Industriarbetarnas tidning

Nytt avtal på Scania begränsar inhyrningen

25 maj, 2015

Skrivet av

Ett helt nytt bemanningsavtal på Scania sätter ett tak på 10 procent för andelen inhyrda i produktionen. Det gör att över 400 inhyrda får fast jobb på fabriken i Södertälje i höst.

I dag är över 15 procent av produktionspersonalen i Södertälje inhyrd. Under vissa perioder har nästan var tredje arbetare kommit från ett bemanningsföretag.

–I dag kan arbetsgivarna ju hyra in helt fritt som de vill. Men i och med den här uppgörelsen så har vi lyckats begränsa inhyrningen, kommenterar Michael Gustafsson på Scania verkstadsklubb.

För precis ett år sedan stod Michael Gustafsson på IF Metalls kongress och kallade bemanningsföretagen för en cancersvulst som helst skulle förbjudas. Nu har han tecknat ett avtal som reglerar inhyrningen.

– Det är lite dubbelt det här. Vi är fortfarande starkt emot inhyrningen, men samtidigt måste man göra det bästa av situationen. Vi har försökt få till en lösning som innebär schysstare villkor än de som gäller idag.

Sedan tidigare har man ett avtal som reglerar hur arbetstiderna kan varieras på kort sikt. Med det nya avtalet har man kommit överens om hur flexibiliteten ska lösas med bemanning under en lite längre period.

Det nya avtalet reglerar det maximala antalet inhyrda. Tio procent innebär cirka 380 personer i Södertälje. Idag är antalet inhyrda på Södertäljefabriken drygt 800 personer. Det innebär att över 400 inhyrda kommer att erbjudas fast anställning som en följd av att inhyrningstaket sänks.

– Det kommer säkert att tas emot väl. Alla vill ha ett fast jobb.

Avtalet omfattar både Södertälje, Oskarshamn och Luleå. Förhandlingarna, som skötts av koncernfacket, har pågått i två år och fick fart efter det att Volkswagen tagit över hela ägandet av Scania. I Volkswagen finns en uppgörelse mellan VW-facket och företaget om villkoren för de inhyrda inom koncernen. De riktlinjerna innebar en draghjälp för Scaniafacket.

– Utan dem hade vi aldrig fått motparten till förhandlingsbordet. Lönenivåer och andra villkor är bättre i det centrala bemanningsavtal som vi har i Sverige. Men inom Volkswagen finns rekommendationer om antalet inhyrda och hur länge de ska vara inne. Regleringar som saknas på svensk arbetsmarknad, säger Michael Gustavsson.

VW-avtalet rekommenderar 5 procents andel inhyrda per ort, inklusive tjänstemännen.

– Nu får vi 10 procent hos oss på enbart arbetarsidan. Slår vi ut det på alla tjänstemän så hamnar vi under 5 procent i Södertälje och lite över på orterna, Oskarshamn och Luleå.

Enligt det nya avtalet ska ingen vara inhyrd längre än 24 månader, efter det ska man erbjudas fast anställning. I god tid innan tidsgränsen är uppnådd ska den inhyrde få erbjudandet.

Men alla kommer inte automatiskt att erbjudas fast jobb. Michael Gustafsson:

– Om företaget av någon anledning inte vill fastanställa en inhyrd så har vi kommit överens om en ordnad process där vi i facket får veta varför inte vår medlem anställs. Företaget är skyldigt att berätta för oss varför man inte vill anställa just den individen.

– Då får vi också en diskussion om vilka kriterier som gäller så att det inte handlar om en godtycklig gallring.

För facket är de överläggningarna med företaget mycket viktiga.

– Ja, för det är just här som ett av de största orosmolnen finns. Att arbetsgivaren använder inhyrningen som en förlängd provanställning.

Avtalet syftar också till att de inhyrda inte ska få de sämsta jobben.  Det händer att inhyrda hänvisas till förslitande och tyngre arbetsuppgifter. Nu slås det fast att de inhyrda ska kunna rotera i samma utsträckning som de fast anställda och få samma tillgång till internutbildning.

Hur ska ni kunna kontrollera det?

– Genom vanligt fackligt fotarbete och snacka med våra medlemmar, säger Michael Gustafsson.

I avtalet ingår det också regler för vad som händer när behovet av inhyrda minskar. Senast tre månader innan uppdraget upphör ska den inhyrde varslas. Nedtrappningen följer turordningsprincipen ”den som har varit inne längst går sist”.

Vad har ni för garantier att företaget inte att företaget väljer att öka antalet visstidsanställda istället för att hyra in?

– Vi har skrivit in i avtalet att flexibiliteten hanteras med inhyrning. Skulle företaget i ett extremt läge behöva visstidsanställa så får de i så fall överlägga och komma överens med oss.

