Industriarbetarnas tidning

Tar ton mot falska röster

17 september, 2014

ReportageHon gick från stammande bruksortstjej till stjärna på Europas fina scener. Malena Ernman vässar sina stämband med kaffe ­– och ger hals mot främlingshatet.

Malena Ernman

  • Ålder: 43 år.
  • Familj: Maken Svante Thunberg, barnen Greta 11 år och Beata 8 år.
  • Bor: Stockholm.
  • Utbildning: Kungliga musikhögskolan i Stockholm, musikkonservatoriet i Orléans och Operahögskolan i Stockholm.
  • Karriär: Började vid 15 års ålder sin solokarriär som jazzsångerska i Frankrike, det internationella operagenombrottet kom med Händels Agrippina 1999. I dag har hon Europas stora operahus som arbetsgivare men uppträder också över världen som konsertsångare. Vann svenska Melodifestivalen 2009 med La Voix, en låt hon gjort med  Fredrik Kempe.
  • Skivor: Bland annat La Voix du Nord, Santa Lucia – en klassisk jul och SDS.

VINN BILJETTER till Xerxes på konsthallen Artipelag i Stockholm. Biljetterna gäller föreställningen den 26 oktober. Klicka här för att vara med i utlottningen.

 

Vissa människor lyckas verka fräscha trots hosta, snorighet och sex dagars taskig nattsömn. Vissa människor ter sig helklädda trots att de, allvarligt talat, uppträder i en slags pyjamaslångklänning.

Malena Ernman har bett om en sen intervjustart, vi möter henne några dagar efter hennes årliga Dalhalla-konserter. I år sjöng hon på tabletter – därmed slapp 8 500 personer bli besvikna, därmed räddade hon en viktig del av årsinkomsten.

– Vi har jobbat ett år med föreställningen, har svarat på 25 mejl dagligen, kanske lite överdrivet, åkte dit upp med hela familjen, det är så mycket att stå i, för första gången var det helt utsålt, tidningarna skrev – och så blir jag sjuk. Det var nära att vi ställde in, men jag har bra sångteknik, jag provade mig fram ton efter ton och så lite kortison på det …

Det där sista är ännu ett bevis för att det vilar en järnvilja bakom bilden av en vän hovsångerska med blont hårsvall, som publicerar naturromantiska bilder av skog, hav och golden retrievern Moses på Instagram. Här finns mod i barm och kraft i arm hos en gammal distriktsmästare i kulstötning som dock minns att ”känn på mina muskler var ingen bra raggningsreplik.”

Hon valde notskrivande framför haghoppning som sexåring, orsakade krismöte på Musikhögskolan när hon pluggade och jobbade i stället för att festa, slår fast att hon ska fortsätta testa nya saker och sjunga tills hon låter som en kärring, har startat eget skivbolag för att slippa hålla tyst, som ”styrelser, majorbolag och sponsorer vill”. Och – hon gick emot sin make om Melodifestivalen.

– Jag tyckte att det var att sätta vår trygghet på spel, säger Svante Thunberg, tänk om allt skulle gå åt helvete, tänk om vi skulle göra en Loa och komma sist. Och det blev inte så många utlandsjobb på ett år efteråt, där fanns det åsikter om att Malena solkade ner operan. Själv hoppade han av sin skådespelarkarriär för att i stället driva företag åt och med frun.

Ingen kan väl veta hur det hade gått utan La Voix, men den sjöngs i en brytningstid. Efter flera års njutningsfulla karavanresor med hela familjen mellan engagemang i Marseille, Wien, Barcelona, Paris, Berlin, var det läge för svensk skolgång för döttrarna Greta och Beata. Och här hemma vimlar det inte av operajobb.

– Melodifestivalen gav mig en helt ny publik, och nu har vi fått snurr på Dalhalla och på julkonserterna – med dem känns det som om vi kommer hem till folk, vi gör dem i hela landet. Efter mycket jobb har vi nu en bra svensk bas och numera är det mest jag som reser.

Det kallas Malena-effekten, att hon lockade en ung publik till Stockholmsoperan, där hon själv dock inte håller till så ofta, och man undrar om det där med profet i eget land.

– Självklart, hade jag jobbat på Operan hade jag blivit trött på mig också … I Sverige är det så att blir det för mycket börjar det sticka i ögonen, så jag förstår att det är lätt att tänka ”vi tar en annan”.

