Lägstlönerna höjs med 900 kronor

Lägstlönerna höjs med 900 kronor i månaden för nyanställda och lika mycket för den som utför särskilt kvalificerade arbeten. Det är en...

Publicerad:

Uppdaterad:

Lägstlönerna höjs med 900 kronor i månaden för nyanställda och lika mycket för den som utför särskilt kvalificerade arbeten.
Det är en av nyheterna i teknikavtalet.

Det innebär att ingen nyanställd 18-åring efter första april ska tjäna mindre än 15 410 kronor i månaden. Och ingen med särskilt kvalificerade arbeten kan ha en månadsinkomst under 17 022 kronor.

För den som varit anställd i ett år höjs den lägsta lönen med 1 400 kronor.

Så långt årets höjning av lägstlönerna. Nästa år räknas samtliga lägstlöner upp med 3,2 procent. Under tredje avtalsåret blir höjningen ännu större, 3,6 procent

Fyraårsklossen från lönesystemet har tagits bort.

– Det är inte så många som efter fyra års anställning fortfarande går kvar på lägsta lön, säger Veli-Pekka Säikkelä, chef för IF Metalls förhandlingsenhet.

Han är nöjd med lägstlönesatsningen.

– Vårt mål är att höja lägstlönerna i förhållande till den genomsnittliga lönen.

– Om det går som vi tror så kommer lägstlönen stiga från 69 procent av snittet till över 70 procent när avtalsperioden är slut om tre år.

Nyheter

Sveriges längsta strejker

Läckan på Eurenco

Läs alla artiklar

Pension

Läs mer om valet här

Arbetskraftsutvisningarna

Läs alla artiklar

Fråga om jobbet

Läs fler frågor här!

Missa inte:

Kär och galen i flipper

kultur & fritidIndustriarbetare – och flippernördar DA besöker Sveriges största flippersamling

Truckolyckor

Gravid på golvet

Teslastrejkens slut

Läs alla artiklar

Industrins lönegap

Uranbrytning i Sverige

Läs mer här

Granskning: Lurade i skogen