”Skuggsamhället är skapat av politik och måste bekämpas med politik”Helle Klein, chefredaktör, om Dagens Arbetes granskning.

”Här är orden som vridit om vårt samhälle”Författaren Kristian Lundberg läser boken ”En nyliberal ordlista” och förfasas över hur orden har förvridit vårt sätt att tänka.

Foto: Viktor Fremling
Margareta van den Bosch och den tysk-franske modeskaparen Karl Lagerfeld. Han var H&M:s första samarbetspartner 2004.
Två ikoner på samma bild. Madonna till vänster.
Några tidiga skisser ur Margaretas eget arkiv.
En tidstypisk stilstudie av Margareta genom åren som gått.
Skiss ur Margaretas eget arkiv.
60-talet ”1920-tal. Mods-stuk och skräddat. Optiska och geometriska mönster. Enkelt, korta kjolar, stadiga tyger.”
70-talet ”1800-tal. Romantiska kreationer för tjejer, jeans och utsvängt. Fler stilar. Långkjolar med spetsin­fällningar, utsläppt hår, tuffare, råa kanter, punk.”
80-talet ”Damigt. Välklätt. Dallas. Gympakultur och Ralph Lauren, livsstilskoncept.”
90-talet ”Minimalistiskt. Rave-inspirerat, 60-talets psykedelia tillbaka.”
00-talet ”Väldigt blandat. Saker som inte passar ihop. Styling och looks, mycket mönster hämtade från modern konst.”

Modets drottning abdikerar

Hon är modeskaparen från Stuvsta som klätt Sverige. Gett Madonna en ny garderob och själv blivit en ikon – Margareta van den Bosch.

Margareta van den Bosch

Yrke: Chefsdesigner på H&M (1986 –2007). Avgående kreativ rådgivare på samma företag.  

Familj: Vuxen son, ett barnbarn plus ett till på gång.

Bor: Lägenhet på Lidingö.

Född: 27 december 1942 i Falun.

Uppväxt: På Tåby Gård utanför Söderköping och i Stuvsta, Huddinge.  

Läser: Medlem i Lyrikklubben och prenumererar på Galago.

Gillar: Klassiskt och rock, gå på utställningar, vernissager och god mat.

För några år sedan träffade jag Lars Engman, dåvarande designchef på Ikea. När vi skildes åt stack han en liten bok i min hand, Demokratisk design – en bok om form, funktion och pris.

– Den har jag också fått av honom, säger Margareta förtjust. Och jag känner honom väl.

Som före detta designchef på Hennes & Mauritz har hon, precis som Lars Engman, kunnat vara med och påverka.

Han hur folk möblerat hemmavid. Hon hur folk klätt sig. De har jobbat på två företag som båda gjort en fantastisk resa från 1940-talet och framåt.

Två svenska giganter med butiker i länder världen över. Det ena har gjort billiga och bra möbler. Det andra billiga och bra kläder.

– Folk skulle få valuta för pengarna, säger Margareta, med lätt stolthet i rösten.

”Numera är det inte så mycket man passar i”

Vi sitter i hennes lägenhet. På femte våningen. I ett helt vanligt rött, femtiotalshus på Lidingö. Det är lagom stökigt.

På intet sätt minimalistiskt eller estetiskt inrett, som kanske kunde förväntas av en designersjäl. Själv är hon klädd i brunprickig utanpåskjorta, blåjeans och brandgula strumpor.

Avspänd vardag om man så säger.

– Men jag har svårt att hitta kläder till mig själv nu för tiden. Jag får fortfarande en del från H&M som jag gärna bär. Men numera är det inte så mycket man passar i.

Det började med klippdockor. Äldre läsare minns säkert de där papparken, som främst det tidiga 1950-talets småflickor ägnade sig åt.

Figurer som klipptes ut. Liksom deras kläder. Som sedan fästes runt pappersdockorna. Margareta fick låna papper och pennor av sin pappa.

– Först ritade jag en docka. Sedan kläderna, allt från fest- till brudklänningar.

Pappa var mästertecknaren Ewert Karlsson, mer känd som EWK.
Politisk karikatyrtecknare i den svenska Bondeförbundspressen, som vann världsberömmelse för sina bilder på världens stora män och kvinnor.