Fast så är det där med genren också, barockopera, en nisch som är så hääääär väldigt liiiten, gapskrattar Malena Ernman och håller upp ena lillfingret.

I Sverige finns den nästan inte alls, så visst är nästa projekt ”en liten liten spark i röven” på Stockholmsoperan.  Nu i september är hon med och sätter upp Xerxes, som gjorde totalfiasko vid premiären i London 1738.

– I dag är den Händels mest spelade opera. Men visst, det är det mest livsfarliga men också mest spännande vi har gjort, det är som att bestiga Mount Everest i rullstol … nej skriv inte det men kanske enbent och enarmad?

– Vi har jobbat i fyra år, vi kommer inte att bli rika på det, vi går i bästa fall runt fastän jag sjunger gratis ­– men jag måste bara göra det.

Malena Ernman i rollen som kung Xerxes i operan med samma namn. Foto: Mats Bäcker

Inledningsarian i Xerxes

heter Ombra ma fu, på svenska ungefär ”Aldrig har det funnits någon skugga”. Det skulle kunna vara storyn om ditt liv?

– Åh nu blev du ju poetisk, det var vackert, se min hud knottrar sig … Jo, jag har haft en mycket bra uppväxt. Inga stora skuggor där. Men jag var lite småmobbad, jag var blyg, spelade fiol, var lite nördig, stammade, var inte så populär i skolan.

Och så bodde väl Jante i Sandviken också?

– Jo, det låg i luften att man inte skulle tro att man var något, men det kan också vara förklaringen till att jag står med fötterna på jorden. Mina föräldrar är blyga och försynta personer, den enda som hade en dramatisk ådra var jag.  De lät mig hållas, jag fick göra något ingen annan gjorde, jag fick blomma i fred. Men jag visste att jag ville stå på scen och få folk att skratta.

Mamma Eva var diakon, pappa Lars ekonom på Sandvik, men såg också till att gömma papperslösa flyktingar, firade midsommar och jul med dem, lärde dem svenska och att köra bil. Malena Ernman mötte dem ofta i soffan när hon kom hem från skolan.

Det var ju bara en liten humoristisk protest, men efter fem minuter ringde alla tidningar. Och det är klart – det är ju allvar.

Så det fanns en tydlig klangbotten när hon tidigare i år började ta mycket tydlig ställning mot en ökande främlingsfientlighet.

– Allt hinner i kapp en, jag jobbade mycket i Zürich i vintras och hörde de där jädra bankgubbarna i första klass på flyget skryta om hur rika de var och ändå klaga över saker som är fel. Och så var det den där folkomröstningen i Schweiz mot invandring, det var obehagligt.

Kanske samma bankgubbar som ser dina föreställningar?

– Mycket möjligt. Man ser ganska mycket rika människor i min bransch, som sitter där på första raden. Det är svårt, jag är ju beroende av den publiken, men jag tycker att de kunde fatta att det finns människor som har det dåligt.

Så hon har facebookat och skrivit debattinlägg och när ståupparen Soran Ismail i vintras fick lämna sitt jobb på Sveriges Radio för sin kritik mot Sverigedemokraterna kom det ett twitterinlägg från Ernman: ”Hej Sveriges Radio. Jag är antirasist och kan därför inte som avtalat medverka som gäst i kvällens Karlavagnen”.

– Det var ju bara en liten humoristisk protest, men efter fem minuter ringde alla tidningar. Och det är klart – det är ju allvar.

Hur ska man bemöta främlingsfientlighet?

– Prata om den, visa engagemang men också – sätt upp en brandvägg, se till att den inte sprider sig. De vill bli normaliserade, få sitta i tv-soffan, men de tror ju inte på allas lika värde. Jag gillar den här civila olydnaden hos svenska brandmän och sjukhuspersonal, den finns inte någon annan stans i Europa.

Måste man inte ta debatten med dem?

Här går Svante, han som sållar bort hatmejlen, in och svarar:

– Vi har försökt, det funkar inte med dialog. De påstår till exempel att brottsligheten har ökat, men när man visar siffror på att den i själva verket har minskat säger de att de inte tror på statistik.

Hur länge bär rösten, hur länge har jag publiken kvar? Det finns inget svar.

Malena Ernmans engagemang gjorde att flera partier ville dra henne med sig till Almedalen, men det går inte säger hon. Hon är ju inte politisk, bara väldigt antirasistisk.

