”Värna framtidens pappersarbetare”Helle Klein om parternas gemensamma ansvar för kompetensförsörjningen.

”Demokratin styrs av det som klickar bra”Jan Scherman efterlyser fler tråkiga och seriösa politiker och mindre yta. Men då måste vi väljare också ta vårt ansvar och lyssna, skriver han.

Inhyrning Scania

Det nya avtalet innebär att Scania slutar att hyra in arbetare till anläggningarna i Södertälje, Oskarshamn och Luleå. På Scania i Oskarshamn sker nästan all tillverkning på löpande bandet av robotar, men på fabriken jobbar också ca 2700 anställda. Foto: TT Nyhetsbyrån.
Foto: TT Nyhetsbyrån och David Lundmark.

Scania slutar med inhyrning

Michael Gustafsson

Michael Gustafsson, verkstadsklubbens vice ordförande. Foto David Lundmark.

Scania stoppar inhyrningen. I stället återgår man till visstidsanställningar. Den som är visstidsanställd ska senare erbjudas fast jobb – om man klarar kvalifikationskraven och det finns lediga tjänster.

– Det känns mycket bra att få skriva under det här avtalet, säger Michael Gustafsson, verkstadsklubbens vice ordförande.

Avtalet innebär att Scania slutar att hyra in arbetare till sina anläggningar i Södertälje, Oskarshamn och Luleå. Många av de som idag är inhyrda kommer att erbjudas fast anställning, i Södertälje uppåt 600 personer.

Michael Gustafsson är nöjd med uppgörelsen.

– Men det var inget lätt beslut, inhyrningen på Scania har varit hårt reglerad både när det gäller hur de inhyrda skal behandlas och hur de skall erbjudas anställning. Det har fungerat ganska bra och många har gått vidare till ett fast jobb på Scania.

Tidigare har företaget motiverat inhyrning med att den ger nödvändig flexibilitet. När det behövs mer folk har bemanningsföretaget levererat arbetskraft. Nu ska flexibiliteten lösas med visstidsanställningar i sexmånadersperioder upp till 24 månader. Visstidsanställningen ska övergå till fast anställning – förutsatt att man klarar kvalifikationskraven och att det finns lediga jobb.

Det innebär att Scania återgår till den ordning som rådde innan bemanningsföretagen släpptes in på företaget. Men det finns en viktig skillnad mot förr, enligt Michael Gustafsson.

– Vi får ett mycket bättre bedömningsverktyg nu. Den som är visstidsanställd kommer att bedömas efter betydligt mer objektiva grunder än tidigare.

– Företaget hymlar inte med att man vill testa och utvärdera folk. Men genom det nya bedömningsverktyget, som vi har kommit överens om, har vi ska skaffat oss ett instrument som gör att den visstidsanställde bedöms på ett sakligt sätt.

Finns det ingen risk att företaget låter folk åka ut och in på visstidsanställningar?

– Nej, vår erfarenhet är att visstidsanställningar verkligen leder till fasta jobb. Tidigare när vi hade visstidare istället för inhyrda så ledde i princip alla visstidsanställningar till fasta jobb.

Med det nya avtalet hoppas Scaniafacket att man ska kunna erbjuda de anställda tryggare och bättre villkor.

Men varför skulle det vara tryggare att vara visstidsanställd på Scania mot att ha fast anställning på ett bemanningsföretag?

– Vi vet att de flesta inhyrda vill bli anställda på Scania. Vi hör det hela tiden från de bemanningsanställda: ”När kan jag få jobb på Scania?”

– Att ha fast anställning på ett bemanningsföretag som arbetar mot Scania innebär egentligen ingen större trygghet. Om Scania drar ner produktionen och skickar hem de inhyrda så dröjer det inte länge förrän bemanningsföretaget säger upp just de som har varit uthyrda till Scania. Det är inte så att dessa går vidare till andra kundföretag.

Facket tycker dessutom att det är bättre att Scania själva tar ansvar för de som arbetar på företaget.

– Vi tror exempelvis att det blir lättare att rekrytera hit om man blir anställd av Scania i stället för via ett bemanningsföretag. Vi blir en mer attraktiv arbetsplats, inte minst genom de förmåner man har som Scania-anställd.

