Lägstlönerna höjs med 900 kronor

Lägstlönerna höjs med 900 kronor i månaden för nyanställda och lika mycket för den som utför särskilt kvalificerade arbeten. Det är en...

Publicerad:

Uppdaterad:

Lägstlönerna höjs med 900 kronor i månaden för nyanställda och lika mycket för den som utför särskilt kvalificerade arbeten.
Det är en av nyheterna i teknikavtalet.

Det innebär att ingen nyanställd 18-åring efter första april ska tjäna mindre än 15 410 kronor i månaden. Och ingen med särskilt kvalificerade arbeten kan ha en månadsinkomst under 17 022 kronor.

För den som varit anställd i ett år höjs den lägsta lönen med 1 400 kronor.

Så långt årets höjning av lägstlönerna. Nästa år räknas samtliga lägstlöner upp med 3,2 procent. Under tredje avtalsåret blir höjningen ännu större, 3,6 procent

Fyraårsklossen från lönesystemet har tagits bort.

– Det är inte så många som efter fyra års anställning fortfarande går kvar på lägsta lön, säger Veli-Pekka Säikkelä, chef för IF Metalls förhandlingsenhet.

Han är nöjd med lägstlönesatsningen.

– Vårt mål är att höja lägstlönerna i förhållande till den genomsnittliga lönen.

– Om det går som vi tror så kommer lägstlönen stiga från 69 procent av snittet till över 70 procent när avtalsperioden är slut om tre år.

Dagens Arbete | Industriarbetarnas tidning

Nyheter

Pappers kongress

Läs mer

Avtalsrörelsen

Läs mer

DA granskar:

Woolpower

Läs mer

Striden om tiden

Läs mer

Skyddsombudens dag

Läs mer

Dödsolyckan på LKAB

Läs alla artiklar

Val 2026

Läs mer

Fråga om jobbet

Läs fler frågor här!

Sågverksdöden

Läs mer här

Eurenco

Läs alla artiklar

Sveriges längsta strejker

Pension

Läs mer här

Arbetskraftsutvisningarna

Läs alla artiklar

Missa inte:

Kär och galen i flipper

kultur & fritidIndustriarbetare – och flippernördar DA besöker Sveriges största flippersamling

Truckolyckor

Industrins lönegap

Uranbrytning i Sverige

Läs mer här
Fler historiska reportage

Granskning: Lurade i skogen