– Det där är inte för mig, jag ska sjunga.

Hur länge då?

– Ja, det är ju den ständiga mardrömmen, jag hade den senast uppe i Dalhalla. Hur länge bär rösten, hur länge har jag publiken kvar? Det finns inget svar.

Hur underhåller man en röst som ska vara ett levebröd?

– Genom att sköta sig, jag gillar att hålla igång, att sporta, jogga med Moses.  Och så super jag inte. När jag inte jobbar är jag ganska asocial, vill vara med familjen, inte gå på premiärer och träffa folk som jag egentligen inte har så mycket att prata med om.

Här ska också poängteras att fotografen Susanna Forsells städningsbild ovan inte är arrangerad. Malena Ernman sjunger faktiskt dammsugandes, kaffekokandes, leksaksupphämtandes.

Hon gör det för att hon helt enkelt inte kan sitta still, hon gör det för att öva sin sång, men också för att det är bra för rörelsemönstret på scenen.

– Jag vill se naturlig ut, inte så här …

Hovsångerskan sträcker upp sig likt Bianca Castafiore i Tintin, så där stramt och tillgjort med halsen utdragen och huvudet lite förnämt sidovridet, och svarar samtidigt på frågan hur lång tid det tar att sjunga upp sig för en föreställning.

– Nästan en hel dag, du måste jobba upp en teknik så att stämbanden blir perfekta. Fast allt det förutsätter en god natts sömn – och att du har skött dig under ett helt år!

Hur låter du då, blir det mycket mini-mona-mini-mona?

– Ha, nä det där är bara någon fånig vetenskap, jag sjunger aldrig ramsor, du ska förstås öva på det du ska sjunga. Å andra sidan tog det mig ganska många år att komma på det…

Hur känns det när sången blir så där p e r f e k t?

– Oh, det är sällan, kanske du är i superform vart femte år. Du får hantera den form du är i, det är som ett maraton, jag kan min röst så om jag känner att nu blir nästa halvtimme jobbig får jag ta en liten paus, sjunga lite svagare så att jag orkar till upploppet.

Vad är dålig operamat?

– Kanske ett helt paket Mariekex? Honung tror jag är bra och kaffe gör att – swooosch – stämbanden sluter ihop knivskarpt, de blir turbotrimmade. Fast inte precis före du ska in, då gör det och nervositeten att du blir torr i munnen och tungan fastnar i gommen.

Sedan det internationella genombrottet 1999, som den nedknarkade hustru-och modermördaren Nerone i Händels Aggrippina har Malena Ernman blivit ett aktat namn på Europas operascener. Hon är bokad utomlands till och med 2017, till exempel ska hon spela monster i Frankenstein i Bryssel.

– Den är skriven av Mark Grey som också har gjort filmmusik så det ska nog gå att höra en melodi trots att det är modern opera. Jag hoppas jag får se riktig läskig ut.

Varför mest manliga roller?

– Ja, varför? Nerone blev en sådan succé, och gör du en sådan debut blir det lätt att du får andra liknande roller. Jag kallas lyrisk mezzosopran utomlands,  det är mitt fack. Då får jag hålla mig till de roller som står i boken, annars blir folk typ förvirrade … Det är förstås män som har bestämt vad vi kvinnor ska sjunga.

Du kanske också vill läsa…

Samma problem – olika lösningar

Samma problem – olika lösningar

Båda vet hur det är att gå arbetslös. De avskyr pratet om arbetslinjen. Är skeptiska mot bemanningsföretag och vinster i välfärd. Trots att de tillhör olika generationer är de lika i väldigt mycket, Gustaf och Johnny. Men på en punkt skiljer de sig åt: Synen på Sverigedemokraterna.

”Vi måste aktivt skydda demokratin”

”Vi måste aktivt skydda demokratin”

Även vi bör återuppta diskussionen om att förbjuda militanta nazistorganisationer som NMR, skriver journalisten Lisa Bjurwald

Kan krisen bli ett lyft för facket?

Kan krisen bli ett lyft för facket?

I flera år har fackförbunden brottats med sjunkande organisationsgrad. Så kom en annan kris. Nu rapporterar flera förbund om medlemmar som strömmar till.

