"Ödesvalet är inte över. Kampen måste fortsätta"Nu måste Liberalerna och de rödgröna bilda allians, skriver Helle Klein på bloggen.

”Vi behöver fundera över vilken makt vi har över teknologin – och den över oss”Daniel Mathisen om digital ensamhet.

Inhyrning Scania

Det nya avtalet innebär att Scania slutar att hyra in arbetare till anläggningarna i Södertälje, Oskarshamn och Luleå. På Scania i Oskarshamn sker nästan all tillverkning på löpande bandet av robotar, men på fabriken jobbar också ca 2700 anställda. Foto: TT Nyhetsbyrån.
Foto: TT Nyhetsbyrån och David Lundmark.

Scania slutar med inhyrning

Michael Gustafsson

Michael Gustafsson, verkstadsklubbens vice ordförande. Foto David Lundmark.

Scania stoppar inhyrningen. I stället återgår man till visstidsanställningar. Den som är visstidsanställd ska senare erbjudas fast jobb – om man klarar kvalifikationskraven och det finns lediga tjänster.

– Det känns mycket bra att få skriva under det här avtalet, säger Michael Gustafsson, verkstadsklubbens vice ordförande.

Avtalet innebär att Scania slutar att hyra in arbetare till sina anläggningar i Södertälje, Oskarshamn och Luleå. Många av de som idag är inhyrda kommer att erbjudas fast anställning, i Södertälje uppåt 600 personer.

Michael Gustafsson är nöjd med uppgörelsen.

– Men det var inget lätt beslut, inhyrningen på Scania har varit hårt reglerad både när det gäller hur de inhyrda skal behandlas och hur de skall erbjudas anställning. Det har fungerat ganska bra och många har gått vidare till ett fast jobb på Scania.

Tidigare har företaget motiverat inhyrning med att den ger nödvändig flexibilitet. När det behövs mer folk har bemanningsföretaget levererat arbetskraft. Nu ska flexibiliteten lösas med visstidsanställningar i sexmånadersperioder upp till 24 månader. Visstidsanställningen ska övergå till fast anställning – förutsatt att man klarar kvalifikationskraven och att det finns lediga jobb.

Det innebär att Scania återgår till den ordning som rådde innan bemanningsföretagen släpptes in på företaget. Men det finns en viktig skillnad mot förr, enligt Michael Gustafsson.

– Vi får ett mycket bättre bedömningsverktyg nu. Den som är visstidsanställd kommer att bedömas efter betydligt mer objektiva grunder än tidigare.

– Företaget hymlar inte med att man vill testa och utvärdera folk. Men genom det nya bedömningsverktyget, som vi har kommit överens om, har vi ska skaffat oss ett instrument som gör att den visstidsanställde bedöms på ett sakligt sätt.

Finns det ingen risk att företaget låter folk åka ut och in på visstidsanställningar?

– Nej, vår erfarenhet är att visstidsanställningar verkligen leder till fasta jobb. Tidigare när vi hade visstidare istället för inhyrda så ledde i princip alla visstidsanställningar till fasta jobb.

Med det nya avtalet hoppas Scaniafacket att man ska kunna erbjuda de anställda tryggare och bättre villkor.

Men varför skulle det vara tryggare att vara visstidsanställd på Scania mot att ha fast anställning på ett bemanningsföretag?

– Vi vet att de flesta inhyrda vill bli anställda på Scania. Vi hör det hela tiden från de bemanningsanställda: ”När kan jag få jobb på Scania?”

– Att ha fast anställning på ett bemanningsföretag som arbetar mot Scania innebär egentligen ingen större trygghet. Om Scania drar ner produktionen och skickar hem de inhyrda så dröjer det inte länge förrän bemanningsföretaget säger upp just de som har varit uthyrda till Scania. Det är inte så att dessa går vidare till andra kundföretag.

Facket tycker dessutom att det är bättre att Scania själva tar ansvar för de som arbetar på företaget.

– Vi tror exempelvis att det blir lättare att rekrytera hit om man blir anställd av Scania i stället för via ett bemanningsföretag. Vi blir en mer attraktiv arbetsplats, inte minst genom de förmåner man har som Scania-anställd.