Margareta fick sin inspiration från söndagarnas matinéfilmer. Hon och lillsyrran Aino skickades på bio för att föräldrarna skulle få en stunds ro.

Dessutom hade hon en klädintresserad mamma som sydde kläder åt sina döttrar. Så inspiration fanns på nära håll.

Margareta ritade och tecknade sig igenom sin barndom. När det var dags för realskolan – någon sådan fanns inte i Huddinge på den tiden – fick hon ta bussen in till stan.

Som tioåring!

Ofta var det broöppning på Liljeholmsbron.

– Ett år hade jag betyget ”B” i ordning för att jag så ofta kom för sent, säger hon med lätt förtjusning i rösten.

Redan då hade hon ett alldeles bestämt mål i livet.

Beckmans Designhögskola.

Margareta stack emellan med en skräddarutbildning. Tog gesällprov och när hon sedan sökte till Beckmans kom hon in på första försöket.

– Jag var extremt målmedveten och hade inga som helst andra yrkesdrömmar!

Margareta var en mönsterelev. Skolan tyckte att hon var så begåvad att hon fick gå ett extraår och avgångsbetyget bestod bara av de högsta betygen.
Men skolan är en sak. Yrkeslivet ett annan. Det blev en del vikariat som slöjdlärare och extrajobb på Postgirot.

Året var 1967 då allas blickar var riktade mot England och ett London som svängde.

– Jag hann med ett besök. Var där med min kurskamrat Sighsten Herrgård.

Men sedan blev det dags för första fasta jobbet på Hettemarks klädfabrik i Bari i Syditalien.Det var en resa in i en annan, mer ålderdomlig, tid.

– Det var skapande och produktion på samma plats. Dräkter och klänningar, skräddat och kappor.

Av hög kvalitet är bäst att tillägga.

Efter ett par år fick hon nog. Baris manliga befolkning var ”lite gammaldags” i synen på kvinnor. Inte nog med att det visslades på gatan.

– De kom även hem och ringde på min dörr. Jag var ganska snygg på den tiden, det kanske bidrog. Men det blev jobbigt i längden.

Flytten gick till Milano och hon började frilansa även för andra företag. Träffade sin make, en holländsk skodesigner, fick sonen Martei, separerade och skaffade barnflicka.

Efter elva år i Italien flyttade hon hem till Stockholm för ett jobb på modeföretaget Dehå. Specialister på aftonkläder, spetsar och paljetter. Med sig i bagaget hade hon, förutom gedigna yrkeskunskaper, också rejäla språkkunskaper.

– Jag pratar italienska och engelska. Klarar mig bra på tyska och franska och förstår mycket holländska.

Hon hade ögonen på H&M som ”verkade kul”. Margareta skickade in en ansökan och vd:n Stefan Persson blev eld och lågor. Ville anställa henne på stående fot.

– Jag måste väl få gå hem och tänka på saken, sade jag.

– Det är väl ingenting att tänka på, bara skriv under, sade han.

”Om trenden säger mönstrade kläder, får man allt hitta på sina egna mönster”

Den 3 augusti 1986 klev hon in på H&M, som chef för företagets designavdelning, då bestående av sju personer. Sedan drog hon i gång ett intensivt förändringsarbete. H&M:s väg mot designtoppen hade påbörjats.

– Jag integrerade olika funktioner och fick folk att jobba ihop – inköpare, designer, ekonom och mönsterkonstruktör.

Rekryterade. Skapade ordning och reda. Sju designers blev över 200 under
hennes ledning. Precis som Ikea beskylldes även H&M för plagiat i början av sin expansion.

– Det var också sant, medger Margareta. Det var en del sånt då, men det blev för dyrbart. Det hände att vi fick ta bort kläder och bränna dem. Sedan betala skadestånd och rättegångskostnader.

– Finns man som nu i 57 länder och har 3 700 butiker … Du förstår vilken skada det kan handla om.

Hon skakar avvärjande på huvudet.

– Sånt är absolut förbjudet. Om trenden säger mönstrade kläder, får man allt hitta på sina egna mönster.

När det talas om det svenska modeundret handlar det sällan om H&M. I stället om Hope, Whyred, Dagmar, Tiger med flera.

