Industriarbetarnas tidning

”Vi kan inte bara säga att vi haft otur”

27 maj, 2016

Skrivet av

Världens säkraste stålföretag. Så står det i SSAB:s policy. Ändå har fem dött i Luleå på fem år.
– Helt oacceptabelt, säger huvudskyddsombudet Roger Forsberg.
SSAB i Borlänge har lyckats bättre. Här har ingen mist livet de senaste fem åren.

I mitten av maj i år föll en kvinna genom en gallergång på SSAB i Luleå och hamnade på Sunderby sjukhus. Hon överlevde. Men veckorna före det miste en 55-åring livet när han besiktigade en travers. Mannen klämdes ihjäl.

Det är den femte dödsolyckan på lika många år innanför grindarna på stålverket i Luleå. Två entreprenörer drunknade i tjära. En annan entreprenörsanställd körde truck och krockade med SSAB:s tåg. Han kom från Slovakien och dog hos ståljätten i Luleå. Och så kalkugnsolyckan hösten 2011 då entreprenörsanställde Johan Löfroth, 23, dog av invändiga frätskador och arbetskamraten Gustaf Seppelin Solli, 19, brännskadades svårt i Nordkalks anläggning mitt inne på stålverkets område.

Kalkugnarna drevs fram till 2002 av SSAB, men lades sedan ut på andra företag.

– Vi kan inte bara prata om att vi ska vara världens säkraste stålföretag. Vi måste bli mycket bättre på att följa regler och komma överens. Utifrån allt som nu hänt på SSAB måste vi sätta in mer resurser till att bevaka och följa upp. Och se till så att alla förstår vikten av att inte ta genvägar. Vi kan inte bara säga att vi haft otur, säger Roger Forsberg, IF Metalls huvudskyddsombud på SSAB i Luleå.

Statistiken ser annorlunda ut i Borlänge. Här jobbar 1250 kollektivanställda – fler än på SSAB i Luleå – och därtill en mängd entreprenörer. Ändå har SSAB i Borlänge flera olycksfria år bakom sig. Förändringen kom efter att två entreprenörsanställda fick het ånga över sig. Facket organiserade om arbetsmiljöarbetet och det blev ordning och reda på företaget.

– Vi såg att det hände en massa saker med SSAB:s entreprenörer, men vi fick inte reda på allt. De rapporterade inte. Det fanns en attityd innan att inte rapportera för att man visade upp sig som en bra firma då. Entreprenörerna trodde att det var negativt om SSAB såg att de hade råkat ut för tillbud, berättar IF Metalls huvudskyddsombud i Borlänge Kennet Arnberg.

Men det är precis tvärtom, menar han. Om SSAB får reda på riskerna så kan stålföretaget förbättra förutsättningarna för entreprenörerna att arbeta säkert.

– De upptäcker ju brister som vi kanske inte ser själva eftersom de gör jobb som inte vi gör. SSAB gör nu mer för att åtgärda de problem som är och där vi ser att det ligger inom vårt ansvarsområde, fortsätter Kennet Arnberg.

Besökare på SSAB i Borlänge slås av att det är ordning och reda på fabriksgolvet. Gröna gångar anger var det är säkert att gå.

– Ja, det är en sån grej. Det kom upp i samband med att vi hade besökare. Våra guider tyckte att det var dåligt uppmärkt. Då tillsatte vi via vår centrala arbetsmiljökommitté en grupp som tittade på gångvägarna, hur de skulle markeras.

Totalt har nio arbetsmiljökommittéer inrättats, som fokuserar på olika saker: Travers, elsäkerhet, gasskydd, kemikalier, entreprenörer …

– Vi plockar ut skyddsombud och folk i företaget som är experter på de här olika områdena. Det är partssammansatta kommittéer, så vi gör det här i samverkan med arbetsgivaren, förklarar Kennet Arnberg.

Varför Borlänge har varit mer förskonade från dödsolyckor än Luleå vill han inte uttala sig om.

– Vi har ju lite annorlunda verksamhet än i Luleå, ingen råstål, men vi har väldigt tunga rullar och andra farliga moment. Det är en farlig arbetsplats och jag törs inte slå mig för bröstet och säga att vi har lyckats här för då inträffar det väl en olycka i morgon, säger Kennet Arnberg.

När Dagens Arbete ringer råkar han ha  Roger Forsberg från Luleå på besök.  De samtalar om den senaste dödsolyckan på SSAB i Luleå. Polisundersökning pågår och det råder förundersökningssekretess.

