Industriarbetarnas tidning

Franska arbetare minerar sin fabrik

12 maj, 2017

Skrivet av Anna Trenning-Himmelsbach

Franska bilarbetare hotar med att spränga sin nedläggningshotade fabrik i luften.  De kräver att Peugeot och Renault tar sitt ansvar som mäktiga kunder.

Ett oppositionellt fack

Franska bilarbetare kan organisera sig i flera olika fack, med olika ideologisk inriktning. CGT är landets näst största fackliga centralorganisation. Man äri dag politiskt oberoende, men stod tidigare nära Kommunistpartiet, och tillhör de mer oppositionella facken.

Igår torsdag förstörde de några maskiner. Nu har de placerat ut gasbehållare och bensindunkar framför maskinerna, och hotar med att tända på.

Arbetarna på företaget GM&S  säger att de inte har något att förlora.  Om ingenting görs under den kommande veckan stängs fabriken för gott.

– De kallar oss för radikala när vi ger oss på maskinparken. Men vi är inte mer radikala än de som inte tar sitt ansvar och räddar oss, säger Vincent Lambrousse i facket CGT till dagstidningen Libération.

Samhället La Soutteraine ligger i glesbygdsregionen Creuse i centrala Frankrike. Fabriken med sina 279 anställda är den näst största industrin i hela regionen, och har funnits här sedan i början av 60-talet. I verkstaden sysslar man med flera olika saker, men är specialiserad på djuppressning. Här finns också en av Frankrikes få maskiner för så kallad katalytisk målning.

Men verksamheten har varit starkt beroende av Peugeot och Renault. Under de senaste åren har de två stora franska bilproducenterna lagt ut en all större del av produktionen på andra fabriker, inte minst i utlandet.

I december förra året inställde företaget betalningarna, och sedan dess försöker olika instanser hitta någon som kan ta över verksamheten. Om inte beslutar snart handelsdomstolen om en definitiv nedläggning.

De desperata arbetarna får stöd av lokala politiker, som anser att Peugeot och Renault inte kan frånsäga säg sitt ansvar, utan borde garantera fabrikens verksamhet genom nya order.

– De överger ett helt område som befinner sig i nöd, säger till exempel Michel Vergnier, borgmästare i en av grannkommunerna, till den franska radiokanalen France Info.

En av dem som har varit på plats under de senaste månaderna för att försöka finna en lösning är krisförhandlaren Renauld Le Youdec. Han kritiserar också de stora företagens agerande.  Han säger att de anställda verkligen har ansträngt sig och har fortsatt att jobba trots nedläggningshotet. De har till och med gått med på att hjälpa Renault som hade svårigheter med en leverans från en av GM  &S konkurrenter i Brasilien.

– De franska konstruktörernas agerande är obegripligt, säger han till Libération.

Bilarbetarna i La Soutteraine har nu också vänt sig till den nyvalda presidenten Emmanuel Macron och vädjat om hjälp.

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Du kanske också vill läsa…

Franska gruv­arbetare får 100 000 i skadestånd

Franska gruv­arbetare får 100 000 i skadestånd

100 000 kronor var för sin oro att bli sjuka. Det får 726 franska gruvarbetare, som arbetat med otillräcklig eller ingen skyddsutrustning, efter en unik dom.

Franska gruv­arbetare kan få skadestånd

Franska gruv­arbetare kan få skadestånd

I Frankrike kan de som har jobbat med farliga ämnen få skadestånd för att de är oroliga för att bli sjuka. 731 franska gruvarbetare har fått stöd för sina krav i Högsta Domstolen.

Franska facket tar strid mot GE

Franska facket tar strid mot GE

General Electric lovade att skapa 1000 nya jobb i Frankrike. I stället blir det tvärtom. Facken är ursinniga.
”Företaget drivs av rent finansiella intressen”, säger ombudet Philippe Petitcolin.

832 franska arbetare stämmer Goodyear

832 franska arbetare stämmer Goodyear

Däcktillverkaren Goodyear lade ner sin fabrik i franska Amiens för fyra år sedan. Nu har fler än 800 arbetare stämt bolaget inför arbetsdomstolen. De hävdar att stängningen var olaglig och kräver höga skadestånd.

