”Visionen om Alliansen krossades med SD:s intåg i svensk politik”Helle Klein, chefredaktör på Dagens Arbete, uppmanar Lööf och Löfven att börja förhandla.

”Det är en bra inkomst. Men det kan vara stressigt”Vi frågar läsarna om övertidsarbete.

Inhyrning Scania

Det nya avtalet innebär att Scania slutar att hyra in arbetare till anläggningarna i Södertälje, Oskarshamn och Luleå. På Scania i Oskarshamn sker nästan all tillverkning på löpande bandet av robotar, men på fabriken jobbar också ca 2700 anställda. Foto: TT Nyhetsbyrån.
Foto: TT Nyhetsbyrån och David Lundmark.

Scania slutar med inhyrning

Michael Gustafsson

Michael Gustafsson, verkstadsklubbens vice ordförande. Foto David Lundmark.

Scania stoppar inhyrningen. I stället återgår man till visstidsanställningar. Den som är visstidsanställd ska senare erbjudas fast jobb – om man klarar kvalifikationskraven och det finns lediga tjänster.

– Det känns mycket bra att få skriva under det här avtalet, säger Michael Gustafsson, verkstadsklubbens vice ordförande.

Avtalet innebär att Scania slutar att hyra in arbetare till sina anläggningar i Södertälje, Oskarshamn och Luleå. Många av de som idag är inhyrda kommer att erbjudas fast anställning, i Södertälje uppåt 600 personer.

Michael Gustafsson är nöjd med uppgörelsen.

– Men det var inget lätt beslut, inhyrningen på Scania har varit hårt reglerad både när det gäller hur de inhyrda skal behandlas och hur de skall erbjudas anställning. Det har fungerat ganska bra och många har gått vidare till ett fast jobb på Scania.

Tidigare har företaget motiverat inhyrning med att den ger nödvändig flexibilitet. När det behövs mer folk har bemanningsföretaget levererat arbetskraft. Nu ska flexibiliteten lösas med visstidsanställningar i sexmånadersperioder upp till 24 månader. Visstidsanställningen ska övergå till fast anställning – förutsatt att man klarar kvalifikationskraven och att det finns lediga jobb.

Det innebär att Scania återgår till den ordning som rådde innan bemanningsföretagen släpptes in på företaget. Men det finns en viktig skillnad mot förr, enligt Michael Gustafsson.

– Vi får ett mycket bättre bedömningsverktyg nu. Den som är visstidsanställd kommer att bedömas efter betydligt mer objektiva grunder än tidigare.

– Företaget hymlar inte med att man vill testa och utvärdera folk. Men genom det nya bedömningsverktyget, som vi har kommit överens om, har vi ska skaffat oss ett instrument som gör att den visstidsanställde bedöms på ett sakligt sätt.

Finns det ingen risk att företaget låter folk åka ut och in på visstidsanställningar?

– Nej, vår erfarenhet är att visstidsanställningar verkligen leder till fasta jobb. Tidigare när vi hade visstidare istället för inhyrda så ledde i princip alla visstidsanställningar till fasta jobb.

Med det nya avtalet hoppas Scaniafacket att man ska kunna erbjuda de anställda tryggare och bättre villkor.

Men varför skulle det vara tryggare att vara visstidsanställd på Scania mot att ha fast anställning på ett bemanningsföretag?

– Vi vet att de flesta inhyrda vill bli anställda på Scania. Vi hör det hela tiden från de bemanningsanställda: ”När kan jag få jobb på Scania?”

– Att ha fast anställning på ett bemanningsföretag som arbetar mot Scania innebär egentligen ingen större trygghet. Om Scania drar ner produktionen och skickar hem de inhyrda så dröjer det inte länge förrän bemanningsföretaget säger upp just de som har varit uthyrda till Scania. Det är inte så att dessa går vidare till andra kundföretag.

Facket tycker dessutom att det är bättre att Scania själva tar ansvar för de som arbetar på företaget.

– Vi tror exempelvis att det blir lättare att rekrytera hit om man blir anställd av Scania i stället för via ett bemanningsföretag. Vi blir en mer attraktiv arbetsplats, inte minst genom de förmåner man har som Scania-anställd.

Inhyrda har aldrig kommit i åtnjutande av den bonus som de Scania-anställda på de tre orterna får, i fjol nästan 30 000 kronor. Det har tidigare varit en stridsfråga, som IF Metall förlorat.

– Den bonusen blir ju knappast lägre i år. Det känns bra att fler får chans att ta del av den typen av förmåner.

På Scanias Södertäljefabrik arbetar idag uppåt 600 inhyrda utöver de 4 800 fast anställda i produktionen. Egentligen borde det ha varit betydligt färre inhyrda eftersom klubben och företaget tidigare kommit överens om att sätta ett tak på inhyrning motsvarande 10 procent av den fast anställda personalen.

