”Jag läser på om dinosaurierna igen. Hur blev det så fel?”

Sågverksarbetaren och musikern Stefan Eriksson om hur blixtsnabbt vi människor lyckats förstöra så mycket omkring oss.

”Ett ohållbart arbetsliv visar sig vara samhällsfarligt”

Helle Klein, chefredaktör Dagens Arbete.

Industrin och jämställdhet

”Låt tjejerna äga i motorrummet”

Krönika Bilen är ofta kvinnors akilleshäl när det kommer till att bryta vanor och träda in på manliga arenor. Så, män, kliv åt sidan. Och kvinnor, ta plats under motorhuven, skriver bilmekanikern Rikke Henriksen.

Om skribenten:

Rikke Henriksen är före detta översättare som utbildade sig till bilmekaniker 2013. Bor i nerlagd lanthandel med sin dotter. Ägare till fem bilar i olika åldrar. Här med Maine Coon-katten Orville.

Allting började bakom pappas Lada Vaz där 80-talets oförbrända blybensin luktade fruktansvärt gott. Bensinen i blodet väckte ett intresse som jäste i kroppen för att 1993 bli en stormande förälskelse i en vit Rover P6 med rött skinn.

Min engelska stålman hade en lång lista av åldrande åkdons-åkommor. Demens fick honom att glömma att han var en V8:a och ibland haltade han runt på fyra trötta cylindrar.

Med tonårsvett och Haynes-manual satte jag igång att fixa något jag inte förstod hälften av. Och misslyckades med anmärkningsvärd fullkomlighet.

Tjugo år senare stod jag vid ett vägval framför ett berg av udda livserfarenhet. En idé började ta form.

Under livets resa hade jag fått en tråkig insikt i de utmaningar som håller jämställdhetslängtande kvinnor i ett järngrepp av vanetänkande. Bilen blottade sig som en särskild sårbar akilleshäl.

Trots mitt stora bilintresse såg jag mig själv bli så osäker att jag högst bytte olja och glödlampor. Tonåringens självförtroende var som blåst bort med tryckluft. Och tittade jag på väninnorna var det även värre. De var livrädda att ta i sönder bilen för då skulle deras sambos bli ursinniga eller mobba dem i all evighet. Och oavsett hur mycket de drömde om en fin gammal veteranbil gjorde ingen av dem slag i huven och köpte en.

”Tänk om den stannar på motorvägen? Då vet jag ju inte vad jag ska göra.”

”Ringa bärgaren precis som du gör när din nya Volvo krånglar.” Tänkte jag gång på gång och höll truten.

Känslan av orättvisa brann i mig. Varför var även de tuffaste, smartaste tjejerna så attans kuvade så snart de kom nära en motor? Hur kunde man fixa det?

Vill man förändra saker får man börja med sig själv. Har jag läst. ”Bilmekaniker!” tänkte jag. År 2013 måtte det vara möjligt för en kvinna att bli bilmekaniker. Eller hur?
Låt mig bara avslöja att folk har kallat mig naiv innan. Utan att ljuga.

Hur som helst gick jag vuxenutbildning som personbilsmekaniker. Inte för att jobba med bilar 7–16 resten av livet men för att skaffa tillräckligt med kunskaper för att i framtiden kunna hålla kurser i bilägande. För kvinnor.

Skolan var fantastisk. Min praktiktid på Toyota var underbar. Och där fick jag bekräftat att jag hade rätt i min teori: Att jag som kvinna hade extra bra möjligheter att hjälpa andra kvinnor och få dem att våga. Verkstaden på Toyota präglades av öppenhet och kunderna kom ofta och hälsade på och ställde frågor om deras bilar. Kvinnorna frågade glada och gärna mig.

Sen kom käftsmällen som gav mig även mer blodat tand. Jag fick uppleva en verkstad där jag skulle testas, utmanas och pressas över gränsen för att bevisa att jag var en riktig man. Men jag är ingen man. Och har ingen önskan om att bli det. Jag hittade ett nytt och bättre jobb.

Efter fem år i yrket är jag redo. Redo att lära mina medsystrar att tjejer kan.

Kvinnor ska inte raka håret av till rötterna och kunna redogöra för hur en CAN-buss fungerar för att få komma nära en bil. De måste våga vara som de är och få visa att deras sätt och deras kompetenser är lika värdefulla som männens även om de använder andra verktyg och medel för att nå samma mål.