”RSO-frågan visar januariavtalets högerkantring”

”RSO-frågan visar januariavtalets högerkantring”

Det är positivt på att regeringen till slut föreslår att de regionala skyddsombuden måste få utökad tillträdesrätt. Samtidigt är reaktionerna från borgerligt håll ett kvitto på den undermåliga förhandlingen vid januariavtalets tillkomst, skriver Ali Esbati och Ciczie Weidby (V).

Syna SD i sömmarna

Syna SD i sömmarna

SD vill skära ner nära tio miljarder på arbetsmarknads-området. Gå aldrig på att det skulle vara ett arbetarvänligt parti, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

Ge skydds­ombuden tillträdesrätt

Ge skydds­ombuden tillträdesrätt

Bättre samverkan mellan myndigheter är ett viktigt steg för att komma tillrätta med arbetslivskriminaliteten. Men också att skyddsombuden nu får tillträde till alla arbetsplatser, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

Alltid minnas, aldrig normalisera

Plötsligt har det där brunblå blocket som ansågs omöjligt för några år sedan blivit verklighet, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

Arbetarrörelsen behöver sin historia

Strax före jul kom ett dystert besked: Arbetarrörelsens arkiv, ARAB måste skära ned kraftigt på bemanningen. Framförallt kommer tjänsterna på själva biblioteket att skäras ned. ARAB låg tidigare i anslutning till LO-borgen men har under de senaste tio åren legat ute i Huddinge, nära Södertörns högskola. Tyvärr har arkivet under en längre tid dragits med […]

”Därför ska du inte protest­rösta på SD”

”Därför ska du inte protest­rösta på SD”

Låt mig berätta vilken politik Socialdemokraterna vill genomföra – och hur SD röstat i viktiga frågor som rör din ekonomi och ditt arbetsliv, skriver Ermine Khachatryan (S).

Skyddsom­buden är livsviktiga

Skyddsom­buden är livsviktiga

Sedan några månader tillbaka pågår en het debatt om de regionala skyddsombuden. För IF Metall råder det ingen tvekan om att regionala skyddsombud är ovärderliga, skriver IF Metalls ordförande Marie Nilsson.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Industrin svarar på första avtalsskissen

De opartiska ordförandena föreslår ett 29 månader långt riksavtal för industrin. För att gå med på det kräver facken inom industrin en rad förbättringar.

Arbetsmiljöveckan

Tre ombudsmän om Skydds­ombudens dag

Tre ombudsmän om Skydds­ombudens dag

21 oktober är det Skyddsombudens dag. DA frågade tre ombudsmän från tre fackförbund hur de tänker uppmärksamma dagen.

”Skydds­ombuden kan vara avgörande i mitt arbete”

”Skydds­ombuden kan vara avgörande i mitt arbete”

I över 15 år har Lotten Loberg varit den enda åklagaren i landet som arbetat heltid med arbetsmiljöbrott.
Nu när hon gått i pension tar ingen över hennes arbete på heltid.

Han har gått 75 fackliga utbildningar

Han har gått 75 fackliga utbildningar

Skyddsombudet Momodou Lamin Sanneh har 75 fackliga utbildningar i bagaget. Men han är fortfarande hungrig på kunskap.

Dagarna då livet förändrades

Dagarna då livet förändrades

”Jag upprepar allt ännu en gång i huvudet. Har vi missat något?” Regionala skyddsombudet Linda Forså skriver om när uppdraget att arbeta med vår säkerhet tog en ny vändning, och om att äntligen få fika i samma rum som andra människor.

Slitigt men meningsfullt – så mår skyddsombud i industrin

Slitigt men meningsfullt – så mår skyddsombud i industrin

Tre av tio skyddsombud har funderat på att avsäga sig sitt uppdrag på grund av svårigheter med att utföra det. Det visar en undersökning som Dagens Arbetsmiljö har gjort bland skyddsombud i industrin.

Psykosociala arbetsmiljöproblem bakom mer än var tredje 6:6a-anmälan

Psykosociala arbetsmiljöproblem bakom mer än var tredje 6:6a-anmälan

Fyra år efter att lagen skärptes – nu handlar mer än var tredje larm från skyddsombud om den psykosociala arbetsmiljön, visar en unik kartläggning från Dagens Arbetsmiljö.

Sätter stopp för smittan

Sätter stopp för smittan

Tredje året som skyddsombud ställs Jesper Johansson inför en oväntad fråga: Vad kan han göra för att hjälpa arbetskamraterna under en pågående pandemi?