– Vi har släppt på tioprocents-gränsen tillfälligt för att bättre kunna hantera det stora inflödet av nya medarbetare, säger Michael Gustafsson

I Södertälje kommer alla 600 som är inhyrda i dag att erbjudas fast anställning på Scania. Under en övergångstid kommer de som hyrs in efter den 1 mars att visstidsanställas efter semestern. Liknande övergångar sker i Oskarshamn och Luleå.

I Oskarshamn är förutsättningarna lite annorlunda. Där är cirka 800 arbetare inhyrda eftersom fabriken tillverkar både den nya och den gamla hytten. När den gamla hytten fasats ur produktionen behövs inte lika många i produktionen. Därför är det idag oklart hur många som kommer att erbjudas fast anställning i Oskarshamnsfabriken. Anläggningen i Luleå har idag ett 50-tal inhyrda.

Även om nu Scania återgår till visstidsanställningar så finns det fortfarande en viss möjlighet att hyra in.

– Men bara i begränsad omfattning i samband med speciella projekt, om vi behöver en tillfällig buffertkörning eller om det skulle uppstå någon annan form av tillfälligt behov. Bara då kan vi hyra in och då måste arbetsgivaren vara överens med våra fackliga representanter på gruppnivå.

Michael Gustafsson är nöjd med hur överenskommelsen kom till.

– Vi satte oss ner och resonerade med företaget, förutsättningslöst och utan prestige. Vi kom fram till en lösning som gav våra medlemmar ökad trygghet och bättre förmåner samtidigt som företaget fick mer flexibilitet.

Mer flexibilitet?

– Ja med dagens personalomsättning så skulle de visstidsanställda vara betydligt fler än de 10 procent som enligt vårt tidigare avtal får vara inhyrda. Dessutom blir det ju betydligt billigare för företaget.

Hur mycket billigare?

– Det vet vi inte. Men vi tycker att det överpris som företaget har betalat till bemanningsföretagen i stället borde stanna inom Scania och användas till andra flexibilitetslösningar som ytterligare ökar vår anställningstrygghet.

Avtalet börjar gälla den första mars.


hg@da.se

4Kommentarer

Anna-lena Martinsson:

Så jäkla bra! Så stolt över dig min gamle vän! Så inne på rätt väg! Se till att fortsätta på samma väg!

Kristina:

Jag förstår inte hur man kan hävda att 24 månader visstidsanställning är tryggare för medlemmarna? Idag är läget sex mån visstid hos bemanningsföretag och därefter fastanställning på Scania. I det nya avtalet blir man fast i en 24 månader lång visstidsanställning, knappast attraktivt eller konkurrenskraftigt på arbetsmarknaden för arbetaren. Det går inte att ta banklån, och var sjätte månad ska det prövas om man får behålla jobbet. På vilket sätt är det en förbättring? För att inte tala om att lönerna hos bemanningsföretag faktiskt är högre. Ett nedköp för arbetaren helt klart.

Erik:

Har de inhyrda haft rätt att bli anställda av Scania efter sex månader, Kristina? Volvo har haft arbetare inhyrda i åratal utan att själva anställa mer än ett fåtal som då handplockats, gärna såna som visat sig beredda att ”göra det där lilla extra”.

Michael Gustafsson:

Ditt påstående stämmer faktiskt inte Kristina. Enligt det avtal som gäller nu så kan man vara inhyrd upp till 24 månader på Scania. Vi har visserligen kommit överens om ett tillfälligt undantag under hösten med 6 månader som maxgräns, men detta är bara en tillfällig lösning för att hantera ett enormt inflöde av personal.
Uppgörelsen innebär ökad anställningstrygghet för de som är visstidare, processen för bedömning och övergång till ett fast jobb på Scania är mycket bättre än med nuvarande situation.
I nuläget är det helt godtyckligt och inhyrda försvinner från vår arbetsplats utan att vi har insyn i varför.
Självklart så fins det både för och nackdelar med förändringen men fördelarna väger absolut tyngre än nackdelarna.

Vad tycker du?

Håll god ton, håll dig till ämnet och skriv gärna kort.

Läs mer på samma tema:

Scania: Vi får ökad flexibilitet

Scanias produktionsdirektör Ruthger de Vries är mycket nöjd med uppgörelsen.

 

Läs mer från Dagens Arbete:

Att håna någons hem är inte ok

KRÖNIKA”’Sveriges fulaste stad’ är utsedd. Men vilka är det som har gjort det?” Författaren Anneli Jordahl reagerar på att det nästan alltid är arbetarstäder som utnämns till något nedsättande.

1

Gör bilen redo för vintern

Tips från proffsetBilmekanikern Robin Ågren på Bilmetro i Sandviken har jobbat tolv säsonger med däckbyten. Här ger han sina bästa tips för att däckbytet ska bli så smidigt som möjligt.

