Industriarbetarnas tidning

Banmästare i sin egen trädgård

12 augusti, 2021

Skrivet av

Spårfantast Industriarbetaren Magnus Östervall åker aldrig tåg. Men han kör och mekar med dem så ofta han kan – hemma i trädgården.
– Fast egentligen är det inte så kul att köra. Det roliga är att bygga, få skapa.

Foto: Joel Danell.

Magnus Östervall

Ålder: 49 år.
Yrke: mixare på Billerud Korsnäs Frövi, där han har arbetat i 22 år. dessförinnan jobbade han nio år som mekaniker på Fellingsbro verkstäder.
Bor: i en villa strax utanför Fellingsbro i Lindesbergs kommun.
Familj: sambon Kate och elvaåriga dottern Mirelle, samt de två utflugna barnen Casper och Fredrika från ett tidigare förhållande.
Fritidsintresse: gissa en gång.

Nej!

Magnus om han hellre hade arbetat som stins eller tågmekaniker än som pappersarbetare. Samma svar ger han på frågan om han inte ska bygga ett litet pappersbruk på anläggningen. ”Jag vill inte bygga några byggnader eller hus över huvud taget. Men dottern vill bygga ett stationshus, och det får hon gärna göra!”

I en villaträdgård strax utanför det lilla samhället Fellingsbro i Västmanland. Det är här, intill en landsväg – runt, längs och genom en samling jättelika gråstensblock som inlandsisen lämnat efter sig, som Magnus Östervall har skapat något som har fått många förbipasserande bilister att gapa förundrat. Ett landskap i miniatyr – full av Märklin.

Ja, en 170 meter lång modelljärnvägsanläggning med lok, vagnar, växlar och allt, och som ryker och låter enligt realismens alla regler på Magnus kommando. Till och med ett för många i området välbekant anrop har han programmerat in i loken:

”Tåg i Bergslagen, mot Borlänge, Ludvika, Örebro, med avgångstid 10:39, avgår från spår ett.”

– Min sambo var väldigt trött på det där ljudet ett tag. Särskilt i början, när det blev något fel i programmeringen och det lät så där hela tiden. Jag försökte laga felet, men det gick inte och då höll hon ju på att bli helt galen. ”Aghhh!”

Magnus skrattar, men han gör det hjärtligt och det var ju faktiskt tack vare henne, Kate, som allting började. I och för sig lekte han mycket med modelltåg som barn, men det intresset tvärstannade i tolvårsåldern, som det brukar göra, och sedan var det i princip bara fiske som gällde för honom. Abborre, gös, gädda – alltid var det något som lockade honom bort till sjöarna häromkring.

Tills han fyllde 40, för snart tio år sedan. Då Kate överraskade honom med ett startset i present, en mindre utomhusbana, och på den vägen är det. Över en dag flyttades hans fulla fokus från en sak till en annan.

– Sedan dess har jag inte fiskat en enda gång, trots att jag har hur mycket utrustning som helst.

Många bilister saktar in när de passerar Magnus Östervalls trädgård. Foto: Joel Danell.

Hur många arbetstimmar som han genom åren lagt ner på sin tåganläggning, det vet han inte. Men om man går runt och begrundar banan – liksom dammen, vattenfallet, betongen, kablagen, buskagen och all omkringliggande belysning – då inser man snabbt att de timmarna måste vara åtskilliga.

Så fort han är ledig från jobbet på bruket, så finner man honom antingen på språng här ute i trädgården, eller sittandes på en stol med sina verktyg inne vid köksbordet.

Om jag räknar bort lokaltågen mellan Frövi och Örebro, så kanske jag bara åkt tåg fem gånger under hela mitt liv.

Magnus Östervall

– Jag behöver ingen verkstad, säger han. Dessutom får jag ju umgås med min familj under tiden som jag håller på och pillar och mekar, och det tycker jag bara är trevligt.

Foto: Joel Danell.

Hela anläggningen är digital och den styr Magnus via det som kallas centralstation, en avancerad och platt liten mojäng med knappskärm och med allsköns möjligheter.

– Förhoppningsvis får vi fiber snart, och då kan jag köra den med telefonen i stället.

Jag förmodar att du har tågluffat?

– Haha! Nä, aldrig. Jag åker nästan aldrig tåg. Om jag räknar bort lokaltågen mellan Frövi och Örebro, så kanske jag bara åkt tåg fem gånger under hela mitt liv. Till Köpenhamn, bland annat.

Vad är tjusningen med det här, då?

– Det är nog byggandet i sig, att modifiera och hela tiden förbättra. Att ställas inför stora utmaningar och sedan försöka lösa dem så gott man kan.

Ge ett exempel på det!

– Tja, att jag kom på idén att jag skulle lägga stenfolie i stället för smågrus här under spåren till exempel. Då kan jag göra ren hela anläggningen med lövblåsen på bara fem minuter. Något som annars skulle ta timmar att göra.

Tankning med rökvätska på ett diesellok Foto: Joel Danell.

Magnus trycker på några knappar och ett tåg lastat med skalenliga bilar rullar sakta i gång. Han tittar på det medan det slingrar sig fram och under tiden säger han:

– Ja, mitt mål med det här är att det faktiskt ska bli så underhållsfritt som möjligt, så jag inte ska behöva göra så mycket över huvud ta  …

Jag gissar att jag aldrig kommer bli riktigt färdig med det här. Man kommer ju på nya saker hela tiden!

Magnus Östervall.

Magnus får plötsligt bråttom, lämnar raskt centralstationen och springer sedan upp på banvallen där han räddar loket som drar alla bilarna, ett diesellok, från att spåra ur totalt vid en kurva.