Många kvinnor är rädda att göra misstag. Det fixar vi inte med mirakel, utan över tid. Vi får använda det till vår fördel så länge.

Vad gör det att det tar längre tid att kolla över bilen och byta hjul för att det görs med försiktighet? Vem skulle få för sig att klaga på en man som tar tid på sig att byta en blöja för att han vill vara säker på att inte skada sitt barn eller slabba bajs på golvet? Tid man sparar på att undvika misstag är lika värdefull som tiden man sparar på att vara snabb.

Vi skulle kunna skapa så mycket positivt om vi bara hjälpte till att lyfta fram varandra och började samarbeta. Om vi delade ansvaret och kontrollen så att ingen känner sig mindre värd eller mer hjälplös. Oavsett kön.

Det är dags att vi visar varandra respekt trots, och på grund av , våra olika förutsättningar.

Ta plats och ge plats där framme. Ja, precis där. Under motorhuven. Bilen kan ta oss många mil närmare jämställdheten. Och dit vill väl alla?

Lite fakta och en fråga:
  • 72 procent av alla personbilar i Sverige ägs av män.
  • 1 procent av alla bilmekaniker i Sverige är kvinnor.

Hur skulle bilarna se ut om kvinnor hade hälften av alla jobb i branschen?

Jag tror de skulle vara mindre, miljövänligare, färggrannare, mindre avancerade och mer lättmekade med plats för långbenta män i baksätet.

Vad tror du?

Läs mer: Krönikor | Opinion

Rikke Henriksen

Vad tycker du?

Håll god ton, håll dig till ämnet och skriv gärna kort.

Läs mer på samma tema:

”Jag har själv vräkt ur mig ett och annat”

GÄSTKRÖNIKATack för att mina sunkiga värderingar ifrågasattes i tid, annars kanske jag också varit en medelålders, vit man som på Facebook postat hatiska inlägg om invandrare och kvinnor”, skriver Kennet Bergqvist.

”Det gäller att fortsätta tjata och gnata”

Man kan inte ena stunden tycka att folk får göra som de vill med föräldraledigheten, och nästa stund klaga över ett ojämställt arbetsliv, säger förbundsordförande Marie Nilsson apropå IF Metalls jämställdhetskampanj.

1

Minska stressen med ökad jämställdhet

Ökad jämställdhet i vardagen är ett effektivt sätt att minska kvinnors dubbla stress menar stressforskaren Petra Lindfors. Här får du hennes bästa tips.

#metoo-uppropet som kom av sig

I bransch efter bransch samlades kvinnor till upprop mot sexism. Men industrin fick aldrig sitt #metoo. Ida Sjölander, montör på Scania, försökte.

6

”Reglerna finns – men vi måste se till att de efterlevs”

DebattDet finns redan tillräckliga regler, fokuset behöver ligga på förebyggande arbetet mot sexuella trakasserier. Här behövs fortsatt intensivt samarbete mellan parterna så att riktlinjerna också efterlevs, skriver Industriarbetsgivarnas vd Per Hidesten.

1

”Vi kvinnor inte ska behöva ta kampen själva”

GästkrönikaSvetsaren och feministen Maria Höök funderar över gränslandet mellan okej och kränkande skämt, och när man själv blir en del av problemet.

1

”Stort behov av att prata feminism på golvet”

Feministiskt stipendiumI maj delar LO ut sitt första stipendium för facklig feminism. På sikt hoppas initiativtagarna att facken nu får en gemensam plattform att jobba från.

”Kvotera. Just do it”

DEBATTEftersom det är bevisat att det är för få kvinnor i bolagsstyrelser är det väl bara att åtgärda genom kvotering? Som arbetstagare är jag för övrigt själv inkvoterad”, skriver Kenneth Bergqvist, på Indexator i Vindeln.

1

Fixar din chef tampongerna?

DILEMMATAtt ha mens och jobba inom industrin är inte alltid lätt. Kvinnor vittnar om svårigheten att ta en paus vid värk eller att få tid till att gå på toaletten.

Vad har hänt på industrigolven efter #metoo?

Skriv till ossDet är snart 1,5 år sedan #metoo exploderade. I Sverige blev genomslaget särskilt stort, men från industrins kvinnor kom aldrig något upprop. Nu efterlyser vi era erfarenheter – vad har hänt på industrigolven efter #metoo?

