Försvara öppenhetens Europa mot nationalismens farliga idéerDA:s chefredaktör Helle Klein uppmanar alla att rösta i EU-valet.

”Så stort att få skriva för industriarbetare! Det är tack vare er jag är här”Läs journalisten och författaren Alexandra Pascalidous första krönika i Dagens Arbete.

Volvo Personvagnars VD Håkan Samuelsson vid lanseringen av nya Volvo S60 i Charleston, South Carolina. Foto: Volvo Cars

Volvo Cars vägrade släppa in IF Metall-ordförande

T,v: IF Metalls representant i Volvo Cars bolagsstyrelse, Glenn Bergström, och t.h Nicki Haley, tidigare guvernör i South Carolina, numera FN-ambassadör.

(UPPDATERAD) Volvo Cars vägrade släppa in IF Metalls ordförande Marie Nilsson på sina nya fabrik i USA i våras.
– En jäkla förolämpning mot oss, säger Glenn Bergström, IF Metalls representant i Volvo Cars bolagsstyrelse, som var med på samma resa.

Läs också: Här ska nya Volvo byggas – i delstaten som hatar facket

Delegationen ville göra ett studiebesök på Volvo Cars fabrik i South Carolina som skulle komma att invigas strax före midsommarafton.I våras åkte en delegation från IF Metall till USA för att bland annat besöka amerikanska bilarbetarfacket UAW. Med på resan var förbundsordförande Marie Nilsson, ombudsmannen Mats Svensson och tre förtroendevalda från Volvo Cars fabriker i Göteborg, Skövde och Olofström.

– De hänvisade till att de höll på med hemliga testverksamheter. Väldigt förvånande att de inte hade större förtroende för IF Metalls förbundsordförande. Marie Nilsson har väl inget annat intresse än att det ska gå bra för Volvo Cars. IF Metall har 1 000-tals medlemmar som jobbar på Volvo Cars i Sverige, säger ombudsmannen Mats Svensson som jobbar med internationella frågor på IF Metall.

– Det är trist, men det är ingen jättestor sak. Företaget vet vad vi tycker och det får vara bra med det den här gången säger han.

Har du och IF Metall blivit nekade att komma in på andra Volvofabriker, som i Kina?

– Jag har aldrig tidigare blivit nekad att komma in på någon av Volvo Cars anläggningar, säger Mats Svensson.

Glenn Bergström sitter i Volvo Cars bolagsstyrelse och är IF Metalls vice klubbordförande på Volvo Cars i Göteborg.

– Då jag sitter i bolagsstyrelsen ville de inte säga nej till mig. Men det var en jäkla förolämpning mot oss att de inte ville släppa in vår förbundsordförande. Då fanns det inte på kartan att jag skulle åka dit, säger han.

– Vi har alltid blivit väl mottagna oavsett vart vi har varit. Det är märkligt att vi behandlade på det sättet i USA, de pratar ofta om vilken stor demokrati de är, säger Glenn Bergström.

Volvo Cars nya fabrik, strax utanför Charleston i South Carolina, är företagets första i USA. Det har spekulerats i att Volvo Cars fick upp till två miljarder kronor i stöd från delstaten för etableringen.

När anläggningen invigdes i början av sommaren var bland annat den tidigare guvernören, numera FN-ambassadören, Nikki Haley på plats. Nikki Haley var under tiden som guvernör tydlig med att hon ogillar fackföreningar.

Volvo Cars ledning har tidigare meddelat att man ställer sig neutral till om de anställda vill organisera sig. Överhuvudtaget har de amerikanska fackföreningarna haft svårt att rekrytera medlemmar i USA:s sydtstater. Ett av de tydligaste exemplen är Volkswagens fabrik i Chattanooga, i Tennesse. Efter en lång kamp lyckades bilarbetarfacket UAW endast organisera ett 100-tal underhållsanställda för några år sedan.

– Jag blev deprimerad när vi där och träffade folk som berättade hur de har kämpat hela sina liv. Vi i Sverige har ingen susning om hur stora hindren är, säger Glenn Bergström.

UAW har ännu inte meddelat om de kommer inleda en organiseringskampanj på Volvo Cars fabrik. Däremot har bilarbetarfacket kommit med ett uttalande där man kritiserar företagets behandling av Marie Nilsson:

”Det är motbjudande att Volvo inte ens kan låta en internationell fackföreningsledare få tillträde till Volvo-fabriken i USA. Arbetarna vid en Volvo-fabrik i USA förtjänar samma röst och samma skydd som arbetare vid andra Volvo-anläggningar i världen. Volvo borde skämmas.”

