Industriarbetarnas tidning

Nytt avtal på Scania begränsar inhyrningen

25 maj, 2015

Skrivet av

Ett helt nytt bemanningsavtal på Scania sätter ett tak på 10 procent för andelen inhyrda i produktionen. Det gör att över 400 inhyrda får fast jobb på fabriken i Södertälje i höst.

I dag är över 15 procent av produktionspersonalen i Södertälje inhyrd. Under vissa perioder har nästan var tredje arbetare kommit från ett bemanningsföretag.

–I dag kan arbetsgivarna ju hyra in helt fritt som de vill. Men i och med den här uppgörelsen så har vi lyckats begränsa inhyrningen, kommenterar Michael Gustafsson på Scania verkstadsklubb.

För precis ett år sedan stod Michael Gustafsson på IF Metalls kongress och kallade bemanningsföretagen för en cancersvulst som helst skulle förbjudas. Nu har han tecknat ett avtal som reglerar inhyrningen.

– Det är lite dubbelt det här. Vi är fortfarande starkt emot inhyrningen, men samtidigt måste man göra det bästa av situationen. Vi har försökt få till en lösning som innebär schysstare villkor än de som gäller idag.

Sedan tidigare har man ett avtal som reglerar hur arbetstiderna kan varieras på kort sikt. Med det nya avtalet har man kommit överens om hur flexibiliteten ska lösas med bemanning under en lite längre period.

Det nya avtalet reglerar det maximala antalet inhyrda. Tio procent innebär cirka 380 personer i Södertälje. Idag är antalet inhyrda på Södertäljefabriken drygt 800 personer. Det innebär att över 400 inhyrda kommer att erbjudas fast anställning som en följd av att inhyrningstaket sänks.

– Det kommer säkert att tas emot väl. Alla vill ha ett fast jobb.

Avtalet omfattar både Södertälje, Oskarshamn och Luleå. Förhandlingarna, som skötts av koncernfacket, har pågått i två år och fick fart efter det att Volkswagen tagit över hela ägandet av Scania. I Volkswagen finns en uppgörelse mellan VW-facket och företaget om villkoren för de inhyrda inom koncernen. De riktlinjerna innebar en draghjälp för Scaniafacket.

– Utan dem hade vi aldrig fått motparten till förhandlingsbordet. Lönenivåer och andra villkor är bättre i det centrala bemanningsavtal som vi har i Sverige. Men inom Volkswagen finns rekommendationer om antalet inhyrda och hur länge de ska vara inne. Regleringar som saknas på svensk arbetsmarknad, säger Michael Gustavsson.

VW-avtalet rekommenderar 5 procents andel inhyrda per ort, inklusive tjänstemännen.

– Nu får vi 10 procent hos oss på enbart arbetarsidan. Slår vi ut det på alla tjänstemän så hamnar vi under 5 procent i Södertälje och lite över på orterna, Oskarshamn och Luleå.

Enligt det nya avtalet ska ingen vara inhyrd längre än 24 månader, efter det ska man erbjudas fast anställning. I god tid innan tidsgränsen är uppnådd ska den inhyrde få erbjudandet.

Men alla kommer inte automatiskt att erbjudas fast jobb. Michael Gustafsson:

– Om företaget av någon anledning inte vill fastanställa en inhyrd så har vi kommit överens om en ordnad process där vi i facket får veta varför inte vår medlem anställs. Företaget är skyldigt att berätta för oss varför man inte vill anställa just den individen.

– Då får vi också en diskussion om vilka kriterier som gäller så att det inte handlar om en godtycklig gallring.

För facket är de överläggningarna med företaget mycket viktiga.

– Ja, för det är just här som ett av de största orosmolnen finns. Att arbetsgivaren använder inhyrningen som en förlängd provanställning.

Avtalet syftar också till att de inhyrda inte ska få de sämsta jobben.  Det händer att inhyrda hänvisas till förslitande och tyngre arbetsuppgifter. Nu slås det fast att de inhyrda ska kunna rotera i samma utsträckning som de fast anställda och få samma tillgång till internutbildning.

