Industriarbetarnas tidning

Fordons­industrin väntas gå sämre under året

27 januari, 2012

Skrivet av Anna Delima Fagerlind

51 procent av fordonsindustrins underleverantörer tror på en sämre lönsamhet i år än förra året. Det kommer att innebära färre jobb, enligt Fordonskomponentgruppens vd Fredrik Sidahl. – Jag tror att vi har en kärvare period framför oss.

År 2012 kommer att bli ett sämre år än 2011, det tror över hälften av de 120 företag som deltagit i Fordonskomponentgruppens undersökning. Branschorganisationen för fordonsindustrins underleverantörer ser redan nu tecknen.

– Den starka sidan av svensk fordonsindustri är lastbilar, och i och med att det blir svårare för företag att få kredit för att förnya sin lastbilsflotta blir det tuffare. Scania har redan aviserat nedgångar, säger Fredrik Sidahl.

Svensk fordonsindustri sysselsätter cirka 120 000 personer och att nedskärningarna kommer att påverka jobben råder det ingen tvekan om, enligt Fredrik Sidahl.

Dels beror de tuffare framtidsutsikterna på Saabs konkurs och på bristande fokus på industrin från regeringens sida, menar han. Men framför allt handlar det om konjunkturnedgången i Europa.

– Vi har god beredskap för att parera nedgångar i fordonsindustrin, men inte hur stora som helst.

Du kanske också vill läsa…

Stark återhämtning i bil­industrin

Stark återhämtning i bil­industrin

”Det är bra snurr helt enkelt”, säger Fordonskomponentgruppens vd Fredrik Sidahl.

”Dags att på riktigt introducera Närproducerat”

Varför ska kretskorten i en styrenhet på ett fordon tillverkas typ 700 mil från bilfabriken, skriver Fredrik Sidahl, vd för Fordonskomponentgruppen.

Nu stänger stora delar av industri-Sverige

Nu stänger stora delar av industri-Sverige

När fordonsjättar som Volvo Cars, Scania och AB Volvo stoppar produktionen berörs uppåt hundra tusen anställda runtom i landet. 

”Coronakrisen är här nu – för sent att vänta till augusti”

Först i augusti kan regeringens förslag om utvidgat stöd till korttidsarbete införas. Alldeles för sent, enligt Malin Karlsson, klubbordförande på underleverantören Spectra Premium.

Corona-krisen stänger företag

Corona-krisen stänger företag

Corona-krisen närmar sig den svenska bilindustrin. Det börjar bli bråttom med det utlovade korttidsstödet, säger Fordonskomponentgruppens vd Fredrik Sidahl.

Bilboom – och trasiga kroppar

Bilboom – och trasiga kroppar

Svensk fordonsindustri går bättre än någonsin. Men framgången har en baksida. Det uppdrivna tempot leder till övertid och utslitna kroppar. Josefin Christensen hann bara göra några månader innan kroppen sade ifrån. ”Kanske jag kommer att ha smärtor i resten av livet.”

”En fruktansvärt snabb omställning”

”En fruktansvärt snabb omställning”

Om två år kommer varje ny Volvobil som lanseras att ha en elmotor. En snabb omställning som kännetecknar Volvo just nu, enligt IF Metalls Marko Peltonen på Volvo Cars motorfabrik i Skövde.

Volvos framgångar sprider sig

När Volvo går som tåget, rullar det också på bra hos underleverantörerna. GKN Driveline i Köping fastanställde 100 personer i fjol, och erbjöd lika många visstid.

Svenska underleverantörer gynnas

Volkswagens köp av Scania kan gynna de svenska underleverantörerna. Det tror Sven-Åke Berglie, ordförande i Svenska fordonskomponentgruppen. – Det finns inga samordningsfördelar alls mellan Scania och Volkswagen. Scania kommer att bli Volkswagens flaggskepp på den tunga lastbilssidan under lång tid framöver – Därför är Volkswagens övertagande av Scania det bästa som kunde hända svenska underleverantörer. […]

Krav på bättre villkor hos Volvo-entreprenörer

Volvo Cars underleverantörer pressar sina anställda så hårt att många av dem nått gränsen för hur mycket de orkar arbeta. Nu protesterar klubbarna och kräver bättre planering, fler anställda och bättre kompensation för övertid. – Företagen har krävt övertid varje helg sedan semestern, säger Mattias Jonsson, ombudsman på IF Metall i Göteborg. – Folk är […]

Val 2022 Eftersnack om valresultatet

”Vi måste hitta det vi tror på”

”Vi måste hitta det vi tror på”

Vi har fått ett valresultat där många arbetare röstat emot sina egna intressen. I dagens känslodebatt saknar jag den ideologiska grunden, skriver Dan Strängby.

Utan kamp förtvinar våra solidariska rötter

Utan kamp förtvinar våra solidariska rötter

När få , om ens någon, upplevt fackliga kraftmätningar lockar låtsaslösningar – som fantasier om ett svenskare Sverige, skriver Volvoarbetaren Lars Henriksson.

Förloraren blir vinnare

Förloraren blir vinnare

Helle Klein: Ulf Kristerssons M förlorade stort men de ler för att regeringstaburetterna hägrar. Och nu har Sverige ett av västvärldens största högerextrema partier i regeringsmakten.

Kan valresultatet vara en välsignelse?

Kan valresultatet vara en välsignelse?

Kanske är det det som krävs, att Socialdemokraterna inte sitter vid makten utan får knyta näven i fickan och komma tillbaka starkare, skriver industriarbetaren Marcus Raihle.

Den anständiga högerns haveri

Den anständiga högerns haveri

Det blev som väntat en valrysare och valvakan pågår än. När detta skrivs har 1500 valdistrikts röster räknats och det är ännu mycket jämnt. Den rödgröna sidan leder och skulle detta resultat stå sig när alla röster är räknade blir Magdalena Andersson ny statsminister. Det skulle då stämma överens med både TV4:s och SVTs vallokalsundersökningar. […]

”Vi vill skapa jobb genom att leda klimatomställningen”

”Vi vill skapa jobb genom att leda klimatomställningen”

Regeringens mål är tydligt: de nya jobben som klimatomställningen skapar ska hamna i Sverige, skriver utrikeshandelsminister Anna Hallberg (S) och IF Metalls ordförande Marie Nilsson.