Industriarbetarnas tidning

Slingrig väg för elbilens batteri

2 april, 2019

Skrivet av

DA REDER UT Bristen på metaller kan stoppa elbilsboomen. Om sex år behövs tre gånger mer kobolt för att tillverka batterierna. Och planerna för återvinning släpar efter.

1 procent

… av antalet bilar i Sverige är laddningsbara – cirka 71 000. 2,5 miljoner elbilar väntas rulla i Sverige år 2030. Under den första fasen av 2020-talet dominerar laddhybrider, men från ungefär 2024 kommer de renodlade elbilarna att dra ifrån. 2030 bedöms elbilarna svara för närmare 90 procent av nyförsäljningen.

Antalet elbilar i världen uppskattas till fyra miljoner. Prognosen från Internationella Energiorganisationen IEA är 12,6 miljoner elbilar i världen år 2020 och 127 miljoner elbilar år 2030.
(Källa: Elkretsen, elbilsstatistik.se, Bloomberg, IEA)

På gång i Sverige

Elbilsbatterier tillverkas bland annat i Kina, USA och Kanada. I Sverige ska Northvolt bygga en ny fabrik i Skellefteå. Massproduktion av elbilsbatterier planeras även i Tyskland.

En ny gruvboom?

Elbilsbatterier innehåller flera viktiga metaller som det kommer behöva brytas betydligt mer av, bland andra litium, grafit och kobolt. En fråga som många tvistar om är dock om det är möjligt att öka utvinningen av metaller utan att utsläppsmålen spricker eftersom gruvor och metalltillverkning redan i dag står för en ansenlig del av de globala koldioxidutsläppen.


Tre gånger mer kobolt behövs år 2025. I dag används 20 000 ton, men brytningen måste upp till 60 000 ton. Länder som producerar mest kobolt är Kongo, Kina och Kanada.

27 procent

av de 66 000 ton elavfall som samlades in i Sverige 2017 var batterier. Ännu har knappt några elbilsbatterier lämnats in eftersom de fortfarande sitter kvar i bilarna. Det anses ännu inte som en lönsam affär att återvinna batterierna på grund av att det är en komplicerad process och att det ännu är så små mängder för att företagen ska kunna tjäna pengar på det.

Forskarna tror att det dröjer tio till femton år innan det kommer att finnas större mängder elbilsbatterier att återvinna. Elbilsbatterier återvinns bland annat i Belgien, Tyskland, Finland och Kina.

I Kina har en tillfällig lag införts som säger att ett batteri ska kunna spåras och att man har ansvar för att batteriet återvinns. I Sverige ansvarar biltillverkarna för att batteriet återvinns.

Nya EU-direktiv behövs

Återvinningen står inför flera utmaningar, bland annat att hitta ett system för att samla in och spåra batterier. Det behövs även nya EU-direktiv, de som gäller i dag är från 2006 och säger att 50 procent av batteriet ska återvinnas.I stället hoppas forskare på att man ska ta hänsyn till varje komponent och till exempel säga att 80 procent av kobolt i ett batteri ska återvinnas.

Spaning inför framtiden

Tenn och silver har världen ytterligare reserver i 17 till 18 år om brytningen och användning fortsätter i samma takt. Guld finns det för 25 år och bly 28 år. Forskare undersöker nu också om det finns möjligheter att byta ut kobolten.

I dag används redan järnbaserade litium-jon-batterier. Fosfor används till elbilsbatterier. Det håller på att bli en bristvara som forskare försöker hitta alternativ till, att göra litium-järnsilikat diskuteras därför som en framtida lösning.

Ställ frågor till DA:s experter!
Det kan handla om arbetsrätt, privatekonomi, försäkringar, hälsa eller psykologi.

Lennart Stéen svarar på frågor om försäkringar, juristen Henric Ask svarar på frågor om arbetsrätt, läkaren Ulf Nordlund svarar på frågor om hälsa, ekonomen Annika Creutzer svarar på frågor om privatekonomi och psykologen Jonas Mosskin svarar på frågor om psykologi.

Du kanske också vill läsa…

Elbilen banar väg för industripolitiken

Elbilen banar väg för industripolitiken

I dag säljs inte många elbilar. Ändå håller elbilen på att utlösa stora skälvan i världens viktigaste bilnation Tyskland. Samtidigt har utvecklingen fått EU att brådstörtat damma av en gammal goding: industripolitiken.

