"Det pågår en ständig kamp mellan arv och förnyelse."Helle Klein om arbetarrörelsens framtid.

”Demokratin styrs av det som klickar bra”Jan Scherman efterlyser fler tråkiga och seriösa politiker och mindre yta. Men då måste vi väljare också ta vårt ansvar och lyssna, skriver han.

Northvolt

Illustration: REBECCA ELFAST

Slingrig väg för elbilens batteri

DA REDER UT Bristen på metaller kan stoppa elbilsboomen. Om sex år behövs tre gånger mer kobolt för att tillverka batterierna. Och planerna för återvinning släpar efter.

1 procent

… av antalet bilar i Sverige är laddningsbara – cirka 71 000. 2,5 miljoner elbilar väntas rulla i Sverige år 2030. Under den första fasen av 2020-talet dominerar laddhybrider, men från ungefär 2024 kommer de renodlade elbilarna att dra ifrån. 2030 bedöms elbilarna svara för närmare 90 procent av nyförsäljningen.

Antalet elbilar i världen uppskattas till fyra miljoner. Prognosen från Internationella Energiorganisationen IEA är 12,6 miljoner elbilar i världen år 2020 och 127 miljoner elbilar år 2030.
(Källa: Elkretsen, elbilsstatistik.se, Bloomberg, IEA)

På gång i Sverige

Elbilsbatterier tillverkas bland annat i Kina, USA och Kanada. I Sverige ska Northvolt bygga en ny fabrik i Skellefteå. Massproduktion av elbilsbatterier planeras även i Tyskland.

En ny gruvboom?

Elbilsbatterier innehåller flera viktiga metaller som det kommer behöva brytas betydligt mer av, bland andra litium, grafit och kobolt. En fråga som många tvistar om är dock om det är möjligt att öka utvinningen av metaller utan att utsläppsmålen spricker eftersom gruvor och metalltillverkning redan i dag står för en ansenlig del av de globala koldioxidutsläppen.


Tre gånger mer kobolt behövs år 2025. I dag används 20 000 ton, men brytningen måste upp till 60 000 ton. Länder som producerar mest kobolt är Kongo, Kina och Kanada.

27 procent

av de 66 000 ton elavfall som samlades in i Sverige 2017 var batterier. Ännu har knappt några elbilsbatterier lämnats in eftersom de fortfarande sitter kvar i bilarna. Det anses ännu inte som en lönsam affär att återvinna batterierna på grund av att det är en komplicerad process och att det ännu är så små mängder för att företagen ska kunna tjäna pengar på det.

Forskarna tror att det dröjer tio till femton år innan det kommer att finnas större mängder elbilsbatterier att återvinna. Elbilsbatterier återvinns bland annat i Belgien, Tyskland, Finland och Kina.

I Kina har en tillfällig lag införts som säger att ett batteri ska kunna spåras och att man har ansvar för att batteriet återvinns. I Sverige ansvarar biltillverkarna för att batteriet återvinns.

Nya EU-direktiv behövs

Återvinningen står inför flera utmaningar, bland annat att hitta ett system för att samla in och spåra batterier. Det behövs även nya EU-direktiv, de som gäller i dag är från 2006 och säger att 50 procent av batteriet ska återvinnas.I stället hoppas forskare på att man ska ta hänsyn till varje komponent och till exempel säga att 80 procent av kobolt i ett batteri ska återvinnas.

Spaning inför framtiden

Tenn och silver har världen ytterligare reserver i 17 till 18 år om brytningen och användning fortsätter i samma takt. Guld finns det för 25 år och bly 28 år. Forskare undersöker nu också om det finns möjligheter att byta ut kobolten.

I dag används redan järnbaserade litium-jon-batterier. Fosfor används till elbilsbatterier. Det håller på att bli en bristvara som forskare försöker hitta alternativ till, att göra litium-järnsilikat diskuteras därför som en framtida lösning.


je@da.se

Vad tycker du?

Håll god ton, håll dig till ämnet och skriv gärna kort.

Läs mer på samma tema:

Rekryteringsträff i Stockholm

Northvolt letar arbetskraft till Skellefteå

RekryteringNorthvolt behöver anställa 2500 personer till sin batterifabrik i Skellefteå. En landsomfattande turné ska ge svar på om det ens är möjligt.

Northvolts tänkta batterifabrik och dess vd Peter Carlsson.

Grönt ljus för batterifabrik i Skellefteå

TEKNIKBatteribolaget Northvolt ska nu ha säkrat finansieringen för bygget av batterifabriken i Skellefteå. Det kan starta i augusti.

Europa sent ute med egna batterifabriker

PerspektivScania och Ikea stöttar svenska Northvolt. Men Volvo Cars väljer asiatiska tillverkare. Europa har hamnat på efterkälken i batteritekniken, skriver DA:s Harald Gatu.

Nu börjar Northvolt bygget i Västerås

I dag, fredag, togs det första spadtaget i bygget av batteriföretaget Northvolts pilotfabrik i Västerås, som ska innehålla demolina och forskningsanläggning.

Scania investerar i Northvolts batteriprojekt

Scania investerar nästan 100 miljoner i Northvolt för att ta fram batterier för tunga transporter. ”Dagens batteriteknik måste utvecklas”, säger Scanias vd Henrik Henriksson.

Batterifabriken läggs i Skellefteå

Batteritillverkaren Northvolt satsar i både Skellefteå och Västerås. Fabriken med tillverkning hamnar i Skellefteå, där 2000 till 2500 ska anställas där. Utvecklingen ska ligga i Västerås, med ungefär 300 anställda.

