Industriarbetarnas tidning

Hamnkonflikten – därför rör den dig

26 februari, 2018

Skrivet av

Facklig kamp Konflikten i Sveriges största containerhamn har pågått i två år. Den handlar om arbetsvillkoren för Göteborgs hamnarbetare. Men också om strejkrätten.

Vad är avtals­shopping?

Många fackförbund befarar att regeringens utredning kan leda till ”avtalsshopping”: att arbetsgivare själva ska kunna välja vilket fackförbund som de träffar avtal med. Då skulle arbetsgivarna kunna ta det billigaste avtalet, som sedan inte går att tränga undan.

1. Varför bråkar de i Göteborgs hamn?

Hamnarbetarförbundets avdelning 4, som organiserar majoriteten av arbetarna i containerhamnen, är missnöjd med arbetsgivaren APM Terminals personalpolitik. Våren 2016 utbröt strejker som senare följdes av blockad mot bland annat övertid och inhyrning. Arbetsgivarna svarade med varsel och lockout. Inga stridsåtgärder sedan i somras.

2. Varför två förbund i hamnarna?

Fram till 1972 var hamnarbetarna organiserade i Transportarbetarförbundet. När Transport införde storavdelningar, vägrade vissa avdelningar att gå med. De uteslöts och bildade Svenska hamnarbetarförbundet, men rätten att teckna avtal i hamnarna blev kvar hos Transport. Eftersom Hamnarbetarförbundet, som inte är med i LO, saknar kollektivavtal är man heller inte bundet av fredsplikt.

3. Varför så låst läge?

Våren 2017 förkastade Hamnarbetarförbundet ett medlarbud om hängavtal, eftersom man inte får inflytande över huvudavtalet samtidigt som man blir bunden av fredsplikten. Konflikten bottnar inte i att Hamnarbetarförbundet skulle ha krävt kollektivavtal. Det är först på senare tid man tagit upp det eftersom arbetsgivaren avvisat förbundet med motiveringen att det saknar avtal. LO accepterar inte flera olika konkurrerande avtal på samma arbetsplats och avvisar förslaget om en trepartslösning. Det skulle, enligt LO, ge Hamnarbetarförbundet vetorätt i avtalsförhandlingar.

4. Varför utreder hon konflikträtten?

För att granska två frågor:

  • Ska man få strejka för något annat än att reglera villkoren i ett kollektivavtal?
  • Ska ett fack utan kollektivavtal få konflikta mot en arbetsgivare som redan har kollektivavtal med ett annat fackförbund? Enligt en dom i Arbetsdomstolen 2004 går det. Men samma dom påminner om att det är Transports avtal för hamnarna som gäller; man kan inte konflikta bort ett annat kollektivavtal.
5. Vad tycker facket om det?

Många är kritiska. GS-fackets ordförande Per-Olof Sjöö varnar för ”en uppenbar risk att detta skapar
oönskade följdverkningar för den svenska arbetsmarknadsmodellen”.

Pappers förhandlingsombudsman Lasse Wåhlstedt menar att utredningen spelar motparten i händerna: ”Vi har att göra med arbetsgivare som verkligen önskar avlöva oss anställda möjligheten att strejka.”

IF Metall välkomnar utredningen, ”det finns en lucka i lagen”. Avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä: ”Här får Hamnarbetarförbundet strejka för någonting som de inte kan få igenom eftersom det redan finns ett kollektivavtal. Det blir mycket konstigt.”

Ställ frågor till DA:s experter!
Det kan handla om arbetsrätt, privatekonomi, försäkringar, hälsa eller psykologi.

Lennart Stéen svarar på frågor om försäkringar, juristen Henric Ask svarar på frågor om arbetsrätt, läkaren Ulf Nordlund svarar på frågor om hälsa, ekonomen Annika Creutzer svarar på frågor om privatekonomi och psykologen Jonas Mosskin svarar på frågor om psykologi.

Du kanske också vill läsa…

Parterna överens: Tillåt bara strejk för kollektivavtal

Parterna överens: Tillåt bara strejk för kollektivavtal

Fack och arbetsgivare har nu enats och föreslår i dag att det inte längre ska vara tillåtet att ta till stridsåtgärder om syftet inte är att få till ett kollektivavtal. Parterna vill lösa det genom att ändra i medbestämmandelagen.

”IF Metall måste försvara strejkrätten”

”IF Metall måste försvara strejkrätten”

Strejkrätten är fackföreningens viktigaste vapen. IF Metalls förbundsstyrelse måste uttala sig mot Ylva Johanssons utredning om att begränsa konflikträtten, skriver företrädare för IF Metalls avdelning 4, Södra Västerbotten.

”En skärpning är bara början”

”Facket möter i dag arbetsgivare som allt oftare utmanar skrivningarna i avtalen. Att i det läget försämra möjligheterna till det som är vår förutsättning för styrka i förhandlingarna – strejkrätten – är inte vad fackföreningsrörelsen behöver”, skriver Lars Wåhlstedt, förhandlingsombudsman på Pappers.