I höstas kom åtalet i olyckan med de två entreprenörer som hösten 2013 drunknade i tjära. Och i april 2016 kom till sist åtalet i den uppmärksammade kalkugnsolyckan som inträffade för snart fem år sedan. Rättegångar väntar.

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Du kanske också vill läsa…

Nya ministern om arbetsmiljön: måste prioriteras

Nya ministern om arbetsmiljön: måste prioriteras

Antalet dödsfall på jobbet fick Paulina Brandberg att ”studsa till”. Och om lönegapet mellan könen fortsätter öka kommer hon att agera.

Han ser varför döds­olyckorna sker

”Plötsligt leder småbrister till en allvarlig olycka”

Michael Nilsson ser mönstret. Varför döds­olyckor sker. Han är inspektör på Arbetsmiljöverket och har i mer än tjugo år utrett vad som leder fram till tragedin i just industrin.

”Han har ett gott hjärta i grunden”

Nordkalk i rätten igen

(UPPDATERAD) Hovrätten i Umeå har nu inlett rättegången mot företaget Nordkalk. Dagens Arbete rapporterar om efterspelet till en drygt sex år gammal olycka som dödade en person och skadade flera andra.

57 eller 38 olycksfall? Det beror på hur man räknar

Nytt mätsystem oroar facket

Pappersbranschen är på väg att införa ett nytt system för att rapportera arbetsskador. Facket oroar sig för att olyckor ska ”mörkas” och äventyra medlemmarnas försäkringsskydd. Så blir det alls inte, svarar arbetsgivarna.

Olyckan är en ständig väckarklocka

Olyckan är en ständig väckarklocka

Varje svensk dödsolycka väcker jobbiga minnen på Södra Cell i Mönsterås. DA besöker en arbetsplats med mängder av truckar och lastbilar i ständig rörelse – där man numera bötfäller säkerhetssyndarna.

Billingsfors byter beteende

Billingsfors byter beteende

Orderböckerna är fulla på bruket, samtidigt som skyddsombuden vill vässa säkerheten. Deras verktyg kallas beteendebaserat säkerhetsarbete. DA for till Dalsland för att fatta vad det betyder.

Från olycka till dom

Från dödsolycka till dom

Två uppmärksammade dödsolyckor – i två olika länder. I Finland tog det 38 månader från olycka till dom, i Sverige 64 månader. DA visar att en av förklaringarna är dåligt utbildade poliser och överbelastade åklagare.

Nordkalks böter: 4 promille av omsättningen

Gårdagens dom gav Nordkalk en företagsbot på 3 miljoner kronor. Det motsvarar fyra tusendelar av företagets omsättning, eller 1,5 dags försäljning. Kritikerna pekar på Norge där det inte finns något tak för bötesbeloppen.

”Entreprenören hade ju ansvaret”

"Entreprenören hade ju ansvaret"

Intresset för att vara med på Nordkalk-rättegången är så stort att Luleå tingsrätt har fått öppna ännu en sal. I dag förhördes den åtalade före detta platschefen.

Vallvik döms till företagsbot för dödsolycka

Företagsbot för dödsolycka

Vallviks bruk döms till 1 480 000 kronor i företagsbot för dödsolyckan 2012, då en 56-årig pappersarbetare klämdes till döds.

Så många strejkar på Tesla – IF Metall går ut med siffra

Så många strejkar på Tesla – IF Metall går ut med siffra

Tesla hävdar att över 90 procent av personalen arbetar, trots strejken. Nu går IF Metall ut med en egen siffra.

Teslas registreringsplåtar blir kvar hos Postnord: ”Glädjande”

Teslas registreringsplåtar blir kvar hos Postnord: ”Glädjande”

Tesla får inte genast tillgång till de registreringsskyltar som blockerats av facket.

Så kan Tesla runda postblockaden

Så kan Tesla runda postblockaden

Transportstyrelsens registreringsskyltar får bara skickas via Postnord, men det finns sätt att kringgå stoppet.

Facket till Musk: ”Galenskap att inte teckna kollektivavtal i Sverige”

Facket till Musk: ”Galenskap att inte teckna kollektivavtal i Sverige”

Nu får Teslaägaren svar på tal – ”klart man vill att det ska slå hårt”.

Totalstopp för nya Teslabilar får Elon Musk att reagera: ”Galenskap”

Totalstopp för nya Teslabilar får Elon Musk att reagera: ”Galenskap”

De nya uppgifterna får Tesla-ägaren att bryta tystnaden på sin plattform X.

