Industriarbetarnas tidning

Scania slutar med inhyrning

31 januari, 2018

Skrivet av

Michael Gustafsson
Michael Gustafsson, verkstadsklubbens vice ordförande. Foto David Lundmark.

Scania stoppar inhyrningen. I stället återgår man till visstidsanställningar. Den som är visstidsanställd ska senare erbjudas fast jobb – om man klarar kvalifikationskraven och det finns lediga tjänster.

– Det känns mycket bra att få skriva under det här avtalet, säger Michael Gustafsson, verkstadsklubbens vice ordförande.

Avtalet innebär att Scania slutar att hyra in arbetare till sina anläggningar i Södertälje, Oskarshamn och Luleå. Många av de som idag är inhyrda kommer att erbjudas fast anställning, i Södertälje uppåt 600 personer.

Michael Gustafsson är nöjd med uppgörelsen.

– Men det var inget lätt beslut, inhyrningen på Scania har varit hårt reglerad både när det gäller hur de inhyrda skal behandlas och hur de skall erbjudas anställning. Det har fungerat ganska bra och många har gått vidare till ett fast jobb på Scania.

Tidigare har företaget motiverat inhyrning med att den ger nödvändig flexibilitet. När det behövs mer folk har bemanningsföretaget levererat arbetskraft. Nu ska flexibiliteten lösas med visstidsanställningar i sexmånadersperioder upp till 24 månader. Visstidsanställningen ska övergå till fast anställning – förutsatt att man klarar kvalifikationskraven och att det finns lediga jobb.

Det innebär att Scania återgår till den ordning som rådde innan bemanningsföretagen släpptes in på företaget. Men det finns en viktig skillnad mot förr, enligt Michael Gustafsson.

– Vi får ett mycket bättre bedömningsverktyg nu. Den som är visstidsanställd kommer att bedömas efter betydligt mer objektiva grunder än tidigare.

– Företaget hymlar inte med att man vill testa och utvärdera folk. Men genom det nya bedömningsverktyget, som vi har kommit överens om, har vi ska skaffat oss ett instrument som gör att den visstidsanställde bedöms på ett sakligt sätt.

Finns det ingen risk att företaget låter folk åka ut och in på visstidsanställningar?

– Nej, vår erfarenhet är att visstidsanställningar verkligen leder till fasta jobb. Tidigare när vi hade visstidare istället för inhyrda så ledde i princip alla visstidsanställningar till fasta jobb.

Med det nya avtalet hoppas Scaniafacket att man ska kunna erbjuda de anställda tryggare och bättre villkor.

Men varför skulle det vara tryggare att vara visstidsanställd på Scania mot att ha fast anställning på ett bemanningsföretag?

– Vi vet att de flesta inhyrda vill bli anställda på Scania. Vi hör det hela tiden från de bemanningsanställda: ”När kan jag få jobb på Scania?”

– Att ha fast anställning på ett bemanningsföretag som arbetar mot Scania innebär egentligen ingen större trygghet. Om Scania drar ner produktionen och skickar hem de inhyrda så dröjer det inte länge förrän bemanningsföretaget säger upp just de som har varit uthyrda till Scania. Det är inte så att dessa går vidare till andra kundföretag.

Facket tycker dessutom att det är bättre att Scania själva tar ansvar för de som arbetar på företaget.

– Vi tror exempelvis att det blir lättare att rekrytera hit om man blir anställd av Scania i stället för via ett bemanningsföretag. Vi blir en mer attraktiv arbetsplats, inte minst genom de förmåner man har som Scania-anställd.

Inhyrda har aldrig kommit i åtnjutande av den bonus som de Scania-anställda på de tre orterna får, i fjol nästan 30 000 kronor. Det har tidigare varit en stridsfråga, som IF Metall förlorat.

– Den bonusen blir ju knappast lägre i år. Det känns bra att fler får chans att ta del av den typen av förmåner.

På Scanias Södertäljefabrik arbetar idag uppåt 600 inhyrda utöver de 4 800 fast anställda i produktionen. Egentligen borde det ha varit betydligt färre inhyrda eftersom klubben och företaget tidigare kommit överens om att sätta ett tak på inhyrning motsvarande 10 procent av den fast anställda personalen.

– Vi har släppt på tioprocents-gränsen tillfälligt för att bättre kunna hantera det stora inflödet av nya medarbetare, säger Michael Gustafsson

I Södertälje kommer alla 600 som är inhyrda i dag att erbjudas fast anställning på Scania. Under en övergångstid kommer de som hyrs in efter den 1 mars att visstidsanställas efter semestern. Liknande övergångar sker i Oskarshamn och Luleå.

I Oskarshamn är förutsättningarna lite annorlunda. Där är cirka 800 arbetare inhyrda eftersom fabriken tillverkar både den nya och den gamla hytten. När den gamla hytten fasats ur produktionen behövs inte lika många i produktionen. Därför är det idag oklart hur många som kommer att erbjudas fast anställning i Oskarshamnsfabriken. Anläggningen i Luleå har idag ett 50-tal inhyrda.

Även om nu Scania återgår till visstidsanställningar så finns det fortfarande en viss möjlighet att hyra in.

– Men bara i begränsad omfattning i samband med speciella projekt, om vi behöver en tillfällig buffertkörning eller om det skulle uppstå någon annan form av tillfälligt behov. Bara då kan vi hyra in och då måste arbetsgivaren vara överens med våra fackliga representanter på gruppnivå.

