Industriarbetarnas tidning

Slingrig väg för elbilens batteri

2 april, 2019

Skrivet av

DA REDER UT Bristen på metaller kan stoppa elbilsboomen. Om sex år behövs tre gånger mer kobolt för att tillverka batterierna. Och planerna för återvinning släpar efter.

1 procent

… av antalet bilar i Sverige är laddningsbara – cirka 71 000. 2,5 miljoner elbilar väntas rulla i Sverige år 2030. Under den första fasen av 2020-talet dominerar laddhybrider, men från ungefär 2024 kommer de renodlade elbilarna att dra ifrån. 2030 bedöms elbilarna svara för närmare 90 procent av nyförsäljningen.

Antalet elbilar i världen uppskattas till fyra miljoner. Prognosen från Internationella Energiorganisationen IEA är 12,6 miljoner elbilar i världen år 2020 och 127 miljoner elbilar år 2030.
(Källa: Elkretsen, elbilsstatistik.se, Bloomberg, IEA)

På gång i Sverige

Elbilsbatterier tillverkas bland annat i Kina, USA och Kanada. I Sverige ska Northvolt bygga en ny fabrik i Skellefteå. Massproduktion av elbilsbatterier planeras även i Tyskland.

En ny gruvboom?

Elbilsbatterier innehåller flera viktiga metaller som det kommer behöva brytas betydligt mer av, bland andra litium, grafit och kobolt. En fråga som många tvistar om är dock om det är möjligt att öka utvinningen av metaller utan att utsläppsmålen spricker eftersom gruvor och metalltillverkning redan i dag står för en ansenlig del av de globala koldioxidutsläppen.


Tre gånger mer kobolt behövs år 2025. I dag används 20 000 ton, men brytningen måste upp till 60 000 ton. Länder som producerar mest kobolt är Kongo, Kina och Kanada.

27 procent

av de 66 000 ton elavfall som samlades in i Sverige 2017 var batterier. Ännu har knappt några elbilsbatterier lämnats in eftersom de fortfarande sitter kvar i bilarna. Det anses ännu inte som en lönsam affär att återvinna batterierna på grund av att det är en komplicerad process och att det ännu är så små mängder för att företagen ska kunna tjäna pengar på det.

Forskarna tror att det dröjer tio till femton år innan det kommer att finnas större mängder elbilsbatterier att återvinna. Elbilsbatterier återvinns bland annat i Belgien, Tyskland, Finland och Kina.

I Kina har en tillfällig lag införts som säger att ett batteri ska kunna spåras och att man har ansvar för att batteriet återvinns. I Sverige ansvarar biltillverkarna för att batteriet återvinns.

Nya EU-direktiv behövs

Återvinningen står inför flera utmaningar, bland annat att hitta ett system för att samla in och spåra batterier. Det behövs även nya EU-direktiv, de som gäller i dag är från 2006 och säger att 50 procent av batteriet ska återvinnas.I stället hoppas forskare på att man ska ta hänsyn till varje komponent och till exempel säga att 80 procent av kobolt i ett batteri ska återvinnas.

Spaning inför framtiden

Tenn och silver har världen ytterligare reserver i 17 till 18 år om brytningen och användning fortsätter i samma takt. Guld finns det för 25 år och bly 28 år. Forskare undersöker nu också om det finns möjligheter att byta ut kobolten.

I dag används redan järnbaserade litium-jon-batterier. Fosfor används till elbilsbatterier. Det håller på att bli en bristvara som forskare försöker hitta alternativ till, att göra litium-järnsilikat diskuteras därför som en framtida lösning.

Ställ frågor till DA:s experter!
Det kan handla om arbetsrätt, privatekonomi, försäkringar, hälsa eller psykologi.

Lennart Stéen svarar på frågor om försäkringar, juristen Henric Ask svarar på frågor om arbetsrätt, läkaren Ulf Nordlund svarar på frågor om hälsa, ekonomen Annika Creutzer svarar på frågor om privatekonomi och psykologen Jonas Mosskin svarar på frågor om psykologi.

Du kanske också vill läsa…

Elbilen banar väg för industripolitiken

Elbilen banar väg för industripolitiken

I dag säljs inte många elbilar. Ändå håller elbilen på att utlösa stora skälvan i världens viktigaste bilnation Tyskland. Samtidigt har utvecklingen fått EU att brådstörtat damma av en gammal goding: industripolitiken.

Europa sent ute med egna batterifabriker

Europa sent ute med egna batterifabriker

Scania och Ikea stöttar svenska Northvolt. Men Volvo Cars väljer asiatiska tillverkare. Europa har hamnat på efterkälken i batteritekniken, skriver DA:s Harald Gatu.

Volvo Cars satsar på egna elmotorer i Skövde

Volvo Cars satsar på egna elmotorer i Skövde

Glenn Bergström: Sysselsättningen tryggad när företaget investerar 700 miljoner kronor i motorfabriken.

Skövde dör inte med bensinmotorn

Skövde dör inte med bensinmotorn

Harald Gatu: Beskedet från Volvo Cars är mer än vad tiotusentals anställda i Europas motorfabriker kunnat drömma om.

Globalt fack vill ha rättvisa batterier i elbilarna

Globalt fack vill ha rättvisa batterier i elbilarna

Det globala facket IndustriALL vill se att hela tillverkningskedjan av batterimetaller blir långsiktigt hållbar

Vägen till en ny bil­industri

Vägen till en ny bil­industri

I elbilssamhället är det de nya företagen som driver utvecklingen. Men vad händer med de tusentals anställda som är beroende av den gamla förbränningsmotorn?

