Industriarbetarnas tidning

Halv miljard till aktieägarna – ändå läggs Stigafabriken ned

25 april, 2013

Skrivet av

DA GRANSKARI midsommar monteras den sista gräsklipparen vid Stiga i Tranås. GGP flyttar tillverkningen till Italien. Men det är ingen olönsam produktion som förs bort. Tranås är koncernens kassako som under senare år skickat 540 miljoner kronor i aktieutdelning till Italien.

”Stiga och GGP Sweden är en kassako och tillika en guldkalv som stabilt leverarar god avkastning och vinstmarginaler”, står det att läsa i löntagarkonsultens rapport som Dagens Arbete tagit del av.

– Jag är förvånad över vilka åtgärder GGP vidtar, säger Mikael Eriksson vid Arbetstagarkonsultation som fått i uppdrag av granska de ekonomiska grunderna för flytten av produktionen vid Tranås till Italien.

Han vill inte kommentera innehållet i rapporten. Men han säger:

– Det normala är ju att koncerner jagar kostnader samtidigt som man måste säkra intäkter. Men i det här fallet ger man sig på intäkterna. Vilket i sin tur sätter ökad press på kostnaderna.

Stiga i Tranås har gått med vinst i alla år, utom ett.

Vinsten har varit så hög att man under de senaste sju åren bidragit med 540 miljoner kronor till aktieutdelning, enligt konsultrapporten.

Stiga ingår i GGP, Global Garden Products, som har sitt säte i Italien. Koncernen tillverkar gräsklippare och har fyra fabriker.

Fabriken i Tranås står för den mest lönsamma produktionen, enligt konsultrapporten. Betydligt lönsammare än fabrikerna i Kina, Slovakien och Italien.

Stiga-fabriken har en stark ställning inom koncernen. Tranås har under de tre senaste åren stått för 80 procent av koncernens säljtillväxt.

Ändå flyttas tillverkningen från Tranås till Italien. Mitt under högsäsong ska maskinerna monteras ner i Tranås för transport till Campigo i Italien. Tidigt i höst ska produktionen vara i full gång i Italien, hoppas GGP.

För optimistiskt, anser konsultrapporten.  ”Tidigare erfarenheter visar att det tar cirka 2 år innan produktionen är uppe på en hög nivå”. Konsulten ser en ”uppenbar risk” med att tidplanen inte håller.

Men det finns även andra risker. Varumärket Stiga kan raseras. Kompetens gå förlorad. Produktionen flyttas långt från kunderna.

Mycket talar för att behålla Tranåsfabriken, enligt konsultrapporten:

  • Lönsamheten. Stiga är en kassako som bidrar med vinst till koncernen.
  • Kompetensen. Vid Stiga finns ett unikt tekniskt kunnande för nordiska förhållanden. Produktionen är flexibel och är ledande inom koncernen vad gäller resurssnål lean production.
  • Varumärket. Stiga är ett prestigemärke och har högt värde bland kunderna som upplever Stiga som pålitligt.
  • Närheten till marknaden. Att vara nära kunderna och deras behov är viktigt om företaget ska fortsätta att utveckla sina produkter. Stiga har det mesta av sin försäljning i Norra Europa och har 40 procent av den svenska marknaden.

Veckan efter midsommar stänger monteringen i Tranås. 175 personer mister sina jobb. Kvar blir en försäljningsorganisation för Sverige och ett reservdelslager.

Flytten från Tranås till Campigo innebär besparingar på 28 miljoner kronor per år, enligt företaget.

Global Garden Products ägs av 28 banker, däribland Nordea och SEB. Bankerna tog 2010 över ägandet från det brittiska investmentbolaget 3i.

Bankerna har ambitionen att sälja GGP i höst. Veckan efter midsommar stänger monteringen i Tranås. 175 personer mister sina jobb. Kvar blir en försäljningsorganisation för Sverige och ett reservdelslager. Flytten från Tranås till Campigo innebär besparingar på 28 miljoner kronor per år, enligt företaget.
 
Global Garden Products ägs av 28 banker, däribland Nordea och SEB. Bankerna tog 2010 över ägandet från det brittiska investmentbolaget 3i.