Industriarbetarnas tidning

Nytt avtal på Scania begränsar inhyrningen

25 maj, 2015

Skrivet av

Ett helt nytt bemanningsavtal på Scania sätter ett tak på 10 procent för andelen inhyrda i produktionen. Det gör att över 400 inhyrda får fast jobb på fabriken i Södertälje i höst.

I dag är över 15 procent av produktionspersonalen i Södertälje inhyrd. Under vissa perioder har nästan var tredje arbetare kommit från ett bemanningsföretag.

–I dag kan arbetsgivarna ju hyra in helt fritt som de vill. Men i och med den här uppgörelsen så har vi lyckats begränsa inhyrningen, kommenterar Michael Gustafsson på Scania verkstadsklubb.

För precis ett år sedan stod Michael Gustafsson på IF Metalls kongress och kallade bemanningsföretagen för en cancersvulst som helst skulle förbjudas. Nu har han tecknat ett avtal som reglerar inhyrningen.

– Det är lite dubbelt det här. Vi är fortfarande starkt emot inhyrningen, men samtidigt måste man göra det bästa av situationen. Vi har försökt få till en lösning som innebär schysstare villkor än de som gäller idag.

Sedan tidigare har man ett avtal som reglerar hur arbetstiderna kan varieras på kort sikt. Med det nya avtalet har man kommit överens om hur flexibiliteten ska lösas med bemanning under en lite längre period.

Det nya avtalet reglerar det maximala antalet inhyrda. Tio procent innebär cirka 380 personer i Södertälje. Idag är antalet inhyrda på Södertäljefabriken drygt 800 personer. Det innebär att över 400 inhyrda kommer att erbjudas fast anställning som en följd av att inhyrningstaket sänks.

– Det kommer säkert att tas emot väl. Alla vill ha ett fast jobb.

Avtalet omfattar både Södertälje, Oskarshamn och Luleå. Förhandlingarna, som skötts av koncernfacket, har pågått i två år och fick fart efter det att Volkswagen tagit över hela ägandet av Scania. I Volkswagen finns en uppgörelse mellan VW-facket och företaget om villkoren för de inhyrda inom koncernen. De riktlinjerna innebar en draghjälp för Scaniafacket.

– Utan dem hade vi aldrig fått motparten till förhandlingsbordet. Lönenivåer och andra villkor är bättre i det centrala bemanningsavtal som vi har i Sverige. Men inom Volkswagen finns rekommendationer om antalet inhyrda och hur länge de ska vara inne. Regleringar som saknas på svensk arbetsmarknad, säger Michael Gustavsson.

VW-avtalet rekommenderar 5 procents andel inhyrda per ort, inklusive tjänstemännen.

– Nu får vi 10 procent hos oss på enbart arbetarsidan. Slår vi ut det på alla tjänstemän så hamnar vi under 5 procent i Södertälje och lite över på orterna, Oskarshamn och Luleå.

Enligt det nya avtalet ska ingen vara inhyrd längre än 24 månader, efter det ska man erbjudas fast anställning. I god tid innan tidsgränsen är uppnådd ska den inhyrde få erbjudandet.

Men alla kommer inte automatiskt att erbjudas fast jobb. Michael Gustafsson:

– Om företaget av någon anledning inte vill fastanställa en inhyrd så har vi kommit överens om en ordnad process där vi i facket får veta varför inte vår medlem anställs. Företaget är skyldigt att berätta för oss varför man inte vill anställa just den individen.

– Då får vi också en diskussion om vilka kriterier som gäller så att det inte handlar om en godtycklig gallring.

För facket är de överläggningarna med företaget mycket viktiga.

– Ja, för det är just här som ett av de största orosmolnen finns. Att arbetsgivaren använder inhyrningen som en förlängd provanställning.

Avtalet syftar också till att de inhyrda inte ska få de sämsta jobben.  Det händer att inhyrda hänvisas till förslitande och tyngre arbetsuppgifter. Nu slås det fast att de inhyrda ska kunna rotera i samma utsträckning som de fast anställda och få samma tillgång till internutbildning.

Hur ska ni kunna kontrollera det?

– Genom vanligt fackligt fotarbete och snacka med våra medlemmar, säger Michael Gustafsson.

I avtalet ingår det också regler för vad som händer när behovet av inhyrda minskar. Senast tre månader innan uppdraget upphör ska den inhyrde varslas. Nedtrappningen följer turordningsprincipen ”den som har varit inne längst går sist”.

Vad har ni för garantier att företaget inte att företaget väljer att öka antalet visstidsanställda istället för att hyra in?

– Vi har skrivit in i avtalet att flexibiliteten hanteras med inhyrning. Skulle företaget i ett extremt läge behöva visstidsanställa så får de i så fall överlägga och komma överens med oss.

