I teorin kan den som betalar in a-kassan och fackavgiften i förskott spara stora pengar, eftersom avdragsrätten tas bort efter årsskiftet. I praktiken är det krångligare, och regeringen vill täppa till kryphålet redan före nyår.
– Vi ser inga hinder för det här i lagtexten, säger skattedirektör Björne Sjökvist till Barometern-OT.
Men på a-kassorna är osäkerheten stor.
– Vi vet inte ännu om det går, men det känns inte riktigt rätt, säger Inger Good Heinefalk, kassaföreståndare på Pappers.
Åke Ljunggren, kassaföreståndare på IF Metall, ställer sig skeptisk till idén.
– Det är ju skattesmitning. Teoretiskt sett skulle man kunna betala in tio år i förskott. Men vad händer då om man begär tillbaka sina pengar i feburari om man byter a-kassa? Det går inte ihop för mig.
På Grafiska Fackförbundet har frågan diskuterats i dag, men inte heller kassaföreståndare Torbjörn Öhrnell kan ge något svar.
En förutsättning som försvårar förskottsinbetalningar är att det inte är den anställde själv som betalar in avgifterna. Industrifacken har inskrivet i kollektivavtalen att arbetsgivaren drar avgifterna från den anställdes lön.
Rune Högnäs, ansvarig för revisions- och avgiftsenheten på IF Metall, ser idén som omfattande skatteplanering som man bör vara försiktig med.
– Jag ser det som ett hål i lagstiftningen, som troligtvis kommer täppas till.
Arbetsmarknadsminister Sven Otto Littorin sade på en pressträff i Bryssel i dag att han anser att avgifter ska betalas samma år som avdragen avser. Littorin ska undersöka om propositionen om a-kassan kan kompletteras med en sådan bestämmelse. Riksdagen röstar om propositionen den 20 december.







































