UAW säger också till DA att man har som policy att inte diskutera organisering eller eventuella kampanjer offentligt.

– Jag kan inte bedöma om de kommer att göra det. Det är deras beslut. Om de gör det får vi sätta oss ner och diskutera hur processen ska drivas och vad vi kan göra för att stötta dem, säger IF Metallombudsmannen Mats Svensson.

Volvo Cars svarar via sin presstjänst att det inte var möjligt att ta emot IF Metall i våras eftersom det rådde sekretess i fabriken med anledning av att man arbetade med den nya S60-modellen som inte lanserats.

 

 

 


md@da.se

Vad tycker du?

Håll god ton, håll dig till ämnet och skriv gärna kort.

Läs mer från Dagens Arbete:

”Därför ska jag demonstrera 1 maj”

KRÖNIKATrots januariavtalets mindre bra delar är det betydligt bättre än alternativet. Nu ska vi driva politiken i en riktning som medlemmarna vinner på.

”Jag sjöng som ett as!”

TV-STJÄRNAHan sjöng hem hela Talang och blev en halv miljon kronor rikare. Den tävlingsinriktade pappersarbetaren Micke Holm är missnöjd med finalsången men börjar ändå tro ”att jag duger till någonting”.

Tyskar ska bygga elbilar i Trollhättan

Det tyska företaget Sonos ska börja tillverka elbilar på Nevs fabrik i Trollhättan – 260 000 under åtta år. ”Så här nära bilproduktion har vi inte varit på många år”, säger Stefan Larsson, ordförande för 170 IF Metallare på Nevs.

Lång kamp för ett erkännande

FÖRSÄKRINGSPENGARHon fick svåra utslag, andningsbevsär och huvudvärk på jobbet. Hon misstänkte skärvätskorna, företaget nekade ansvar – men Jaana Isaksson gav sig inte.

Läget på pappersbruken

Bruken ­fortsätter göra stora pengar

HÖGKONJUNKTURDen svenska ­massa- och pappersindustrin har en rejäl formtopp. DA:s årliga granskning visar att bara några av 60 arbetsplatser har problem med lönsamheten.

Industrin och klimatet

”Dags för kollektiv kamp för klimatet”

KRÖNIKANu måste vi i den internationella fackföreningsrörelsen stiga ner från åskådarplatsen och förena oss med Gretas rörelse, skriver GS förbundsordförande Per-Olof Sjöö.

1

”Fackens roll avgörande för en rättvis framtid”

DebattHur kan vi undvika att arbetstagarna får betala priset när utsläppen ska minska? Ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet måste bindas samman, skriver Sofia Östmark, kanslichef på Union to union.

2

Ladda ner DA nr 4 här!

Dagens Arbete finns som gratis e-tidning. Här finns också ett sökbart arkiv två år bakåt, du når lätt våra inlästa reportage och kan länka till spännande vidareläsning. Här kan du ladda ner appen.

2

Tacka f-n för att vi är olönsamma

DEBATT”Vi ställs mot maskinerna och förväntas att vara lika effektiva, lönsamma och till samma låga kostnad. Robotarna måste betala skatt som alla andra på de jobb som utförs. Det finns säkert redan färdiga algoritmer för detta”, skriver DA-läsaren Kjell Dahlén.

Så tar du hand om pannan

Tips från proffsetEn äkta gjutjärnspanna äger man inte – man lånar den av sina barn. Månadens läsarproffs visar hur du får den att hålla länge.

Robert Nyberg

”Alla måste få ta del av vinsten”

DebattDet behövs bättre kompetensutveckling och att även de anställda får ta del av automationens vinst, om företagen vill att människor ska se positivt på omställningen. Det skriver Carl Melin på TCO:s tankesmedja Futurion.

Kärleksbomba din rival på cykelbanan

SkruvatVi borde vara mer Dalai lama i trafiken, tycker psykologen Jenny Klefbom. Kanske kan en ny gest vara vägen dit?

Vårbudgeten ger stöd åt arbetslösa och miljön

Regeringen ger i sin vårbudget bland annat ökat stöd till klimatsmart industri och satsar extra för att utrikes födda kvinnor ska få en chans till jobb. Men man tar också bort kravet på kollektivavtal för nystartsjobb och slopar skattesubventionen på gruvdieseln.