– Många, om inte de flesta, av modeskaparna på dessa företag kommer från H&M, säger hon med ett snett leende.

Det är på H&M de lärts upp, fått utvecklas.

Samtidigt växte designavdelningen till en multikulturell avdelning med tjugofem olika nationaliteter.

– Ibland vill folk tillskriva mig all ära för att det gått bra. Men det handlar ju om ett teamarbete. Det vore därför konstigt om bara jag skulle ta åt mig äran.

Då och då har det hänt att satsningar slagit fel.

– Som den gången vi stod med enbart ett pastellfärgat sortiment som kunderna inte var så glada åt.

– Det var dumt att tänka bort de färger som alltid går och som folk alltid köper.
Sedan händer det att man kommer för tidigt med en kollektion som först senare blir till en trend.

Under Margaretas tid som designchef trängde omvärlden på. Det räckte inte längre att producera billiga kläder för en stor publik.

Det gällde också hur och att det gjordes på ett miljövänligt sätt. Plötsligt satt H&M med ett ansvar också för sina underleverantörer.

I höstas skrev tredje generationens H&M-chef Karl-Johan Persson under ett avtal med IF Metall och Industri All. Det ska garantera fackliga rättigheter och schyssta löner för de 1,6 miljoner anställda som finns hos H&M:s cirka 850
underleverantörer. Det tycker Margareta är bra.

– Jag vet att Karl-Johan värnar om de här frågorna och H&M har faktiskt gått i bräschen. Men vi införde en slags uppförandekod redan på 90-talet och det finns också en lista över olika kemikalier som inte får användas i produktionen.

Margareta berättar också att företaget var tidigt ute med att köpa in ekologiskt godkänd bomull. Där det en gång bara handlade om att ge kunderna mode till bästa pris och kvalitet, har nu ord som ekologiskt och hållbart gjort sitt inträde.

Det är nu åtta år sedan hon lämnade jobbet som designchef. Men ännu kan hon inte släppa taget om det som blivit hennes favoritarbetsplats genom alla år.
Eller om det nu är företaget som vägrar släppa henne.

– 2016 blir definitivt året som jag trappar ner på allvar, säger den numera 73-åriga modeikonen, behäftad med titeln ”kreativ rådgivare”.

Hon har genom åren ständigt funnits med på listor över de mäktigaste inom
mode. Hon har fått regeringens medalj ”Illis quorum” för att hon ”lyft svenskt
mode internationellt och stimulerat återväxten av nya designers”.

Damernas Värld har belönat henne med ”Guldknappen” för hennes insatser och in- och utländsk media har stått i kö för att intervjua henne.

Hon sitter med i olika juryer och designtävlingar som smakdomare. Inte minst H&M:s egen, där förstapriset är 500 000 kronor och möjlighet att få en del av kollektionen uppsydd av H&M.

– Vi har delat ut priset en handfull gånger, men ännu har ingen svensk vunnit.

Två ikoner på samma bild. Madonna till vänster.

Två ikoner på samma bild. Madonna till vänster.

”Hon är en sån där artist man kan titta men inte lyssna på. Jag gillar inte alls hennes musik”

Som ”pensionär” är Margareta fortfarande med i arbetet med att välja ut H&M:s gästdesigners.

Första samarbetet, med Karl Lagerfeld 2004, blev en PR-mässig succé av stora mått. Sedan har världens stora stått på kö. Stella McCartney, Jimmy Choo, Sonya Rykiel och inte minst Madonna.

Inför hennes ”The Confession Tour” 2006, tog H&M fram en träningsoverall och året efter kom kollektionen ”M by Madonna”.

– Jag träffade Madonna sex gånger och gick igenom hennes garderob för att se vilken typ av kläder hon normalt brukade använda, färger och så.

Margareta berättar att Madonna var mycket engagerad i den kollektion som växte fram. Men särskilt förtjust i Madonnas musik är hon inte.

– Jag har inga skivor med henne. Hon är en sån där artist man kan titta men inte lyssna på. Jag gillar inte alls hennes musik.

För Margareta är det Stones, Dylan, Sibelius och framför allt det nya som hon kan få på Spotify som gäller.

