Industriarbetarnas tidning

AB Volvo stänger fabriken i Tuve

17 mars, 2020

Skrivet av

Volvo Lastvagnar stänger fabriken i Tuve i Göteborg på måndag och 15 dagar framåt.

– Det är konsekvens av att våra anläggningar i Frankrike och en fabrik Gent stannar idag, säger Claes Elisasson, presschef på AB Volvo.

–  Alla produktionssajter är beroende av varandra, säger Claes Eliasson.

Enligt AB Volvo stänger fabriken i Tuve i 15 dagar till att börja med. Ännu vet man inte hur övriga fabriker i Sverige påverkas. Totalt har bolaget 25 000 anställda i Sverige. Hytterna tillverkas på en fabrik i Umeå, växellådorna i Köping och motorerna i Skövde.

–  Vi gör en kartläggning nu hur de påverkas, säger Claes Eliasson.

Kommer de anställda att omfattas av de nya reglerna om korttidsarbete?

–  Det jag kan säga är att vi kommer att följa de lokala regelverket kring betalning för våra anställda, säger Claes Eliasson.

Totalt ungefär 1 500 personer som jobbar i Tuve, varav 1 100 IF Metallare.

Mats Olsson, som jobbar med logistik, säger att de anställda samlades, och en chef läste upp ett meddelande om att fabriken stängde från och med måndag.

– Det blev alldeles tyst. Vi samlades på vår avdelning sedan och pratade om det.

Bland annat fanns det oro för vad som skulle hända med de inhyrda. De anställda har inte fått så mycket information vad som händer nu, men det är sagt att det ska komma mer på fredag.

– Det är klart att folk är oroliga, det känner man ju själv.

Exakt hur lösningen kommer att se ut med lön under tiden som fabriken är stängd vet han inte än, men han tror att det kommer en lösning.

Stängningen i Tuve kommer sannolikt påverka AB Volvos produktion av lastbilshytter i Umeå där drygt 1 200 IF Metallare arbetar, enligt Gunnar Pettersson, vice ordförande på IF Metall-klubben.

– Det finns inte så stor anledning för oss att tillverka hytter om vi inte har någonstans att skicka dem, säger han.

– Exakt vilka konsekvenser det blir här vet vi inte. Vi kommer att sätta oss i förhandlingar med företag och diskutera lösningar, säger Gunnar Pettersson.

Också AB Volvos växellådstillverkning i Köping drabbas av att Göteborgsfabriken stänger. Totalt jobbar drygt 1 100 IF Metallare på fabriken i Köping. IF Metalls klubbordförande Leif Eriksson:

– Vi kommer att påverkas men vi vet inte hur mycket. Vi väntar på att företag ska komma tillbaka till oss. Nu gäller det också att tolka regeringens olika krispaket för att se vad vi kan gå vidare med, säger han.

Inkomsten kan bli lägre – men inte lönen

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Du kanske också vill läsa…

”Hur var det med hedern och samvetet när krisstödet söktes”

”Hur var det med hedern och samvetet när krisstödet söktes”

Om du skickar in en ansökan om a-kassa måste du på heder och samvete intyga att du verkligen är arbetslös. Precis som företag som söker krisstöd intygar att de är i en djup ekonomisk kris, skriver industriarbetaren Kennet Bergqvist.

”Bra Karl-Petter, men ta ett steg till”

”Bra Karl-Petter, men ta ett steg till”

Jag saknar fortfarande en tydlighet från LO:s styrelse om turordningsreglerna i las, skriver Jan-Olov Carlsson, IF Metallklubben på Volvo Lastvagnar Umeå.

Ännu inget större tapp i produktionen

Ännu inget större tapp i produktionen

Än så länge märks inga eller få störningar på de största svenska industriföretagen. Men läget kan förändras snabbt. ”Om någon hostar här inne kan andra bli förbannade”, säger Glenn Bergström.

”Klokt och moget av Volvo”

”Klokt och moget av Volvo”

AB Volvo drar tillbaka aktieutdelningen. Ett moget och klokt beslut av ägarna, tycker facket.

