Industriarbetarnas tidning

Tufft för bil­industrins underleverantörer

1 september, 2006

Skrivet av

Bilindustrins underleverantörer är hårt pressade. Överkapacitet i branschen, höga råvarupriser och stark prispress från bilindustrin sänker vinstmarginalerna.

Vinstmarginalerna för de svenska underleverantörerna sjönk från 5,1 till 3,8 procent mellan 2004 och 2005. Det visar Teknikföretagens undersökning av 139 underleverantörer i Sverige.
 
– Bilindustrin har länge varit en av de absolut tuffaste branscherna, säger Teknikföretagens chefsekonom Anders Rune.

Varje år kräver bilindustrin prissänkningar av sina underleverantörer. De senaste åren ligger sänkningarna på ungefär 2,5 procent i Europa, uppger Svenåke Berglie, vd för Fordonskomponentgruppen.

Prispressen och de höga råvarupriserna har tvingat underleverantörerna att rationalisera. Tillverkningen av arbetsintensiva produkter läggs ut i Baltikum, Östeuropa eller Kina.

Mattias Jonsson, ombudsman på IF Metall i Göteborg, berättar att de hårdare villkoren får konsekvenser för de anställda. Löneutvecklingen går långsammare än i andra branscher. Oron för framtiden finns alltid där.

– Det är ett ständigt hot som finns. En oro för jobbet, säger Mattias Jonsson.

Att så många underleverantörer till bilindustrin trots allt finns kvar i Sverige beror på att den är effektiv, säger Anders Rune. Men investeringarna minskar och det oroar honom.

– Utan investeringar i ny teknik och nya arbetssätt säkerställer vi inte en framtida konkurrenskraft.

Trots den dystra rapporten tror både Anders Rune och Svenåke Berglie att produktionen stannar kvar i Sverige också i framtiden.

– Svensk industri har varit framgångsrik i 100 eller 150 år och det ska vi fortsätta att vara. Det är ingen idé att vi lägger oss på rygg och sprattlar, men vi ska ta konkurrensen på allvar, säger Anders Rune.

Du kanske också vill läsa…

Stark återhämtning i bil­industrin

Stark återhämtning i bil­industrin

”Det är bra snurr helt enkelt”, säger Fordonskomponentgruppens vd Fredrik Sidahl.

”Dags att på riktigt introducera Närproducerat”

Varför ska kretskorten i en styrenhet på ett fordon tillverkas typ 700 mil från bilfabriken, skriver Fredrik Sidahl, vd för Fordonskomponentgruppen.

Nu stänger stora delar av industri-Sverige

Nu stänger stora delar av industri-Sverige

När fordonsjättar som Volvo Cars, Scania och AB Volvo stoppar produktionen berörs uppåt hundra tusen anställda runtom i landet. 

”Coronakrisen är här nu – för sent att vänta till augusti”

Först i augusti kan regeringens förslag om utvidgat stöd till korttidsarbete införas. Alldeles för sent, enligt Malin Karlsson, klubbordförande på underleverantören Spectra Premium.

Corona-krisen stänger företag

Corona-krisen stänger företag

Corona-krisen närmar sig den svenska bilindustrin. Det börjar bli bråttom med det utlovade korttidsstödet, säger Fordonskomponentgruppens vd Fredrik Sidahl.

Bilboom – och trasiga kroppar

Bilboom – och trasiga kroppar

Svensk fordonsindustri går bättre än någonsin. Men framgången har en baksida. Det uppdrivna tempot leder till övertid och utslitna kroppar. Josefin Christensen hann bara göra några månader innan kroppen sade ifrån. ”Kanske jag kommer att ha smärtor i resten av livet.”

”En fruktansvärt snabb omställning”

”En fruktansvärt snabb omställning”

Om två år kommer varje ny Volvobil som lanseras att ha en elmotor. En snabb omställning som kännetecknar Volvo just nu, enligt IF Metalls Marko Peltonen på Volvo Cars motorfabrik i Skövde.

Volvos framgångar sprider sig

När Volvo går som tåget, rullar det också på bra hos underleverantörerna. GKN Driveline i Köping fastanställde 100 personer i fjol, och erbjöd lika många visstid.

Svenska underleverantörer gynnas

Volkswagens köp av Scania kan gynna de svenska underleverantörerna. Det tror Sven-Åke Berglie, ordförande i Svenska fordonskomponentgruppen. – Det finns inga samordningsfördelar alls mellan Scania och Volkswagen. Scania kommer att bli Volkswagens flaggskepp på den tunga lastbilssidan under lång tid framöver – Därför är Volkswagens övertagande av Scania det bästa som kunde hända svenska underleverantörer. […]

Krav på bättre villkor hos Volvo-entreprenörer

Volvo Cars underleverantörer pressar sina anställda så hårt att många av dem nått gränsen för hur mycket de orkar arbeta. Nu protesterar klubbarna och kräver bättre planering, fler anställda och bättre kompensation för övertid. – Företagen har krävt övertid varje helg sedan semestern, säger Mattias Jonsson, ombudsman på IF Metall i Göteborg. – Folk är […]

Avtal 2023

Irene Wennemo: Höjda chefslöner försvårar avtalsrörelsen

Irene Wennemo: Höjda chefslöner försvårar avtalsrörelsen

Om de allra högsta cheferna får kraftigt höjda ersättningar under avtalsrörelsen blir det svårare för parterna att komma överens, säger Medlingsinstitutets generaldirektör Irene Wennemo.

