Industriarbetarnas tidning

Scania: Lika bonus för alla – utom ledningen

21 mars, 2019

Skrivet av

På Scania håller företagsledningen med facket: bonusen ska vara lika för alla.
– Vi bygger vår verksamhet på laget. I produktionen finns inget ensamarbete, säger HR-chefen Jan Hillerström.

Dagens Arbete har undersökt bonussystemen i industrin. Scania är ett av få företag där bonusen regleras i avtal mellan fack och företag. Avtalet förhandlades fram 2015, när Scania togs över av Volkswagen, och då gjordes det tidigare bonussystemet om. Enligt avtalet får medarbetarna en bonus baserad på vinsten.

– Nu finns det en enkelhet i systemet, det är lätt att förstå. Det är en fördel att man kan göra en direkt koppling mellan hur företaget går och den egna bonusen. Man kan också följa företagets utveckling under året och göra en uppskattning av vad bonusen blir, säger HR-chefen Jan Hillerström.

Det finns en skiljelinje mellan företagen i vår undersökning när det gäller hur bonussumman ska fördelas. På Scanias granne Astra Zeneca sätts till exempel individuella bonusmål, och där kan summan skilja mycket. Jan Hillerström håller på den linje som facket på Scania står för – bonusen ska fördelas lika.

– Vi bygger ju vår verksamhet på laget. I produktionen finns inget ensamarbete, alla jobbar i team. Skillnader finns i lönerna, men när det handlar om bonusen vill vi markera laget.

Scania har dock provat en konstruktion som liknar Astra Zenecas. Under 90-talet la företaget en del av lönesumman i en pott som skulle fördelas individuellt av närmsta arbetsledaren. Modellen skapade en del missnöje och kom på golvet att få det föga smickrande namnet ”slickepotten”.

– Vi hade det bara ett eller två år. Det föll på grund av att det är väldigt svårt att bedöma individer som jobbar i lag, berättar Jan Hillerström.

Enligt honom finns det flera anledningar till att företaget satsar på det nuvarande bonussystemet. Det är sätt av visa uppskattning och belöna för goda insatser. Det kan locka arbetskraft, och få folk att stanna.

– Men det är också engagemangsskapande, det tror jag.

När de anställda på Volvo Cars i Göteborg nåddes av beskedet att bonusen för 2018 blev noll, trots ett slitsamt år med mycket övertid, blev många fruktansvärt besvikna. Enligt en teori av nobelpristagaren Daniel Kahneman kan just sådana förlustkänslor bli en risk med systemen.

Forskning visar att bonus riskerar att leda till en stark förlustkänsla den dag den slutar dyka upp. På så vis skulle bonus kunna hämma motivationen. Är det något ni har tänkt på?

– Ja, på så vis att vi har ett garantibelopp i avtalet. Även om vinsterna går ner så får man en viss bonus. Och det är väl till en del för att motverka känslan av förlust, säger Jan Hillerström.

– Man jobbar ju egentligen hårdare när det går som sämst, både i produktionen och bland cheferna, så det finns egentligen en liten motsägelse där, med bonus.

Hur ser det ut i ledningen, där finns ett annat bonusprogram?

– För ett fåtal högre chefer finns ett annat bonusprogram, men det vill jag inte uttala mig om, du får läsa om det i årsrapporten.

Enligt årsrapporten gav vd:n Henrik Henrikssons bonusprogram för 2017 drygt 13,3 miljoner, medan den fasta lönen låg på 7,3 miljoner. Övriga personer i den verkställande ledningen (7 personer), delade på 43,8 miljoner i bonus.

Bonussystemet för vanliga anställda på Scania har ett tak på 54 000 om året, ett golv på 6 750 kronor och gav senast 36 160. Pengarna betalas varje år ut till en stiftelse. De som har fått bonus sedan det första bonussystemet infördes 1996, och som sparat alla pengarna i stiftelsen, har i dag drygt 700 000 bonuskronor på kontot.

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.