”Det pågår ett arbete i kulisserna”
Volvos USA-etablering är en känslig fråga. För facket. IF Metall vill inte svara på hur man kommer att stötta amerikanska bilarbetarfacket.
Industriarbetarnas tidning
27 augusti, 2018
Skrivet av Marcus Derland
(UPPDATERAD) Volvo Cars vägrade släppa in IF Metalls ordförande Marie Nilsson på sina nya fabrik i USA i våras.
– En jäkla förolämpning mot oss, säger Glenn Bergström, IF Metalls representant i Volvo Cars bolagsstyrelse, som var med på samma resa.
Läs också: Här ska nya Volvo byggas – i delstaten som hatar facket
Delegationen ville göra ett studiebesök på Volvo Cars fabrik i South Carolina som skulle komma att invigas strax före midsommarafton.
I våras åkte en delegation från IF Metall till USA för att bland annat besöka amerikanska bilarbetarfacket UAW. Med på resan var förbundsordförande Marie Nilsson, ombudsmannen Mats Svensson och tre förtroendevalda från Volvo Cars fabriker i Göteborg, Skövde och Olofström.
– De hänvisade till att de höll på med hemliga testverksamheter. Väldigt förvånande att de inte hade större förtroende för IF Metalls förbundsordförande. Marie Nilsson har väl inget annat intresse än att det ska gå bra för Volvo Cars. IF Metall har 1 000-tals medlemmar som jobbar på Volvo Cars i Sverige, säger ombudsmannen Mats Svensson som jobbar med internationella frågor på IF Metall.
– Det är trist, men det är ingen jättestor sak. Företaget vet vad vi tycker och det får vara bra med det den här gången säger han.
Har du och IF Metall blivit nekade att komma in på andra Volvofabriker, som i Kina?
– Jag har aldrig tidigare blivit nekad att komma in på någon av Volvo Cars anläggningar, säger Mats Svensson.
Glenn Bergström sitter i Volvo Cars bolagsstyrelse och är IF Metalls vice klubbordförande på Volvo Cars i Göteborg.
– Då jag sitter i bolagsstyrelsen ville de inte säga nej till mig. Men det var en jäkla förolämpning mot oss att de inte ville släppa in vår förbundsordförande. Då fanns det inte på kartan att jag skulle åka dit, säger han.
– Vi har alltid blivit väl mottagna oavsett vart vi har varit. Det är märkligt att vi behandlade på det sättet i USA, de pratar ofta om vilken stor demokrati de är, säger Glenn Bergström.
Volvo Cars nya fabrik, strax utanför Charleston i South Carolina, är företagets första i USA. Det har spekulerats i att Volvo Cars fick upp till två miljarder kronor i stöd från delstaten för etableringen.
När anläggningen invigdes i början av sommaren var bland annat den tidigare guvernören, numera FN-ambassadören, Nikki Haley på plats. Nikki Haley var under tiden som guvernör tydlig med att hon ogillar fackföreningar.
Volvo Cars ledning har tidigare meddelat att man ställer sig neutral till om de anställda vill organisera sig. Överhuvudtaget har de amerikanska fackföreningarna haft svårt att rekrytera medlemmar i USA:s sydtstater. Ett av de tydligaste exemplen är Volkswagens fabrik i Chattanooga, i Tennesse. Efter en lång kamp lyckades bilarbetarfacket UAW endast organisera ett 100-tal underhållsanställda för några år sedan.
– Jag blev deprimerad när vi där och träffade folk som berättade hur de har kämpat hela sina liv. Vi i Sverige har ingen susning om hur stora hindren är, säger Glenn Bergström.
UAW har ännu inte meddelat om de kommer inleda en organiseringskampanj på Volvo Cars fabrik. Däremot har bilarbetarfacket kommit med ett uttalande där man kritiserar företagets behandling av Marie Nilsson:
”Det är motbjudande att Volvo inte ens kan låta en internationell fackföreningsledare få tillträde till Volvo-fabriken i USA. Arbetarna vid en Volvo-fabrik i USA förtjänar samma röst och samma skydd som arbetare vid andra Volvo-anläggningar i världen. Volvo borde skämmas.”
UAW säger också till DA att man har som policy att inte diskutera organisering eller eventuella kampanjer offentligt.
– Jag kan inte bedöma om de kommer att göra det. Det är deras beslut. Om de gör det får vi sätta oss ner och diskutera hur processen ska drivas och vad vi kan göra för att stötta dem, säger IF Metallombudsmannen Mats Svensson.
Volvo Cars svarar via sin presstjänst att det inte var möjligt att ta emot IF Metall i våras eftersom det rådde sekretess i fabriken med anledning av att man arbetade med den nya S60-modellen som inte lanserats.