Europa sent ute med egna batterifabriker

Europa sent ute med egna batterifabriker

Scania och Ikea stöttar svenska Northvolt. Men Volvo Cars väljer asiatiska tillverkare. Europa har hamnat på efterkälken i batteritekniken, skriver DA:s Harald Gatu.

Volvo Cars satsar på egna elmotorer i Skövde

Volvo Cars satsar på egna elmotorer i Skövde

Glenn Bergström: Sysselsättningen tryggad när företaget investerar 700 miljoner kronor i motorfabriken.

Skövde dör inte med bensinmotorn

Skövde dör inte med bensinmotorn

Harald Gatu: Beskedet från Volvo Cars är mer än vad tiotusentals anställda i Europas motorfabriker kunnat drömma om.

Globalt fack vill ha rättvisa batterier i elbilarna

Globalt fack vill ha rättvisa batterier i elbilarna

Det globala facket IndustriALL vill se att hela tillverkningskedjan av batterimetaller blir långsiktigt hållbar

Vägen till en ny bil­industri

Vägen till en ny bil­industri

I elbilssamhället är det de nya företagen som driver utvecklingen. Men vad händer med de tusentals anställda som är beroende av den gamla förbränningsmotorn?

Vägen till en ny bil­industri

I elbilssamhället är det de nya företagen som driver utvecklingen. Men vad händer med de tusentals anställda som är beroende av den gamla förbränningsmotorn?

Tyskar ska bygga elbilar i Trollhättan

Tyskar ska bygga elbilar i Trollhättan

Det tyska företaget Sonos ska börja tillverka elbilar på Nevs fabrik i Trollhättan – 260 000 under åtta år. ”Så här nära bilproduktion har vi inte varit på många år”, säger Stefan Larsson, ordförande för 170 IF Metallare på Nevs.

Landskrona missar elbilarna

Landskrona missar elbilarna

Elbilsföretaget Uniti skulle skapa hundratals jobb i Landskrona, nu öppnar man i stället en produktionsanläggning i England. Om det blir någon skånsk tillverkning är i dagsläget osäkert.

Därför plockas jobben hem

Därför plockas jobben hem

Nu är det lönsamt att flytta hem produktionen till Sverige. Ny teknik och flexibilitet är viktigare än lönekostnaden, visar en ny undersökning av åtta företag som tagit hem tillverkning. Ett av dem är Ewes stålfjäder i Bredaryd.

Döden på jobbet

Varje år dör runt 50 människor i olyckor på jobbet. Genom de anhöriga visar vi vilka de omkomna var. I snitt tar det tusen dagar innan åtal väcks. En lång väntan för de sörjande.

De kom inte hem från arbetet

Förra året omkom 46 personer i olyckor på jobbet. Här berättar anhöriga om människorna bakom statistiken.

Föräldrarna: Man vittrar sönder

Olle Andersson Larsson och Christina Andersson fick vänta ett och halvt år innan åtalet lades ner. Ingen ställs till svars för deras son Robins död.

Utdragen väntan för de anhöriga

Efter en dödsolycka tar det i snitt 1000 dagar innan åtal väcks, visar Dagens Arbetes genomgång. Sedan kan det dröja över ett år innan domen kommer.

Åklagaren: Förstår att det kan upplevas som lång tid

Dödsolyckor är svåra att utreda, säger Jörgen Lindberg, vice kammarchef och vice chefs­åklagare vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål, Rema.

Ministern: Företag ska inte leka med människors liv

Straffa företag som försummar säkerheten, och ge skyddsombuden rätt förutsättningar. Så vill arbetsmarknadsminister Eva Nordmark (S) förhindra att människor dör på jobbet.

Osäkert anställda vågar sällan larma

Ryckigheten i det nya arbetslivet är en stor för­klaring till varför dödsolyckorna sker. Hur arbetet är organiserat, skriver Elinor Torp.

Kammaråklagaren: De här ärendena måste prioriteras upp

Varken polis eller politiker prioriterar dödsolyckor i arbetslivet. ”De långa utredningstiderna är oacceptabla”, säger Kammaråklagare Christer Forssman.

Kamratstödet behövs – mer än någonsin

Facket måste bli det sammanhang där sorgen kan bearbetas, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.