Tusen rutschbanor till hela världen: ”Man blir barn på nytt”
Ockelbo Plastindustrier är Sveriges enda tillverkare av vattenrutschbanor
Publicerad 2025-09-16, 04:00
När Lars-Åke Andersson fick jobb på betongfabriken i Ockelbo hyrde man lokalerna av en bonde. Nu är fabriken en huvudleverantör till svensk järnväg – och personalstyrkan växer.
– Det bara ökar och ökar hela tiden, säger Lars-Åke, 58.
Här kan du lyssna på en AI-genererad uppläsning av artikeln:
På S:t Eriks betongfabrik i Ockelbo tillverkas komponenter till den svenska järnvägen. Företrädesvis kabelrännor och betongfundament till kraftledningar.
Fabriken som har 35 år på nacken började smått med fem, sex anställda. Nu är man 15 i produktionen varav flera nyanställda.
– Det bara ökar hela tiden. När vi började höll vi till i en gammal maskinhall som vi hyrde av en bonde. Det var verkligen småskaligt, säger Lars-Åke som var med och startade fabriken med en vän 1990.
Läs också
✓Rustar svensk järnväg – med spett och slägga ✓”Tunga smutsiga industrin” Sveriges enda tågväxelfabrik✓
Då, på 90-talet, var den svenska järnvägen på uppgång. Efter flera år av nedläggningar ökade trafiken och järnvägen byggdes ut. Underhållet däremot, lämnades därhän. Ett problem som blivit mer och mer kännbart med åren.
Enligt en färsk rapport påverkas vart fjärde företag i Sverige allvarligt av det bristande järnvägsunderhållet. Att laga allt väntas kosta enorma summor.
– Elektrifieringen av järnvägen i Sverige är ganska precis hundra år. Och jag tror att på sina håll så är det samma kontaktledningsstolpar som står där ute. Om de inte är hundra år så är de åtminstone väldigt gamla. Och de måste ju bytas, säger S:t Eriks vd Magnus Ström.
Nu har upprustningen tagit fart, inte minst på grund av Sveriges Natomedlemskap. Miljarder har utlovats för att trappa upp underhållet, samtidigt som det byggs nya spår på flera håll. Det innebär vind i seglen för ställen som S:t Eriks i Ockelbo.
– Det är jättekul. Det är bra tryck i järnvägsmarknaden. Mycket investeringar redan nu och många runt hörnet så det är klart att vi vill vara rustade för att kunna växa med marknaden, säger Magnus Ström.
Tre personer har anställts under året och en ny armeringsverkstad ska byggas. Utbyggnaden ska öka kapaciteten men syftar också till att förbättra arbetsmiljön.
Kan det bli ännu fler jobb?
– Kanske inte just här och nu men det är klart att om projekten fortsätter att öka så är det absolut en möjlighet.
Lars-Åke Andersson, 58, är luttrad, Han har sett hur intresset för järnvägen gått i vågor. När politikerna vill satsa blir det mer att göra. Sen går det ner igen. Men den här gången ser det faktiskt ut att hålla i sig.
– Det verkar ju satsa nu. Och man får väl hoppas att nästa regering tycker samma sak efter valet. Man vet aldrig vad som händer.