DA REDER UT Bristen på metaller kan stoppa elbilsboomen. Om sex år behövs tre gånger mer kobolt för att tillverka batterierna. Och planerna för återvinning släpar efter.
1 procent
… av antalet bilar i Sverige är laddningsbara – cirka 71 000. 2,5 miljoner elbilar väntas rulla i Sverige år 2030. Under den första fasen av 2020-talet dominerar laddhybrider, men från ungefär 2024 kommer de renodlade elbilarna att dra ifrån. 2030 bedöms elbilarna svara för närmare 90 procent av nyförsäljningen.
Antalet elbilar i världen uppskattas till fyra miljoner. Prognosen från Internationella Energiorganisationen IEA är 12,6 miljoner elbilar i världen år 2020 och 127 miljoner elbilar år 2030.
(Källa: Elkretsen, elbilsstatistik.se, Bloomberg, IEA)
På gång i Sverige
Elbilsbatterier tillverkas bland annat i Kina, USA och Kanada. I Sverige ska Northvolt bygga en ny fabrik i Skellefteå. Massproduktion av elbilsbatterier planeras även i Tyskland.
En ny gruvboom?
Elbilsbatterier innehåller flera viktiga metaller som det kommer behöva brytas betydligt mer av, bland andra litium, grafit och kobolt. En fråga som många tvistar om är dock om det är möjligt att öka utvinningen av metaller utan att utsläppsmålen spricker eftersom gruvor och metalltillverkning redan i dag står för en ansenlig del av de globala koldioxidutsläppen.

Tre gånger mer kobolt behövs år 2025. I dag används 20 000 ton, men brytningen måste upp till 60 000 ton. Länder som producerar mest kobolt är Kongo, Kina och Kanada.
27 procent
… av de 66 000 ton elavfall som samlades in i Sverige 2017 var batterier. Ännu har knappt några elbilsbatterier lämnats in eftersom de fortfarande sitter kvar i bilarna. Det anses ännu inte som en lönsam affär att återvinna batterierna på grund av att det är en komplicerad process och att det ännu är så små mängder för att företagen ska kunna tjäna pengar på det.
Forskarna tror att det dröjer tio till femton år innan det kommer att finnas större mängder elbilsbatterier att återvinna. Elbilsbatterier återvinns bland annat i Belgien, Tyskland, Finland och Kina.
I Kina har en tillfällig lag införts som säger att ett batteri ska kunna spåras och att man har ansvar för att batteriet återvinns. I Sverige ansvarar biltillverkarna för att batteriet återvinns.
Nya EU-direktiv behövs
Återvinningen står inför flera utmaningar, bland annat att hitta ett system för att samla in och spåra batterier. Det behövs även nya EU-direktiv, de som gäller i dag är från 2006 och säger att 50 procent av batteriet ska återvinnas.I stället hoppas forskare på att man ska ta hänsyn till varje komponent och till exempel säga att 80 procent av kobolt i ett batteri ska återvinnas.
Spaning inför framtiden
Tenn och silver har världen ytterligare reserver i 17 till 18 år om brytningen och användning fortsätter i samma takt. Guld finns det för 25 år och bly 28 år. Forskare undersöker nu också om det finns möjligheter att byta ut kobolten.
I dag används redan järnbaserade litium-jon-batterier. Fosfor används till elbilsbatterier. Det håller på att bli en bristvara som forskare försöker hitta alternativ till, att göra litium-järnsilikat diskuteras därför som en framtida lösning.