3 kommentarer till “Nytt avtal på Scania begränsar inhyrningen

  • Scaniafacket! Ni har en bra bit kvar till era Tyska vänner! Där är det max 5 procent ifrån det satans påhittet som heter bemanningsanställda! Dock vet jag att ni fortsätter eran kamp emot svulsten!
    Kenneth Sjödin

Kommentera artikeln

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Du kanske också vill läsa…

GS: Eget Samhallfack får mindre tyngd

GS: Eget Samhallfack får mindre tyngd

LO-förbunden behöver varandras kompetens för att på bästa sätt stötta Samhalls anställda, skriver Tony Berggren, GS.

Vi utformar framtidens trygghet

Vi utformar framtidens trygghet

En trygg arbetsmarknad måste också omfatta visstidsanställda, inhyrda, och alla vars jobb som förändras av den tekniska utvecklingen, skriver IF Metalls ordförande Marie Nilsson.

”En historisk förändring”

”En historisk förändring”

IF Metall: Ordentlig satsning på omställning. Överenskommelsen kan också minska långa inhyrningar.

Så här blir nya las

Så här blir nya las

Fler undantag från turordningslistan och mer stöd för utbildning och omställning. Det är några av punkterna när regeringen la fram ”den största reformen på svensk arbetsmarknad i modern tid”.

”På vilket sätt är detta facklig solidaritet?”

”På vilket sätt är detta facklig solidaritet?”

Det är knappast solidariskt att sluta ett avtal med arbetsgivarna efter att man tillsammans med resten av LO-förbunden sagt nej, skriver Rickard Joelsson-Wallsby.

”Det handlar om facklig solidaritet”

”Det handlar om facklig solidaritet”

Sammantaget stärks faktiskt anställningstryggheten jämfört med i dag, skriver IF Metalls ordförande Marie Nilsson.

Så kan du påverkas av las-uppgörelsen

Så kan du påverkas av las-uppgörelsen

I höstas kom arbetsgivare och vissa fackförbund överens om vilka nya regler de vill ha för anställningstryggheten. DA reder ut vad förändringarna skulle innebära för dig.

1 000 bemannings­anställda kan tas ut i strejk

1 000 bemannings­anställda kan tas ut i strejk

LO-förbunden varslar om konflikt inom bemanningsområdet.

Förhandling eller kamp?

Förhandling eller kamp?

Två profilerade klubbordförande inom IF Metall möttes i en mejlväxling för att försöka förstå hur de kan se så olika på lasuppgörelsen.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Försäkring & pension

”Jag hade ingen aning om att de tog 25 procent”

”Jag hade ingen aning om att de tog 25 procent”

Två år efter olyckan skulle Jimmy Hildingsson söka försäkringspengar för ärr och invaliditet. Men en knapptryckning på nätet var nära att kosta honom 25 000 kronor.

Skiftarbetets fram- och baksidor

Het näthandel ger helgskift

Het näthandel ger helgskift

Näthandelns uppsving under 2020 ledde till många timmar övertid på DS Smith i Värnamo. Nu har de infört ett nytt helgskift för att hinna med – och över 200 sökte jobben.

”Mycket man måste ha koll på”

”Mycket man måste ha koll på”

August Wieser gick i första kullen på pappersarbetarutbildningen på Polhemsskolan i Gävle. Nu har han fått jobb, och behovet av kompetent arbetskraft inom pappersindustrin är fortsatt stort. Men nu tar utbildningen paus – på grund av för få sökande.

Det är något med natten i gruvan

Det är något med natten i gruvan

När kroppen ska sova som djupast dricker vi kaffe och hjälps åt, skriver DA:s nya krönikör, musikern och gruvarbetaren Johan Airijoki.

Lämnade skiftarbetet – efter två missfall

Lämnade skiftarbetet – efter två missfall

Skiftarbetet gjorde att Nadine Dabo mådde dåligt.
Efter två missfall jobbar hon nu dag och väntar barn.

Så kan nattjobbet bli mer  hälsosamt

Så kan nattjobbet bli mer hälsosamt

Att arbeta flera nätter i rad tär på kroppen. Forskare i Norden har nu vägt samman sina studier. Skiftarbete är ännu sämre för hälsan än vad man tidigare trott.

Måste jag jobba på julen i år igen?

Måste jag jobba på julen i år igen?

Kan samma skiftlag jobba under julen flera år i rad? Juristen Henric Ask svarar.

Julkort från fabriken

Julkort från fabriken

Hur är det att arbeta på julen när alla andra är lediga? DA besökte Rottneros bruk och pratade julskift och traditioner.

Högtryck på Getinge – nu jobbar de tvåskift

Högtryck på Getinge – nu jobbar de tvåskift

Vissa permitteras, andra sägs upp. Men på medicinteknikbolaget Getinge i Solna kan de anställda lugnt räkna med att de får behålla jobben.