1

”Några över 55 år erbjöds 3000 kronor”

Vad hände sen?Britta Åhs-Niska blev efter 45 år av med jobbet när Electrolux flyttade tillverkningen utomlands. Nu är hon pensionär och nybliven hundägare.

”Som träslöjd i skolan – fast med metall”

PENSIONSAVGÅNGAREtt samarbetsprojekt i Värmland har gett över åttio arbetslösa ungdomar jobb i industrin. En av dem är William Sjöström på RZ Zampart i Karlstad.

Parterna överens om ABB

Tvisten vid ABB är löst. I de centrala förhandlingarna kom facket och arbetsgivarna överens om en lösning. Uppgörelsen är sekretessbelagd.

Foto: Juliana Wiklund

”Samhall sviker sitt uppdrag”

Debatt”Samhall sviker till stora delar sitt samhällsuppdrag och redan utsatta människor får betala priset”, skriver Mats Jutterström, som studerat Samhall och andra statliga bolag.

8

Djurpark på hjul

En skränande häger, en tolv meter hög elefant. Kugghjulen och vajrarna som driver djuren i franska Nantes är lika viktiga som den fantasifulla ytan. DA har besökt ett semestermål som är motsatsen till Disney World.

Nu börjar jobbjakten efter tunga varslet

NEDDRAGNINGTill sommaren ska 100 av 250 anställda bort på Hjältevadshus. "Trist att det är bostadspolitiken, och inte en lågkonjunktur, som har skapat krisen”, säger GS-klubbens ordförande Joakim Dacke.

Slingrig väg för elbilens batteri

DA reder utOm bara drygt tio år spås nio av tio nya bilar var eldrivna i Sverige. Men då krävs det mycket större mängder av metallen kobolt, vars utvinning kan äventyra klimatmålen.

Kan vi betala för en friskare jord?

KLIMATKOLLENÄr klimatkompensation bara ett sätt att döva ens dåliga samvete, eller gör det skillnad? Så här fungerar det.

2

BONUS I INDUSTRIN

Är din ­arbetslust till salu?

GRANSKNINGEtt upplägg för fjäsk, eller en anledning att spotta i nävarna? Dagens Arbete har i en stor undersökning kartlagt bonusen på industrigolvet. Vi har hittat system som forskare varnar för – men också pengar till en tryggare pension.

4

Slopad bonus blev flextid

På Volvo Powertrain i Skövde och Köping byttes bonusen mot flextid efter en omröstning bland medlemmarna. Det ger bättre skydd i dåliga tider, säger Lars Ask, klubbordförande i Skövde.

Bilarbetarna rasar mot chefernas lönelyft

Chefstjänstemännen på Renault höjde sina löner med närmare 16 procent i fjol. Arbetarna fick nöja sig med 1,4 procent, vilket facket hävdar var en reallönesänkning. Nu kämpar man för ett rejält lyft under 2019.

1

Med månen som vägvisare

BILDREPORTAGEFotokonstnären Helena Blomqvists bilder i projektet The Great Silence handlar om motstånd och försvar, en längtan till månen och legenden om Jeanne d’Arc.

Sväng dina lurviga – dansplågorna går igen!

DA gillarVi som har fyllt 40 hade fågeldansen och Lambada. Dagens ungdom hittar inspiration på helt andra håll. Eller? Hur nytt är det egentligen att flossa, dansa flapper och take the L?

1

Verkstad, kontor eller fritidsgård?

ÖGONBLICKETKlockan är 16.25 på Mineteam i Gällivare. Vd:n Oskar Spets, i keps och Anton Joensuu tar en skejtpaus i företagets lokaler.

Som handen i handsken

DA TESTARBra arbetshandskar att ha på fritiden kan alltid behövas. Vi lät tre pappersarbetare i Grycksbo testa sju olika par.

”Vargarna tog mina hästar”

DA MÖTERNorr om Mongoliets huvudstad Ulan Bator, en mil från närmsta granne, bor skogvaktaren Bayaraa i ett hus som han timrat själv. Alla dagar i veckan spanar han efter tjuvhuggare och skogsbränder. Ett jobb med flera risker.

Hämta mer

Jag förstår DA använder cookies enbart för att läsa av besöksstatistik. Läs mer om vår integritetspolicy här​. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du insamlandet av din IP-adress.