Industriarbetarnas tidning

”Målet är att barnet ska tillbaka”

7 februari, 2018

Skrivet av

DA möter.Lenart Cerqueira tog paus från bilbyggandet för att öppna sitt hem för ett litet barn. När han berättade på jobbet om planen på ett familjehem ställde alla upp helhjärtat.

Lenart Cerquiera

Ålder: 42 år

Jobbar: Montör på Volvo personvagnar, nu tjänstledig

Familj: Fru och två barn, 11 och 14 år.

Fritidsintressen: Resor och fiske

Stor brist på familjehem

Familjehem (kallades tidigare fosterhem) blir en person eller familj som tar hand om ett barn som av någon anledning inte kan bo hemma. Läs mer på Socialstyrelsens sida www.mininsats.se

”Någon borde göra något!” Lenart hade hört och sagt orden så många gånger. I fikarummet på Volvo, eller med frun framför tv:n, närdet handlat om barn som far illa.
– Så kom vi på att vi faktiskt är ”någon”.

Där började resan för Lenart och hans fru mot att bli ett familjehem. De ansökte, blev godkända och gick utbildning.
–Sen helt plötsligt fick vi ett erbjudande om ett barn på två månader.

Det var lite nervöst att berätta på jobbet, men både chefer och arbetskamrater reagerade väldigt positivt.
–Volvo gav mig tjänstledigt ett helt år. På jobbet började alla prata om att vara ett familjehem. Responsen man fick var helt fantastisk.

Berätta, vad innebär det att vara ett familjehem?

–Vi har fått ett barn på grund av att föräldrarna inte kan ta hand om det just nu. Vi ska ge tryggheten och allt som behövs. Målet är att barnet ska tillbaka till föräldrarna.

Under tiden blir det många möten med olika socialsekreterare. Lite meckigt i vardagen, men det funkar. Ekonomin behöver de inte oroa sig för, kommunen ersätter förlorad inkomst och omkostnader.

Du har barn sedan tidigare, hur har familjen påverkats?

–Vi var lite oroliga, men det är nog det bästa vi gjort. De har utvecklats otroligt som människor och är fantastiska extrasyskon. Nackdelen är väl att bebisen blir lite bortskämd…

Behovet av familjehem är stort.
–Det finns mycket fler barn än hem. I Sverige 2018 borde det vara möjligt att hjälpa.

Vad säger du till någon som funderar på att bli familjehem?

–Man ska inte vara rädd att undersöka möjligheterna. Man kan säga nej sen. Det var skönt att de var tydliga med att det alltid fanns möjlighet att dra sig ur.

Nu har Lenart ungefär ett halvår kvar på ledigheten. Dagarna fylls av babysim och öppna förskolan.
– Med mina andra två barn jobbade jag väldigt mycket. Nu har jag fått det här stödet från arbetsgivaren att vara ledig och det är helt fantastiskt att vara hemmapappa!

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Du kanske också vill läsa…

”Många kom fram och frågade”

”Många kom fram och frågade”

Förra vintern mötte vi Lenart Cerqueira, som hade fått tjänst­ledigt från Volvo Cars för att ta hand om ett barn som ett familjehem. I dag har vardagen kommit åter. Och vissa tankar framåt.

”Jag var inte den som höll tyst”

”Jag var inte den som höll tyst”

När han började på fabriken visste Adrian Avdullahu inte vad en fackförening var. Nu har han valts till ett av Sveriges tyngsta fackliga uppdrag, ordförande för Volvo verkstadsklubb.

Ångesten tog över Tommys liv

Ångesten tog över Tommys liv

Människor är olika, och det är bra, har Volvoarbetaren Tommy Jeansson alltid tyckt. Ändå tvekade han att berätta varför han hela livet känt sig annorlunda.

Smittskydd i fokus när Volvo drar igång igen

Smittskydd i fokus när Volvo drar igång igen

Svensk fordonsindustri startar upp sin produktion i mindre skala. På Volvo powertrain i Köping har montörer som varit permitterade i fyra veckor börjat komma tillbaka till jobbet.

Bemannings­anställda: Önskar vi hade samma villkor

Bemannings­anställda: Önskar vi hade samma villkor

Bemanningsanställda rök först när Volvo stängde. När produktionen drar igång igen står de sist i kön för att få tillbaka jobben. Än så länge är Joel Gustafsson och Mikael Olsson utan arbete.