Inhyrda har aldrig kommit i åtnjutande av den bonus som de Scania-anställda på de tre orterna får, i fjol nästan 30 000 kronor. Det har tidigare varit en stridsfråga, som IF Metall förlorat.

– Den bonusen blir ju knappast lägre i år. Det känns bra att fler får chans att ta del av den typen av förmåner.

På Scanias Södertäljefabrik arbetar idag uppåt 600 inhyrda utöver de 4 800 fast anställda i produktionen. Egentligen borde det ha varit betydligt färre inhyrda eftersom klubben och företaget tidigare kommit överens om att sätta ett tak på inhyrning motsvarande 10 procent av den fast anställda personalen.

– Vi har släppt på tioprocents-gränsen tillfälligt för att bättre kunna hantera det stora inflödet av nya medarbetare, säger Michael Gustafsson

I Södertälje kommer alla 600 som är inhyrda i dag att erbjudas fast anställning på Scania. Under en övergångstid kommer de som hyrs in efter den 1 mars att visstidsanställas efter semestern. Liknande övergångar sker i Oskarshamn och Luleå.

I Oskarshamn är förutsättningarna lite annorlunda. Där är cirka 800 arbetare inhyrda eftersom fabriken tillverkar både den nya och den gamla hytten. När den gamla hytten fasats ur produktionen behövs inte lika många i produktionen. Därför är det idag oklart hur många som kommer att erbjudas fast anställning i Oskarshamnsfabriken. Anläggningen i Luleå har idag ett 50-tal inhyrda.

Även om nu Scania återgår till visstidsanställningar så finns det fortfarande en viss möjlighet att hyra in.

– Men bara i begränsad omfattning i samband med speciella projekt, om vi behöver en tillfällig buffertkörning eller om det skulle uppstå någon annan form av tillfälligt behov. Bara då kan vi hyra in och då måste arbetsgivaren vara överens med våra fackliga representanter på gruppnivå.

Michael Gustafsson är nöjd med hur överenskommelsen kom till.

– Vi satte oss ner och resonerade med företaget, förutsättningslöst och utan prestige. Vi kom fram till en lösning som gav våra medlemmar ökad trygghet och bättre förmåner samtidigt som företaget fick mer flexibilitet.

Mer flexibilitet?

– Ja med dagens personalomsättning så skulle de visstidsanställda vara betydligt fler än de 10 procent som enligt vårt tidigare avtal får vara inhyrda. Dessutom blir det ju betydligt billigare för företaget.

Hur mycket billigare?

– Det vet vi inte. Men vi tycker att det överpris som företaget har betalat till bemanningsföretagen i stället borde stanna inom Scania och användas till andra flexibilitetslösningar som ytterligare ökar vår anställningstrygghet.

Avtalet börjar gälla den första mars.


hg@da.se

4Kommentarer

Anna-lena Martinsson:

Så jäkla bra! Så stolt över dig min gamle vän! Så inne på rätt väg! Se till att fortsätta på samma väg!

Kristina:

Jag förstår inte hur man kan hävda att 24 månader visstidsanställning är tryggare för medlemmarna? Idag är läget sex mån visstid hos bemanningsföretag och därefter fastanställning på Scania. I det nya avtalet blir man fast i en 24 månader lång visstidsanställning, knappast attraktivt eller konkurrenskraftigt på arbetsmarknaden för arbetaren. Det går inte att ta banklån, och var sjätte månad ska det prövas om man får behålla jobbet. På vilket sätt är det en förbättring? För att inte tala om att lönerna hos bemanningsföretag faktiskt är högre. Ett nedköp för arbetaren helt klart.

Erik:

Har de inhyrda haft rätt att bli anställda av Scania efter sex månader, Kristina? Volvo har haft arbetare inhyrda i åratal utan att själva anställa mer än ett fåtal som då handplockats, gärna såna som visat sig beredda att ”göra det där lilla extra”.