Karta: Så här utvidgas strejken – dag för dag

Karta: Så här utvidgas strejken – dag för dag

Snart ökar trycket på Tesla ytterligare när fler stridsåtgärder genomförs.

Medlaren dementerar: Ingen order har kommit från Elon Musk

Medlaren dementerar: Ingen order har kommit från Elon Musk

Medlaren Kurt Eriksson dementerar uppgifterna om att Elon Musk nu ska ha lagt sig i den svenska konflikten.

Fackens hårda ord mot Svenskt Näringsliv: ”De är syltryggar”

Fackens hårda ord mot Svenskt Näringsliv: ”De är syltryggar”

”Det kan påverka konflikten, att den blir längre.”

Svenskt Näringsliv vill se över rätt till sympatistrejk: ”Inte rimligt”

Svenskt Näringsliv vill se över rätt till sympatistrejk: ”Inte rimligt”

”Det måste vara Teslas val”, säger Svenskt Näringslivs vd Jan-Olof Jacke.

Inga byggarbeten på Teslas verkstäder – ”Det får stå och förfalla”

Inga byggarbeten på Teslas verkstäder – ”Det får stå och förfalla”

Byggnads ordförande Johan Lindholm: ”Tror absolut att det är hundraprocentig uppslutning.”

Fackets nya steg: Stoppa kritiska delar till Tesla-bilar

Fackets nya steg: Stoppa kritiska delar till Tesla-bilar

”Utan den detaljen kan man inte leverera bilen.”

IF Metall: Medlemmar som inte strejkar ska uteslutas

IF Metall: Medlemmar som inte strejkar ska uteslutas

”Har förbundsstyrelsen beslutat om en konflikt så har man en skyldighet att delta i den.”

IF Metalls nya taktik: Så mycket höjer de strejkersättningen

IF Metalls nya taktik: Så mycket höjer de strejkersättningen

Högre ersättning ska få fler att sluta upp

Strejkbrytare – en krigsförklaring mot fackföreningsrörelsen

Strejkbrytare – en krigsförklaring mot fackföreningsrörelsen

Harald Gatu: Teslas strejkbrytare tvingar oss tillbaka till tiden när arbetare ställdes inför frågan: Vilken sida står du på?

All billackering av Teslor stoppas: ”Vi kommer stänga ner allt Tesla-arbete”

All billackering av Teslor stoppas: ”Vi kommer stänga ner allt Tesla-arbete”

Målarna varslar om totalstopp för all lackering av Tesla-bilar.

Det här betyder kollektivavtal för Teslas mekaniker

Det här betyder kollektivavtal för Teslas mekaniker

Rimliga villkor och garanterad lön ställs mot osäkra aktieoptioner

”Vi skickar ut trasiga bilar” – Tesla-anställdas  tuffa arbetsvillkor drabbar kunder

”Vi skickar ut trasiga bilar” – Tesla-anställdas tuffa arbetsvillkor drabbar kunder

Den som inte klarar det hårda arbetstempot på Tesla får ingen löneförhöjning – och riskerar sparken.

Perspektiv: Motor­branschen förlorare – ”Har Svenskt Näringsliv ringt Elon Musk?”

Perspektiv: Motor­branschen förlorare – ”Har Svenskt Näringsliv ringt Elon Musk?”

”Utan kollektivavtal kan Tesla när som helst och utan diskussion sänka lönen och försämra villkoren för de anställd”

”Partiell strejk” på Tesla – många rädda efter hot enligt IF Metall

”Partiell strejk” på Tesla – många rädda efter hot enligt IF Metall

IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä konstaterar att långt ifrån alla bilmekaniker på Tesla deltar i strejken.

Spänt läge för strejkvakterna i Malmö: ”Hotade med att ringa polisen”

Spänt läge för strejkvakterna i Malmö: ”Hotade med att ringa polisen”

Så har strejken slagit på Teslas verkstäder runt om i landet.

Tesla-anställd: ”Är man obekväm, då får man sparken”

Tesla-anställd: ”Är man obekväm, då får man sparken”

Obetald övertid, arbetsmoment med minutkrav – stenhårda produktionskrav på Tesla enligt anställda

Det här gäller när du strejkar – vi har listan

Det här gäller när du strejkar – vi har listan

I fredags inleddes en strejk på Teslas alla bilverkstäder i landet. Vi har tagit fram en lista på vad som händer vid en strejk, vad du får och inte får göra.