Vägen till en ny bil­industri

I elbilssamhället är det de nya företagen som driver utvecklingen. Men vad händer med de tusentals anställda som är beroende av den gamla förbränningsmotorn?

Tyskar ska bygga elbilar i Trollhättan

Tyskar ska bygga elbilar i Trollhättan

Det tyska företaget Sonos ska börja tillverka elbilar på Nevs fabrik i Trollhättan – 260 000 under åtta år. ”Så här nära bilproduktion har vi inte varit på många år”, säger Stefan Larsson, ordförande för 170 IF Metallare på Nevs.

Landskrona missar elbilarna

Landskrona missar elbilarna

Elbilsföretaget Uniti skulle skapa hundratals jobb i Landskrona, nu öppnar man i stället en produktionsanläggning i England. Om det blir någon skånsk tillverkning är i dagsläget osäkert.

Därför plockas jobben hem

Därför plockas jobben hem

Nu är det lönsamt att flytta hem produktionen till Sverige. Ny teknik och flexibilitet är viktigare än lönekostnaden, visar en ny undersökning av åtta företag som tagit hem tillverkning. Ett av dem är Ewes stålfjäder i Bredaryd.

Sjuka Samhall

Samhall får i år 6,6 miljarder kronor från staten för att utveckla människor med funktionsnedsättningar. De väljer medarbetare som klarar det hårda arbetet ute hos kunderna. Andra sorteras bort. Unga funktionshindrade hamnar utanför arbetslivet.

Samhalls vd: Kritiken mot oss är allvarlig

Sara Revell Ford svarar på kritiken mot Samhall och ger sin syn på det som kommit fram i Dagens Arbetes granskning.

Så gick det till när Samhall satte vinsten före människorna

Under våren granskade Dagens Arbete bristerna i arbetsmiljön på Samhall. Men hur blev det som det blev? För tio år sedan skedde något avgörande. För Kenneth Harnesk, då första linjens chef, gick det inte längre att vara kvar.

”Det fanns de som inte ville leva”

Två år efter Richard Fredrikssons första begäran om ingripande agerar Arbetsmiljöverket. Samhall får bakläxa.

Riksdagen vill ha en oberoende utredning av Samhall

Samhall måste utredas, av någon utifrån. Det anser en samlad opposition som via riksdagen uppmanar regeringen att tillsätta en extern utredning.

Ministrarna: Våra bolag ska vara föredömen

De ansvariga ministrarna är djupt bekymrade över att unga med funktionsnedsättningar inte platsar på Samhall. Regeringen har nu gett ett tydligt besked om vilka grupper som ska slussas till företaget.

Samhall­anställda känner sig svikna av facket

År efter år betalar medlemmarna in pengar till facket. Men när jobbet gör dem sjuka finns ingen där. Samhalls vittnen berättar hur fackförbunden slutat agera i arbetsmiljöfrågor.

”Jag är så arg på att facket inte agerar”

Magnus hade det så stressigt på jobbet att han inte orkade längre. Då blev sambon Catharina svårt sjuk i Covid. Nu kämpar de för att komma vidare.

De utsatta på Samhall behöver fackets stöd

Anställda på Samhall vittnar om att fackförbunden gör för lite för att hjälpa dem. Som en röd tråd i berättelserna från Samhallgolvet kommer facket in, fackets svek, skriver DA:s Elinor Torp.

Opinion

”Så kan fusk och slarv med asbest stoppas”

”Så kan fusk och slarv med asbest stoppas”

Vi måste städa upp EU:s arbetsmarknad från skitföretagare som riskerar arbetarnas hälsa, skriver Europaparlamentarikern Johan Danielsson, S.

Bekämpa antisemitismen i den digitala världen

I förra veckan hölls Förintelsekonferensen i Malmö. Internationella politiska ledare lovade att aktivt bekämpa antisemitismen och rasismen som tyvärr växer runtom i Europa. Sveriges regering satsar nästan 100 miljoner i nästa års budget på denna angelägna kamp för människovärde och demokrati. Till den svenska regeringens satsningar hör bland annat fortsatt arbete med att bekämpa hatbrott […]

”Helheten i överenskommelsen är bra”

”Helheten i överenskommelsen är bra”

Vi ska ha en levande debatt, men det är den valda förbundsstyrelsen som svarar för verksamheten mellan kongresserna. Vårt uppdrag därifrån är att komma till rätta med otrygga anställningar, skriver IF Metalls Marie Nilsson och Veli-Pekka Säikkälä.

”Beslutet om trygghet borde ligga i våra händer”

”Beslutet om trygghet borde ligga i våra händer”

IF Metalls medlemmar bör, precis som journalistförbundets, få rösta om vi ska ansluta oss till las-överenskommelsen, skriver fem industriarbetare.

Högt spel om människors trygghet

Högt spel om människors trygghet

Pontus Georgsson: När till och med Arbetsdomstolen har farhågor om lagförslaget kring ett nytt anställningsskydd borde det vara självklart att ta till sig av kritiken innan besluten hastas fram.

Nu kan vi få allt på ett bräde

Nu kan vi få allt på ett bräde

Per-Olof Sjöö: När vardagen startar efter pandemin har vi chansen att bygga ett mer rättvist och klimatsmart samhälle.