Industriarbetarnas tidning

Franska arbetare minerar sin fabrik

12 maj, 2017

Skrivet av Anna Trenning-Himmelsbach

Franska bilarbetare hotar med att spränga sin nedläggningshotade fabrik i luften.  De kräver att Peugeot och Renault tar sitt ansvar som mäktiga kunder.

Ett oppositionellt fack

Franska bilarbetare kan organisera sig i flera olika fack, med olika ideologisk inriktning. CGT är landets näst största fackliga centralorganisation. Man äri dag politiskt oberoende, men stod tidigare nära Kommunistpartiet, och tillhör de mer oppositionella facken.

Igår torsdag förstörde de några maskiner. Nu har de placerat ut gasbehållare och bensindunkar framför maskinerna, och hotar med att tända på.

Arbetarna på företaget GM&S  säger att de inte har något att förlora.  Om ingenting görs under den kommande veckan stängs fabriken för gott.

– De kallar oss för radikala när vi ger oss på maskinparken. Men vi är inte mer radikala än de som inte tar sitt ansvar och räddar oss, säger Vincent Lambrousse i facket CGT till dagstidningen Libération.

Samhället La Soutteraine ligger i glesbygdsregionen Creuse i centrala Frankrike. Fabriken med sina 279 anställda är den näst största industrin i hela regionen, och har funnits här sedan i början av 60-talet. I verkstaden sysslar man med flera olika saker, men är specialiserad på djuppressning. Här finns också en av Frankrikes få maskiner för så kallad katalytisk målning.

Men verksamheten har varit starkt beroende av Peugeot och Renault. Under de senaste åren har de två stora franska bilproducenterna lagt ut en all större del av produktionen på andra fabriker, inte minst i utlandet.

I december förra året inställde företaget betalningarna, och sedan dess försöker olika instanser hitta någon som kan ta över verksamheten. Om inte beslutar snart handelsdomstolen om en definitiv nedläggning.

De desperata arbetarna får stöd av lokala politiker, som anser att Peugeot och Renault inte kan frånsäga säg sitt ansvar, utan borde garantera fabrikens verksamhet genom nya order.

– De överger ett helt område som befinner sig i nöd, säger till exempel Michel Vergnier, borgmästare i en av grannkommunerna, till den franska radiokanalen France Info.

En av dem som har varit på plats under de senaste månaderna för att försöka finna en lösning är krisförhandlaren Renauld Le Youdec. Han kritiserar också de stora företagens agerande.  Han säger att de anställda verkligen har ansträngt sig och har fortsatt att jobba trots nedläggningshotet. De har till och med gått med på att hjälpa Renault som hade svårigheter med en leverans från en av GM  &S konkurrenter i Brasilien.

– De franska konstruktörernas agerande är obegripligt, säger han till Libération.

Bilarbetarna i La Soutteraine har nu också vänt sig till den nyvalda presidenten Emmanuel Macron och vädjat om hjälp.

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Du kanske också vill läsa…

Franska gruv­arbetare kan få skadestånd

Franska gruv­arbetare kan få skadestånd

I Frankrike kan de som har jobbat med farliga ämnen få skadestånd för att de är oroliga för att bli sjuka. 731 franska gruvarbetare har fått stöd för sina krav i Högsta Domstolen.

Franska facket tar strid mot GE

Franska facket tar strid mot GE

General Electric lovade att skapa 1000 nya jobb i Frankrike. I stället blir det tvärtom. Facken är ursinniga.
”Företaget drivs av rent finansiella intressen”, säger ombudet Philippe Petitcolin.

832 franska arbetare stämmer Goodyear

832 franska arbetare stämmer Goodyear

Däcktillverkaren Goodyear lade ner sin fabrik i franska Amiens för fyra år sedan. Nu har fler än 800 arbetare stämt bolaget inför arbetsdomstolen. De hävdar att stängningen var olaglig och kräver höga skadestånd.

