Tillbaka på Scania efter fyra veckor
I dag kommer en stor del av Scanias permitterade personal tillbaka till jobbet. Luigi Garrapa är en av dem, och han har dubbla känslor. DA mötte honom redan när fabriksportarna slog igen den 24 mars.
Industriarbetarnas tidning
19 mars, 2020
Skrivet av Marcus Derland
Lastbilstillverkaren Scania stänger ner i Sverige. Ännu finns ingen lösning om korttidsarbete för personalen på plats.
– Vi jobbar med frågan, säger Michael Lyngsie, IF Metalls klubbordförande i Södertälje.
Som en följd av coronasmittans härjningar i Europa så tvingas Scania stänga ner stora delar av sin verksamhet i Sverige från 25 mars och preliminärt två veckor framåt. De drabbade orterna är Södertälje, Oskarshamn och Luleå. Tusentals anställd drabbas och ännu finns igen lösning för permitteringslöner för de anställda.
– Vi sitter i diskussioner, säger Mikael Johansson, IF Metalls klubbordförande i Oskarshamn.
De flesta kollektivanställda kommer att skickas hem från fabrikerna, några viktiga stödfunktioner blir kvar. Hur det blir med tjänstemännen är inte klart.
För att företagen ska få del av det statliga stödet för korttidsarbete gäller att man vidtagit åtgärder för att minska sina kostnader. Det kan röra sig om skicka hem bemanningsanställda eller att inte förlänga visstidsanställningar, enligt Darko Davidovic, IF Metalls förbundsjurist.
På Scania i Södertälje finns några hundra visstidsanställda bland IF Metallmedlemmarna.
– Det rör sig inte om så många hos oss. Som jag ser det kommer de att omfattas av ett korttidsavtal, säger Michael Lyngsie.
IF Metallklubben vill få fram ett korttidsavtal så fort som möjligt.
– Vi vill ha det på plats innan helgen för att våra medlemmars skull, säger Michael Lyngsie.
– Det är många frågor och funderingar bland oss. Om vad som händer i världen och de närmare frågorna om hur det blir med ersättningar och lön. Allt händer så fort och vi har inte alla svar. Och vi vet inte vilka problem vi måste lösa i framtiden, säger han.