Industriarbetarnas tidning

Miljöteknik inget för bil­industrin

8 maj, 2007

Skrivet av

Svensk bilindustri är världsledande på produktion. Men sämre på att utveckla miljö, säkerhet och IT. Det är en av slutsatserna i den kartläggning av svensk fordonsindustri som statliga innovationsmyndigheten Vinnova gjort.

Fordonsindustrin är inte bara Volvo, Saab och Scania. Det är 400 företag med uppåt 140 000 anställda. Över hälften av de sysselsatta finns i små företag som arbetar mot en global marknad.

I Europa är det bara fyra länder som har en komplett fordonsindustri som omfattar hela produktionskedjan från forskning och utveckling till montering: Tyskland, Frankrike, Italien och Sverige.

– Det ska vi vara rädda om, säger Sven-Åke Berglie, vd för Fordonskomponentgruppen, underleverantörernas förening som har varit med om kartläggningen.

Underleverantörerna pressas av biljättarnas krav på billigare komponenter, vilket gör att många anser sig tvingade att lägga produktion i låglöneländer.

– Det är låga kostnader och effektivitet som ger konkurrenskraft, sa Berglie.

– Vill vi inte konkurrera med låga löner måste vi vara ruggigt effektiva.

Att svensk fordonsindustri omfattar så mycket som 400 företag med 140 000 anställda är ett tecken på av företagen håller världsklass i produktionsteknik.

Den svenska fordonsindustrin är produktionsintensiv, visar kartläggningen. Många företag sysslar med valsning, gjutning, smide och bearbetning. Däremot är det betydligt färre som sysslar med fordonssäkerhet, trots att det anses vara en paradgren för Volvo och Saab och underleverantörer som Autoliv.

Det är även få företag som sysslar med miljöteknik och användning av IT i bilar, två tekniska områden som kommer att bli allt viktigare framöver.

Du kanske också vill läsa…

”Dags att på riktigt introducera Närproducerat”

”Dags att på riktigt introducera Närproducerat”

Varför ska kretskorten i en styrenhet på ett fordon tillverkas typ 700 mil från bilfabriken, skriver Fredrik Sidahl, vd för Fordonskomponentgruppen.

Nu stänger stora delar av industri-Sverige

Nu stänger stora delar av industri-Sverige

När fordonsjättar som Volvo Cars, Scania och AB Volvo stoppar produktionen berörs uppåt hundra tusen anställda runtom i landet. 

”Coronakrisen är här nu – för sent att vänta till augusti”

Först i augusti kan regeringens förslag om utvidgat stöd till korttidsarbete införas. Alldeles för sent, enligt Malin Karlsson, klubbordförande på underleverantören Spectra Premium.

Corona-krisen stänger företag

Corona-krisen stänger företag

Corona-krisen närmar sig den svenska bilindustrin. Det börjar bli bråttom med det utlovade korttidsstödet, säger Fordonskomponentgruppens vd Fredrik Sidahl.

Bilboom – och trasiga kroppar

Bilboom – och trasiga kroppar

Svensk fordonsindustri går bättre än någonsin. Men framgången har en baksida. Det uppdrivna tempot leder till övertid och utslitna kroppar. Josefin Christensen hann bara göra några månader innan kroppen sade ifrån. ”Kanske jag kommer att ha smärtor i resten av livet.”

”En fruktansvärt snabb omställning”

”En fruktansvärt snabb omställning”

Om två år kommer varje ny Volvobil som lanseras att ha en elmotor. En snabb omställning som kännetecknar Volvo just nu, enligt IF Metalls Marko Peltonen på Volvo Cars motorfabrik i Skövde.

Volvos framgångar sprider sig

När Volvo går som tåget, rullar det också på bra hos underleverantörerna. GKN Driveline i Köping fastanställde 100 personer i fjol, och erbjöd lika många visstid.

Svenska underleverantörer gynnas

Volkswagens köp av Scania kan gynna de svenska underleverantörerna. Det tror Sven-Åke Berglie, ordförande i Svenska fordonskomponentgruppen. – Det finns inga samordningsfördelar alls mellan Scania och Volkswagen. Scania kommer att bli Volkswagens flaggskepp på den tunga lastbilssidan under lång tid framöver – Därför är Volkswagens övertagande av Scania det bästa som kunde hända svenska underleverantörer. […]

Krav på bättre villkor hos Volvo-entreprenörer

Volvo Cars underleverantörer pressar sina anställda så hårt att många av dem nått gränsen för hur mycket de orkar arbeta. Nu protesterar klubbarna och kräver bättre planering, fler anställda och bättre kompensation för övertid. – Företagen har krävt övertid varje helg sedan semestern, säger Mattias Jonsson, ombudsman på IF Metall i Göteborg. – Folk är […]

