Industriarbetarnas tidning

”Detta kommer att bli ett test för Volvo”

21 maj, 2015

Skrivet av

UAWs ordförande Dennis Williams
Foto: Harald Gatu

Det amerikanska bilarbetarfackets bas Dennis Williams säger att det är ”problematiskt” att Volvo väljer South Carolina. Men han ska göra allt för att organisera arbetarna där.

Dagens Arbete träffade Williams i samband med de globala facket Industri-Alls möte i Stockholm tidigare i veckan.

– Jag är mycket förvånad att Volvo valde just South Carolina. När man tittar på Volvos historia så slås man av hur medvetet företaget är när det gäller att slå vakt om mänskliga rättigheter. South Carolina är förmodligen en av de amerikanska delstater där mänskliga rättigheter historiskt kränkts allra mest.

Är det vanligare i South Carolina än i andra delstater att facket bekämpas?

– Flera ledande delstatspolitiker har offentligt fördömt arbetarnas rättigheter. De har offentligt tagit avstånd från kvinnors rättigheter och frågor som rör lika rättigheter och jämlikhet. Så visst är det problematiskt att Volvo väljer just South Carolina.

South Carolinas guvernör har nyligen uppmanat de anställda vid Boeing att inte ansluta sig till fackföreningen. Är det vanligt att en guvernör sluter upp i antifackliga kampanjer?

– Det är mycket ovanligt. Bara några få, enstaka delstater har på sistone har utmärkt sig när det gäller att bekämpa fackliga rättigheter. South Carolina är bland de allra värsta.

Ännu värre än Tennesse där delstatens senator kampanjade mot försöken att organisera de anställda på Volkswagen?

– Ja, politikerna i South Carolina är faktiskt ännu värre. I South Carolina finns en lång historia av kamp för mänskliga rättigheter. Det finns så många bra människor där, men tyvärr är det inte de som styr över delstaten.

Varför tror du Volvo valde just South Carolina?

– Jag vet inte. South Carolina är en ju vacker delstat…verkligen vacker. Kanske finns det några strategiska skäl. Jag vet bara att många människor i USA kommer att ifrågasätta varför Volvo väljer just South Carolina.

Delstaten erbjuder lån och bidrag. Vad kan det betyda?

– Jag känner inte till några exakta siffror men jag har läst att de får en enorm summa pengar.

Läs också:

Fackets kämpar lever farligt

(Reportage från 2010, Pdf)
Det krävs mod för att jobba fackligt i USA. DA var med när svenska facket landade på amerikansk mark.

  ”Det finns knappt några välbetalda arbetarjobb kvar”

(Reportage från 2011) Vi åkte till USA och fann en medelklass i kris och radikala gruppers pånyttfödelse. Men också syndens stad där krigen räddat jobben.

Ska UAW försöka organisera de anställda på Volvo?

– Naturligtvis.Vi tycker att alla borde ha rätten att tillhöra en fackförening. Oavsett guvernörens åsikt. Vi har redan idag UAW-avdelningar i South Carolina.

Förväntar du dig stöd från svenska IF Metall?

 – Ja, IF Metall är våra allierade och har alltid varit det. Vi har ett mycket gott samarbete.

Volvo har sina uppförandekoder som erkänner rätten till facklig organisering. Kommer de att vara till någon hjälp?

– Ja visst kan de vara till hjälp, men vi såg vad som hände på Volkswagen i Tennessee där ledande delstatspolitiker gick ut och förvägrade anställda sina fackliga rättigheter. Så nu får vi se hur starka Volvo verkligen är. Det kommer att bli ett test för Volvo.

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Du kanske också vill läsa…

Här ska nya Volvo byggas – i delstaten som hatar facket

Här ska nya Volvo byggas – i delstaten som hatar facket

Volvo startar sin första bilfabrik i USA om några år – med miljardstöd från en delstat vars guvernör bär högklackat för att kunna sparka ut facket. Dagens Arbete åkte till södra USA och mötte en verklighet med låga löner och otrygga anställningar.

Volvo Cars vägrade släppa in IF Metall-ordförande

Volvo Cars vägrade släppa in IF Metall-ordförande

Volvo Cars vägrade släppa in IF Metalls ordförande Marie Nilsson på sina nya fabrik i USA i våras. ”En jäkla förolämpning mot oss”, säger Glenn Bergström, IF Metalls representant i Volvo Cars bolagsstyrelse. Företaget säger att det berodde på att det rådde sekretess i fabriken vid tillfället. 

