Industriarbetarnas tidning

”Det är få som behöver vänta”

12 april, 2016

Skrivet av

Lea Skånberg på IF Metall är oroad över handläggningstiderna på Afa och kommer att kräva åtgärder. Men försäkringsbolagets verksamhetschef, Eva Eriksson, ser inga problem. De som behöver vänta länge på svar är få, enligt henne.

lea-skanbergLea Skånberg (bilden) är chef för arbetslivsenheten på IF Metall och dessutom ledamot av Afa:s styrelse. Hon är inte glad över uppgifterna om långa handläggningstider. Hennes bild är att enkla ärenden hanteras ganska snabbt, medan förutsättningarna för det som bedöms vara mer komplexa ärenden har blivit sämre.

Det är exempelvis lite skrämmande att från rättskyddet få höra att ett avgjort ärende kan bli liggande ett helt år hos Afa. Det är helt ohållbart och vi kommer att kräva att man undersöker och gör någonting åt det här.

Hon har också pratat med anställda på förbundet som jobbar med försäkringsfrågor. Enligt de signaler hon fått har handläggningstiderna hos Afa förvärrats.

– Under de senaste två åren upplever man en försämring. Den trenden måste brytas, säger hon.

När Dagens Arbete visar det förtryckta brevet där Afa beräknar handläggningstiden till 13 månader, skakar hon på huvudet.

–  Jag tycker inte att 13 månader är acceptabelt. Jag förstår att komplexa utredningar kan ta tid, men det borde kunna fungera bättre än så här.

Vi har mött handläggare på Afa som säger att om en skadad inte är nöjd med hjälp och information från Afa så är det fackets ansvar. Det är facket som ska hjälpa till. Håller du med?

– Det är klart att Afa har ett jättestort ansvar för att informationen ska vara enkel och tydlig. Det är inte bara fackets ansvar att hjälp till – ansvaret är delat. Någonstans är det ju faktiskt Afa som har ansvar för hur de skadade bemöts. Hur ärendena hanteras, det ligger inte på oss utan på dem.

Att det finns konsulter, advokater och företag som mot betalning hjälper skadade att driva sina ärenden mot Afa är ingen nyhet för Lea Skånberg, även om hon har svårt att avgöra hur utbrett fenomenet är.

Vad betyder det att denna marknad har uppstått? Har facket misslyckats i sitt uppdrag att hjälpa de medlemmar som nu vänder sig någon annanstans?

Där måste vi nog bli tydligare i vår hantering ute på avdelningar och klubbar. Den här hjälpen är ju något man kan ansöka om gratis som medlem i facket.

Lea Skånberg säger att facken är medvetna om att det finns och har funnits ett behov av mer kunskap om försäkringarna bland de förtroendevalda. De senaste åren har IF Metall satsat mer på utbildning.

Fungerar det?

Vi ser ju att fler anmäler arbetsskador. Det kan bero på flera saker men jag tror att våra utbildningsinsatser spelar in.

Enligt forskare skulle systemet kunna fungera bättre och vara enklare om den statliga arbetsskadeförsäkringen slogs ihop med den avtalade och hanterades på ett ställe. Antingen hos staten eller hos parterna. Professor Eskil Wadensjö lyfter fram Finland som ett exempel, där är staten inte alls inblandad.

Vad tänker du om det?

Jag tycker att det är värdefullt att facket och arbetsgivarna slår vakt om systemet och har inflytande över det. Vad det skulle innebära att hela arbetsskadeförsäkringen låg hos oss kan jag inte svara på. Det är svårt att överblicka.

Enligt Eva Eriksson, verksamhetschef på Afa, är all kritik som riktas mot handläggningen uttryck för problem i ”enskilda ärenden”. Det finns inget strukturellt problem enligt henne.

Däremot försvårar konsulterna för Afa. Vissa konsulter begär att all kommunikation ska gå brevledes när Afa vill kunna prata direkt med den skadade eller dess ombud i telefon.

Sen har vi också fall där kunden har fått rätt till ersättning och ringer och är förtvivlad och säger: ”när kommer pengarna jag måste betala tio procent till konsulten”.

Afas prövning blir inte hårdare för att den skadade har konsult, säger hon, ”men det är synd att kunderna behöver betala för tjänsterna.”

Det förtryckta brevet som uppgav 13 månader som handläggningstid ”används vid enstaka tillfällen” men är helt normalt eftersom det handlar om att söka efter gamla inkomstuppgifter, ibland från 1980- och 90-talet, och ta reda på vad den skadade personen skulle ha tjänat i dag.

Ska det verkligen behöva ta 13 månader?

Ibland går det fortare och ibland tar det längre tid. Och där det tar längre tid är ofta där vi och kunden har olika uppfattningar.

Att uppge en genomsnittlig handläggningstid går inte menar Afa, eftersom den skadade kan få ett beslut om ersättning, men komma tillbaka efter lång tid om skadan blir bestående. Enligt Eva Eriksson fick man totalt 86 000 nya ärenden under 2015, och cirka 1 300 begärde omprövning. Ungefär 200 hör av sig till bolagets klagomålsansvariga varje år, säger hon.

4 kommentarer till “Det är få som behöver vänta

  • Redan från början av mitt ärende så upplyste ombudsmannen på Metall mig och en kollega att jag inte skulle räkna med att få den hjälp som jag efterfrågade, anledningen var att jag inte var den enda anställda på företaget, ett mycket märkligt uttalande och sedermera agerande från det fackliga ombudet eftersom jag efterfrågade det som lagen säger är min rättighet att få ta del av.

    Ingenting har gjorts i mitt ärende som visar hur mina skador uppstått och hur skadorna påverkar min arbetsförmåga frånsett mina axelskador, inte ens den rehabiliteringsutredning som arbetsgivaren är skyldig att göra och som jag efterfrågat sedan 2002-11-08 är gjord, för övrigt så finns det inte någon dokumentation gjord i mitt ärende som visar fram den utredning, dokumentation och klargörande som visar att jag inte kan återgå i mitt arbete-

    Trots denna totala avsaknad och en dom från AD nr 90/06 så ansåg arbetsgivare och försäkringskassan att jag skulle lämna min anställning och ombudsmannen hade ju redan från början talat om att jag inte skulle få den hjälp som jag efterfrågade och detsamma gäller min begäran att få en arbetsdokumentation gjord på min arbetsplats samt mina arbetsskador utredda ned i minsta detalj och klarlagt att arbetet är orsaken till deras existens, har dessvärre fått hanterat mitt ärende till största delen själv och därför så är mina skador godkända enligt full sjukersättning men endast axlarna erkända som arbetsskadade och därmed så är min ersättning att liknas vid total parodi och befinnande på fattiggränsen enligt EU!

  • AFA gör också ”återbetalningar” till kommunerna. Var redovisas dom siffrorna ? 2014 återbetalades 80 miljarder, 2015 var det något mindre.

  • Det står i tidningen att det är fler och fler arbetsskador som anmäls. Har det skett en ökning av arbetsskador? Har inte arbetsgivarnas och Fackens arbete med arbetsmiljön givit några resultat i form av minskat antal arbetsskador?

  • Hur skall det gå till. När man inte nyanställer vid avgång eller pensioneringar. Då spelar det ingen roll hur mycket facket jobbar för bättre villkor när arbetsgivaren slimmar organisationerna in absurdum.