Inhyrda har aldrig kommit i åtnjutande av den bonus som de Scania-anställda på de tre orterna får, i fjol nästan 30 000 kronor. Det har tidigare varit en stridsfråga, som IF Metall förlorat.

– Den bonusen blir ju knappast lägre i år. Det känns bra att fler får chans att ta del av den typen av förmåner.

På Scanias Södertäljefabrik arbetar idag uppåt 600 inhyrda utöver de 4 800 fast anställda i produktionen. Egentligen borde det ha varit betydligt färre inhyrda eftersom klubben och företaget tidigare kommit överens om att sätta ett tak på inhyrning motsvarande 10 procent av den fast anställda personalen.

– Vi har släppt på tioprocents-gränsen tillfälligt för att bättre kunna hantera det stora inflödet av nya medarbetare, säger Michael Gustafsson

I Södertälje kommer alla 600 som är inhyrda i dag att erbjudas fast anställning på Scania. Under en övergångstid kommer de som hyrs in efter den 1 mars att visstidsanställas efter semestern. Liknande övergångar sker i Oskarshamn och Luleå.

I Oskarshamn är förutsättningarna lite annorlunda. Där är cirka 800 arbetare inhyrda eftersom fabriken tillverkar både den nya och den gamla hytten. När den gamla hytten fasats ur produktionen behövs inte lika många i produktionen. Därför är det idag oklart hur många som kommer att erbjudas fast anställning i Oskarshamnsfabriken. Anläggningen i Luleå har idag ett 50-tal inhyrda.

Även om nu Scania återgår till visstidsanställningar så finns det fortfarande en viss möjlighet att hyra in.

– Men bara i begränsad omfattning i samband med speciella projekt, om vi behöver en tillfällig buffertkörning eller om det skulle uppstå någon annan form av tillfälligt behov. Bara då kan vi hyra in och då måste arbetsgivaren vara överens med våra fackliga representanter på gruppnivå.

Michael Gustafsson är nöjd med hur överenskommelsen kom till.

– Vi satte oss ner och resonerade med företaget, förutsättningslöst och utan prestige. Vi kom fram till en lösning som gav våra medlemmar ökad trygghet och bättre förmåner samtidigt som företaget fick mer flexibilitet.

Mer flexibilitet?

– Ja med dagens personalomsättning så skulle de visstidsanställda vara betydligt fler än de 10 procent som enligt vårt tidigare avtal får vara inhyrda. Dessutom blir det ju betydligt billigare för företaget.

Hur mycket billigare?

– Det vet vi inte. Men vi tycker att det överpris som företaget har betalat till bemanningsföretagen i stället borde stanna inom Scania och användas till andra flexibilitetslösningar som ytterligare ökar vår anställningstrygghet.

Avtalet börjar gälla den första mars.


hg@da.se

4Kommentarer

Anna-lena Martinsson:

Så jäkla bra! Så stolt över dig min gamle vän! Så inne på rätt väg! Se till att fortsätta på samma väg!

Kristina:

Jag förstår inte hur man kan hävda att 24 månader visstidsanställning är tryggare för medlemmarna? Idag är läget sex mån visstid hos bemanningsföretag och därefter fastanställning på Scania. I det nya avtalet blir man fast i en 24 månader lång visstidsanställning, knappast attraktivt eller konkurrenskraftigt på arbetsmarknaden för arbetaren. Det går inte att ta banklån, och var sjätte månad ska det prövas om man får behålla jobbet. På vilket sätt är det en förbättring? För att inte tala om att lönerna hos bemanningsföretag faktiskt är högre. Ett nedköp för arbetaren helt klart.

Erik:

Har de inhyrda haft rätt att bli anställda av Scania efter sex månader, Kristina? Volvo har haft arbetare inhyrda i åratal utan att själva anställa mer än ett fåtal som då handplockats, gärna såna som visat sig beredda att ”göra det där lilla extra”.

Michael Gustafsson:

Ditt påstående stämmer faktiskt inte Kristina. Enligt det avtal som gäller nu så kan man vara inhyrd upp till 24 månader på Scania. Vi har visserligen kommit överens om ett tillfälligt undantag under hösten med 6 månader som maxgräns, men detta är bara en tillfällig lösning för att hantera ett enormt inflöde av personal.
Uppgörelsen innebär ökad anställningstrygghet för de som är visstidare, processen för bedömning och övergång till ett fast jobb på Scania är mycket bättre än med nuvarande situation.
I nuläget är det helt godtyckligt och inhyrda försvinner från vår arbetsplats utan att vi har insyn i varför.
Självklart så fins det både för och nackdelar med förändringen men fördelarna väger absolut tyngre än nackdelarna.