Brist på jämställdhet drabbar även kroppen

ArbetsmiljöDålig jämställdhet leder till mer belastningsskador för kvinnor. ”Om någon säger att det handlar om att kvinnor inte kan så är det bullshit”, säger arbetsmiljöforskaren Svend-Erik Mathiassen.

Så låter lönekampen

Löneskillnaderna mellan män och kvinnor finns i hela världen. Kampen mot orättvisan drivs fackligt men också med galen humor i en australisk video och av en vass amerikansk countrysångerska. DA ger er också fyra klassiska låtar om ojämställda löner.

Läs mer från Dagens Arbete:

Vi kan inte bara äta hamburgare

KrönikaSågverksarbetaren och musikern Stefan Eriksson läser på om dinosaurierna, igen och frågar sig hur det kunde bli så fel.

Bloggrubrik

Gör inte upp med Moderaterna

4

Människovärdet står på spel

LEDAREKortsiktiga vinstintressen har skapat ett ohållbart och mänskligt ovärdigt arbetsliv som nu också visar sig vara samhällsfarligt i coronasmittans tid, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

”Nu måste vi se till att kompetensutveckling också sker”

DEBATTTrots att korttidsarbete används i stor omfattning sker nästan inga kompetensutvecklande insatser. Vi parter är överens om att det är viktigt – nu måste vi också se till att det blir verklighet, skriver avtalssekreterarna för Pappers, GS och IF Metall tillsammans med Industriarbetsgivarna.

2

Arbetsrätten

”Las-utredningen lever inte upp till kravet på balans”

DEBATTUtredningens förslag, så som det är formulerat nu, kan aldrig bli ett skarpt lagförslag så länge Socialdemokraterna har makten, skriver S-gruppen i riksdagens arbetsmarknadsutskott.

4

Låt bli att luckra upp las

LEDAREAtt en försvagad anställningstrygghet skulle ge fler jobb är nyliberalt flum. Tvärtom ger ökad otrygghet rädda arbetstagare, sämre arbetsmiljö och fler konflikter.

”En modernisering – tillbaka till underkastelse och otrygghet”

DEBATTDärför blir förslaget en loska i ansiktet på föreningsrätten, skriver Gabriel Jöngren, ordförande i Pappers Avdelning 78.

1

”Småföretagen kan inte vänta till 2022”

DEBATTFör att få fart på svensk ekonomi efter coronakrisen måste småföretagens kostnader för att säga upp personal minska redan före 2022, skriver Lise-Lotte Argulander, arbetsrättsexpert på Företagarna.

2

”Skamligt L och C – förslaget är allt annat än liberalt”

DEBATTAtt ta bort anställningstryggheten och med den yttrandefriheten, är den raka motsatsen till liberal politik, skriver sex företrädare för GS-facket.

”Inte ens i Grönköping skulle arbetsrätten behandlas så här”

KRÖNIKAI överenskommelsen med MP, C och L heter det att ”Arbetsrätten moderniseras.” Fel! Det är tvärtom – en föråldring till när demokratin motarbetades, skriver journalisten Jan Scherman.

5

”Därför borde Liberalerna kämpa för las”

DebattMed tanke på Liberalernas las-historia borde de ha intresse av att – oavsett vissa reformer – bevara en stark arbetstrygghet, skriver L-profilen Olle Wästberg.

2

”Bra Karl-Petter, men ta ett steg till”

DEBATTJag saknar fortfarande en tydlighet från LO:s styrelse om turordningsreglerna i las, skriver Jan-Olov Carlsson, IF Metallklubben på Volvo Lastvagnar Umeå.

Regionala skyddsombud

”Gå ut och se verkligheten, Svenskt Näringsliv”

DEBATTFörra året dog nästa 50 arbetare på våra arbetsplatser och 130 000 anmälningar om skador lämnades in. Att då komma med förslag som sätter oss arbetare i en ännu sämre sits är förödande, skriver det regionala skyddsombudet Claes Thim.

2

”Skyddsombud behövs i kris”

KRÖNIKADet är minst sagt upp­rörande att de, mitt under pågående coronakris, meddelar att de tänker rösta nej till förslaget att låta de regionala skydds­ombuden komma in på fler arbetsplatser, skriver IF Metalls ordförande Marie Nilsson.

1

”Sjukförsäkringen måste bli tryggare – nu!”