Hur ska ni kunna kontrollera det?

– Genom vanligt fackligt fotarbete och snacka med våra medlemmar, säger Michael Gustafsson.

I avtalet ingår det också regler för vad som händer när behovet av inhyrda minskar. Senast tre månader innan uppdraget upphör ska den inhyrde varslas. Nedtrappningen följer turordningsprincipen ”den som har varit inne längst går sist”.

Vad har ni för garantier att företaget inte att företaget väljer att öka antalet visstidsanställda istället för att hyra in?

– Vi har skrivit in i avtalet att flexibiliteten hanteras med inhyrning. Skulle företaget i ett extremt läge behöva visstidsanställa så får de i så fall överlägga och komma överens med oss.

3 kommentarer till “Nytt avtal på Scania begränsar inhyrningen

  • Scaniafacket! Ni har en bra bit kvar till era Tyska vänner! Där är det max 5 procent ifrån det satans påhittet som heter bemanningsanställda! Dock vet jag att ni fortsätter eran kamp emot svulsten!
    Kenneth Sjödin

Kommentera artikeln

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Du kanske också vill läsa…

”På vilket sätt är detta facklig solidaritet?”

”På vilket sätt är detta facklig solidaritet?”

Det är knappast solidariskt att sluta ett avtal med arbetsgivarna efter att man tillsammans med resten av LO-förbunden sagt nej, skriver Rickard Joelsson-Wallsby.

”Det handlar om facklig solidaritet”

”Det handlar om facklig solidaritet”

Sammantaget stärks faktiskt anställningstryggheten jämfört med i dag, skriver IF Metalls ordförande Marie Nilsson.

Så kan du påverkas av las-uppgörelsen

Så kan du påverkas av las-uppgörelsen

I höstas kom arbetsgivare och vissa fackförbund överens om vilka nya regler de vill ha för anställningstryggheten. DA reder ut vad förändringarna skulle innebära för dig.

1 000 bemannings­anställda kan tas ut i strejk

1 000 bemannings­anställda kan tas ut i strejk

LO-förbunden varslar om konflikt inom bemanningsområdet.

Förhandling eller kamp?

Förhandling eller kamp?

Två profilerade klubbordförande inom IF Metall möttes i en mejlväxling för att försöka förstå hur de kan se så olika på lasuppgörelsen.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Slutspurt i förhandlingarna som avgör din trygghet

Slutspurt i förhandlingarna som avgör din trygghet

Imorgon ska parterna vara färdiga med förhandlingarna som kan avgöra framtiden för svensk arbetsmarknad. Vi reder ut vad ett förändrat anställningsskydd kan betyda för dig som anställd.

”Facklig självmordsstategi att förhandla las under fredsplikt”

”Facklig självmordsstategi att förhandla las under fredsplikt”

Om vi inte åtminstone försöker använda fackets enda motmakt när grundläggande intressen hotas så kommer allt fler att ställa sig frågan varför de alls ska vara organiserade, skriver Volvoarbetaren och skribenten Lars Henriksson.

Vägen mot en förändrad las

Vägen mot en förändrad las

Lagen om anställningsskydd ska ändras. Frågan är om det blir politikerna eller fack och arbetsgivare som får bestämma hur.

Så ser ditt anställningsskydd ut

Så ser ditt anställningsskydd ut

Så ser anställningstryggheten ut i dag för visstidare, för inhyrda – och för den som chefen tycker är besvärlig. Här är förändringarna som politiker, fack och arbetsgivare vill se.

Sjuka Samhall

Samhall får i år 6,6 miljarder kronor från staten för att utveckla människor med funktionsnedsättningar. De väljer medarbetare som klarar det hårda arbetet ute hos kunderna. Andra sorteras bort. Unga funktionshindrade hamnar utanför arbetslivet.