Kerstin får gå när jobben ska räddas

Kerstin får gå när jobben ska räddas

Nästa vecka kommer utredningens förslag på hur las ska ändras. Det finns en oro för att de fasta jobben ska bli mindre trygga. Men i coronakrisens spår är det som vanligt. De med osäkra anställningar blir av med jobbet först.

Smittskydd i fokus när Volvo drar igång igen

Smittskydd i fokus när Volvo drar igång igen

Svensk fordonsindustri startar upp sin produktion i mindre skala. På Volvo powertrain i Köping har montörer som varit permitterade i fyra veckor börjat komma tillbaka till jobbet.

Bemannings­anställda: Önskar vi hade samma villkor

Bemannings­anställda: Önskar vi hade samma villkor

Bemanningsanställda rök först när Volvo stängde. När produktionen drar igång igen står de sist i kön för att få tillbaka jobben. Än så länge är Joel Gustafsson och Mikael Olsson utan arbete.

”Det är bara att börja röjningsarbetet”

”Det är bara att börja röjningsarbetet”

”Löntagarmakt, demokratisk planering och jämlikhet. Det som nu behövs, akut och för framtiden, är varken nya eller märkvärdiga idéer.” Volvoarbetaren Lars Henriksson skriver om vägen framåt efter coronakrisen.

Nu stänger stora delar av industri-Sverige

Nu stänger stora delar av industri-Sverige

När fordonsjättar som Volvo Cars, Scania och AB Volvo stoppar produktionen berörs uppåt hundra tusen anställda runtom i landet. 

Förslag om korttidsarbete snabbas på

”Mycket bra, vi måste få det på plats. Våra konkurrentländer har redan system”, säger Veli-Pekka Säikkälä, IF Metalls avtalssekreterare, om att föreslaget om korttidsarbete ska läggas fram tidigare än regeringen först meddelat.

Döden på jobbet

Varje år dör runt 50 människor i olyckor på jobbet. Genom de anhöriga visar vi vilka de omkomna var. I snitt tar det tusen dagar innan åtal väcks. En lång väntan för de sörjande.

De kom inte hem från arbetet

Förra året omkom 46 personer i olyckor på jobbet. Här berättar anhöriga om människorna bakom statistiken.

Utdragen väntan för de anhöriga

Efter en dödsolycka tar det i snitt 1000 dagar innan åtal väcks, visar Dagens Arbetes genomgång. Sedan kan det dröja över ett år innan domen kommer.

Hon startar en minnesfond för anhöriga

Christina Anderssons son Robin fastnade i en maskin och dog på jobbet. Nu startar hon en minnesfond för att hedra sonen och hjälpa andra anhöriga ekonomiskt.

Föräldrarna: Man vittrar sönder

Olle Andersson Larsson och Christina Andersson fick vänta ett och halvt år innan åtalet lades ner. Ingen ställs till svars för deras son Robins död.

”Det behövs mer pengar till rättsväsendet”

Saila Quicklund (M): Det behövs mer resurser till berörda myndigheter och att preskriptionstiden för arbetsmiljöbrott förlängs.

”Arbets­platserna ser inte ut som när lagarna skrevs”

Lagstiftaren och domstolarna behöver lära sig om den förändring som skett på arbetsmarknaden, skriver åklagaren Christer B Jarlås.

Så löser Norge brotten på halva tiden

Norge har klart kortare utredningstider vid arbetsmiljöbrott än Sverige. Hur vi jobbar kan kanske därför ses som förslag på förbättringar hos er, skriver norska domaren Rune Bård Hansen.

Åklagaren: Förstår att det kan upplevas som lång tid

Dödsolyckor är svåra att utreda, säger Jörgen Lindberg, vice kammarchef och vice chefs­åklagare vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål, Rema.

Las-uppgörelsen

”Nu är det slut med ping-pong-politiken”

”Nu är det slut med ping-pong-politiken”

När IF Metall gjorde upp med arbetsgivarna om anställningsskyddet var det inget svek, utan solidaritet med dem som har det sämst, säger IF Metalls förbundsordförande Marie Nilsson.