Vad tycker du?

Håll god ton, håll dig till ämnet och skriv gärna kort.

Läs mer på samma tema:

Scania: Vi får ökad flexibilitet

Scanias produktionsdirektör Ruthger de Vries är mycket nöjd med uppgörelsen.

 

Läs mer från Dagens Arbete:

Återväxten i industrin

Tommy Ölund och Johan Östman

Ont om tid när nya pappersarbetare ska läras upp

ÅterväxtHusum anställer och lär upp nya. Men fack och anställda är kritiska till på vilket sätt det görs. ”Ledningen verkar ta lite lättvindigt på den tid som det tar”, säger operatören Johan Östman.

Panorama över Husums bruk

”Snart försvinner det en massa kunniga människor”

KompetensförsörjningMer än var fjärde pappersarbetare väntas gå i pension inom tio år. Vilka ska då ta över? Och har de kompetensen som krävs?

Makten över företagen

”Investera i de anställda – låt aktieägarna stå tillbaka”

PerspektivDet amerikanska näringslivets toppar har gjort ett gemensamt uttalande om att långsiktighet måste gå före snabba klipp. Det är ett tecken på marken under dem inte känns lika stabil som tidigare, skriver DA:s Harald Gatu.

Vinsten framför allt

Aktieägarna förstFörr tackades de anställda för sina insatser. I dag är aktieägarna viktigas­t. Sveriges största industriaffär gjordes för att ägarna skulle tjäna miljarder.

Rekordstora utdelningar – men hur länge till?

PERSPEKTIV”Våren är aktieägarnas skördetid. Sällan har bolagen på Stockholmsbörsen delat ut så mycket pengar som nu: långt över 250 miljarder kronor. Kul för dem som är med på festen, men är det bra för morgondagen?”, skriver DA:s Harald Gatu.

Northvolt

Rekryteringsträff i Stockholm

Northvolt letar arbetskraft till Skellefteå

RekryteringNorthvolt behöver anställa 2500 personer till sin batterifabrik i Skellefteå. En landsomfattande turné ska ge svar på om det ens är möjligt.

GS stämmer företag som avskedade för fusk med arbetstider

ArbetsrättEtt skogsvårdsföretag avskedade två anställda för fusk med arbetstiden. Den påföljden är alldeles för hård, anser GS-facket som stämmer företaget.

Gruvarbetare i Persberg.

”Strejken i Persberg får inte glömmas”

UTSTÄLLNINGDe klättrade upp ur gruvan och vägrade gå ner igen. Fyrahundra gruvarbetare trotsade ägarna, gick i strejk och militär inkallades. I dagarna är det 150 år sedan Persbergs gruvarbetare skrev historia.

Syskonen Marie Olsson och Peter Huss.

Syrran fixade pengarna

ArbetsskadorPeter Huss fick höra att hörselskadan inte skulle ge rätt till ersättning. Men då trädde hans syster försäkringsinformatören in.

1

Kan jag tvingas jobba när det är kalas?

Fråga DA | Arbetsschema”När min arbetsgivare inte lagt ut något basschema åt mig har jag bokat in kalas med familjen om tre veckor. Kan hon lägga schema där ändå och tvinga mig jobba just den helgen?”

Deras teknik får bilarna att köra själva

UtvecklingSjälvkörande bilar – science fiction eller närmare än vi tror? I Vårgårda tillverkas komponenter till bilar som kan göra mer och mer på egen hand. DA frågar experten om självkörande bilar och visar var teknikutvecklingen befinner sig idag.

Ove Jansson kollar ordrarna.

Koll på ordrarna

ÖgonblicketKlockan är 13.17 på fabriken Moelven i Töreboda.

Anunds hög

Svenska högar

BildreportageFotograferna Johan Willner och Peo Olsson fokuserar på landskapet och dess förändring. De har skildrat högen, gissningsvis människans första arkitektoniska konstruktion.

Sömmerskor på Kooperativa Syfabriken Linnéa.

