Det våras för välfärden!

Plötsligt framträder en ny politisk dagordning bortom brott och straff-hegemonin som rått alltför länge, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein efter årets första partiledardebatt.

”Jag hyllar dem som faktiskt härdar ut”

I betraktarens öga ter sig konstnärsmyten romantisk. För de som balansera­r på dess tunna egg är den allt annat än just det, skriver Carl Linnaeus.

Uffe Eriksson har voltat flera varv och kraschat. Men han är inte rädd. ”Det kan man inte vara för då kan man inte köra rallycross”, säger svenske mästaren. Här med barnen Wilma och Melker. Foto: Jan Nordström
Uffe Eriksson, född 1981, nådde sitt mål att bli bäst i Sverige på rallycross. Nu satsar han på rally. Och för skojs skull kör han folkrace. Foto: Jan Nordström
Femåriga Melker håller hårt om pappas senaste prispokal. Oftast följer han och storasyster Wilma, nio år, med på tävlingarna. Foto: Jan Nordström
Renseriet på Mönsterås Bruk. Foto: Jan Nordström
Kransar och pokaler trängs i garaget. Uffe Eriksson har kammat hem många segrar genom åren, i folkrace och rallycross. Nu börjar han tävla i rally.Foto: Jan Nordström
Foto: Jan Nordström

Fritiden går i hundra knyck

På Mönsterås bruk kör han monstertruck på 72 ton. Hemma röjer han ut bilar så att bara skalet blir kvar. Sedan bygger Uffe Eriksson nytt.

Bäst i sverige

Uffe Eriksson, född 1981, nådde sitt mål att bli bäst i Sverige på rallycross. Nu satsar han på rally. Och för skojs skull kör han folkrace.

Uffes Erikssons meriter:

Drygt 40 A-finalvinster i folkrace.
Vinnare av Semesterracet 2013, folkrace.
Vinnare av Götalandscupen. 2007 och 2009, rallycross klass 4.
SM-silver 2010, rallycross klass 2.
SM-brons 2012, rallycross klass 1.
SM-brons 2013, rallycross klass 1.
SM-guld 2014 i rallycross, supernationell klass 1.

Uffe Erikssons tre bilsporter
Rallycross

rally-rallyBilarna startar sex i bredd.
Rallycross handlar om hastighet. Att komma först i mål. Banan är cirka en kilometer. Ofta består en tävling av flera heat där resultaten räknas samman. Första svenska loppet kördes i Hedemora 1971.

Folkrace

rally-folkraceFöraren ska ha brandsäker overall, handskar, speciella skor, skyddsluva och hjälm godkänd för folkrace. Alla bilar besiktigas innan tävlingen. Maxhastigheten är 80 km/tim. 15-åringar får tävla i juniorklass. Senior blir man vid 18 år. Folkrace kom till Sverige från Finland 1981. Ett billigt alternativ till den dyra bilsporten.

Rally

En kartläsare sitter bredvid och förklarar vägen längre fram, hur skarpa kurvorna är och om det kommer gupp. Noter kallas det. Kurvorna bedöms efter en skala från 1 till 6. En etta är 90 grader och en sexa full gas, nästan raksträcka. Rallyföraren måste lita fullt ut på sin kartläsare.

Melker, fem år, släpper inte bucklan, pappas senaste tillskott i samlingen. Resten står i garaget, hylla efter hylla med prispokaler från olika tävlingar i folkrace och rallycross. Bilarna är buckliga. Prispokalerna skiner. Och nu ska pappa våga sig på något nytt. Rally.

Wilma, som är några år äldre än Melker, har förstått skillnaden. Pappa ska köra på avstängda vägar med en människa som läser kartan bredvid sig. Hans pappa, deras farfar, höll på med den sporten. Rallybilar är finare och klädda med dekaler.

Pappa verkar stolt över att ha gått vidare. Oftast följer de med honom på tävlingar, men inte alltid. Förra året i Tomelilla, på SM-premiären i rallycross, var hela familjen med. Då landade pappa på taket. Bilen voltade och Wilma började gråta. Men det gick bra. Pappa satt fastspänd ordentligt, som i en bilbarnstol, breda bälten kring kroppen och så en stor hjälm och krage runt nacken. Bilen blev däremot förstörd.

– Tårarna föll. Vi hade byggt på den hela vintern under pressat tidsschema. Pengarna räckte knappt. Det var många inblandade sponsorer. Helgen innan stod den utställd på en bilsportmässa i Jönköping och utsågs till en av de finaste tävlingsbilarna.

Uffe Eriksson hämtar datorn för att visa.

– Så här såg den ut på mässan! Och så helgen efter skrotar jag den. Det var surt. Vi fick byta tak och lackera hela bilen igen. En chef på mitt jobb startade en supportergrupp där man kunde följa reparationen i bilder. De startade en insamling på jobbet också. Kraschen kostade några hundra tusen kronor. Men många bäckar små …

Bilen blev som ny igen och resten av tävlingsåret gick betydligt bättre. Efter ett silver och två brons fick Uffe Eriksson till slut ett SM-guld. Arbetskamraterna på pappersbrukets renseri kastade upp honom i luften och hyllade honom som en hjälte.

