Industriarbetarnas tidning

Volvo Cars vägrade släppa in IF Metall-ordförande

27 augusti, 2018

Skrivet av

T,v: IF Metalls representant i Volvo Cars bolagsstyrelse, Glenn Bergström, och t.h Nicki Haley, tidigare guvernör i South Carolina, numera FN-ambassadör.

(UPPDATERAD) Volvo Cars vägrade släppa in IF Metalls ordförande Marie Nilsson på sina nya fabrik i USA i våras.
– En jäkla förolämpning mot oss, säger Glenn Bergström, IF Metalls representant i Volvo Cars bolagsstyrelse, som var med på samma resa.

Läs också: Här ska nya Volvo byggas – i delstaten som hatar facket

Delegationen ville göra ett studiebesök på Volvo Cars fabrik i South Carolina som skulle komma att invigas strax före midsommarafton.
I våras åkte en delegation från IF Metall till USA för att bland annat besöka amerikanska bilarbetarfacket UAW. Med på resan var förbundsordförande Marie Nilsson, ombudsmannen Mats Svensson och tre förtroendevalda från Volvo Cars fabriker i Göteborg, Skövde och Olofström.

– De hänvisade till att de höll på med hemliga testverksamheter. Väldigt förvånande att de inte hade större förtroende för IF Metalls förbundsordförande. Marie Nilsson har väl inget annat intresse än att det ska gå bra för Volvo Cars. IF Metall har 1 000-tals medlemmar som jobbar på Volvo Cars i Sverige, säger ombudsmannen Mats Svensson som jobbar med internationella frågor på IF Metall.

– Det är trist, men det är ingen jättestor sak. Företaget vet vad vi tycker och det får vara bra med det den här gången säger han.

Har du och IF Metall blivit nekade att komma in på andra Volvofabriker, som i Kina?

– Jag har aldrig tidigare blivit nekad att komma in på någon av Volvo Cars anläggningar, säger Mats Svensson.

Glenn Bergström sitter i Volvo Cars bolagsstyrelse och är IF Metalls vice klubbordförande på Volvo Cars i Göteborg.

– Då jag sitter i bolagsstyrelsen ville de inte säga nej till mig. Men det var en jäkla förolämpning mot oss att de inte ville släppa in vår förbundsordförande. Då fanns det inte på kartan att jag skulle åka dit, säger han.

– Vi har alltid blivit väl mottagna oavsett vart vi har varit. Det är märkligt att vi behandlade på det sättet i USA, de pratar ofta om vilken stor demokrati de är, säger Glenn Bergström.

Volvo Cars nya fabrik, strax utanför Charleston i South Carolina, är företagets första i USA. Det har spekulerats i att Volvo Cars fick upp till två miljarder kronor i stöd från delstaten för etableringen.

När anläggningen invigdes i början av sommaren var bland annat den tidigare guvernören, numera FN-ambassadören, Nikki Haley på plats. Nikki Haley var under tiden som guvernör tydlig med att hon ogillar fackföreningar.

Volvo Cars ledning har tidigare meddelat att man ställer sig neutral till om de anställda vill organisera sig. Överhuvudtaget har de amerikanska fackföreningarna haft svårt att rekrytera medlemmar i USA:s sydtstater. Ett av de tydligaste exemplen är Volkswagens fabrik i Chattanooga, i Tennesse. Efter en lång kamp lyckades bilarbetarfacket UAW endast organisera ett 100-tal underhållsanställda för några år sedan.

– Jag blev deprimerad när vi där och träffade folk som berättade hur de har kämpat hela sina liv. Vi i Sverige har ingen susning om hur stora hindren är, säger Glenn Bergström.

UAW har ännu inte meddelat om de kommer inleda en organiseringskampanj på Volvo Cars fabrik. Däremot har bilarbetarfacket kommit med ett uttalande där man kritiserar företagets behandling av Marie Nilsson:

”Det är motbjudande att Volvo inte ens kan låta en internationell fackföreningsledare få tillträde till Volvo-fabriken i USA. Arbetarna vid en Volvo-fabrik i USA förtjänar samma röst och samma skydd som arbetare vid andra Volvo-anläggningar i världen. Volvo borde skämmas.”

UAW säger också till DA att man har som policy att inte diskutera organisering eller eventuella kampanjer offentligt.

– Jag kan inte bedöma om de kommer att göra det. Det är deras beslut. Om de gör det får vi sätta oss ner och diskutera hur processen ska drivas och vad vi kan göra för att stötta dem, säger IF Metallombudsmannen Mats Svensson.

Volvo Cars svarar via sin presstjänst att det inte var möjligt att ta emot IF Metall i våras eftersom det rådde sekretess i fabriken med anledning av att man arbetade med den nya S60-modellen som inte lanserats.

 

 

 

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Du kanske också vill läsa…

”Det pågår ett arbete i kulisserna”

”Det pågår ett arbete i kulisserna”

Volvos USA-etablering är en känslig fråga. För facket. IF Metall vill inte svara på hur man kommer att stötta amerikanska bilarbetarfacket.

