital. Av omsorg om betalningssystemet meddelade regeringen 9 september 1992 att staten tog ansvar för att Gota Banks förpliktelser gentemot insättare och andra fordringsägare skulle infrias.
Banken gick i konkurs och staten tog över samtliga aktier. Nordbanken tilläts förvärva Gota Bank i december 1993, efter en fusionsprocess införlivades den i Nordbanken i oktober 1994.
1993 Rederi AB Slite
Rederi AB Slite var en del av Viking Line när det försattes i konkurs 1993. Bolaget hade beställt ett nytt fartyg som blev mycket dyrare än man planerat. Det ledde till en akut likviditetskris och man ansökte om nya lån hos sin bank Nordbanken, nuvarande Nordea.
Ansökan avslogs och konkurs var ett faktum.
Rolf Åbjörnsson utsågs till konkursförvaltare och han berättar för SvD Näringsliv idag att banken krävde att han skulle se till att bolagets fartyg såldes på exekutiv auktion så att banken skulle få fullt betalt.
– Men då skulle ingen annan få några pengar så jag gick inte med på det. Verksamheten var fruktansvärt lönsamt så jag beslutade att driva det vidare vilket ledde till att alla borgenärer fick fullt betalt, säger han.
Det har spekulerats i att Nordbanken inte beviljat extralånet eftersom man hade intressen i det konkurrerande bolaget Silja Line.
Konkursen blev mycket utdragen och avslutades först tio år efter att den påbörjats. Fler än 1000 personer förlorade sina jobb. Journalisten Hans-Göran Björk har granskat konkursen och skrivit en bok om den, ”Den ena den var vit… om konsten att sänka skepp”.
2011 Onoff/Expert Sverige
Strax före konkursansökan hade elektronikkedjan Onoff 67 butiker runtom i Sverige och ytterligare sju i Estland och Finland. 2011 var kedjan nummer tre i storleksordning på den svenska hemelektronikmarknaden.
När bolaget begärdes i konkurs meddelade konkurrenten Expert Sverige att man tänker köpa 30 butiker samt centrallagret från Onoffs konkursbo. De nya butikerna skulle stärka Experts ställning på marknaden och man skulle få en ledande position. I september året därpå ansökte även Expert Sverige om konkurs och 73 butiker lades ner.
2012 Panaxia
Värdetransportföretaget Panaxia försattes i konkurs i september 2012. Konkursförvaltaren bedömde att Panaxia använt kundernas dagskassor för att täcka hålen i den egna verksamheten. Omkring 650 miljoner kronor av kundernas pengar saknades. En del av pengarna har kunnat återvinnas, men omkring en halv miljard kronor har gått förlorade, enligt den förvaltarberättelse som har lämnats in till tingsrätten.
Två före detta chefer i bolaget åtalades och fälldes för grov trolöshet mot huvudman. De har fört över fem miljoner kronor från ett konto tillhörande dotterbolaget Panaxia Kontantservice AB till ett bolag utanför koncernen. Åklagaren John Keränen anser att de åtalade använt bolaget som sin ”privata plånbok”. För att dölja ”lånen” togs pengar från nya kunder eller nästa dagskassa och skulden accelererade.
Panaxia var Sveriges tredje största värdetransportföretag. Bolaget hade cirka 400 anställda och omsatte nästan 600 miljoner kronor.
Företagets konkurs orsakade stora störningar i handelns kontanthantering.
Saab. En långdragen och komplicerad historia. Många av frågetecknen är ännu inte utredda. 3 400 personer förlorade sina jobb när Saab försattes i konkurs 2011. Kinesiska Nevs har köpt konkursboet och vill bygga elbilar i Trollhättan.
Läs vårt reportage om några Saab-arbetare som drömmer om att få komma tillbaka.
Källa TT, NE, SvD
Negra Efendic