Tullarna en risk för jobbslakt i USA

Tullarna en risk för jobbslakt i USA

Amerikanska bilindustrin varnar nu för följderna av president Donald Trumps importtullar på europeiska bilar. Enligt en rapport riskerar tullarna att leda till jobbslakt – i USA

Trump hotar – Volvo kan ta det lugnt

Trump hotar – Volvo kan ta det lugnt

Det är bilmässa i Detroit och Donald Trump fortsätter att hota amerikanska biltillverkare för att de ska bygga i USA i stället för Mexico. Han gör det delvis mot bättre vetande, skriver DA:s Harald Gatu. Detta oroar även utländska företag – men Volvo Cars kan ta det lugnt.

Antifacklig guvernör blir FN-ambassadör

Antifacklig guvernör blir FN-ambassadör

Hon har sagt att hon har höga klackar för att kunna sparka på facket. Nu blir South Carolinas guvernör Nikki Haley USA:s FN-ambassadör.

”Det pågår ett arbete i kulisserna”

”Det pågår ett arbete i kulisserna”

Volvos USA-etablering är en känslig fråga. För facket. IF Metall vill inte svara på hur man kommer att stötta amerikanska bilarbetarfacket.

Bygger fabrik i antifacklig delstat

Bygger fabrik i antifacklig delstat

Volvo Cars första amerikanska bilfabrik får generöst stöd av South Carolina, som pekas ut som en av USA mest antifackliga delstater.

”Facklig självmordsstategi att förhandla las under fredsplikt”

”Facklig självmordsstategi att förhandla las under fredsplikt”

Om vi inte åtminstone försöker använda fackets enda motmakt när grundläggande intressen hotas så kommer allt fler att ställa sig frågan varför de alls ska vara organiserade, skriver Volvoarbetaren och skribenten Lars Henriksson.

Ångesten tog över Tommys liv

Ångesten tog över Tommys liv

Människor är olika, och det är bra, har Volvoarbetaren Tommy Jeansson alltid tyckt. Ändå tvekade han att berätta varför han hela livet känt sig annorlunda.

Smittskydd i fokus när Volvo drar igång igen

Smittskydd i fokus när Volvo drar igång igen

Svensk fordonsindustri startar upp sin produktion i mindre skala. På Volvo powertrain i Köping har montörer som varit permitterade i fyra veckor börjat komma tillbaka till jobbet.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Industrin svarar på första avtalsskissen

De opartiska ordförandena föreslår ett 29 månader långt riksavtal för industrin. För att gå med på det kräver facken inom industrin en rad förbättringar.

Arbetsmiljöveckan

Tre ombudsmän om Skydds­ombudens dag

Tre ombudsmän om Skydds­ombudens dag

21 oktober är det Skyddsombudens dag. DA frågade tre ombudsmän från tre fackförbund hur de tänker uppmärksamma dagen.

”Skydds­ombuden kan vara avgörande i mitt arbete”

”Skydds­ombuden kan vara avgörande i mitt arbete”

I över 15 år har Lotten Loberg varit den enda åklagaren i landet som arbetat heltid med arbetsmiljöbrott.
Nu när hon gått i pension tar ingen över hennes arbete på heltid.

Han har gått 75 fackliga utbildningar

Han har gått 75 fackliga utbildningar

Skyddsombudet Momodou Lamin Sanneh har 75 fackliga utbildningar i bagaget. Men han är fortfarande hungrig på kunskap.

Dagarna då livet förändrades

Dagarna då livet förändrades

”Jag upprepar allt ännu en gång i huvudet. Har vi missat något?” Regionala skyddsombudet Linda Forså skriver om när uppdraget att arbeta med vår säkerhet tog en ny vändning, och om att äntligen få fika i samma rum som andra människor.

Slitigt men meningsfullt – så mår skyddsombud i industrin

Slitigt men meningsfullt – så mår skyddsombud i industrin

Tre av tio skyddsombud har funderat på att avsäga sig sitt uppdrag på grund av svårigheter med att utföra det. Det visar en undersökning som Dagens Arbetsmiljö har gjort bland skyddsombud i industrin.

Psykosociala arbetsmiljöproblem bakom mer än var tredje 6:6a-anmälan

Psykosociala arbetsmiljöproblem bakom mer än var tredje 6:6a-anmälan

Fyra år efter att lagen skärptes – nu handlar mer än var tredje larm från skyddsombud om den psykosociala arbetsmiljön, visar en unik kartläggning från Dagens Arbetsmiljö.

Sätter stopp för smittan

Sätter stopp för smittan

Tredje året som skyddsombud ställs Jesper Johansson inför en oväntad fråga: Vad kan han göra för att hjälpa arbetskamraterna under en pågående pandemi?