Sömmerskorna startade sin egen syfabrik

ArbetarhistoriaHär styrde arbetarna själva. I trettio år var Kooperativa Syfabriken Linnéa sömmerskornas eget företag. Allt började med att en arbetsgivare jagade ut dem som ville organisera sig i en fackförening.

Stor eltruck

”Största skillnaden är ljudnivån”

ELDRIVNA TRUCKARGruvbolaget Boliden satsar på eldrift i Aitik. Med fyra truckar som går på el från vattenkraft sparar bolaget 800 000 liter diesel per år.

Michael Collins och månen

På världens mest ensamma arbetsplats

SkruvatEnsamarbetare finns det gott om. Men ingen har varit så ensam på jobbet som amerikanen Michael Collins. Någonsin.

Hitta sommarlugnet i bokens värld

Redaktionens bästa tipsEn pocket på badstranden eller en ljudbok i hammocken. Sommartid betyder lästid. DA:s redaktion tipsar om sina favoriter.

Simon Rohdin

Ledtiderna har mer än halverats

Bättre planeringPå fönsterfabriken NorDan i Kvillsfors har effektiviteten höjts utan att stressen ökat. Genom ständiga små förbättringar har alla tillsammans vänt förlust till vinst.

T-shirt med fläckar

”Gnugga inte för hårt”

Tips från proffsetGlöm huvudvärken när du står där med gräsfläckar på byxorna. Med enkla hjälpmedel går det att få bort den mesta smutsen, berättar Madelein Gusterman på tvätteriet Berendsen.

”Alla bara ­gissar och ­spekulerar”

OvisshetDet senaste året har de anställda på parkettfabriken Berg o Berg i Kallinge studsat mellan hopp och förtvivlan. Först nedlagda, sedan räddade i sista stund. Nu hänger allt på en tunn tråd igen.

Grillspecial

Mästarens guide till den perfekta grillen

PROFILENUtanför arbetet på Volvo lastvagnar är Saman Nazar mer känd som ”Grillfader”. 2015 tog han sig till semifinal i Grillmästarna i TV4.

Så lyckas du – här är Samans bästa grilltips

GrilltipsEn stor nypa tålamod, rätt verktyg och goda kryddor är bra steg på vägen mot den perfekta grillningen. Rökved tar den till nya nivåer. Saman Nazar delar med sig av sina bästa tips.

Stefan Löfven och operatören Marika Hellberg-Bergkvist

Ökat träbyggande kan ge tusentals nya jobb

Ny färdplanTusentals nya arbetstillfällen i glesbygd och minskade klimatutsläpp från byggandet. Det utlovar träbyggnadsindustrin i sin nya färdplan, som överlämnades till statsminister Stefan Löfven.

Pontus Georgsson.

”Allt handlar om att lyssna”

Ny förbundsordförandeNär han var ny på Skärblacka åkte han på stryk. I dag, mer än trettio år senare, har Pontus Georgsson valts till ordförande för hela Pappers.

Puff för Almedalen-blogginlägg

Almedalsveckan

Varning för nostalgin

LedareTill arbetarrörelsens styrka hörde en gång dess förmåga att odla längtan i stället för saknaden, förmågan att bära de provisoriska utopierna utan att fastna i dogmerna.

1

Vi bossar på planeten och gör vad vi vill

KrönikaMen tänk om det vore vi som blev upplockade och fick leva resten av livet i en bur, skriver Stefan Eriksson.

1
Skolchefen Joakim Hjelm med en byst av Marx.

Med Marx i bagaget

VägvalVid en bubbelpool på en folkhögskola står en jättelik Karl Marx-bronsbyst från DDR. På en annan skola göms hans böcker undan. Båda tror sig ha lösningen på de problem som arbetarrörelsen står inför.

1

Ladda ner DA nr 6 här!

Dagens Arbete finns som gratis e-tidning. Här finns också ett sökbart arkiv två år bakåt, du når lätt våra inlästa reportage och kan länka till spännande vidareläsning. Här kan du ladda ner appen.

2

Plötsligt var vissa liv inget värda

KrönikaMedan makten sitter med armarna i kors fortsätter dödsskjutningarna, skriver Alexandra Pascalidou.

1
Hämta mer

Jag förstår DA använder cookies enbart för att läsa av besöksstatistik. Läs mer om vår integritetspolicy här​. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du insamlandet av din IP-adress.