Tullarna en risk för jobbslakt i USA

Tullarna en risk för jobbslakt i USA

Amerikanska bilindustrin varnar nu för följderna av president Donald Trumps importtullar på europeiska bilar. Enligt en rapport riskerar tullarna att leda till jobbslakt – i USA

Trump hotar – Volvo kan ta det lugnt

Trump hotar – Volvo kan ta det lugnt

Det är bilmässa i Detroit och Donald Trump fortsätter att hota amerikanska biltillverkare för att de ska bygga i USA i stället för Mexico. Han gör det delvis mot bättre vetande, skriver DA:s Harald Gatu. Detta oroar även utländska företag – men Volvo Cars kan ta det lugnt.

Antifacklig guvernör blir FN-ambassadör

Antifacklig guvernör blir FN-ambassadör

Hon har sagt att hon har höga klackar för att kunna sparka på facket. Nu blir South Carolinas guvernör Nikki Haley USA:s FN-ambassadör.

Bygger fabrik i antifacklig delstat

Bygger fabrik i antifacklig delstat

Volvo Cars första amerikanska bilfabrik får generöst stöd av South Carolina, som pekas ut som en av USA mest antifackliga delstater.

Här ska nya Volvo byggas – i delstaten som hatar facket

Här ska nya Volvo byggas – i delstaten som hatar facket

Volvo startar sin första bilfabrik i USA om några år – med miljardstöd från en delstat vars guvernör bär högklackat för att kunna sparka ut facket. Dagens Arbete åkte till södra USA och mötte en verklighet med låga löner och otrygga anställningar.

DA bakgrund: Electrolux växer i fackfientligt land

Electrolux storsatsar i de amerikanska sydstaterna, där facket är under attack från konservativa politiker. Samma politiker som lockar företagen med bidrag i miljardklassen.

”Detta kommer att bli ett test för Volvo”

”Detta kommer att bli ett test för Volvo”

Ledaren för amerikanska bilfacket förvånas över att Volvo med sin höga moral väljer South Carolina. Men han säger att han givetvis ska försöka organisera arbetarna.

Volvo Cars satsar på egna elmotorer i Skövde

Volvo Cars satsar på egna elmotorer i Skövde

Glenn Bergström: Sysselsättningen tryggad när företaget investerar 700 miljoner kronor i motorfabriken.

10 rekordår med Kina – men finns en plan B?

10 rekordår med Kina – men finns en plan B?

Volvo Cars har tillhört Geely i tio år och bilförsäljningen har slagit rekord på rekord. Det borde vara klang och jubel över jubileet.

Döden på jobbet

Varje år dör runt 50 människor i olyckor på jobbet. Genom de anhöriga visar vi vilka de omkomna var. I snitt tar det tusen dagar innan åtal väcks. En lång väntan för de sörjande.

De kom inte hem från arbetet

Förra året omkom 46 personer i olyckor på jobbet. Här berättar anhöriga om människorna bakom statistiken.

Hon startar en minnesfond för anhöriga

Christina Anderssons son Robin fastnade i en maskin och dog på jobbet. Nu startar hon en minnesfond för att hedra sonen och hjälpa andra anhöriga ekonomiskt.

Föräldrarna: Man vittrar sönder

Olle Andersson Larsson och Christina Andersson fick vänta ett och halvt år innan åtalet lades ner. Ingen ställs till svars för deras son Robins död.

Utdragen väntan för de anhöriga

Efter en dödsolycka tar det i snitt 1000 dagar innan åtal väcks, visar Dagens Arbetes genomgång. Sedan kan det dröja över ett år innan domen kommer.

”Det behövs mer pengar till rättsväsendet”

Saila Quicklund (M): Det behövs mer resurser till berörda myndigheter och att preskriptionstiden för arbetsmiljöbrott förlängs.

”Arbets­platserna ser inte ut som när lagarna skrevs”

Lagstiftaren och domstolarna behöver lära sig om den förändring som skett på arbetsmarknaden, skriver åklagaren Christer B Jarlås.

Så löser Norge brotten på halva tiden

Norge har klart kortare utredningstider vid arbetsmiljöbrott än Sverige. Hur vi jobbar kan kanske därför ses som förslag på förbättringar hos er, skriver norska domaren Rune Bård Hansen.

Åklagaren: Förstår att det kan upplevas som lång tid

Dödsolyckor är svåra att utreda, säger Jörgen Lindberg, vice kammarchef och vice chefs­åklagare vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål, Rema.

Las-uppgörelsen

”Nu är det slut med ping-pong-politiken”

”Nu är det slut med ping-pong-politiken”

När IF Metall gjorde upp med arbetsgivarna om anställningsskyddet var det inget svek, utan solidaritet med dem som har det sämst, säger IF Metalls förbundsordförande Marie Nilsson.