"Man är ju inte nöjd förrän man sett fabriken"

Northvolts planer för Skellefteå gör att IF Metall I Norra Västerbotten måste börja planera för uppemot 1 000 medlemmar. "Jag är glad, säger avdelningsordförande Jimmy Faltin, men man är ju inte riktigt nöjd förrän man sett fabriken".

Läs mer från Dagens Arbete:

Deras teknik får bilarna att köra själva

UtvecklingSjälvkörande bilar – science fiction eller närmare än vi tror? I Vårgårda tillverkas komponenter till bilar som kan göra mer och mer på egen hand. DA frågar experten om självkörande bilar och visar var teknikutvecklingen befinner sig idag.

Därför är skogen så bra för klimatet

DA REDER UTVår skog är en tyst klimathjälte. Varje år tar den upp lika mycket koldioxid som Sveriges industrier, trafik och jordbruk släpper ut.

1

EU-valet

Allt du vill veta om EU-valet

Nu är det bara dagar kvar till valet till Europaparlamentet. Behöver du veta mer innan du bestämmer dig? Vi guidar om hur EU funkar, vad partierna vill och vad medlemskapet betyder för dig som jobbar.

4

Det nya blåa Sydamerika

HÖGERVÅGSydamerika har på mindre än tio år förvandlats från en djupt vänsterpräglad till en konservativt dominerad kontinent. DA förklarar varför.

INDUSTRI PÅ HÖGVARV

Svensk industri håller ångan uppe

DA REDER UTDen svaga svenska kronan eldar på vår export, och många branscher producerar nu intill bristningsgränsen. Därför jobbar också många extra mycket övertid.

DA GRANSKAR SKUGGSAMHÄLLET

Norska myndigheter är ute varje dag för att störa de kriminella.

Så kämpar Norge mot fusket

Kriminalitet i arbetslivet.Norge ligger före Sverige i kampen mot fuskande företag. Här finns en strategi och en politisk tanke. Norska myndigheter har jobbat tillsammans i flera år för att sätta dit företag som utnyttjar utländska arbetare.

1

Finanskrisen

Tio år efter krisen – är det dags igen?

DA reder ut2008: Den stora finanskrisen spred panik från USA till hela världen. Svensk industri tvärnitade. 2018: Sakta har världsekonomin återhämtat sig efter krisen. Nu går Sverige strålande. Men det finns orosmoln.

2

Alla är missnöjda – snart kan Las ändras igen

VAL 2018Både arbetsgivare och fackförbund är missnöjda med Lagen om anställningsskydd (Las), trots att den har filats på i decennier. Nu kan det vara dags igen - och anställningstryggheten har blivit en valfråga. DA reder ut hur lagen fungerar.

Strejkrätten

Hamnkonflikten – därför rör den dig

Konflikten i Sveriges största containerhamn handlade om arbetsvillkoren för Göteborgs hamnarbetare. Men också om strejkrätten. DA:s Harald Gatu reder ut.

2

Stötta S – rätt eller fel?

DA reder ut/VAL 2018Bara varannan LO-medlem röstar på Socialdemokraterna. Ändå ger nästan alla förbund ekonomiskt stöd till partiet. Helt fel, tycker vissa. Det bästa för medlemmarna, anser till exempel GS ordförande Per-Olof Sjöö.

2
1938 Efter hot om lagstiftning kom fack och arbetsgivare överens om hur lönerna skulle bestämmas – utan inblandning av staten. Saltsjöbadsavtalet var startskottet för hur man förhandlar löner i Sverige i dag. Foto: Pressens Bild/TT Nyhetsbyrån

Sveriges unika lönesättning

DA reder utHur låg får en lön vara? Faktiskt hur låg som helst. Sverige har ingen lag som bestämmer en miniminivå. Det är vi nästan ensamma om i Europa.

Orättvist behandlad – så här gick det

DA reder utDu får enligt lag inte missgynnas eller diskrimineras i arbetslivet. Så vad hände med kvinnan som nekades jobb på grund av huvudduk och de tre chaufförerna som ansågs för gamla?

1

Här finns världens industriarbetare

DA REDER UTSedan början av 90-talet har andelen européer som jobbar i industrin minskat med nära en tredjedel. I östra Asien har andelen ökat. Men ”Made in Hong Kong” står det inte på många produkter längre.

Så gör Sverige pengar på Colombias fred

DA REDER UTColombia ser äntligen freden inom räckhåll efter femtio år av gerillakrig. Saab, Scania, Atlas Copco och Ericsson ser mer än så. För dem hägrar stora affärsmöjligheter.

Från olycka till dom

DA reder utTvå uppmärksammade dödsolyckor - i två olika länder. I Finland tog det 38 månader från olycka till dom, i Sverige 64 månader. DA visar att en av förklaringarna är dåligt utbildade poliser och överbelastade åklagare.

2

Pyttetekniken som kan bli hur stor som helst

DA reder utNanotekniken, som får Nobelpris i morgon, kan skapa nya produkter och nya jobb. Men vi vet väldigt lite om riskerna – en del befarar att de pyttesmå partiklarna kan vara lika dödliga som asbest.

Är det värt att köra på?

DA REDER UTDu vill kanske jobba efter 65. Vad händer med försäkringar, pension och skatt? DA ger dig koll.

4

Jag förstår DA använder cookies enbart för att läsa av besöksstatistik. Läs mer om vår integritetspolicy här​. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du insamlandet av din IP-adress.