Margareta har aldrig sneglat bakåt. Hon har hela tiden försökt pejla samtiden och nästa trend. Hon har hämtat inspiration från film och ”röda mattan”, eller ”celebrity”-kulturen som hon säger. Från musikens värld, rockstjärnornas sätt att klä sig. TV-serier.

Och självklart har hon som designer tittat lite extra på kreatörerna på de stora modehusen.

Men sparat på det som gjorts – nej aldrig.

– När jag började på H&M ville jag faktiskt att vi skulle spara en del kläder. Men vi hade helt enkelt ingen plats. Alla utrymmen behövdes för vår expansion.

Nu är hon med i en liten grupp som ska försöka spåra gamla H&M-plagg och bevara dem åt eftervärlden.

Bygga ett museum typ det som det Ikea har?

– Nej, nej. Det finns inga sådana planer, säger hon avvärjande.

– Vi har ju vår historik som företag, men inga plagg. Det är synd för det har ju varit vår kärnverksamhet. Men det är betydligt enklare att hitta gamla bord än kläder, erkänner hon.

Det har varit en fantastisk resa med H&M. Ett företag som vuxit ur kostymen gång på gång. Nu ska hon ge sig själv lite tid. Träna bort artrosen i knäna, gå ner i vikt, träna och börja äta rätt.

– Jag körde en proteinsmoothie nu på morgonen, säger hon utan särskild entusiasm i rösten.

Och sedan blir det förhoppningsvis lite mer drag i farmorsrollen. Sonen har en tvååring och ytterligare tillökning är på gång.

Kanske en barnkollektion kläder på gång?
Margareta skakar nekande på huvudet.

– Absolut inte. Men köper kläder, det gör jag. Jag tror inte jag vill rita mer kläder än det jag har gjort, säger hon begrundande.

– Men rita av barnbarnen – det kommer jag alldeles säkert att göra!

50 år med mode

Dagens Arbete bad Margareta van den Bosch att ge en snabbskiss av modets växlingar under sin tid:

60-talet ”1920-tal. Mods-stuk och skräddat. Optiska och geometriska mönster. Enkelt, korta kjolar, stadiga tyger.”

60-talet:  ”1920-tal. Mods-stuk och skräddat. Optiska och geometriska mönster.
Enkelt, korta kjolar, stadiga tyger.”

70-talet ”1800-tal. Romantiska kreationer för tjejer, jeans och utsvängt. Fler stilar. Långkjolar med spetsin­fällningar, utsläppt hår, tuffare, råa kanter, punk.”

70-talet: ”1800-tal. Romantiska kreationer för tjejer, jeans och utsvängt. Fler stilar. Långkjolar med spetsin­fällningar, utsläppt hår, tuffare, råa kanter, punk.”

 

80-talet ”Damigt. Välklätt. Dallas. Gympakultur och Ralph Lauren, livsstilskoncept.”

80-talet: ”Damigt. Välklätt. Dallas. Gympakultur och Ralph Lauren, livsstilskoncept.”

 

90-talet ”Minimalistiskt. Rave-inspirerat, 60-talets psykedelia tillbaka.”

90-talet: ”Minimalistiskt. Rave-inspirerat, 60-talets psykedelia tillbaka.”

 

00-talet ”Väldigt blandat. Saker som inte passar ihop. Styling och looks, mycket mönster hämtade från modern konst.”

00-talet: ”Väldigt blandat. Saker som inte passar ihop. Styling och looks,
mycket mönster hämtade från modern konst.”

Foton: Todd Ehlers, tiffany terry och TT Nyhetsbyrån


gw@da.se

Vad tycker du?

Håll god ton, håll dig till ämnet och skriv gärna kort.

Läs mer från Dagens Arbete:

DA GRANSKAR SKUGGSAMHÄLLET

Så skyddar du dig mot asbest

Det finns regler för hur asbestsanering ska gå till och vilka skydd som krävs. Dagens Arbete visar hur det ska se ut – och hur det ofta ser ut i stället.

”Vi har jättemycket att lära av Norge”

Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S) reagerar starkt på Dagens Arbetes granskning om asbestsanering på skolor och konstaterar att grannländerna ligger före Sverige när det gäller att komma tillrätta med arbetslivskriminalitet.

