Industriarbetarnas tidning

Grönt ljus för batterifabrik i Skellefteå

13 juni, 2019

Skrivet av

Batteribolaget Northvolt ska nu ha säkrat finansieringen som behövs för att bygga batterifabriken i Skellefteå.

Under onsdagen kom beskedet om att stora industriella och finansiella aktörer går in i företaget. Volkswagenkoncernen och investeringsbanken Goldman Sachs lägger in närmare 10 miljarder kronor tillsammans med BMW, Folksam, IMAS Foundation och AMF.

Detta plus tidigare stöd och lån, bland annat 3,5 miljarder från Europeiska investeringsbanken, gör att Northvolts vd Peter Carlsson nu anser att investeringen är klar.

Jag kan garantera att vår kobolt inte kommer att komma från gruvor med barnarbete

Northvolts vd Peter Carlsson

Northvolt har även tagit en samlad order fram till 2030 på 13 miljarder dollar, motsvarande 122 miljarder kronor till fabriken i Skellefteå.

Markberedningen, lika stor som 100 fotbollsplaner, är i gång i Skellefteå. Bygget av fabriken väntas nu starta i augusti och 2021 ska de första batterierna levereras. Förhoppningen är att fabriken ska generera minst 1 500 arbetstillfällen.

Etapp två planeras stå färdig före år 2024 och en ytterligare en fabrik tillsammans med Volkswagen i Tyskland ska byggas om ett antal år.

Nu börjar Northvolt bygget i Västerås

Varifrån metallerna – nickel, litium och kobolt – som används till batteritillverkning kommer ifrån är också en het fråga. Framförallt gäller det kobolt som bryts i Kongo.

– Jag kan garantera att vår kobolt inte kommer att komma från gruvor med barnarbete. Överhuvudtaget kommer vi att försöka få till stånd så mycket råvaruproduktion som möjligt i norra Europa, sa Peter Carlsson, i ett uttalande under onsdagen till DN.

Grundarna och Goldmans Sachs kommer att kontrollera bolaget genom ett konsortium, enligt en anmälan om ”företagskoncentration” till Konkurrensverket. Verket har nu en dryg månad på sig att bestämma sig för att godkänna ansökan eller besluta om mer ingående utredning.

Läs också: Slingrig väg för elbilens batteri 

Perspektiv | Batterifabriker Harald Gatu: Europa för sent ute med egna batterifabriker

Batterifabriken läggs i Skellefteå

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Du kanske också vill läsa…

Elbilen banar väg för industripolitiken

Elbilen banar väg för industripolitiken

I dag säljs inte många elbilar. Ändå håller elbilen på att utlösa stora skälvan i världens viktigaste bilnation Tyskland. Samtidigt har utvecklingen fått EU att brådstörtat damma av en gammal goding: industripolitiken.

Europa sent ute med egna batterifabriker

Europa sent ute med egna batterifabriker

Scania och Ikea stöttar svenska Northvolt. Men Volvo Cars väljer asiatiska tillverkare. Europa har hamnat på efterkälken i batteritekniken, skriver DA:s Harald Gatu.

Uppladdning för avgasfria gator

Uppladdning för avgasfria gator

De framställs som det nya goda transportalternativet. Här i Sverige vill ett företag starta en batterifabrik som kan ge tusentals jobb. Men hur miljövänliga är egentligen elbilarna?

”En bomb i bilvärlden”

”En bomb i bilvärlden”

”Ökat konsumenttryck, tuffare miljöregler och bättre batterier. Tre faktorer som får bilindustrin att satsa på elmotorer. Men inget bilföretag har ännu valt att gå på knockout såsom Volvo”, skriver Dagens Arbetes reporter Harald Gatu.

Många vinster med eldrivet under jord

Många vinster med eldrivet under jord

1 030 meter ner i underjorden ska eldrivna lastmaskiner ta Kristinebergsgruvan in i framtiden. Redan nu märker bergarbetare att arbetsmiljön blivit bättre.

Tillgång på kompetens gav Göteborg nya batterifabriken

Tillgång på kompetens gav Göteborg nya batterifabriken

Att Göteborg tog hem spelet om Volvo Cars och Northvolts batterifabrik var knappast någon högoddsare, skriver DA:s reporter Harald Gatu.

Många orsaker till det skenande elpriset

Många orsaker till det skenande elpriset

Ekonomin återhämtar sig och då behövs mer el. Men energisystemet hänger inte med. Vi följde elens väg fram till uttaget för att reda ut hur priset sätts.