Peugeot bantar personalen med ny arbetslag

Peugeot bantar personalen med ny arbetslag

Bilföretaget Peugeot blir först med att använda den omdiskuterade nya arbetslagen för att göra sig av med tusentals anställda. En ny paragraf gör det möjligt med ”avtalsenligt avtalsbrott” utan att visa att det behövs av lönsamhetsskäl. De franska facken är splittrade i frågan.

Franska fack splittrade om Macrons nya lag

Franska fack splittrade om Macrons nya lag

Den franska fackföreningsrörelsen är oenig om president Macrons nya arbetslag, som han anser ska öka tillväxten och minska arbetslösheten. Militanta CTG har utlyst generalstrejk på tisdag, medan andra fack är förstående till åtminstone en del av lagförslagen.

Därför går det så vilt till i Frankrike

Därför går det så vilt till i Frankrike

De hotar att spränga fabriken eller håller sina direktörer fångna. Franska industrihistorien är full av vilda konflikter. Dagen­s Arbete listar några från 2000-talet och söker svaret på frågan: varför?

Han ger däcken nytt liv

Han ger däcken nytt liv

Det finns olika lösningar för att återvinna gummi. Jhonathan Delgados metod är att göra konst av de uttjänta däcken.

Industri­facket i Myanmar vädjar om svenska sanktioner

Industri­facket i Myanmar vädjar om svenska sanktioner

Fackliga företrädare arresteras, torteras och dödas i Myanmar efter militärkuppen i februari. Industrifackets ledare Khaing Zar Aung är i Sverige för att be om hjälp.

Visst gör det ont när fastighetsbubblor brister

Visst gör det ont när fastighetsbubblor brister

En fastighetsbubbla spricker på en annan kontinent och hotar att dra med sig en bilfabrik i Trollhättan. Finns det liv efter döden – den här gången också? Det frågar sig DA:s Harald Gatu.

DA granskar skuggsamhället

Sverige har ett nytt laglöst arbetsliv. I industriområden, i skogen, inuti bilverkstäder och på byggen bor människor som kommit hit för att arbeta. De arbetar för löner långt under de som svenska arbetare skulle acceptera och är mycket utsatta.

Stats­ministerns städerska: Den som pratar förlorar jobbet

Städerskans arbetsliv innan hon kom till statsministerns villa kantas av skällsord, hot och oärliga chefer. Här är hennes version. Om hur det är att jobba som papperslös i Sverige.

Bortstädad: Mannen som försvann

Han kom från Mongoliet, skadades allvarligt. Och försvann från landet. Han är bara en av många som mist eller nästan mist sitt liv i Sveriges nya laglösa arbetsliv.

Så har skugg­samhället vuxit fram

En rad politiska beslut har lett fram till ett laglöst arbetsliv där människor utnyttjas. Kontroller har slopats och det har lett till ökat fusk. Terrordådet på Drottninggatan blev en ögonöppnare.

”Jag var inte ens en hund i chefens ögon”

Sverige har fått ett nytt laglöst arbetsliv. I industriområden, i skogen, inuti bilverkstäder och på byggen bor människor som kommit hit för att arbeta. Wilder sov i sin arbetsgivares garage i fyra och ett halvt år.

”Hon jobbade 60 timmar i veckan – utan lön”

Kvinnorna i skuggsamhället är utsatta. DA:s Elinor Torp berättar om utpressning, uteblivna betalningar, skador och löner som inte går att leva på.

Här är delegationen som ska stoppa brott i arbetslivet

Ola Pettersson, chefsekonom på LO, blir ordförande för regeringens satsning mot arbetslivskriminalitet. I dag presenterade arbetsmarknadsministern delegationen.  

Arbetsgivaren som ville vara laglig

Anto försökte göra rätt. Men konkurrerades ut av kriminella. Bolaget som anlitat hans firma var skyldigt honom miljoner. Svensk domstol lyfte inte ett finger, vittnar han om. Skulderna växte. Än i dag har Anto svårt att höra ljudet av kuvert som öppnas.

”Kriminella arbetsgivare måste bort”

Arbetslivskriminaliteten har fått politisk uppmärksamhet. På kort tid har många med makt vaknat, skriver Dagens Arbetes Elinor Torp.