Därefter fortsätter han:

– Å andra sidan är jag väldigt rastlös av mig, och jag gissar att jag aldrig kommer bli riktigt färdig med det här. Man kommer ju på nya saker hela tiden! 

Magnus Östervall fönstershoppar lok och vagnar ungefär 20 minuter varje dag på nätet. Foto: Joel Danell.

170 METER

Så lång är Magnus bana. Men om ett par år planerar han att bygga ett lokstall i garaget, och då blir banan ännu längre. Då slipper han också bära ut och in loken och vagnarna varje dag.

REGN …

… är skadligt för loken och vagnarna. Magnus kör dem därför bara när det är uppehåll.

45 MM

Så breda är spåren.

Centralstation. Med den här apparate­n styr Magnus hela sin anläggning. Foto: Joel Danell.

45

Så många lok har Magnus totalt. Diesellok, ellok och så hans favorittyp – ånglok.

1:32  …

… är skalan på Magnus Östervalls modelljärnväg. Det innebär att loken, vagnarna och rälsen är 32 gånger större i verkligheten.

”Jag slutade räkna när jag närmade mig tvåhundra.” Magnus Östervall om hur många vagnar han har. Foto: Joel Danell.

3–9 KILO

Så mycket väger modellångloken som Magnus har.

SE MER …

… om Magnus bygge på hans Facebooksida: ”Märklin spår 1-bygge”.

VÄRLDENS STÖRSTA …

… modelljärnväg finns i Hamburg, Tyskland. Se och fascineras på
sajten www.miniatur-wunderland.com

Nyfiken på fler modelljärnvägar? Se till exempel ”Modelljärnväg” på Facebook, en offentlig grupp med över 10 000 medlemmar.

SEMESTERTIPS! Det finns flera modelljärnvägsanläggningar runt om i Sverige som är öppna för allmänheten, bland annat i Hässleholm, Saltsjöbaden och i Alunda utanför Uppsala. Info finns på nätet!

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Du kanske också vill läsa…

”Ledningen är inte lika tillmötesgående”

”Ledningen är inte lika tillmötesgående”

2015 skrev vi om Rebecca Börgel som med Billerud Korsnäs hjälp kunde fortsätta jobba fram till en vecka före förlossningen. Men den som blir gravid nu har inte samma möjligheter.

Lite spill? Ingen fara

Lite spill? Ingen fara

Klockan är 11.56 på Billerud Korsnäs i Frövi. Ett tunt lager svartslam blir extra synligt i nysnön.

Ny panna ska rädda Frövi

Ny panna ska rädda Frövi

Ibland tycker processoperatören Pär Frankesson att det är extra skoj att kolla ­aktiekurserna.

Rebecca ammar på jobbet

Rebecca ammar på jobbet

Ingen trodde att hon menade allvar. Men Rebecca Börgel började arbeta när sonen Simon var fyra månader, precis som hon sagt.

Så är dagsformen för ditt bruk

Så är dagsformen för ditt bruk

Svenska pappersbruk och massabruk 2021. De som tillverkar finpapper är i farozonen. På kartong- och massabruken är det däremot goda tider. Dagens Arbete har kartlagt samtliga bruk efter deras ekonomiska förutsättningar. 

När regnet tvingade bruket till nödstopp

När regnet tvingade bruket till nödstopp

Billerud Korsnäs pappersbruk klarade sig fint när många andra drabbades av skyfallet i Gävle. Men två veckor efter ovädret stoppades produktionen – vattnet som används i tillverkningen var för skitigt.

Slipad fabrik

Slipad fabrik

Klockan är 15.31 på Tormek i Lindesberg.

”Skiftjobbet ger mig egentid”

”Skiftjobbet ger mig egentid”

Nattarbete kan slita på hälsan. Eller ge möjlighet att bygga en stark kropp. Sodapannebrännare Sara Lind jobbar på det senare.

Stor besvikelse i Pappers avdelningar

Stor besvikelse i Pappers avdelningar

”Jag vill ge en saftig känga till dem som satte märket”, säger Claes Nöid på Fiskeby Board.

Så är dagsformen på bruken

Så är dagsformen på bruken

Hitta din arbetsplats i årets genomgång av Sveriges pappersbruk.

Lön & makt Podden om industriarbetarnas historia

Genombrottet 1905 – det första landsomfattande avtalet

Genombrottet 1905 – det första landsomfattande avtalet

Harald Gatu och Anna Julius om industriarbetarnas historia. Avsnitt 1: Allt började på Hvilans gjuteri och mekaniska verkstad i Kristianstad.

Den längsta striden 1945 – om strejken som inte ville ta slut

Den längsta striden 1945 – om strejken som inte ville ta slut

Lön & makt, avsnitt 2: Harald Gatu och Anna Julius om den längsta striden, metallstrejken 1945.

Den stora oredan 1983 – när den svenska modellen (nästan) föll

Den stora oredan 1983 – när den svenska modellen (nästan) föll

Harald Gatu och Anna Julius om det glada 80-talet, som var allt annat än glatt för fackföreningsrörelsen.

Vändningen 1995 – konflikten om kollektivavtalets kärna

Vändningen 1995 – konflikten om kollektivavtalets kärna

Harald Gatu och Anna Julius om övertidsblockaden som gav facket fördel efter 90-talskrisen.

Den svåra prövningen 2009 – finanskris och förtroendekris

Den svåra prövningen 2009 – finanskris och förtroendekris

Harald Gatu och Anna Julius om striden om kollektivavtalet under finanskrisen.

Dagens Arbete startar historiepodd

Dagens Arbete startar historiepodd

Dagens Arbete startar en ny podd om industriarbetarnas historia. I Lön & makt lyfter Harald Gatu och Anna Julius fram fem viktiga årtal som format din lön och dina villkor i dag.