Missbrukaren måste få hjälp

Arbetsgivaren ska inte vara både spanare, polis och domare. Att slänga ut anställda som fastnat i drogtester är fel väg att gå, skriver chefredaktör Helle Klein.

”Vilka ges en röst och på vilkas bekostnad?”

Även om ryktet om demokratins död är kraftigt överdrivet är hoten i högsta grad hotfulla, skriver Alexandra Pascalidou.

Bränder under jord

SL och räddningstjänsten samarbetar för att utveckla räddningsförmågan i tunnelbanan. ”Det är ett område som både vi och räddningstjänsten vill förbättra”, säger Tomas Ojala på SL. Foto: Per Rohlén/Metro

Skräcken: Eldsvåda i tågtunnel

Tusentals kan bli fast. Bränder i tunnelbanan och vägtunnlar är en mardröm för räddningstjänsten. Reglerna för rökdykning är anpassade för hus och lägenheter.

– Vi förlitar oss på att det inte börjar brinna i tunnelbanan, säger brandingenjören Anders Palm.

Skräckscenariot för Storstockholms brandförsvar är att ett tunnelbanetåg börjar brinna och stannar mellan två stationer. I många av tunnlarna är det långt mellan nödutgångarna. Det kan vara över en kilometer till närmaste utgång, om de alls finns.

– Problematiken är densamma i tunnelbanan som i en gruva. Det är långa avstånd så vi är beroende av att folk kan ta sig ut själva, säger Anders Palm, vakthavande brandingenjör på Storstockholms brandförsvar.

Finns det inte nödutgångar i alla tunnelbanetunnlar?

– Nej, och det finns ingen ventilation att tala om.

2009 började ett arbetslok brinna i en tunnelbanetunnel som var avstängd för trafik eftersom renovering pågick. Trots att det inte fanns några människor i tunneln krävdes 70 brandmän. Det kan jämföras med om det börjar brinna under rusningstrafik då ett enda tunnelbanetåg transporterar över 1 000 passagerare.

Har ni beredskap för bränder i tunnelbanan?

– Vi har mycket resurser i Stockholm. Vi kan kalla in många stationer. Men vår förmåga är begränsad vid tunnelbränder. Ska vi ner snabbt måste vi göra avsteg från reglerna om rökdykning.

Rökdykning anses vara ett av Sveriges farligaste jobb. Därför är bestämmelserna hårda. Brandmännen måste hela tiden rulla ut slang med vatten när de rökdyker. Det är tungt och går långsamt.

Anders Palm och flera andra experter på underjordsbränder menar att Arbetsmiljöverkets föreskrift om rök- och kemidykning måste anpassas. Det ska vara möjligt att gå in i tunnlar och gruvor utan att bära med sig släckvatten. Nuvarande bestämmelser utgår från bränder i hus och lägenheter där det finns risk att reträttvägen spärras av eldslågor. En risk som är minimal i en bergtunnel.

Vems är ansvaret om ni bryter mot reglerna och något går snett?

– Den som är operativ chef och leder insatsen. Men jag vet inte ett enda brandbefäl som skulle tveka att gå in och rädda folk.

Ska bestämmelserna om rökdykning anpassas för insatser i tunnlar och gruvor?

– Ja. Vi vill ha möjlighet att skicka in en liten styrka som snabbt kan få en överblick, säger Anders Palm.

På Storstockholms lokaltrafik, SL, är man trygg med att räddningstjänsten klarar bränder i tunnelbanan.
– Räddningstjänsten har inte uttryckt för oss att de inte kan göra insatser, säger Tomas Ojala, brand- och säkerhetsexpert på SL.

Läs mer:


md@da.se

Vad anser du om säkerheten i tunnelbanan?

Håll god ton, håll dig till ämnet och skriv gärna kort.

Läs mer på samma tema:

Två instängda efter brandlarm i Aitik

Två personer räddades oskadda ur Aitikgruvan på tisdagsförmiddagen efter rökutveckling. Orsaken var ett transportband som gått varmt.

Brand i Kirunagruvan

Räddning förbjuden

DA granskarBrandmännen får inte gå in och rädda gruvarbetares liv. Sören Eriksson bröt mot reglerna för att rädda instängda jobbarkompisar.

Straffet klart för gruvbrand

Boliden Mineral och Styrud Artic har erkänt arbetsmiljöbrott i samband med gruvolyckan i Kristinebergsgruvan 2013. De kommer nu att sammanlagt betala ett strafföreläggande på 800 000 kronor.

"Vi har lusläst vår egen föreskrift"

RäddningsaktionDagens Arbetes granskning gav resultat: Nu tillåter Arbetsmiljöverket att brandmän går ner i rökfyllda gruvor.

LKAB rundar reglerna för att rädda liv

PÅ LKAB rycker den egna brandkåren ut för att rädda folk ur gruvrök - ett regelbrott enligt Arbetsmiljöverket.

Brand i Garpenbergsgruvan

I morse började det brinna i Bolidens gruva i Garpenberg. Över 150 personer var instängda. Strax före klockan elva var branden släckt och samtliga instängda var evakuerade.

"Ändra inte i föreskriften för rökdykning!"

Debatt/Ove Halvors och Mona Hjortzberg"För att garantera gruvarbetarnas säkerhet måste gruvbolagen vidta en rad åtgärder redan vid starten av en ny gruva. Att ändra regelverket för rökdykning är fel väg att gå", skriver Ove Halvors och Mona Hjortzberg, ombudsmän på Kommunal.

1

"Årets hjältar får inga medaljer"

Gästkrönika/Jari Söyrinki"De hade legat i ett dike med flykthuvor över ansiktet, bara legat och väntat på hjälp. Varje minut som en evighet och det hann bli någon timme. När jag senare ringer ett par stycken och frågar vad som hände efteråt svarar de: 'Ingenting'. De lurade döden och det blev en privat historia."

1

Forskare: "Ny teknik kan ge säkrare räddningsinsatser"

DebattDet behövs ett nära samarbete mellan räddningstjänst, industri och forskning för att ta fram ny teknik vid bränder under jord. "Utvecklingen går fort framåt – men det gäller att göra rätt saker", skriver två forskare vid SP Sveriges tekniska forskningsinstitut.

"Vi måste ha regler efter verkligheten – inte tvärtom"

Debatt"Om gruvarbetarens liv hänger på att daterade föreskrifter inte anpassats på över 30 år finns det anledning att förändra arbetssättet.", skriver Emilia Töyrä, terminalarbetare på LKAB i Kiruna och riksdagsledamot för S.

Bengt blev fånge i röken: ”Lungorna sa stopp”

1 000 meter under jord i Kiruna.Bengt blev fånge i röken: ”Lungorna sa stopp”

Rune Lundberg överlevde i brinnande gruvan

InstängdHör Rune Lundberg berätta hur han överlevde branden i gruvan

”Fyra timmars luft är alldeles för kort”

Fyra timmar luftTuffare regler för räddningskammare utomlands.

Rädda liv kan inte vara olagligt

LedareBrandsäkerheten i svenska gruvor har stora brister. Det är hög tid att ändra regelverket.

Här brinner tåget i tunneln

FilmSe övningen med brand i tunnel

10 brandkatastrofer under jord

Bränder10 katastrofer under jord

Läs mer från Dagens Arbete:

Jag förstår DA använder cookies enbart för att läsa av besöksstatistik. Läs mer om vår integritetspolicy här​. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du insamlandet av din IP-adress.