Uffe fäller ihop datorn och försöker minnas hur allting började.

– Jag fick en gammal Volvo Duett när jag var tio år som jag körde omkring med på en åker bakom huset.

Föräldrahemmet ligger bara en mil från huset där han nu bor med sin egen familj. En fridfull plats i skogen utanför Oskarshamn. Wilma får åka taxi till skolan. Och mamma Carolin jobbar i kväll nattskiftet nere i hamnen vid Mönsterås bruk.

Just den här dagen skiner solen och Carolin passar på att slappna av vid husväggen med barnen på filten framför sig. Uffes alla tävlingar tar på krafterna, särskilt när loppen körs i Kalix och på andra platser uppe i Norrland. Nu har Uffe dessutom startat en sidoverksamhet tillsammans med sin kompis. I garaget står ett rullband dit människor från hela Sverige åker för att testa hästkrafterna i sina bilar.

Uffe har en kund i eftermiddag som vill veta hur mycket hans bil går för.

Wilma följer med pappa ut i garaget. Melker kommer efter med bucklan. Bland alla skrotiga plåtåk står pappas välputsade rallybil, som han snart ska tävla i.

I rally kör man inte på varandra. Sporten kräver precision och minutiös koncentration. Eftersom Uffe är ny inom sporten letar han efter en erfaren kartläsare. Kommunikationen mellan förare och kartläsare är A och O.

Melker och Wilma tycker att folkrace är roligast. Det är mer av en fest, och efter tävlingen lottas bilarna ut. Slumpen avgör vilken man får med sig hem. Alla bilar kostar 6 500 kronor, oavsett vad de är värda. För 200 kronor får vem som helst lägga bud. Uffes bil fick i våras 22 bud.

Fyra av dem var hans egna, så 800 kronor pungade han ut med för att han gillade sin egen folkracebil och ville behålla den. Han hade tur. Av de 22 lapparna drogs hans namn. Men så i helgen när bara fem ville ha hans bil blev han av med den. Uffe rycker på axlarna.

– Det är folkrace.

 

Läs mer: DA rekommenderar | Reportage


et@da.se

Vad tycker du?

Håll god ton, håll dig till ämnet och skriv gärna kort.

Läs mer från Dagens Arbete:

Foto: Adam Daver

En sista vända med svarven

ÖgonblicketKlockan är 13.41 på Xylem Emmaboda

Knarket i industrin

Droger på arbetsplatsen hotar arbetarens trygghet

DEBATTUnder för lång tid har politiken inte tagit det växande problemet med droger på arbetsplatsen på allvar, skriver riksdagspolitikern Mattias Jonsson (S).

Måste jag kissa när andra ser på?

Koll påDrogtester av anställda ökar och fler åker fast. Bra för säkerheten, men vad händer med den personliga integriteten? Vad är du skyldig att göra – och vad händer om någon testar positivt?

5

”Jag vill försöka vara drogfri”

Viktor fuskade sig genom drogtest flera gånger. Efter en överdos kom vändpunkten. Kompisen Pontus hade inte samma tur. Han dog.

1

Dagens Arbete granskar knarket i industrin

Fabriksgolven är knarklangarnas nya arena. Polisen står handfallen. Dagens Arbete granskar knarket i industrin. Läs de anställdas berättelser om hur de knarkat på jobbet.

2

”Allt gick att få tag på inne på Volvo”

Folk gick in på toaletten och knarkade. I nästan ett år jobbade Josef på Volvo i Göteborg – sida vid sida med påtända kollegor.

SKR: Hindrar lagen att missbrukare söker vård?

I 31 år har det varit olagligt att använda droger i Sverige. Men effekterna av lagen blev inte vad man önskade. Nu vill Sveriges Kommuner och Regioner att lagen utreds igen.

1

Ny föreskrift sågas: ”Fler uppsägningar att vänta”

Nu kan det bli svårare att få rehabilitering för alkoholmissbruk och andra beroendesjukdomar, menar fackliga företrädare. En ny föreskrift från Arbetsmiljöverket sågas.

Polisen om knarket innanför industri­grindarna

Arbetsgivarens tillstånd är inte tillräckligt för att polisen ska kunna bekämpa droger inne på arbetsplatser. Klas Johansson, regionchef för polisregion Väst, svarar på DA:s frågor om knarket i industrin.

”Jag var ständigt rädd för att åka på ett drogtest”

Vägen tillbakaChristoffer fick ett ultimatum: Behandlingshem eller sparken. SSAB hade fått nog av hans knarkande. Men redan när Christoffer packade väskan tänkte han på att bli hög igen.

”Arbetsgivaren ska ha ansvaret för drogrehabilite­ringen”

DEBATTLagen säger att arbetsgivaren har rehabiliteringsansvar för ”Alkohol och andra berusningsmedel”. Vi vill att rutiner för rehabilitering även ska omfatta narkotikamissbruk, skriver IF Metalls förbundsjurist Darko Davidovic.

1

Gasutsläppet höll på att ta Claes liv

GasutsläppSkyddsmasken hjälpte inte. Claes Karlsson fick ingen luft och sprang för sitt liv. – Jag tänkte bara bort, bort, bort, säger han.

Så får du rätt pengar

Koll på Sedan 2013 har de flesta industriarbetare delpension. Du ska få extra inbetalning till tjänstepensionen. Men alla arbetsgivare betalar inte, och det är bara du som kan kolla att det blir rätt. Vi hjälper dig!

Barhäng i gamla fabriken

INDUSTRIDESIGNI Ungerns huvudstad Budapest får fallfärdiga industrilokaler i stadens centrum nytt liv genom fenomenet romkocsma. De så kallade ”ruinbarerna” har blivit en av stadens främsta turistsensationer.

MBL får liv i poesin

Ombudsmannen Tomas Lundmark vet vad som rimmar på bemanningsanställd. Nu bokdebuterar han med en samling dikter om arbetet. Alla på rim såklart.

Avtal 2020

Pappers avtalskrav: ”Vår bransch tål fyra procent”

Fyraprocentiga löneökningar, utökad ATK och högre delpension. Det är några krav som Pappers lämnade över till Industriarbetsgivarna under fredagen.

Industriarbetsgivarnas svar till Pappers: Märket gäller

Pappers kan glömma fyraprocentiga lönelyft. Åtminstone om Industriarbetsgivarna får bestämma, som menar att löneökningstakten snarare måste ner under dagens märke på 2,17 procent.

3

Arbetstid en stridsfråga i avtalskraven

Större möjligheter att variera arbetstiden och höjt övertidsuttag. Det vill Teknikarbetsgivarna se. IF Metall möter med krav på det motsatta.

Kampen om flexibiliteten har börjat – igen

PERSPEKTIVArbetstid, bemanning, lön. Där står slaget om flexibiliteten. Om den handlar avtalsrörelsen, skriver DA:s Harald Gatu.

GS: Arbetstiden måste bli mer förutsägbar

Flexibilitet eller förutsägbarhet. Det är makten över arbetstiden som blir den heta frågan i GS-fackets förhandlingar.

Vad är viktigast i avtalsrörelsen?

DA frågarVilka frågor är viktigast att ditt fackförbund driver i avtalsförhandlingarna? Vi frågade några industriarbetare vad de tycker. Nu vill vi även höra DIN åsikt!

4

Läroböckerna i ekonomi stämmer inte längre

PerspektivVi har sett det förr i avtalsrörelsens upptakt. Dagarna före jul överlämnar parterna detaljerade krav till varandra. Men den här gången är ingenting är som förut. Läroböckerna stämmer inte längre, skriver DA:s Harald Gatu.

1

Guds hus byter roll

BildreportagetPrecis som Sverige genomgick Norge en väckelserörelse i slutet av 1800-talet och första hälften av 1900-talet. Och det byggdes mötes­lokaler över hela landet. I dag avvecklas de norska ”bönehusen” i allt snabbare takt.

Striden om arbetsrätten

Mattias Dahl på Svenskt Näringsliv och Torbjörn Johansson på LO

Överens om fortsatta Las-förhandlingar

Allmän visstid ska ersättas, omställningsstödet ska förstärkas och a-kassan stöpas om helt – det är en del av innehållet i den avsiktsförklaring som parterna kommit överens om inför fortsatta förhandlingar.

5

Kommer mitt jobb att bli mindre tryggt nu?

Kris inom LO, anklagelser om svek och lögner. När facket förhandlar med arbetsgivarna om anställningstryggheten har det väckt ilska och rädsla. Men vad handlar förhandlingarna om? DA guidar dig.

”Vi borde vara mer öppet kritiska till S”

REPLIK | LASDet handlar inte så mycket om intern information som att förbundet behöver visa sin ståndpunkt i den offentliga debatten när självklara fackliga frågor får stryka på foten, skriver Jan-Inge Ogenfalk i ett svar till IF Metalls förbundsordförande Marie Nilsson.

1

”Vi gör allt för att nå ut i de kanaler vi förfogar över”

REPLIK | LASVi delar inte bilden av att förbundet varit tyst i  debatten om januariavtalet och Las, och om informationen har drunknat i mediebruset är det beklagligt. Det skriver IF Metalls ordförande Marie Nilsson om kritiken.

”Er tystnad slår oss med häpnad”

DEBATT | LASDet hörs inte ett knyst från IF Metalls ledning, varken om att S genom januariavtalet säljer ut politiken, eller nu senast om turerna i förhandlingarna om las. Vi frågar oss varför, skriver flera tidigare förtroendevalda från IF Metall i Linköping.

1

Stora brister i Lernias yrkesutbildning Liljeholmen

YrkesutbildningTrots att deltagarna på yrkesutbildningarna på Lernia i Liljeholmen har larmat om stora brister tog det skolledningen över ett år att agera.

1
Hämta mer

Jag förstår DA använder cookies enbart för att läsa av besöksstatistik. Läs mer om vår integritetspolicy här​. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du insamlandet av din IP-adress.