Industriarbetarnas tidning

Stålbad väntar bildelstillverkare

15 december, 2008

Skrivet av MARCUS JOHANSSON

I januari väntar ett stålbad för bilindustrins redan hårt pressade underleverantörer. Fordonstillverkarna stänger under julhelgen, och bankerna ställer inte upp med krediter.

– En bank har tagit ett policybeslut att inte låna ut till fordonsindustrin, säger Svenåke Berglie, vd för Fordonskomponentgruppen.

– Jag pratade med ett företag som sade att banken sagt nej till krediter. Anledningen var att man inte lånar ut till fordonsindustrin, säger Svenåke Berglie.

Vilken bank vill inte Svenåke Berglie avslöja. Men klart är att bankernas ovilja att ge krediter kommer att slå hårt mot många underleverantörer. Något som blir särskilt tydligt i januari. Julhelgen är ett normalår en tuff tid. Volvo har alltid produktionsstopp mellan jul och nyår. Men i år stängs torslandafabriken till sjunde januari. Också Saab stänger i Trollhättan mellan 17 december och 12 januari.

– Underleverantörernas volymer har minskat med 30-40 procent. Och de har inte hunnit få ned kostnaderna. Vi har den värsta perioden framför oss, säger Svenåke Berglie.

Många underleverantörer sätter sin tillit till regeringens nödlån på fem miljarder, som riksdagen tar beslut om på torsdag. Pengarna är särskilt riktade till fordonsindustrin.

– Jag har redan haft samtal från fem-sex företag som är intresserade. Men det går inte att dra i långbänk. Pengarna behövs nu, säger Svenåke Berglie.

Särskilt utsatta är små företag som levererar material till de större underleverantörerna.

– Företagen på ”skruv- och mutternivå”, som inte har någon stor ägare bakom sig, har det extra tufft, säger Mattias Jonsson, ombudsman på IF Metalls avdelning 36 i Göteborg.

Hans bedömning är att de stora klarar sig längre. De små företagen med privata ägare känner en djup oro.

– Vi har haft många förhandlingar om neddragningar. Händer det något kan det gå riktigt fort, säger Mattias Jonsson.

För några dagar sedan gick Elmo Leather i Svenljunga, som tillverkar bilklädslar, i konkurs. Också Segerström Automotive i Eskilstuna, som tillverkar plåtkomponenter, tvingas lägga ned sin verksamhet.

Aleksander Zuza, utredare på IF Metalls förbundskontor, tror att fler kommer att följa:

– Jag hoppas att företagen kan övervintra. Men jag känner oro i magtrakten. Jag blir förvånad om inte fler försvinner.

IF Metalls klubbordförande Lars-Göran Johansson på Plastal i Göteborg, som levererar stötfångare till Volvo, är bekymrad:

– 2009 blir ännu ett mörkt år. Hittills har 128 varslats. Vi är 217 kvar. När Volvo håller stängt får vi ägna oss åt underhållsarbete. Det slår hårt mot oss, säger han.

Du kanske också vill läsa…

Stark återhämting i bil­industrin

Stark återhämting i bil­industrin

”Det är bra snurr helt enkelt”, säger Fordonskomponentgruppens vd Fredrik Sidahl.

”Dags att på riktigt introducera Närproducerat”

Varför ska kretskorten i en styrenhet på ett fordon tillverkas typ 700 mil från bilfabriken, skriver Fredrik Sidahl, vd för Fordonskomponentgruppen.

Nu stänger stora delar av industri-Sverige

Nu stänger stora delar av industri-Sverige

När fordonsjättar som Volvo Cars, Scania och AB Volvo stoppar produktionen berörs uppåt hundra tusen anställda runtom i landet. 

”Coronakrisen är här nu – för sent att vänta till augusti”

Först i augusti kan regeringens förslag om utvidgat stöd till korttidsarbete införas. Alldeles för sent, enligt Malin Karlsson, klubbordförande på underleverantören Spectra Premium.

Corona-krisen stänger företag

Corona-krisen stänger företag

Corona-krisen närmar sig den svenska bilindustrin. Det börjar bli bråttom med det utlovade korttidsstödet, säger Fordonskomponentgruppens vd Fredrik Sidahl.

