Industriarbetarnas tidning

Skräcken: Eldsvåda i tågtunnel

17 februari, 2015

Skrivet av

Tusentals kan bli fast. Bränder i tunnelbanan och vägtunnlar är en mardröm för räddningstjänsten. Reglerna för rökdykning är anpassade för hus och lägenheter.

– Vi förlitar oss på att det inte börjar brinna i tunnelbanan, säger brandingenjören Anders Palm.

Skräckscenariot för Storstockholms brandförsvar är att ett tunnelbanetåg börjar brinna och stannar mellan två stationer. I många av tunnlarna är det långt mellan nödutgångarna. Det kan vara över en kilometer till närmaste utgång, om de alls finns.

– Problematiken är densamma i tunnelbanan som i en gruva. Det är långa avstånd så vi är beroende av att folk kan ta sig ut själva, säger Anders Palm, vakthavande brandingenjör på Storstockholms brandförsvar.

Finns det inte nödutgångar i alla tunnelbanetunnlar?

– Nej, och det finns ingen ventilation att tala om.

2009 började ett arbetslok brinna i en tunnelbanetunnel som var avstängd för trafik eftersom renovering pågick. Trots att det inte fanns några människor i tunneln krävdes 70 brandmän. Det kan jämföras med om det börjar brinna under rusningstrafik då ett enda tunnelbanetåg transporterar över 1 000 passagerare.

Har ni beredskap för bränder i tunnelbanan?

– Vi har mycket resurser i Stockholm. Vi kan kalla in många stationer. Men vår förmåga är begränsad vid tunnelbränder. Ska vi ner snabbt måste vi göra avsteg från reglerna om rökdykning.

Rökdykning anses vara ett av Sveriges farligaste jobb. Därför är bestämmelserna hårda. Brandmännen måste hela tiden rulla ut slang med vatten när de rökdyker. Det är tungt och går långsamt.

Anders Palm och flera andra experter på underjordsbränder menar att Arbetsmiljöverkets föreskrift om rök- och kemidykning måste anpassas. Det ska vara möjligt att gå in i tunnlar och gruvor utan att bära med sig släckvatten. Nuvarande bestämmelser utgår från bränder i hus och lägenheter där det finns risk att reträttvägen spärras av eldslågor. En risk som är minimal i en bergtunnel.

Vems är ansvaret om ni bryter mot reglerna och något går snett?

– Den som är operativ chef och leder insatsen. Men jag vet inte ett enda brandbefäl som skulle tveka att gå in och rädda folk.

Ska bestämmelserna om rökdykning anpassas för insatser i tunnlar och gruvor?

– Ja. Vi vill ha möjlighet att skicka in en liten styrka som snabbt kan få en överblick, säger Anders Palm.

På Storstockholms lokaltrafik, SL, är man trygg med att räddningstjänsten klarar bränder i tunnelbanan.
– Räddningstjänsten har inte uttryckt för oss att de inte kan göra insatser, säger Tomas Ojala, brand- och säkerhetsexpert på SL.

Vad anser du om säkerheten i tunnelbanan?

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *