153 ton – så stor blev sophögen på Tesla efter blockaden
Facket stoppade avfallshanteringen Då fick Teslas anställda själva ta hand om soporna
Publicerad 2024-02-23, 14:13 Uppdaterad 2024-02-29, 12:20
Nu avslöjar IF Metalls avtalssekreterare vilken del i kollektivavtalet som Tesla har svårast att svälja.
Tesla fortsätter att vägra kollektivavtal med IF Metall. Samtalen mellan parterna fortsätter – men vare sig IF Metall eller medlaren Kurt Eriksson vill kalla samtalen för förhandlingar. Läget är låst.
Samtidigt avslöjar nu IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä, i en artikel i Dagens Nyheter, att en punkt i kollektivavtalet är särskilt svår för Tesla att acceptera: arbetstidsförkortningen.
– Två saker kommer fram i våra samtal. Det ena är att det är arbetstidsförkortningen vi har i vårt avtal som de tycker är det tuffaste att acceptera, säger Veli-Pekka Säikkälä i artikeln.
Det andra skälet till låsningen är ideologiskt.
– De har inga kollektivavtal nånstans i världen, punkt. Jag tycker det är konstigt resonerat. Man packar ju olika kläder beroende på vart i världen man ska och tar med sig vinterkläder hit till exempel. Detta borde vara samma sak, men – vi når inte fram med det, säger Veli-Pekka Säikkälä i Dagens Nyheter.
Enligt IF Metall har verkstadsarbetare på Tesla i dag varken rätt till arbetstidsförkortning, deltidspension eller kompledigt, något som Tesla-mekaniker även berättat i intervjuer i Dagens Arbete.
Läs också
Rimliga villkor och garanterad lön ställs mot osäkra aktieoptioner
Enligt motorbranschavtalet – det kollektivavtal som facket vill teckna med Tesla – har heltidsanställda arbetare rätt att jobba in 82 minuters arbetstidsförkortning, eller kompledighet, för varje hel arbetsvecka. Den inarbetade tiden samlas i en tidbank, som sen kan plockas ut vid behov.
Men det vänder sig alltså Tesla emot, enligt Veli-Pekka Säikkälä.
Omräknat till dagar rör sig som mest om drygt åtta lediga arbetsdagar om året. Åtta lediga kompdagar som bidrar till det låsta läget.
Metall verkar inte förstå att kollektivavtal är frivilligt. Det senaste som inträder den 4/3 kommer endast att drabba bilägarna, är det verkligen ok. Känns som det skulle kunna dras en vända i EU-domstol.
Jag är stolt och nöjd Tesla ägare sedan igår. Jag vill vara med och påverka övergången från fossil förbränning till elbilar. Jag vill gör min del för att vi skall nå klimatmålen.
Få saker kan på kort sikt faktiskt bryta uppgången av utsläpp av fossila motorer, som att byta till elbil
Får folk skall köpa elbilar behöva en infrastruktur av laddstolpar. Oavsett vilken elbil man köper så behöver den laddas.
Är den såkallade Sverige modellen ett tvingade avtal som alla företag och dess ägare måste följa? I så fall tycker jag vi lägger ner Sverige modellen direkt och börjar stötta våra företag på ett konstruktivt sätt istället. Både facket och kollektivavtalen har stannat på perrongen när tåget körde för drygt 15 år sedan.
Det är bara att titta på medlemsantalet i demflesta fackflrbund och hur de som faktiskt jobbar idag på Tesla tycker.
Nej IF Metall packa ihop era banderoller och åk hem till värmen istället. Skaffa er ett riktigt jobb istället, kanske Tesla behöver anställa om de slipper hantera era såkallade blockader.
Alla vi i den stora majoriteten som faktiskt är emot strejk och sympati gnället från likasinnade kanske skall börja agera också? Skall vi göra en IF Metall blockad kanske?
Tillsammans kan vi äntligen sätta ner foten och markera mot facket – Era metoder är inte okej!!!
Heja er anställda på Tesla som fortsätter jobba och genom smarta lösningar kör 8 runt IF Metalls blockad.
Den svenska modellen som det kallas och inte Sverige modellen, är inte tvingande och när du faktiskt frågar det så förstår jag att du skriver som du gör. Jag tycker du skall gå en medlemsutbildning så att du får lite kunskap i varför man gör som man gör mot Tesla.