1

Hur gör jag för att slippa jobba natt?

Fråga om jobbetEn småbarnsförälder som jobbar treskift sedan flera år känner att det börja ta hårt på hälsan. Har hon rätt att slippa jobba natt? Vår jurist reder ut.

Nu kan du låna en Volvoarbetare på bibblan

IntegrationBibliotek har inte bara böcker. På bibblan i Södra Ryd i Skövde går det till exempel att låna en Volvoarbetare.

INDUSTRI PÅ HÖGVARV

Svensk industri håller ångan uppe

DA REDER UTDen svaga svenska kronan eldar på vår export, och många branscher producerar nu intill bristningsgränsen. Därför jobbar också många extra mycket övertid.

”Skyddsombud, agera”

GÄSTKRÖNIKAIndustriarbetaren och ultralöparen Kennet Bergqvist har smärtsamt fått uppleva att träning utan rejäl vila mellan passen är en dålig idé. Nu vill han se samma kunskap i det alltmer stressade arbetslivet och föreslår ett nytt nyckeltal i arbetsgivarnas kalkyler: Återhämtning.

”Träningen gör att jag fungerar igen. Mitt mål är att kunna köra hinder­bane­loppet Tough viking.” Foto: Adam Daver

Bilboom – och trasiga kroppar

FARLIG ÖVERTID.Svensk fordonsindustri går bättre än någonsin. Men framgången har en baksida. Det uppdrivna tempot leder till övertid och utslitna kroppar. Josefin Christensen hann bara göra några månader innan kroppen sade ifrån. ”Kanske jag kommer att ha smärtor i resten av livet.”

Ladda ner senaste DA här!

Dagens Arbete finns nu som gratis e-tidning. Här finns också ett sökbart arkiv två år bakåt, du når lätt våra inlästa reportage och kan länka till spännande vidareläsning. Här kan du ladda ner appen.

Nya husfabriken en solskenshistoria

FÖRNYBARTDerome Plusshus nya husfabrik i halländska Värö får kraften ovanifrån. Solcellerna drogs igång förra veckan, resten av elen kommer från vind och vatten.

Hoppet lever för de anställda på Kubal

De närmare 500 anställda på aluminiumverket Kubal i Sundsvall kan producera ännu en månad. USA har återigen skjutit upp sanktionerna mot en av företagets ryska ägare.

Foto: David Lundmark

90 år med Dalahästar

ÖGONBLICKETKlockan är 13.02 på Nils Olsson Dalahästar.

Berättelser från marknivå

Johan Airijoki skriver och sjunger om skiftarbete i gruvan, hembränt, malmtruckar, enplansvillor och skoterleder. Lyssna på vårt reportage och hör flera av hans låtar.

5

GS-facket stäms för lönetvist

Kan en person som har jobbat för Skogsstyrelsen i sju år räknas som oerfaren? Det anser Skogsstyrelsen som vill sätta lönen 5 000 kronor lägre än vad facket anser är rätt. Nu vill myndigheten pröva frågan i domstol.

1

Helle Klein kan bli Årets nätängel

Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein är en av fyra finalister i kategorin media i tävlingen Årets nätängel. Hon nomineras för att hon trotsar hat och hot och är en peppande röst på nätet.

Arbetsmiljön måste bli bättre!

KRÖNIKA”Arbetsmiljön är en av våra viktigaste frågor, och en medlemsundersökning visar att den ofta brister. Så kan vi inte ha det”, skriver IF Metalls förbundsordförande Marie Nilsson.

Foto: SIMON RYDÉN

Färre uppsägningar än befarat

IggesundEndast ett tjugotal anställda kommer att bli varslade på Iggesund Paperboard. ”Förhandlingarna gick klart mycket bättre än vad jag hade förväntat mig”, säger Pappers avdelningsordförande Christer Johansson.

1

Kvinna död efter klämolycka i Ronneby

DödsolyckaTidigt på lördagen klämdes en kvinna i en maskin på golvfabriken Tarkett i Ronneby. Senare på morgonen avled hon av sina skador.

Huvudskyddsombud Michael Gylfe och avdelningsordförande Markus Autio. Foto: David LundmarkHuvudskyddsombud Michael Gylfe och avdelningsordförande Markus Autio. Foto: David Lundmark

”Folk mår inte bra”

STRESS & OROHjulen går för fullt i den svenska massa- och pappersbranschen, men baksidan är ökad stress och oro. Få klagar över fysisk arbetsmiljö, men många hävdar att den psykosociala är ett allt större bekymmer. Vi for till Fors bruk utanför Avesta .

Illustration: Rebecca Elfast

 Fast bakom svenska gardiner 

SkruvatVi svenskar gjuter ju olja på vågorna, smider medan järnet är varmt och säger att på pappret ser det ut si eller så. Följ med ut i världen och lär er andra talesätt med industriellt tema.