Michael Gustafsson:

Ditt påstående stämmer faktiskt inte Kristina. Enligt det avtal som gäller nu så kan man vara inhyrd upp till 24 månader på Scania. Vi har visserligen kommit överens om ett tillfälligt undantag under hösten med 6 månader som maxgräns, men detta är bara en tillfällig lösning för att hantera ett enormt inflöde av personal.
Uppgörelsen innebär ökad anställningstrygghet för de som är visstidare, processen för bedömning och övergång till ett fast jobb på Scania är mycket bättre än med nuvarande situation.
I nuläget är det helt godtyckligt och inhyrda försvinner från vår arbetsplats utan att vi har insyn i varför.
Självklart så fins det både för och nackdelar med förändringen men fördelarna väger absolut tyngre än nackdelarna.

Vad tycker du?

Håll god ton, håll dig till ämnet och skriv gärna kort.

Läs mer på samma tema:

Scania: Vi får ökad flexibilitet

Scanias produktionsdirektör Ruthger de Vries är mycket nöjd med uppgörelsen.

 

Läs mer från Dagens Arbete:

Så håller ni sams i sommar

DILEMMAT | KONFLIKTER Semester kan vara sol, bad – och familjegräl. DA frågade några som vet hur man kan undvika bråken. Och vad som är ledighetens största fiende.

500 år före sin tid

Leonardo da Vinci dog för 500 år sedan. Då ansågs många av hans uppfinningar omöjliga – i dag är det lätt att hitta spår av hans genialitet.

Meningen med livet är att ha något att göra

KrönikaKulturhus ger hopp inför framtiden och ska finnas i hela Sverige, överallt, skriver DA-krönikören och trollkarlen Carl-Einar Häckner.

Arbetares rättigheter hotas globalt

Situationen för fackligt aktiva har försämrats i hela världen, visar världsfackets ITUC:s årliga genomgång av arbetares rättigheter. Fackligt aktiva mördas, hotas och förhindras att strejka.

Företag vägrade förhandla – döms i Arbetsdomstolen

DomEtt företag i Stockholmstrakten vägrade förhandla om kollektivavtal med IF Metall. Nu ger Arbetsdomstolen facket rätt: företaget har varit skyldigt att förhandla.

Ögonspårning ska sprida ­kunskaper

EYETRACKING Ett par glasögon som registrerar vad du tittar på när du jobbar – kan det vara något? På Gnosjö automatsvarvning håller man på att testa. Kanske blir det lättare för erfarna att lära ut jobbet till nya.

Kassör misstänks för grov förskingring

En kassör vid en av Pappers avdelningar misstänks för grov förskingring. Det är avdelningens ordförande som har polisanmält kassören. ”Exakt hur mycket pengar det rör sig om vet vi inte”.

”Lägg inte på för tjockt”

TIPS FRÅN PROFFSET | BREDSPACKLINGVill du jämna till väggen lite innan du målar kan det vara bra att bredspackla. Robin Norén och Muamer Delic på Eksjöhus ger sina bästa tips.

Northvolts tänkta batterifabrik och dess vd Peter Carlsson.

Grönt ljus för batterifabrik i Skellefteå

TEKNIKBatteribolaget Northvolt ska nu ha säkrat finansieringen för bygget av batterifabriken i Skellefteå. Det kan starta i augusti.

Makten över företagen

Thomas Franzén, före detta vice riksbankschef.

”Kortsiktigheten hotar framtiden”-puff

DEBATT

Vinsten framför allt-puff

Aktieägarna först

Vad gäller när vi har städhjälp?

FRÅGA DA | RUTEn läsare köper funderar på att köpa in städning varannan vecka och vill veta vad som gäller för Rutavdraget i år. Privatekonomen Annika Creutzer reder ut.

Noll är en livsviktig siffra

KrönikaTrafiken och arbetsmiljön har mycket att lära av varandra, skriver DA:s krönikör, Peter Larsson, civilingenjör och senior rådgivare hos Sveriges ingenjörer.

1

När röken har lagt sig

arbetsmiljöGummibranschen har en mörk historia. Men nu är arbetsmiljön bättre. Eller? Ingen vet vad gummiröken innehåller, så arbetarna har hittat egna sätt att skydda sig.