Skyddslösa arbetare river asbest

ASBESTSANERINGNär det rivs och renoveras i byggboomens Sverige blir ett gammalt problem aktuellt igen: asbest. Hanteringen av det livsfarliga dammet görs inte sällan av fattig utländsk arbetskraft. De jobbar i ett skuggsamhälle längst ner i entreprenörskedjorna. En av dem var Rakhmat Akilov.

Här har asbestlarmet gått

Här är en lista över förskolor och skolor där asbestslarv upptäckts. Ofta är det föräldrarna själva som slår larm. Mörkertalet befaras vara stort.

Ladda ner senaste DA här!

Du har väl inte missat att Dagens Arbete också finns som e-tidning, som man bläddrar i på sin mobil eller surfplatta. Nr 6 finns ute i appen nu.

Parterna kritiserar stoppad högskolebehörighet

Riksdagen kommer i nästa vecka att fälla regeringens förslag om att ge högskolebehörighet till yrkesprogrammen på gymnasiet. Både fack och arbetsgivare är djupt besvikna, eftersom utbildningarna har tappat i popularitet. "Vi tycker regeringens förslag är bra", säger Fredrik Gunnarsson på Industriarbetsgivarna.

3
Ola Dahlgren håller i årets sjunde lamm, bara en vecka gammalt. Djuren får inga namn längre. De är för många. Foto: David Lundmark

Olas fritid fylls av får

ProfilenNär lammen föds på gården är livet lite hektiskt. Att hålla får är annars perfekt i kombination med skiftarbete. Processoperatören Ola Dahlgren har 20 tackor och 2 baggar.

Stålmannen nummer 1 från 1939. Redan då känslig för kryptonit. Foto: AP PHOTO

Superhjältarnas eget periodiska system

SkruvatVibranium, adamantium, kryptonit. Det vimlar av fantasiämnen i serietidningar, filmer och spel. Nu är det ordnade i ett helt eget periodiskt system.

Emma Davidsson testar nödduschen vid ”Ättikan” – där en gång Perstorpsättikan tillverkades. Halva dagen sitter processoperatörerna i kontrollrummet, andra halvan är de ute i tillverkningen. Foto: David Lundmark

Regeln som räddat Perstorp

Sätter stoppPå kemifabriken Perstorp måste alla lyda samma påbud: det är ditt ansvar att larma om något farligt är på väg att hända. "Det har räddat oss flera gånger", säger huvudskyddsombudet Torgny Ströbeck.

Välkommen in till neonmuseet. Foto: Linn Bergbrant

Följ med till Londons neontempel

SKYLTMAKAREFamiljen Bracey har varit neonets mästare i flera generationer, deras färgglada skyltar finns i butiker över hela världen och har använts i modereportage och storfilmer. Läs eller lyssna till reportaget om det självlysande museet i London.

Nu blir tvätteriet forskningsprojekt

På Berendsen i Ockelbo ska arbetsrotationen bli ännu bättre. Det ska ett nytt forskningssamarbete mellan tvätteriet och Högskolan i Gävle se till.

Hoten ökar mot fackligt aktiva

Det blir allt svårare att jobba fackligt i världen, enligt världsfacket ITUC. Ju högre siffra desto större fara. Hoten och våldet ökar – i Colombia mördades 19 stycken fackligt aktiva under fjolåret.

Strejkrätten

Parterna överens: Tillåt bara strejk för kollektivavtal

Fack och arbetsgivare har nu enats och föreslår i dag att det inte längre ska vara tillåtet att ta till stridsåtgärder om syftet inte är att få till ett kollektivavtal. Parterna vill lösa det genom att ändra i medbestämmandelagen.

10

Hamnkonflikten – därför rör den dig

Konflikten i Sveriges största containerhamn handlade om arbetsvillkoren för Göteborgs hamnarbetare. Men också om strejkrätten. DA:s Harald Gatu reder ut.

2

DA:s turistguide i Industrieuropa

IndustrisemesterVad sägs om en annorlunda utlandsresa i sommar? Vi har vaskat fram 13 guldklimpar ur Europas rika industriella kulturarv.