3 kommentarer till “Nytt avtal på Scania begränsar inhyrningen

  • Scaniafacket! Ni har en bra bit kvar till era Tyska vänner! Där är det max 5 procent ifrån det satans påhittet som heter bemanningsanställda! Dock vet jag att ni fortsätter eran kamp emot svulsten!
    Kenneth Sjödin

Kommentera artikeln

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Du kanske också vill läsa…

”Facklig självmordsstategi att förhandla las under fredsplikt”

Om vi inte åtminstone försöker använda fackets enda motmakt när grundläggande intressen hotas så kommer allt fler att ställa sig frågan varför de alls ska vara organiserade, skriver Volvoarbetaren och skribenten Lars Henriksson.

Det här innebär förslagen för dig

Visstidare, fastanställd, eller någon som chefen vill bli av med – vi reder ut vad förslagen om en ny arbetsrätt skulle innebära för dig.

Vägen mot en förändrad las

Lagen om anställningsskydd ska ändras. Frågan är om det blir politikerna eller fack och arbetsgivare som får bestämma hur.

Så ser ditt anställningsskydd ut

Så ser anställningstryggheten ut i dag för visstidare, för inhyrda – och för den som chefen tycker är besvärlig. Här är förändringarna som politiker, fack och arbetsgivare vill se.

Kerstin får gå när jobben ska räddas

Nästa vecka kommer utredningens förslag på hur las ska ändras. Det finns en oro för att de fasta jobben ska bli mindre trygga. Men i coronakrisens spår är det som vanligt. De med osäkra anställningar blir av med jobbet först.

”Bra Karl-Petter, men ta ett steg till”

Jag saknar fortfarande en tydlighet från LO:s styrelse om turordningsreglerna i las, skriver Jan-Olov Carlsson, IF Metallklubben på Volvo Lastvagnar Umeå.

Bemannings­anställda: Önskar vi hade samma villkor

Bemanningsanställda rök först när Volvo stängde. När produktionen drar igång igen står de sist i kön för att få tillbaka jobben. Än så länge är Joel Gustafsson och Mikael Olsson utan arbete.

”Risk att arbetsgivaren får säga upp allt för fritt”

Nuvarande turordningsregler har brister, men det finns inga skäl för facken att gå med på åtgärder som försvagar arbetstagarna, skriver Carl Melin på den TCO-ägda tankesmedjan Futurion.

Vi måste få slut på otryggheten

I praktiken omfattas många industrianställda inte av turordningsreglerna. Därför måste vi förhandla om trygghet och omställning, skriver IF Metalls ordförande Marie Nilsson.

Avtalsrörelsen från a till ö

Vad betyder lönepott, fredsplikt, reallön? Här är guiden för dig som är vilse i avtalsspråket. Dagens Arbete hjälper dig att förstå de vanligaste orden som har med dina villkor att göra. Från a till ö.

Arbetsrätt Striden om las

”Använd strejken mot försämringarna som föreslås”

Det finns ingen anledning att sätta sig vid ett förhandlingsbord där försämringar kommer att bli vägledande, skriver sex tidigare förtroendevalda inom IF Metall.

”Vi förhandlar för att stärka tryggheten”

En stark industri kräver yrkesskickliga industriarbetare med uppdaterade kunskaper och trygga jobb, skriver IF Metalls ordförande Marie Nilsson.

”Facklig självmordsstategi att förhandla las under fredsplikt”

Om vi inte åtminstone försöker använda fackets enda motmakt när grundläggande intressen hotas så kommer allt fler att ställa sig frågan varför de alls ska vara organiserade, skriver Volvoarbetaren och skribenten Lars Henriksson.

LO-förbunden eniga: Las-förhandlingarna återupptas

På ett extrainsatt representantskap på fredagen beslutades att förhandlingarna om las, lagen om anställningsskydd, ska fortsätta.

Pontus Georgsson

Pappers vill ha en ”tredje väg” i las-förhandlingarna

Pappers planerar att säga nej till fortsatta förhandlingar om anställningstryggheten. I stället föreslår förbundet en ”tredje väg” – att föra in frågan i avtalsrörelsen.

Industriarbetsgivarna: Vi ska inte förhandla utifrån politikernas förslag

Mer fokus på kompetens än turordning. Det hoppas Industriarbetsgivarnas förhandlingschef Per Widolf blir resultatet när parterna de närmaste månaderna ska förhandla om anställningsskyddet.

Öppnare förhandlingar ska lösa vårens LO-kaos

En rejäl omstart, mer insyn och inflytande och några röda linjer som inte får korsas – så hoppas LO läka ihop sprickan som uppstått under diskussionerna om arbetsrätten.

Kom två minuter för sent – fick inte jobba kvar på Textilia

Nebije kom några minuter för sent vid två tillfällen. Det räckte för att inte få ett nytt kontrakt på Textilia i Rimbo. Där är en tredjedel av arbetsstyrkan visstidsanställd – en otrygghet som tär.