Därför är skogen så bra för klimatet

DA REDER UTVår skog är en tyst klimathjälte. Varje år tar den upp lika mycket koldioxid som Sveriges industrier, trafik och jordbruk släpper ut.

1
General Electric i Belfort. Foto: AP

Franska facket tar strid mot GE

TvistGeneral Electric lovade att skapa 1000 nya jobb i Frankrike. I stället blir det tvärtom. Facken är ursinniga. "Företaget drivs av rent finansiella intressen", säger ombudet Philippe Petitcolin.

Vilken öl blir din favorit i sommar?

TEST | ALKOHOLFRITTOm du fick ett glas kall öl på krogen, skulle du då känna om den var alkoholfri? Sju grafiker satte sju öl på prov.

1

”Vi sydde våra egna matchshorts”

FOTBOLLS-VMI sommar åker landslaget till Frankrike med en dröm om final. Allt började i Öxabäck för 50 år sedan.

Foto: Mats Erlandsson

95 varslas när V-Tab lägger ner i Västerås

95 varslas.Anledningen är MittMedias val att inte förnya sitt avtal med V-Tab, uppger vd Peder Schumacher.

Res miljösmart i sommar

KLIMATKOLLENDags att ta tag i sommarens semesterplaner. Att flyg är sämst för klimatet vet vi. Men hur mycket sämre är det? Och vilka färdsätt är bäst?

Här byggs framtidens vindkraft

ENERGIBara de sista detaljerna återstår. Sedan har en före detta båtbyggares idé från 90-talet förverkligats. På Moelvens limträfabrik byggs vindkraftstorn i trä.

Hur mycket kostar vårt nya tak?

FRÅGA DA | ROTEn läsare ska lägga om taket på huset och vill veta vad som blir kvar att betala efter rotavdraget. Privatekonomen Annika Creutzer reder ut.

1

Lågmäld extas

BildreportageGenom åren har Anders Petersen dokumenterat städer och miljöer jorden runt. Nu har turen kommit till Liljevalchs i Stockholm.

”Personalbrist – på grund av stress”

Gästkrönika Säkerheten kommer alltid först, det är ingen som säger emot. Men när man ligger efter i produktionen, vem är det egentligen som prioriterar säkerheten då? Marcus Raihle på Ovako i Smedjebacken tackar facket för skyddsombuden.

Makten över företagen

Vinsten framför allt

Aktieägarna förstFörr tackades de anställda för sina insatser. I dag är aktieägarna viktigas­t. Sveriges största industriaffär gjordes för att ägarna skulle tjäna miljarder.

”Kortsiktigheten kan leda till katastrof”

INTERVJUAktieägarnas makt riskerar att leda till katastrof. Därför måste företagen styras efter helt nya regler. Det kan politikerna ordna, säger Oxfordprofessorn Colin Mayer.

Rekordstora utdelningar – men hur länge till?

PERSPEKTIV”Våren är aktieägarnas skördetid. Sällan har bolagen på Stockholmsbörsen delat ut så mycket pengar som nu: långt över 250 miljarder kronor. Kul för dem som är med på festen, men är det bra för morgondagen?”, skriver DA:s Harald Gatu.

”Det är fränt på riktigt”

ProfilenSuget i magen och känslan att flyga och inte veta var bilen landar. Kartläsaren Frida Lindström berättar om kontroll och åksjuka, och hur hon håller reda på höger och vänster.

Snart blir det Aktuellt i Politiken

ÖGONBLICKETKlockan är 10.14 på V-tab i Västerås. Trycktornet gapar hungrigt. Pjäsen på plats och den riktas mot gapet. Snart kan en ny tidning tryckas.

1

Pappers har fått ny ordförande

Pontus Georgsson – så heter Pappers nya förbundsordförande. ”Det känns fantastiskt, nästan ofattbart!” säger förbundets förhandlingschef som nu tar över efter Matts Jutterström.

Hämta mer

Jag förstår DA använder cookies enbart för att läsa av besöksstatistik. Läs mer om vår integritetspolicy här​. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du insamlandet av din IP-adress.