Michael Gustafsson är nöjd med hur överenskommelsen kom till.

– Vi satte oss ner och resonerade med företaget, förutsättningslöst och utan prestige. Vi kom fram till en lösning som gav våra medlemmar ökad trygghet och bättre förmåner samtidigt som företaget fick mer flexibilitet.

Mer flexibilitet?

– Ja med dagens personalomsättning så skulle de visstidsanställda vara betydligt fler än de 10 procent som enligt vårt tidigare avtal får vara inhyrda. Dessutom blir det ju betydligt billigare för företaget.

Hur mycket billigare?

– Det vet vi inte. Men vi tycker att det överpris som företaget har betalat till bemanningsföretagen i stället borde stanna inom Scania och användas till andra flexibilitetslösningar som ytterligare ökar vår anställningstrygghet.

Avtalet börjar gälla den första mars.

4 kommentarer till “Scania slutar med inhyrning

  • Så jäkla bra! Så stolt över dig min gamle vän! Så inne på rätt väg! Se till att fortsätta på samma väg!

  • Jag förstår inte hur man kan hävda att 24 månader visstidsanställning är tryggare för medlemmarna? Idag är läget sex mån visstid hos bemanningsföretag och därefter fastanställning på Scania. I det nya avtalet blir man fast i en 24 månader lång visstidsanställning, knappast attraktivt eller konkurrenskraftigt på arbetsmarknaden för arbetaren. Det går inte att ta banklån, och var sjätte månad ska det prövas om man får behålla jobbet. På vilket sätt är det en förbättring? För att inte tala om att lönerna hos bemanningsföretag faktiskt är högre. Ett nedköp för arbetaren helt klart.

  • Har de inhyrda haft rätt att bli anställda av Scania efter sex månader, Kristina? Volvo har haft arbetare inhyrda i åratal utan att själva anställa mer än ett fåtal som då handplockats, gärna såna som visat sig beredda att ”göra det där lilla extra”.

  • Ditt påstående stämmer faktiskt inte Kristina. Enligt det avtal som gäller nu så kan man vara inhyrd upp till 24 månader på Scania. Vi har visserligen kommit överens om ett tillfälligt undantag under hösten med 6 månader som maxgräns, men detta är bara en tillfällig lösning för att hantera ett enormt inflöde av personal.
    Uppgörelsen innebär ökad anställningstrygghet för de som är visstidare, processen för bedömning och övergång till ett fast jobb på Scania är mycket bättre än med nuvarande situation.
    I nuläget är det helt godtyckligt och inhyrda försvinner från vår arbetsplats utan att vi har insyn i varför.
    Självklart så fins det både för och nackdelar med förändringen men fördelarna väger absolut tyngre än nackdelarna.

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Du kanske också vill läsa…

Scania: Vi får ökad flexibilitet

Scania: Vi får ökad flexibilitet

Scanias produktionsdirektör Ruthger de Vries är mycket nöjd med uppgörelsen.

Oro, tristess – och lättare att delta i viktiga möten

Oro, tristess – och lättare att delta i viktiga möten

Dagens Arbete hörde av sig till tre av dem vi mötte under pandemins början. Vad har påverkat mest under coronaåret?

”På vilket sätt är detta facklig solidaritet?”

”På vilket sätt är detta facklig solidaritet?”

Det är knappast solidariskt att sluta ett avtal med arbetsgivarna efter att man tillsammans med resten av LO-förbunden sagt nej, skriver Rickard Joelsson-Wallsby.

”Det handlar om facklig solidaritet”

”Det handlar om facklig solidaritet”

Sammantaget stärks faktiskt anställningstryggheten jämfört med i dag, skriver IF Metalls ordförande Marie Nilsson.

Så kan du påverkas av las-uppgörelsen

Så kan du påverkas av las-uppgörelsen

I höstas kom arbetsgivare och vissa fackförbund överens om vilka nya regler de vill ha för anställningstryggheten. DA reder ut vad förändringarna skulle innebära för dig.

Slutspurt i förhandlingarna som avgör din trygghet

Slutspurt i förhandlingarna som avgör din trygghet

Imorgon ska parterna vara färdiga med förhandlingarna som kan avgöra framtiden för svensk arbetsmarknad. Vi reder ut vad ett förändrat anställningsskydd kan betyda för dig som anställd.

Vägen mot en förändrad las

Vägen mot en förändrad las

Lagen om anställningsskydd ska ändras. Frågan är om det blir politikerna eller fack och arbetsgivare som får bestämma hur.

Så ser ditt anställningsskydd ut

Så ser ditt anställningsskydd ut

Så ser anställningstryggheten ut i dag för visstidare, för inhyrda – och för den som chefen tycker är besvärlig. Här är förändringarna som politiker, fack och arbetsgivare vill se.

Kerstin får gå när jobben ska räddas

Kerstin får gå när jobben ska räddas

Nästa vecka kommer utredningens förslag på hur las ska ändras. Det finns en oro för att de fasta jobben ska bli mindre trygga. Men i coronakrisens spår är det som vanligt. De med osäkra anställningar blir av med jobbet först.

”Bra Karl-Petter, men ta ett steg till”

”Bra Karl-Petter, men ta ett steg till”

Jag saknar fortfarande en tydlighet från LO:s styrelse om turordningsreglerna i las, skriver Jan-Olov Carlsson, IF Metallklubben på Volvo Lastvagnar Umeå.