KRÖNIKAAlltför ofta möter jag medlemmar i IF Metall som är för sjuka för att kunna jobba. Ändå anser Försäkringskassan att de är för friska för att få sjukpenning. Så kan vi inte ha det, skriver IF Metalls ordförande Marie Nilsson.

4

Gamla dängor ger oss trygghet

KRÖNIKAMat, sömn och vila. Men själen måste också hållas levande, skriver musikjournalisten Carl Linnaeus. 

”Vuxenutbildningen kan rusta oss ur krisen”

DEBATTTillsammans måste vi både möta den akuta krisen och förbereda oss för vändningen med snabb omställning. Då är möjligheterna till utbildning otroligt viktiga, skriver Gunilla Svantorp och Tomas Kronståhl,  ledamöter (S) i riksdagens utbildningsutskott.

”Pizzor – men inga krispaket till vårdens hjältar”

KrönikaEftersom syrrorna ofta förblir namnlösa tänkte jag lyfta fram en av dem, vardagshjältarna, skriver Alexandra Pascalidou.

Nu måste vi skapa ett hållbart Sverige

LEDARE”Just in time”-filosofin har gällt såväl inom sjukvård och omsorg som i industrin. Det har gjort oss onödigt sårbara, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

2

”I stället för c-ordet – låt oss prata om sexkurvan”

KRÖNIKAVarje gång jag hör c-ordet nämnas på nyheterna tänker jag säga klitorisollon högt, skriver författare Anneli Jordahl.

”Vi arbetare vill inte få det som vi konstnärer har det”

DEBATTKan du uppge ett enda rimligt skäl att som anställd arbetare lämna din enda möjlighet att påverka ditt arbete, skriver ventilationsmontören och konstnären Jörgen Karlsson.

Efter coronan

”Arbete är en fundamental mänsklig rättighet”

DEBATTArbetsmarknadspolitiken måste bli mer aktiv igen, inte avvecklas, skriver Ulf Dahlsten, tidigare  statssekreterare hos Olof Palme och författare till boken ”Efter Coronan. Svensk Modell i Kris”.

Hej då Hopp-Jerka, och hej på dig Corona-Carolina

KRÖNIKAKommer Coronakrisen att lära oss att uppslukas mindre och engagera oss mer i arbetet? Författaren Jan-Ewert Strömbäck funderar på framtidens arbetsliv med hjälp av Folke Fridell.

”Sverige har lösningarna – nu måste vi nå ut”

DEBATTKlimatkrisen kommer att finnas kvar när Coronapandemin bedarrat. Här finns en möjlighet för Sverige att visa ledarskap och vända kris till möjlighet, skriver Ylva Berg, vd för Business Sweden.

”Vi behöver EU – och mer ödmjukhet”

DEBATTSverige behöver nya system för att trygga leverantörskedjorna, en positiv EU-politik och ödmjukt lärande, skriver Christian Berggren, professor och en en av författarna till boken ”Alternativ till outsourcing”.

”Följ med oss på kompetens­utveckling”

DebattHar verkligen företagsledningarna och bolagsstyrelserna rätt kompetens för att driva våra företag till framgång genom de föränderliga tiderna? Anders Olofsson på Caterpillar i Göteborg vill se fler samarbeten mellan parterna även efter krisen.

1

”Dags att på riktigt introducera Närproducerat”

DEBATTVarför ska kretskorten i en styrenhet på ett fordon tillverkas typ 700 mil från bilfabriken, skriver Fredrik Sidahl, vd för Fordonskomponentgruppen.

2

”Petters och Saras död skapar inga rubriker”

KRÖNIKAPandemin har fått oss att verkligen bry oss om varandra. Bra! Samtidigt får det mig att tänka på en annan, ständigt bortglömd epidemi – drogdöden, skriver Pappers ordförande Pontus Georgsson.

Krisstöd

”Hur var det med hedern och samvetet när krisstödet söktes”

KRÖNIKAOm du skickar in en ansökan om a-kassa måste du på heder och samvete intyga att du verkligen är arbetslös. Precis som företag som söker krisstöd intygar att de är i en djup ekonomisk kris, skriver industriarbetaren Kennet Bergqvist.

1

”Vi måste kunna saker – på riktigt”

KRÖNIKADigitalisering för framtiden är viktigt, men det är inte allt, skriver Peter Larsson.

Hämta mer

Jag förstår DA använder cookies enbart för att läsa av besöksstatistik. Läs mer om vår integritetspolicy här​. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du insamlandet av din IP-adress.