Jag förstår inte varför du skriver ”titta på medlemsantalet i demflesta fackflrbund”, ville du uppmärksamma alla på att organisationsgraden i IFMetall är 80%? Det går ju stick i stäv mot ditt övriga resonemang….
Men så är det i alla fall, organisationsgraden i IFMetall Sverige är 80% så det måste ju betyda att alla ni i den ”stora majoriteten som faktiskt är emot strejk och sympati” är en klick i dom övriga 20% som inte är organiserade i IFMetall…..inte så stor majoritet om jag får utrycka mig så.
Det troliga i den här kommentaren är att det antingen saknas all kompetens och insikt i hur det funkar på svensk arbetsmarknad eller så är det bara ett arbetsgivartroll som skrivit. 🙂
Packar dit man åker? Tycker det oxo är ett konstigt resonemang. Vårat bolag har en fabrik i Kanada. Där har dom inte i närheten av samma avtal. Där kan arbetare sluta på dagen jobba på fre å inte dyka upp på måndagen för dom fått ett jobb på ett annat ställde tex. Så ja det är olika i olika länder. Jag vet många som jobbar utan kollektivavtal. Det fungerar alldeles utmärkt. Man kan ju byta jobb annars. Är jag inte nöjd med hur det sköts på ett jobb så letar jag ju annat. Samt att strejken drabbar ju helt fel personer. Tesla jobbar på som vanligt Medans små värkstäder som får serva tesla blir av med en stor del av sin kundkrets. Ta på en mindre ort där en liten verkstad blivit auktoriserad att serva tesla. Han kanske blir av med 20-25% av sina jobb. Då många som kör tesla måste vända sig dit.
Och nu vill ni stoppa deras utbyggnad av laddstationer som hela elbilsflottan har nytta av. Testa är ju en av dom största aktörerna på att bytta ut laddstarioner i Sverige. Tänk om lite.
Ni måste ju oxo kunna jämka på avtalet och i in sitta å va tjuriga å säga så här ska det va. Hade lo fått igenom lite av avtalet å låtit tesla ha kvar Endel så kunde väll det va bra. Nä ni ska få exakt som ni vill annars står ni där och gråter ut. Dagis nivå Lo
Det är anmärkningsvärt att alla journalister alltid ska ha så tydlig bias…
Ju längre konfliken pågår, desto tydligare blir det att Tesla, Svenskt Näringsliv, IKEM och Timbro vill begränsa (eller helst ta bort) arbetarrörelsens inflytande och rättigheter på arbetsmarknaden. Att tesla vill ha det som i USA är inte svårt att förstå, men att SN, IKEM och Timbro vill avskaffa fredsplikten som följer med kollektivavtalen är obegripligt.
Stefan S, ””Packar dit man åker? Tycker det oxo är ett konstigt resonemang. Vårat bolag har en fabrik i Kanada. Där har dom inte i närheten av samma avtal.” Nej, eftersom ditt bolag har anpassat sig till de regler som gäller där. Varför ska inte Tesla göra detsamma när de kommer till Sverige?
Jag är övertygad om att alla de som gnälle på IF Metalls kamp för kollektivavtal, själva jobbar på företag med k-avtal, alternativt vill ha det som i t.ex Frankrike där det pågår ständiga strejker om småsaker och därför innebär verkliga störningar för företagen.
Perfekt, låt alla busschaufförer sluta 16 minuter innan passet är slut. Ställ bussen på sidan av vägen bara, han har rätt att gå tidigare…
Det visualiserar problemet…
Att blanda en kläder efter klimat är tamejf… de dummadte jag har hört. På riktigt? Sitter vi i en sandlåda eller? Dessutom, var i lagtexten står det att alla har rätt till ett jobb hos Tesla? Vi har väl i alla fall en fri arbetsmarknad. Passar det inte, har man som arbetstagare all rätt att byta jobb. Passar det inte fackföreningarna tycker jag att de ska anställa fler medlemmar själva.
Tycker att vi som har jour-rekaterade yrken har det mycket värre, men då finns det inga problem enligt fackförenibgarna… Detta är typiskt maktmissbruk från fackföreningarna och det drabbar hela samhället samt att det retroaktivt drabbar alla Teslas kunder. Detta maktmissbruk står inte i relation till problematiken utan är endast till för att markera och förstöra så mycket som möjligt. Hur mycket fackföreningen nu indirekt skadar miljön skulle jag dessutom vilja se en utredning på…