Tufft för bil­industrins underleverantörer

Bilindustrins underleverantörer är hårt pressade. Överkapacitet i branschen, höga råvarupriser och stark prispress från bilindustrin sänker vinstmarginalerna. Vinstmarginalerna för de svenska underleverantörerna sjönk från 5,1 till 3,8 procent mellan 2004 och 2005. Det visar Teknikföretagens undersökning av 139 underleverantörer i Sverige. – Bilindustrin har länge varit en av de absolut tuffaste branscherna, säger Teknikföretagens chefsekonom Anders […]

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Industrin svarar på första avtalsskissen

De opartiska ordförandena föreslår ett 29 månader långt riksavtal för industrin. För att gå med på det kräver facken inom industrin en rad förbättringar.

Facket: Här förväntar sig folk löneökningar

Facket: Här förväntar sig folk löneökningar

På Skandinaviska byggelement går fabriken för högtryck, trots coronakris.

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Risk att en redan krånglig avtalsrörelse blir nu ännu krångligare, tror Medlingsinstitutets Irene Wennemo.

Skyddsombudens dag DA uppmärksammar dem som värnar om din arbetsmiljö

Tre ombudsmän om Skydds­ombudens dag

Tre ombudsmän om Skydds­ombudens dag

21 oktober är det Skyddsombudens dag. DA frågade tre ombudsmän från tre fackförbund hur de tänker uppmärksamma dagen.

”Skydds­ombuden kan vara avgörande i mitt arbete”

”Skydds­ombuden kan vara avgörande i mitt arbete”

I över 15 år har Lotten Loberg varit den enda åklagaren i landet som arbetat heltid med arbetsmiljöbrott.
Nu när hon gått i pension tar ingen över hennes arbete på heltid.

Han har gått 75 fackliga utbildningar

Han har gått 75 fackliga utbildningar

Skyddsombudet Momodou Lamin Sanneh har 75 fackliga utbildningar i bagaget. Men han är fortfarande hungrig på kunskap.

Dagarna då livet förändrades

Dagarna då livet förändrades

”Jag upprepar allt ännu en gång i huvudet. Har vi missat något?” Regionala skyddsombudet Linda Forså skriver om när uppdraget att arbeta med vår säkerhet tog en ny vändning, och om att äntligen få fika i samma rum som andra människor.

Slitigt men meningsfullt – så mår skyddsombud i industrin

Slitigt men meningsfullt – så mår skyddsombud i industrin

Tre av tio skyddsombud har funderat på att avsäga sig sitt uppdrag på grund av svårigheter med att utföra det. Det visar en undersökning som Dagens Arbetsmiljö har gjort bland skyddsombud i industrin.

Psykosociala arbetsmiljöproblem bakom mer än var tredje 6:6a-anmälan

Psykosociala arbetsmiljöproblem bakom mer än var tredje 6:6a-anmälan

Fyra år efter att lagen skärptes – nu handlar mer än var tredje larm från skyddsombud om den psykosociala arbetsmiljön, visar en unik kartläggning från Dagens Arbetsmiljö.

Sätter stopp för smittan

Sätter stopp för smittan

Tredje året som skyddsombud ställs Jesper Johansson inför en oväntad fråga: Vad kan han göra för att hjälpa arbetskamraterna under en pågående pandemi?

Arbetsrätt Striden om las

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Fredagens besked från Svenskt näringsliv och PTK ställer frågan: Kan regeringen driva igenom en ny arbetsrätt trots att LO har sagt nej till förslaget? skriver DA:s reporter Rasmus Lygner.

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

En enig LO-styrelse säger nej till las-förslaget. ”Det gav allt för mycket makt åt arbetsgivarna”, säger GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Dra tillbaka utredningsförslaget och låt parterna förhandla igen efter avtalsrörelsen utan politiska hot, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

Industriarbetare styr ju inte marknaden, dollarkursen eller virusspridningen, skriver Håkan Wågvi.

Las-förhandlingarna återupptas

Las-förhandlingarna återupptas

För två veckor sedan kraschade las-förhandlingarna – nu återupptas de. Tidigast på fredag ska fack och arbetsgivare lämna besked.

Släpp laghotet – förhandla vidare om las

Helle Klein: ”Både fack och arbetsgivare har varit tydliga med att det inte är mer tid de behöver utan mindre av politiskt tvång.”

”Är inte politisk strejk en aktuell kampmetod?”

”Är inte politisk strejk en aktuell kampmetod?”

Utredningsförslaget kan inte tillåtas bli lag. I den kampen måste hela arbetarrörelsen ställa sig på rätt sida, skriver IF Metall-klubbens styrelse på AB Volvo i Umeå.

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Risk att en redan krånglig avtalsrörelse blir nu ännu krångligare, tror Medlingsinstitutets Irene Wennemo.