Unga slås ut – platsar inte på Samhall

Statskontoret slog larm för flera år sedan – fel personer slussas till Samhall. Men ingenting har hänt. Unga med funktionsnedsättning hamnar utanför arbetslivet.
De sociala företagen som tar emot människor med svåra funktionshinder har svårt att klara konkurrensen med statliga Samhall.

”Jag dög inte åt Samhall”

Hos Anna Ytell i Hudiksvall jobbar människor som sorterats bort. Ingen av dem har ens fått frågan om att få komma till Samhall.

Arbetsförmedlare: Samhall ska i princip ha friska människor

Arbetsförmedlare vittnar om att Samhall styr, mer än vad det statliga bolaget självt hävdar.
”Många inskrivna är överhuvudtaget inte aktuella för Samhall, för Samhall tar inte emot dem”, säger en arbetsförmedlare.

Underbemanning tär på Samhalls personal

Samhall i Karlstad har varit framgångsrikt att vinna kunder. Men personalen räcker inte till. Varje morgon träffas driftledarna för att få ihop folk till alla uppdragen. ”Vi bara kör”, säger Robert Hallstensson.

Dagens Arbete granskar Samhall

Statsägda Samhall får miljarder varje år för att utveckla människor med funktionshinder. Men idag styr affärerna.
Kunden är i fokus och medarbetarnas hälsa sätts på spel, särskilt under pandemin. Många är rädda. Men flera väljer nu att vittna.

Samhall struntar i smittan

Människor i riskgrupp städar ­äldreboenden, mat­affärer och gym. Utan skydd. De trängs på bussar och i små fikarum. Samhalls städare glömdes bort under pandemin.

Dags att agera, närings­ministern

Helle Klein: ”Det sociala företaget blev ett vinstjagande bemanningsbolag som förstör både människor och marknad.”

HR styr allt men slipper ta ansvaret

Dagens Arbetes Elinor Torp om en yrkesgrupp som bestämmer allt mer, utan att behöva stå till svars. Det visar sig inte minst i granskningen av Samhall.

Kultur & Fritid

”Vi hoppar av glädje när det går bra”

”Vi hoppar av glädje när det går bra”

För drygt 20 år sedan steg Ástrádur ”Asti” Grétarsson ur fiskebåten, lämnade Island och följde med kärleken till Borlänge – och blev en engagerad bågskytt.

”Jag gillar det naturliga”

”Jag gillar det naturliga”

Profilen. När hon var barn ritade Ebba Ohlsson alltid hästar. Som sjuåring började hon på ridskola. När hon köpte sin häst, Nicci, var det självklart för henne att följa sin egen filosofi. Här berättar hon om … Hur chefens hjälp gjorde susen Jag har alltid drömt om en egen häst. Innan hade jag ridit på […]

Jämlikheten som försvann

Jämlikheten som försvann

Bilden av Sverige som ett unikt jämlikt land lever kvar trots att vi i dag har lika djupa klassklyftor som på 1940-talet. Den nyutgivna antologin Klass i Sverige sticker hål på en föråldrad självbild.

Mattias Alkberg vägrar göra det förväntade

Mattias Alkberg vägrar göra det förväntade

Mattias Alkberg har gjort kompromisslös pop, skrivit dikter om att önska sina barn döda, kallat Moderaterna för skadedjur och bett grammisjuryn behålla sin skit. Inget var särskilt lönsamt.

Du sköna nya spelvärld

Du sköna nya spelvärld

Banbrytande ljussättning och nästan obefintliga laddningstider kan förändra hur tv-spel ser ut och fungerar. Förhoppningarna efter att Xbox Series X och Playstation 5 lanserades i november är stora.

Frihet på fyra hjul

Frihet på fyra hjul

Fotografen Benjamin Nørskov reser tusen mil för att fånga epa-kulturen.

”Älskade mamma kallar jag den”

”Älskade mamma kallar jag den”

Pappersarbetaren Rainer Paakkinen fortsätter teckna, ge ut böcker, och har tagit sitt livs första högskolepoäng.

Kampen för liv

Kampen för liv

Nora Lorek och Maria Loewen skildrar barnmorskornas arbete i Bangladesh.