Därför är avtalsrörelsen laddad som ingen annan

Därför är avtalsrörelsen laddad som ingen annan

Priserna stiger och ibland handlar det bara om att lönen ska räcka månaden ut. Kommer förhandlarna att ta hänsyn till det, undrar Dagens Arbetes reporter Anna Julius.

Teknikföretagen kräver 2,0 procent

Teknikföretagen kräver 2,0 procent

Teknikföretagen vill se en löneökning på 2,0 procent. De föreslår ett engångsbelopp enligt tysk modell om 3000 kronor. De vill även öka företagens makt över arbetstiden.

”Låt protester bli årets julklapp till ledningen”

”Låt protester bli årets julklapp till ledningen”

När våra företrädare lämnar oss med svältlöner så måste vi ta saken i våra egna händer och protestera, som resten av världen gör, skriver sex IF Metall-medlemmar.

Pappers säger ja till 4,4 procent

Pappers säger ja till 4,4 procent

Pappers ställer sig bakom LO-samordningen. Det blev klart under förbundsmötet i Uddevalla på söndagen. ”Det känns bra!”, säger Pappers förbundsordförande Pontus Georgsson.

GS säger ja till avtalskrav

GS säger ja till avtalskrav

GS ställer sig bakom de framlagda kraven inför kommande avtalsrörelse.

IF Metalls avtalsråd sa ja till plattformen

IF Metalls avtalsråd sa ja till plattformen

Många tyckte att avtalskraven var för låga men IF Metalls avtalsråd röstade ändå ja till att vara med i Facken inom industrins och LO:s plattformar. 

Vilse i avtalsspråket?

Vilse i avtalsspråket?

Dagens Arbete hjälper dig att förstå de vanligaste orden som har med dina villkor att göra.

Intern kritik i IF Metall: Fick veta budet för sent

Intern kritik i IF Metall: Fick veta budet för sent

Många förtroendevalda blev tagna på sängen av fackens bud på 4,4 procent. Lars Ask, klubbordförande på Volvos Verkstadsklubb i Skövde, tycker att de borde fått veta budet i förväg.

”Nu tar vi lönekampen till IF Metalls kongress”

”Nu tar vi lönekampen till IF Metalls kongress”

Vi gick ner i lön vid krisen 2008, och lät oss permitteras under pandemin, samtidigt som företagen tog ut jättevinster. Vi måste visa ledamöterna på IF Metalls kongress att vi inte tänker nöja oss med luft i plånboken, skriver IF Metall-medlemmen Andreas Köhler.

Arbetsgivarna: Kraven är för höga

Arbetsgivarna: Kraven är för höga

Varken Industriarbetsgivarna eller Trä- och möbelföretagen tycker att Facken inom industrins lönekrav är rimliga. ”Vi betraktar världen ur olika perspektiv.”

Dagens Arbetes poddar Lyssna på de senaste avsnitten

Arbetarrörelsens hitlåt från förr

Arbetarrörelsens hitlåt från förr

När den svenska arbetarrörelsen växte fram var Ungdomsmarschen hiten nr 1. En sång som då slog både Internationalen och Arbetets söner, och som sjöngs på alla möten.

Hej Socialdemokrat! – här är den indragna vallåten från 1968

Hej Socialdemokrat! – här är den indragna vallåten från 1968

1968 fick Socialdemokraterna 50,1 procent av rösterna i riksdagsvalet. Men det var knappast tack vare kampanjlåten ”Hej Socialdemokrat!”. Kalle Lind berättar.

Den bortglömda Linje 2-sången

Den bortglömda Linje 2-sången

Lyssna på Linje 2-sången från kärnkraftsomröstningen 1980. Dagens Arbetes reporter Jonas Nordling har grävt i arkivet – och pratat med linje 2-generalen.

Facket och näringslivet vill se snabbare grön omställning

Facket och näringslivet vill se snabbare grön omställning

Det största hindret för den gröna omställningen är att beslutsfattare och allmänhet inte tror att den kommer att kunna genomföras. Lyssna på podden med Marie Nilsson, Svante Axelsson och Helle Klein.

Fackets starka motstånd mot nazismen

Fackets starka motstånd mot nazismen

Författaren Anna-Lena Lodenius gästar Dagens Arbete Historia. Tillsammans med Harald Gatu och Helle Klein utforskar hon hur arbetarrörelsen hanterat högerextremismen historiskt. Författaren Mats Wingborg ger en nutida internationell utblick.

Facket och flyktingarna

Facket och flyktingarna

Svenska facken smugglade flyktingar, pengar och information under andra världskriget. Norska motståndsmän fick bo i ett hus i centrala Stockholm under täckmanteln att de var grafiska ombudsmän.

Hoten mot de svenska industrijobben

Hoten mot de svenska industrijobben

Svensk basindusti exporterar 90 procent av produkterna. Så hur drabbas Sverige när länder som USA vill rädda sina egna industrijobb? Och hur går det med den gröna omställningen när energikrisen slagit till?