”Tullarna drabbar även USA”

Analys”När president Trump nu reser tullmurar mot världen protesterar även den amerikanska tillverkningsindustrin”, skriver DA:s Harald Gatu i en analys. Förra gången USA införde ståltullar försvann nästan 200 000 amerikanska industrijobb.

1

Bläddra i DA:s digitala arkiv!

e-DAFör att få ut mesta möjliga av DA:s digitala magasin rekommenderar vi att du laddar ner appen i din telefon eller surfplatta. Men även här kan du hitta alla upplagor, söka i arkivet och skicka artiklar till en vän.

Val 2018 | Pensionen

”Många orkar inte arbeta längre än till 63”

DEBATT”Vi vill att pensionsåldern ska vara flexibel och utgå från vad varje person orkar”, skriver förbundsordföranden för IF Metall, GS och Pappers i ett gemensamt debattinlägg. 

1

När började du jobba?

DEN GLÖMDA FRÅGANPensions­åldern ska höjas, lika mycket för alla. Men få ställer frågan när du började att jobba. Många industriarbetare har gått direkt från grundskolan ut i arbetslivet – upp till tio år tidigare än tjänstemännen.

4

Pensionsåldern är en klassfråga

LEDAREMånga industriarbetare börjar jobba redan i tonåren. Att säga till dessa att de måste arbeta längre är ett hån, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

2
Illustration: Jens Magnusson

Måste chefen ta hänsyn till att jag har barn?

Fråga DAMin arbetsgivare säger att det inte finns någon diskrimineringslag och vill inte ta hänsyn till barn och familj när det gäller arbetstider. Vilka regler är det som gäller egentligen?

Industriarbetare säljer semester för 20 000 kronor

ArbetstidAtlas Copco i Tierp går för fullt och för att klara orderingången erbjuder man 20 000 kronor till dem som avstår sin femte semestervecka och flyttar den fjärde. En stor del av de 200 CNC-operatörerna har nappat på erbjudandet.

”Det är drag i den – mycket mer fart”

VM-PROFILENMagnus Östling jobbar ständig natt på Atlas Copco i Tierp men som Sungen får han Facebook att skratta genom att gorma om sakernas tillstånd. Lyssna på hans egen låt inför Fotbolls-VM och läs vad han tycker om Gyllene Tiders officiella dänga ...

1

Rättegången mot Nordkalk

Nordkalk överklagar inte domen

Nordkalk kommer inte att överklaga hovrättens dom. ”Vi tar nu till oss av kritiken och accepterar domen”, säger Eva Feldt, kommunikationschef på Nordkalk, och tillägger att många företag nu måste se över hur man jobbar med entreprenörer.

Hovrätten fastställer tingsrättsdom

Hovrätten för övre Norrland fastställer tingsrättens dom i Nordkalkmålet där den förra platschefen dömdes för fyra fall av arbetsmiljöbrott och Nordkalk dömdes till att betala tre miljoner kronor i företagsbot.

2
Foto: David Lundmark

Renoverar veteranbilar

ÖgonblicketHakki Colic och Christer Olsson fixar till äldre klenoder på Bernats bil i Länna.

David Magnusson belönas för jobb mot rasism

Arkivarien och politikern David Magnusson får årets antirast-stipendium på 5000 kronor av IF Metall i nordvästra Skåne. ”En medlem som alltid ställer upp för människors lika värde”, står det i motiveringen.

Välfärden är vår viktigaste valfråga

KrönikaSverige har råd med – och ska ha – en sjukförsäkring som går att lita på. Det är ett krav vi måste kunna ställa på vårt samhälle.

1

Val 2018 | Sjukförsäkringen

Få rätt pengar när du är sjuk

KOLL PÅHar din arbetsplats kollektivavtal har du flera försäkringar automatiskt. Bland annat om du blir sjuk. Det är det många som missar.

Friande dom för påstådd misshandel på fackkurs

En 33-årig tidigare förtroendevald inom IF Metall har i en tingsrätt i Mellansverige friats för misshandel av en kvinnlig fackligt förtroendevald.  

Hämta mer

Jag förstår DA använder cookies enbart för att läsa av besöksstatistik. Läs mer om vår integritetspolicy här​. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du insamlandet av din IP-adress.