Laddat samarbete på snabbväxande fabrik

Laddat samarbete på snabbväxande fabrik

Vid årsskiftet ska produktionen i Europas största elbilsbatterifabrik starta. Samtidigt pågår arbetet med arbetsmiljön i Skelleftefabriken. Och utmaningarna är flera. 

Från alger i barnpooler till rening av tungmetaller

Från alger i barnpooler till rening av tungmetaller

Algodlingen på bakgården vid Bäckhammars pappersbruk blev framgångsrik. Nu har algerna renat metaller på Boliden – och forskarna vill satsa i stor skala.

Industrislakt eller nya möjligheter?

Industrislakt eller nya möjligheter?

Europas motorfabriker går en oviss framtid till mötes när bilarna elektrifieras. Men Volvo Cars anläggning i Skövde är tidigt ute och rustar sig för omställningen.

DA granskar skuggsamhället

Åtal mot bolaget som städade hos statsministern

Åtal mot bolaget som städade hos stats­ministern

Företagaren som anlitat svart arbetskraft för att städa Magdalena Anderssons villa, åtalas för brott mot utlänningslagen. Städerskan Chilo kommenterar: ”Nyheten gör mig glad, äntligen skipas rättvisa.”

Facket: Bolaget som städade hos stats­ministern är ökänt

Facket: Bolaget som städade hos stats­ministern är ökänt

Statsministerns städerska fick svarta pengar direkt av ägaren till städbolaget. Hans tidigare firma är dömd för ekonomisk brottslighet och han själv är ökänd hos facket som en oseriös aktör.

Smutsigt städjobb i maktens centrum

Smutsigt städjobb i maktens centrum

Bland underentreprenörerna i Projekt Rosenbad finns ett stort städbolag som bryter mot lag och avtal. Anställda vittnar om hemska arbetsförhållanden.

Vi städar Sverige – utanför lagen

Vi städar Sverige – utanför lagen

Dagens Arbete fortsätter granskningen av Sveriges laglösa arbetsliv där kriminella bolag mjölkar staten på miljarder.
Det är valår och vi lyfter människorna som städar vårt land, från verkstadsgolv till statsministerns villa.

LO-ordföranden: Facken larmar om fusk – men myndigheterna gör ingenting

LO-ordföranden: Facken larmar om fusk – men myndigheterna gör ingenting

Kan fackförbunden göra mer för att få bukt med skuggsamhället? Nu svarar LO-ordföranden Susanna Gideonsson på kritiken. ”När allt ser bra ut på papperet måste vi ha någon som slår larm”, säger hon.

Arbetslivs­kriminalitet: Kollektivavtal ingen garanti för schysta villkor

Arbetslivs­kriminalitet: Kollektivavtal ingen garanti för schysta villkor

Till Syndikalisterna söker sig människor i hopp om att få ut löner som deras arbetsgivare struntat i att betala. Flera har försökt få hjälp av de LO-förbund som finns på arbetsplatsen, men utan resultat.

Så ska Sverige få kontroll över fusket i arbetslivet

Så ska Sverige få kontroll över fusket i arbetslivet

Genom regionala ”Akrim-center”, liknande dem i Norge, vill regeringen städa upp på svensk arbetsmarknad.

”Hela branscher korrumperas”

”Hela branscher korrumperas”

Grov brottslighet, människohandel och modernt slaveri – kriminaliteten är omfattande på svensk arbetsmarknad. Nu krävs förändringar på en rad områden, säger Ola Pettersson, ordförande i Delegationen mot arbetslivskriminalitet. 

Skatte­verket: Vi sitter med munkavle

Skatte­verket: Vi sitter med munkavle

”När vi följer pengarna så ser vi att ersättning betalas ut, men sen går tillbaka igen. Arbetarna har alltså inte fått behålla pengarna”, säger Skatteverkets samordnare Nina Blomkvist.

De jobbade med syra utan skyddskläder

De jobbade med syra utan skyddskläder

Städarnas berättelser: Monika, Milan och Boris städar livsmedelsindustrin och vittnar om en vardag fylld av rädsla i arbetet hos kriminella bolag.

Så har skugg­samhället vuxit fram

Så har skugg­samhället vuxit fram

En rad politiska beslut har lett fram till ett laglöst arbetsliv där människor utnyttjas. Kontroller har slopats och det har lett till ökat fusk. Terrordådet på Drottninggatan blev en ögonöppnare.