Peugeot bantar personalen med ny arbetslag

Peugeot bantar personalen med ny arbetslag

Bilföretaget Peugeot blir först med att använda den omdiskuterade nya arbetslagen för att göra sig av med tusentals anställda. En ny paragraf gör det möjligt med ”avtalsenligt avtalsbrott” utan att visa att det behövs av lönsamhetsskäl. De franska facken är splittrade i frågan.

Franska fack splittrade om Macrons nya lag

Franska fack splittrade om Macrons nya lag

Den franska fackföreningsrörelsen är oenig om president Macrons nya arbetslag, som han anser ska öka tillväxten och minska arbetslösheten. Militanta CTG har utlyst generalstrejk på tisdag, medan andra fack är förstående till åtminstone en del av lagförslagen.

Därför går det så vilt till i Frankrike

Därför går det så vilt till i Frankrike

De hotar att spränga fabriken eller håller sina direktörer fångna. Franska industrihistorien är full av vilda konflikter. Dagen­s Arbete listar några från 2000-talet och söker svaret på frågan: varför?

Två månader under jord

Två månader under jord

Sammanhållningen höll de 33 instängda gruvarbetarna vid liv. De lyftes upp till jordytan med löften om pengar och kändisskap. Tio år senare är de fattiga och besvikna.

Två månader under jord

Sammanhållningen höll de 33 instängda gruvarbetarna vid liv. De lyftes upp till jordytan med löften om pengar och kändisskap. Tio år senare är de fattiga och besvikna.

Så har Kina ökat sitt grepp om världen

Så har Kina ökat sitt grepp om världen

När Kina köper upp utländska företag och investerar i järn­vägar, kolkraftverk och hamnar knyter sig stor­makten närmare resten av världen – och andra länder blir mer beroende av Kina.

Arbetarna hamnar i frontlinjen

Arbetarna hamnar i frontlinjen

Under pandemin har många fackföreningar blivit tvungna att gå från traditionellt fackligt arbete till att bistå sina medlemmar med grundläggande humanitär hjälp, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Döden på jobbet

Varje år dör runt 50 människor i olyckor på jobbet. Genom de anhöriga visar vi vilka de omkomna var. I snitt tar det tusen dagar innan åtal väcks. En lång väntan för de sörjande.

De kom inte hem från arbetet

Förra året omkom 46 personer i olyckor på jobbet. Här berättar anhöriga om människorna bakom statistiken.

Föräldrarna: Man vittrar sönder

Olle Andersson Larsson och Christina Andersson fick vänta ett och halvt år innan åtalet lades ner. Ingen ställs till svars för deras son Robins död.

Utdragen väntan för de anhöriga

Efter en dödsolycka tar det i snitt 1000 dagar innan åtal väcks, visar Dagens Arbetes genomgång. Sedan kan det dröja över ett år innan domen kommer.

Åklagaren: Förstår att det kan upplevas som lång tid

Dödsolyckor är svåra att utreda, säger Jörgen Lindberg, vice kammarchef och vice chefs­åklagare vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål, Rema.

Kammaråklagaren: De här ärendena måste prioriteras upp

Varken polis eller politiker prioriterar dödsolyckor i arbetslivet. ”De långa utredningstiderna är oacceptabla”, säger Kammaråklagare Christer Forssman.

Ministern: Företag ska inte leka med människors liv

Straffa företag som försummar säkerheten, och ge skyddsombuden rätt förutsättningar. Så vill arbetsmarknadsminister Eva Nordmark (S) förhindra att människor dör på jobbet.

Osäkert anställda vågar sällan larma

Ryckigheten i det nya arbetslivet är en stor för­klaring till varför dödsolyckorna sker. Hur arbetet är organiserat, skriver Elinor Torp.

Kamratstödet behövs – mer än någonsin

Facket måste bli det sammanhang där sorgen kan bearbetas, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.