”Det är bara att börja röjningsarbetet”

”Det är bara att börja röjningsarbetet”

”Löntagarmakt, demokratisk planering och jämlikhet. Det som nu behövs, akut och för framtiden, är varken nya eller märkvärdiga idéer.” Volvoarbetaren Lars Henriksson skriver om vägen framåt efter coronakrisen.

Nu stänger stora delar av industri-Sverige

Nu stänger stora delar av industri-Sverige

När fordonsjättar som Volvo Cars, Scania och AB Volvo stoppar produktionen berörs uppåt hundra tusen anställda runtom i landet. 

Ännu inget större tapp i produktionen

Ännu inget större tapp i produktionen

Än så länge märks inga eller få störningar på de största svenska industriföretagen. Men läget kan förändras snabbt. ”Om någon hostar här inne kan andra bli förbannade”, säger Glenn Bergström.

Hur ska Volvo undvika att hamna vid sidan av?

Hur ska Volvo undvika att hamna vid sidan av?

Kinesiska Geely kan slå ihop sina bägge biltillverkare Volvo Cars och Geely Automotive till ett gemensamt bolag. Ännu ett tecken på att bilindustrin står inför sitt ”iPhone-ögonblick”, skriver DA:s Harald Gatu.

Volvos personalbil användes vid knarkbrott

Volvos personalbil användes vid knarkbrott

Volvos personalbil användes för att frakta stora mängder knark. Det är inte första gången Volvos personalbilar används vid brott, enligt polisen.

IF Metalls kongress

”Vi måste skriva stadgar som håller över tid”

”Vi måste skriva stadgar som håller över tid”

Om man ska vara förtroendevald inom IF Metall måste man dela förbundets värderingar, beslutade kongressen. Men Hans Andersson, avdelning 4 Mitt i Norrland, var rädd att bestämmelsen kan utnyttjas på fel sätt.

Avtal 2023

Pappers säger ja till 4,4 procent

Pappers säger ja till 4,4 procent

Pappers ställer sig bakom LO-samordningen. Det blev klart under förbundsmötet i Uddevalla på söndagen. ”Det känns bra!”, säger Pappers förbundsordförande Pontus Georgsson.

GS säger ja till avtalskrav

GS säger ja till avtalskrav

GS ställer sig bakom de framlagda kraven inför kommande avtalsrörelse.

IF Metalls avtalsråd sa ja till plattformen

IF Metalls avtalsråd sa ja till plattformen

Många tyckte att avtalskraven var för låga men IF Metalls avtalsråd röstade ändå ja till att vara med i Facken inom industrins och LO:s plattformar. 

Intern kritik i IF Metall: Fick veta budet för sent

Intern kritik i IF Metall: Fick veta budet för sent

Många förtroendevalda blev tagna på sängen av fackens bud på 4,4 procent. Lars Ask, klubbordförande på Volvos Verkstadsklubb i Skövde, tycker att de borde fått veta budet i förväg.

”Nu tar vi lönekampen till IF Metalls kongress”

”Nu tar vi lönekampen till IF Metalls kongress”

Vi gick ner i lön vid krisen 2008, och lät oss permitteras under pandemin, samtidigt som företagen tog ut jättevinster. Vi måste visa ledamöterna på IF Metalls kongress att vi inte tänker nöja oss med luft i plånboken, skriver IF Metall-medlemmen Andreas Köhler.

Arbetsgivarna: Kraven är för höga

Arbetsgivarna: Kraven är för höga

Varken Industriarbetsgivarna eller Trä- och möbelföretagen tycker att Facken inom industrins lönekrav är rimliga. ”Vi betraktar världen ur olika perspektiv.”

Facken inom industrins avtalskrav: 4,4 procent

Facken inom industrins avtalskrav: 4,4 procent

Ett ettårigt avtal med löneökningar på 4,4 procent. Mer till de med lägst löner, och ytterligare avsättningar till flexpension. Det föreslår Facken inom industrin ska vara kraven i avtalsrörelsen.

Samordning inför avtalsrörelsen – här är LO:s krav

Samordning inför avtalsrörelsen – här är LO:s krav

LO har presenterat ett ”första steg” till samordning, som bland annat innehåller en satsning på lägstalönerna. De ska öka mer än andra löner.

Vilse i avtalsspråket?

Vilse i avtalsspråket?

Dagens Arbete hjälper dig att förstå de vanligaste orden som har med dina villkor att göra.