Foto: TT Nyhetsbyrån

Hon befriar Karlfeldt

Tonsatta dikter.Sångerskan Anna Ihlis gav sig på det svåra. Att ge nytt liv åt den storvulna och pompösa nationalskalden Erik Axel Karlfeldt.

SSAB döms för dödsolycka

DOM I DAGStåljätten döms till tre miljoner kronor i företagsbot för grovt arbetsmiljöbrott genom vållande till annans död. Tingsrätten i Luleå går på åklagarens linje att företaget hade vetat om risken under lång tid.

4

Ny checklista mot sexuella trakasserier

Efter vågen av metooupprop förra hösten ville många i industrin ha hjälp med att motverka sexuella trakasserier och destruktiv ton på jobben. Nu lanserar Prevent, som ägs av arbetsgivare och fack, en checklista som ska bli ett verktyg för både skyddsombud och arbetsgivare.

Det funkar att vara ihop på jobbet, tycker Kristoffer och Angelica, men en sak de gärna skulle slippa är skvallret. ”Volvo är Volvo. Rykten sprids väldigt snabbt här inne. För mig var det jobbigt att det blev så mycket ’tjöt’”, säger Angelica. Foto: Adam Daver

När du vill ta första steget

Kärlek på jobbetDu är lite intresserad och skulle helt enkelt vilja vara mer än bara jobbarkompis. Men hur gör man för att visa intresse? Och hur vet man att man inte går för långt? Vi frågade dem som vet.

Lars-Erik Dahlström justerar ­mätare. Han har svårt att se nack­delar med kortare arbetsdag. "Fritiden är värd mer än pengarna." Foto: David Lundmark

Här är tid värt mer än pengar

Sextimmarsdag.Lars-Erik Dahlström och hans jobbarkompisar på Svenska Manometerfabriken i ­Leksand har bytt tre års löneökningar mot kortare arbetsdagar. Företaget får lägre kostnader och högre effektivitet, de anställda mer fritid.

1

Skadades mellan jobb – nu ger Afa honom rätt

OLYCKAMikaels företag gick i konkurs, och han hyrdes ut till ett annat bolag under uppsägningstiden. Där krossades han underarm men när arbetsskadan skulle regleras trodde inte Afa på honom. Sex år efter olyckan har Mikael fått rätt, och totalt 580 000 kronor i ersättning.

2

Slipa yxan på rätt sätt

Proffset tipsar Häng med i DA:s nya avdelning. Först ut är Claes Larsson, yrkesslipare på Wetterlings yxfabrik, som tipsar om hur du får yxan vass igen.

IFM Arbetsmiljöundersökning

"Unga är extra utsatta"

OLJUDEn siffra sticker ut i undersökningen av IF Metallarnas fysiska arbetsmiljö: Hela 71 procent besväras av buller flera gånger i veckan. "Siffran borde ha förbättrats med tanke på de insatser som görs. Vi behöver studera det noggrannare", kommenterar förbundsordförande Marie Nilsson.

Att börja sova dåligt och vakna flera gånger per natt är vanligt när man drabbats av utmattningssyndrom. Bilden är arrangerad.  

Varannan IF Metallare lider av stress

SÖMNPROBLEMÖver hälften av IF Metalls medlemmar känner sig stressade på jobbet minst en gång i veckan, en lika stor andel får inte påverka sitt eget arbete. Förbundets nya arbetsmiljöundersökning ger en bild av stress, sömnproblem och olust.

TEKNIKSNURR VÄNTAR. Fordonsindustrin står inför en ny revolution där ledorden är elektrifiering, självkörning och uppkoppling. Bilden från Volkswagen i Wolfsburg. Foto: Lars Pehrson / TT NYHETSBYRÅN

”Teknikskiftet ger svenska leverantörer en chans”

ANALYSFordonsindustrin har dignande orderböcker, men utmanas av ett kommande snabbt och dramatiskt teknikskifte. Branschen står inför sin egen ödesmättade "Iphone-stund", skriver DA:s Harald Gatu i en analys.

DA GRANSKAR SKUGGSAMHÄLLET

Rune Bård Hansen, Jurist och Norges mest kunniga på arbetsmiljökriminalitet. Foto: Kirvil Åberg Allum

Han skickar cheferna i fängelse

NORGEAllt började på Svalbard. Rune Bård Hansen var polismästare och fick dela flygplan med likkistor. Kropparna av 21 döda gruvarbetare. Sedan dess har han jobbat med arbetsmiljöbrott.

1
Hämta mer

Jag förstår DA använder cookies enbart för att läsa av besöksstatistik. Läs mer om vår integritetspolicy här​. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du insamlandet av din IP-adress.