Facket begär Arvikaföretag i konkurs – för att få ut arbetarnas löner
Pengarna är slut – ändå har vd:n vägrat ansöka om konkurs IF Metalls ombudsman: ”Det värsta jag har varit med om”
Publicerad 2025-04-17, 05:00 Uppdaterad 2025-08-26, 14:50
Det ska vara omöjligt för Tesla att installera nya laddstationer, men nu har det skett ännu en gång. Två superladdarstationer har i veckan dykt upp i Södertälje.
Här kan du lyssna på en AI-genererad uppläsning av artikeln:
Trots Sekos blockad har elbilsjättens nya superchargers fortsatt att poppa upp på olika platser i landet. Senast i Malmö och Trelleborgs hamn.
Nu har inte bara en utan två laddstationer dykt upp i Södertälje, i området Moraberg och vid Vasa handelsplats. Superladdarna har anslutits och satts i drift av det kommunala elbolaget Telge näts underentreprenörer – trots att de är satta under blockad av fackförbundet Seko.
– Telge nät har haft all avsikt att agera enligt med Sekos blockad, säger Erik Elowsson, presstalesperson på Telge nät.
Erik Elowsson kan inte svara på vilken underentreprenör som utfört arbetet. Men det är Tesla som beställt anslutningen av Telge nät via en extern installationsfirma.
I ett uttalande till Dagen Arbete skriver Telge nät:
”Vi kan konstatera att två av Tesla ägda anläggningar i Södertälje blivit anslutna i motsats till syftet med gällande konfliktåtgärder. Vi beklagar detta. Vi vill tydliggöra att vi inte haft någon avsikt att åsidosätta Sekos konfliktåtgärder. Vi har vidtagit starka åtgärder för att detta inte ska upprepas. Vi respekterar den svenska modellen och står upp för värdet i kollektivavtal och ser en styrka i den dialog vi har med Seko.”
Telge nät kan inte svara på vilka konkreta åtgärder de nu kommer att vidta för att det här inte ska återupprepas.

Jonas Pettersson, kommunikationschef på Seko tycker att dialogen med Telge nät har varit god och att företaget menar att det är ett misstag som aldrig kommer att upprepas.
– Det är jävligt olyckligt såklart, säger han.
Men Jonas Pettersson säger också att Seko känner sig trygga med att Telge nu vidtar nödvändiga åtgärder för att det aldrig mer ska inträffa.
Seko inledde blockaden mot elbilstillverkaren mars 2024, och Elektrikerförbundet kom hack i häl med sympatiåtgärder till stöd för IF Metalls strejk mot Tesla. Elektrikerförbundet vägrar sedan dess installera nya laddstationer och reparera eller ge service till gamla.
Läs också

✓Inget mer jobb på nya superchargers ✓”Solidaritet med de anställda”
Det är Sekos blockad i kombination med Sveriges uppbyggnad av elnät som ska göra det i princip omöjligt för Tesla att runda blockaden. Elnäten drivs som lokala monopol och ägs ofta av kommunala bolag, precis som i fallet med Södertälje där kommunala Telge El AB råder över nätet.
I Malmö lyckades Teslas laddstationer runda blockaden med hjälp av en underleverantör till Eon vars elnät laddstationen anslöts till. Till Arbetet säger Eons presschef att det var på grund av brist i rutinen och att det inte ska upprepas.
Att Seko menar att ”det är jävligt olyckligt såklart” när Sveriges alla elbilister får två efterlängtade laddstationer – är inte det rätt absurt ändå? Det må vara Tesla som driver dem, men Teslas nätverk är störst, billigast och har bäst upptid – punkter som alla är nödvändiga för att driva den gröna omställningen bort från diktaturers fossila bränslen.
Att sätta kampen för kollektivavtal före miljön är rätt sjukt.
Men ändå bra att fler kan ladda fossilfritt kanske?
”företaget menar att det är ett misstag som aldrig kommer att upprepas.”
Med tanke på storleken på Telge Näts nätområde så är det ett rimligt antagande att det inte kommer upprepas, främst för att Tesla inte har något behov av fler snabbladdare inom deras nätområde.