På måndagen presenterades utredningen om hur las kan förändras. Parterna har redan tidigare uttalat missnöje. Nu säger också arbetsmarknadsminister Eva Nordmark att hon inte är nöjd – och hoppas att fack och arbetsgivare kan hitta en bättre lösning.
Förra året tillsatte regeringen en utredning om hur lagen om anställningsskydd kan förändras. På måndagen presenterade utredaren sina förslag.
Men de är alltför drastiska, säger Eva Nordmark i en intervju med Dagens Nyheter. Hon anser inte att utredaren har följt direktivet att balans mellan arbetsgivare och fack ska upprätthållas.
– Jag anser naturligtvis att jag har följt direktiven. En sådan här utredning och de direktiv vi har haft lämnar öppet för olika tolkningar, säger utredaren Gudmund Toijer.
– Det är naturligtvis så att det sker en del lättnader för de mindre företagen, men i väldigt litet utsträckning för de större företagen.
Förslagen som presenteras i dag skulle – om de genomförs – innebära en genomgripande förändring av las. Arbetsgivarna skulle få möjlighet att undanta fler personer från turordningsreglerna och välja vem de vill behålla om två personer har varit anställda lika länge.
– Möjligheten att undanta nyckelpersoner höjs från två till fem, och den gäller för alla arbetsgivare oavsett storlek, säger Gudmund Toijer.
Kravet på saklig grund vid uppsägning kvarstår, men möjligheten att ogiltigförklara en uppsägning hos en arbetsgivare med högst 15 anställda försvinner. I dag kan en anställd behålla både sitt jobb och sin lön medan en tvist pågår.
– Motivet för det här lagförslaget är att de långa tvistetiderna, som inte sällan kan uppgå till flera månader, orsakar arbetsgivaren höga kostnader.
Däremot föreslår utredningen att de högsta skadeståndsnivåerna vid osaklig uppsägning höjs.
Som svar på Eva Nordmarks kritik att arbetsgivarna får alltför stora lättnader, svarade Gudmund Toijer att utredningens förslag om kompetensutveckling är till arbetstagarnas fördel.
Utredningen föreslår att arbetsgivarna ska bli juridiska skyldiga att ”i skälig utsträckning” erbjuda kompetensutveckling såväl till tillsvidareanställda som tillfälligt anställda.
– Arbetstagarna ska ha rätt till den kompetensutveckling som behövs i samband med förändringar av arbetsuppgifter eller arbetsgivarens verksamhet, säger han.
Dessutom föreslås gränserna för visstidsanställdas företrädesrätt till tillsvidareanställning och återanställning sänkas till 9 månader.
Inte heller facket är nöjt med utredningens förslag. Många fackföreningar har tidigare sagt att de hellre ser att arbetsgivare och fack förhandlar om arbetsrätten.
– Vi förutsätter att förslagen på försämringar aldrig blir verklighet. Den här utredningen hör hemma i ett arkiv där den kan få samla damm. Det är arbetsmarknadens parter som ska göra upp om arbetsrätten utan inblandning från politiker, säger IF Metalls förbundsordförande Marie Nilsson i ett pressmeddelande.
Foto: Regeringens webbsändning
Så här vill utredaren förändras las
Turordningsregler
1. Undantagen från turordningsreglerna utökas till fem för alla arbetsgivare.
2. Vid omplacering ska arbetstagaren utan upplärning eller utbildning ha kvalifikationer för arbete som någon annan utför.
3. Möjligheten till att slå samman driftsenheter tas bort.
4. Vid exakt lika anställningstid får arbetsgivaren bestämma vem som behåller jobbet vid en arbetsbrist.
Kompetensutveckling
1. Arbetsgivare ska i skälig utsträckning erbjuda kompetensutveckling för alla arbetstagare med minst sex månaders sammanlagd anställningstid. Föreslås gälla vid både tillsvidareanställning och tidsbegränsad anställning.
2. Arbetsgivare som inte uppfyller sitt ansvar ska betala skadestånd till arbetstagare om anställningen avslutas på grund av arbetsbrist.
3. Arbetsgivare ges en informationsskyldighet gentemot arbetstagaren och fackliga organisationer vad gäller kompetensutvecklingen.
Kostnader vid uppsägning
1. Anställda hos arbetsgivare med mer än 15 anställda kan genom intermistisk prövning få lön och andra förmåner under tvistetiden och uppsägningen kan ogiltigförklaras.
2. Möjligheten till ogiltigförklaring av en uppsägning tas bort för anställda hos en arbetsgivare med högst 15 anställda (ogiltigförklaring kan fortfarande ske enligt speciallagar, till exempel diskrimineringslagen, lagen om fackliga förtroendemän och föräldraledighetslagen). Arbetstagaren ska få skadestånd, minst åtta månadslöner, vid osakliga uppsägningar.
3. De högsta skadeståndsnivåerna vid osaklig uppsägning höjs.
Balans mellan tillsvidareanställningar och tidsbegränsade anställningar
1. De med allmän visstidsanställning kvalificerar sig till företrädesrätt vid återanställning efter 9 månader.
2. En företrädesrätt för de med allmän visstidsanställning till lediga tillsvidareanställningar efter 9 månader föreslås.