Bilboom – och trasiga kroppar

Bilboom – och trasiga kroppar

Svensk fordonsindustri går bättre än någonsin. Men framgången har en baksida. Det uppdrivna tempot leder till övertid och utslitna kroppar. Josefin Christensen hann bara göra några månader innan kroppen sade ifrån. ”Kanske jag kommer att ha smärtor i resten av livet.”

”En fruktansvärt snabb omställning”

”En fruktansvärt snabb omställning”

Om två år kommer varje ny Volvobil som lanseras att ha en elmotor. En snabb omställning som kännetecknar Volvo just nu, enligt IF Metalls Marko Peltonen på Volvo Cars motorfabrik i Skövde.

Volvos framgångar sprider sig

När Volvo går som tåget, rullar det också på bra hos underleverantörerna. GKN Driveline i Köping fastanställde 100 personer i fjol, och erbjöd lika många visstid.

Svenska underleverantörer gynnas

Volkswagens köp av Scania kan gynna de svenska underleverantörerna. Det tror Sven-Åke Berglie, ordförande i Svenska fordonskomponentgruppen. – Det finns inga samordningsfördelar alls mellan Scania och Volkswagen. Scania kommer att bli Volkswagens flaggskepp på den tunga lastbilssidan under lång tid framöver – Därför är Volkswagens övertagande av Scania det bästa som kunde hända svenska underleverantörer. […]

Krav på bättre villkor hos Volvo-entreprenörer

Volvo Cars underleverantörer pressar sina anställda så hårt att många av dem nått gränsen för hur mycket de orkar arbeta. Nu protesterar klubbarna och kräver bättre planering, fler anställda och bättre kompensation för övertid. – Företagen har krävt övertid varje helg sedan semestern, säger Mattias Jonsson, ombudsman på IF Metall i Göteborg. – Folk är […]

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Industrin svarar på första avtalsskissen

De opartiska ordförandena föreslår ett 29 månader långt riksavtal för industrin. För att gå med på det kräver facken inom industrin en rad förbättringar.

Arbetsmiljöveckan

Tre ombudsmän om Skydds­ombudens dag

Tre ombudsmän om Skydds­ombudens dag

21 oktober är det Skyddsombudens dag. DA frågade tre ombudsmän från tre fackförbund hur de tänker uppmärksamma dagen.

”Skydds­ombuden kan vara avgörande i mitt arbete”

”Skydds­ombuden kan vara avgörande i mitt arbete”

I över 15 år har Lotten Loberg varit den enda åklagaren i landet som arbetat heltid med arbetsmiljöbrott.
Nu när hon gått i pension tar ingen över hennes arbete på heltid.

Han har gått 75 fackliga utbildningar

Han har gått 75 fackliga utbildningar

Skyddsombudet Momodou Lamin Sanneh har 75 fackliga utbildningar i bagaget. Men han är fortfarande hungrig på kunskap.

Dagarna då livet förändrades

Dagarna då livet förändrades

”Jag upprepar allt ännu en gång i huvudet. Har vi missat något?” Regionala skyddsombudet Linda Forså skriver om när uppdraget att arbeta med vår säkerhet tog en ny vändning, och om att äntligen få fika i samma rum som andra människor.

Slitigt men meningsfullt – så mår skyddsombud i industrin

Slitigt men meningsfullt – så mår skyddsombud i industrin

Tre av tio skyddsombud har funderat på att avsäga sig sitt uppdrag på grund av svårigheter med att utföra det. Det visar en undersökning som Dagens Arbetsmiljö har gjort bland skyddsombud i industrin.

Psykosociala arbetsmiljöproblem bakom mer än var tredje 6:6a-anmälan

Psykosociala arbetsmiljöproblem bakom mer än var tredje 6:6a-anmälan

Fyra år efter att lagen skärptes – nu handlar mer än var tredje larm från skyddsombud om den psykosociala arbetsmiljön, visar en unik kartläggning från Dagens Arbetsmiljö.

Sätter stopp för smittan

Sätter stopp för smittan

Tredje året som skyddsombud ställs Jesper Johansson inför en oväntad fråga: Vad kan han göra för att hjälpa arbetskamraterna under en pågående pandemi?