IF Metall välkomnar konfliktutedning

Många LO-förbund oroas över att strejkrätten ska inskränkas av regeringens pågående konfliktutredning. Men IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä menar att debatten är snedvriden.

Rör inte strejkrätten

Rör inte strejkrätten

Den segdragna konflikten i Göteborgs hamn måste kunna lösas utan lagändring, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

”Riskabelt petande i konflikträtten”

”Riskabelt petande i konflikträtten”

”För den konspiratoriskt lagde är det lätt att dra slutsatsen att situationen i Göteborgs hamn blivit en bricka i ett helt annat spel”, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Från vilda strejker till samförstånd

Från vilda strejker till samförstånd

Tjugo år har gått sedan den senaste stora vilda strejken bröt ut på en svensk industriarbetsplats. Vi berättar om strejklandet som blev ett samförståndsland.

Strejkar vi svenskar för lite?

Strejkar vi svenskar för lite?

Samförstånd före strejk har länge varit den svenska modellen i praktiken. Men är fackens hot om strejk en nödvändig muskelträning för facken för att hålla sig i trim? Och vilka frågor är så viktiga att facket bör gå ut i strejk?

De betalar mobilens pris

De betalar mobilens pris

2011 besökte Harald Gatu Kina. Läs hans reportage från Foxconn, fabriken som blev känd för sina nät under fönstren, som skulle hindra att arbetarna begick självmord.

Så lyckades tyska facket få högre löner

Så lyckades tyska facket få högre löner

Hur lönerna ökar i konkurrentlandet Tyskland påverkar svensk avtalsrörelse. Men vad betyder de siffror som slungas nedifrån kontinenten? DA reder ut vad som hände när 3,9 miljoner tyska verkstadsarbetare fick ett nytt kollektivavtal.

NATTENS ARBETE

Pusslet går ihop tack vare nattis

Pusslet går ihop tack vare nattis

Allt färre kommuner erbjuder barnomsorg som har öppet på kvällar och nätter. Men gjuteriarbetaren Jenny Fredin har haft tur. ”Tack vare nattis. Annars vet jag inte hur det hade gått”, säger hon.

Avtal 2023

Strejkar vi svenskar för lite?

Strejkar vi svenskar för lite?

Samförstånd före strejk har länge varit den svenska modellen i praktiken. Men är fackens hot om strejk en nödvändig muskelträning för facken för att hålla sig i trim? Och vilka frågor är så viktiga att facket bör gå ut i strejk?

Bankkris – ordet som får industrin att rysa

Bankkris – ordet som får industrin att rysa

Många minns hur en kraschad bank på andra sidan jordklotet kan stoppa produktionen och skicka ut tusentals i arbetslöshet. Är det annorlunda den här gången?

Nej till förslag om treårigt avtal

Nej till förslag om treårigt avtal

Facken inom industrin säger nej till förslaget om ett treårigt avtal – ”med tanke på det osäkra läget i världen och inflationen”.

”Det är vår tur att få det bättre”

”Det är vår tur att få det bättre”

Vi LO-medlemmar måste få kompensation för det vi stått tillbaka för under de senaste åren, skriver Rainor Melander, Pappers avdelningsordförande på Väja bruk.

Missnöje med lågt lönekrav

Missnöje med lågt lönekrav

Inflationen äter upp löneökningarna. På industrier runt om i landet frågar sig många: Varför är det vi arbetare som ska ta smällen?

Så lyckades tyska facket få högre löner

Hur lönerna ökar i konkurrentlandet Tyskland påverkar svensk avtalsrörelse. Men vad betyder de siffror som slungas nedifrån kontinenten? DA reder ut vad som hände när 3,9 miljoner tyska verkstadsarbetare fick ett nytt kollektivavtal.

Därför är avtalsrörelsen laddad som ingen annan

Därför är avtalsrörelsen laddad som ingen annan

Priserna stiger och ibland handlar det bara om att lönen ska räcka månaden ut. Kommer förhandlarna att ta hänsyn till det, undrar Dagens Arbetes reporter Anna Julius.

Intern kritik i IF Metall: Fick veta budet för sent

Intern kritik i IF Metall: Fick veta budet för sent

Många förtroendevalda blev tagna på sängen av fackens bud på 4,4 procent. Lars Ask, klubbordförande på Volvos Verkstadsklubb i Skövde, tycker att de borde fått veta budet i förväg.

Arbetsgivarna: Kraven är för höga

Arbetsgivarna: Kraven är för höga

Varken Industriarbetsgivarna eller Trä- och möbelföretagen tycker att Facken inom industrins lönekrav är rimliga. ”Vi betraktar världen ur olika perspektiv.”

Facken inom industrins avtalskrav: 4,4 procent

Facken inom industrins avtalskrav: 4,4 procent

Ett ettårigt avtal med löneökningar på 4,4 procent. Mer till de med lägst löner, och ytterligare avsättningar till flexpension. Det föreslår Facken inom industrin ska vara kraven i avtalsrörelsen.