Ett ofta förbisett skäl för ett fungerande LAS är det här:
Om jag förlorar jobbet enligt LAS-regler är det ”force majeure” och inte mitt fel att jag har förlorat jobbet. Utan ett LAS värt namnet måste jag förklara för en presumptiv arbetsgivare varför just jag fick sparken. Uppförsbacke! 🙁
Tänk er då att man blir skadad på jobbet? Vad händer när man inte längre kan vara närvarande 8 timmar? Åker man ut så det slår gnistor om det!
Tillbaka till 1800-talet och mössan i handen!
2,5, 10 eller alla. Tar det slut?
.
1:
2 tidigare- 5 nu. MP gick med på att förändra turordningsreglerna under 90 talet. Nu flyttar dom konservativa bakåtsträvarna fram positioner till 5. Möjligheten till att dom som representerar arbetarna får gå först ökar. Vilket är naturligt ur konservativ synpunkt.
.
2:
Komp-utveckling skall och existerar idag om det är ett seriöst företag. Så förståelsen varför denna befängda brasklapp förordas är ingen gåta. – Att blidka beslutsfattare på politisk nivå.
.
3: Anställda på företag mindre än 15 anställda är oviktiga och skall inte ha några rättigheter i form av ”Godtycke”. Det betyder att dom är mindre värda än personal med en anställningskvot på 16 personer. Här har Toijer ”grovt” frångått gällande (Krav) från Centern men Centern ”lismar” med och tycker det rimligt i vanlig arbetarfientlig ordning.
.
4: Vid exakt anställningstid- har arbetsköparen rätt att välja vem som skall bort. Oroligt för den som har valt att representera arbetare i skydd, mbl och övriga arbetsmarknadsmässiga rättigheter och frågor. Detta medför direkt att rädslan för ökad kunskap och trygghet på arbetsplatsen som inkluderar alla hämmas.
.
Jag är inte alls förvånad att svenskar tolkar ordet ”Modernisering” som trygghet. Rösta på dom igen. Nästa gång är det 10–15 eller kanske alla personer i turordningsreglerna som undantas samt att anställningstryggheten för över 15 personer kommer att försvinna vid ”Godtycklig” uppsägning. Dom skrattar åt din infantila inkompetens och fick DIG exakt dit dom ville. 1800-talet!! Välkommen tillbaka i vår moderniseringsiver.
Kunskap är som sagt alltid bäst när den faller på trygghetsfaktorn.
Och vad räkans som kompetensutveckling? Sitta och titta på lite powerpoint presentation i några dagar eller veckor?
Ett ofta förbisett skäl för ett fungerande LAS är det här:
Om jag förlorar jobbet enligt LAS-regler är det ”force majeure” och inte mitt fel att jag har förlorat jobbet. Utan ett LAS värt namnet måste jag förklara för en presumptiv arbetsgivare varför just jag fick sparken. Uppförsbacke! 🙁
Tänk er då att man blir skadad på jobbet? Vad händer när man inte längre kan vara närvarande 8 timmar? Åker man ut så det slår gnistor om det!
Tillbaka till 1800-talet och mössan i handen!
Alltid nackdelar för arbetstagaren.
2,5, 10 eller alla. Tar det slut?
.
1:
2 tidigare- 5 nu. MP gick med på att förändra turordningsreglerna under 90 talet. Nu flyttar dom konservativa bakåtsträvarna fram positioner till 5. Möjligheten till att dom som representerar arbetarna får gå först ökar. Vilket är naturligt ur konservativ synpunkt.
.
2:
Komp-utveckling skall och existerar idag om det är ett seriöst företag. Så förståelsen varför denna befängda brasklapp förordas är ingen gåta. – Att blidka beslutsfattare på politisk nivå.
.
3: Anställda på företag mindre än 15 anställda är oviktiga och skall inte ha några rättigheter i form av ”Godtycke”. Det betyder att dom är mindre värda än personal med en anställningskvot på 16 personer. Här har Toijer ”grovt” frångått gällande (Krav) från Centern men Centern ”lismar” med och tycker det rimligt i vanlig arbetarfientlig ordning.
.
4: Vid exakt anställningstid- har arbetsköparen rätt att välja vem som skall bort. Oroligt för den som har valt att representera arbetare i skydd, mbl och övriga arbetsmarknadsmässiga rättigheter och frågor. Detta medför direkt att rädslan för ökad kunskap och trygghet på arbetsplatsen som inkluderar alla hämmas.
.
Jag är inte alls förvånad att svenskar tolkar ordet ”Modernisering” som trygghet. Rösta på dom igen. Nästa gång är det 10–15 eller kanske alla personer i turordningsreglerna som undantas samt att anställningstryggheten för över 15 personer kommer att försvinna vid ”Godtycklig” uppsägning. Dom skrattar åt din infantila inkompetens och fick DIG exakt dit dom ville. 1800-talet!! Välkommen tillbaka i vår moderniseringsiver.
Kunskap är som sagt alltid bäst när den faller på trygghetsfaktorn.