Industriarbetarnas tidning

Grönt ljus för batterifabrik i Skellefteå

13 juni, 2019

Skrivet av

Batteribolaget Northvolt ska nu ha säkrat finansieringen som behövs för att bygga batterifabriken i Skellefteå.

Under onsdagen kom beskedet om att stora industriella och finansiella aktörer går in i företaget. Volkswagenkoncernen och investeringsbanken Goldman Sachs lägger in närmare 10 miljarder kronor tillsammans med BMW, Folksam, IMAS Foundation och AMF.

Detta plus tidigare stöd och lån, bland annat 3,5 miljarder från Europeiska investeringsbanken, gör att Northvolts vd Peter Carlsson nu anser att investeringen är klar.

Jag kan garantera att vår kobolt inte kommer att komma från gruvor med barnarbete

Northvolts vd Peter Carlsson

Northvolt har även tagit en samlad order fram till 2030 på 13 miljarder dollar, motsvarande 122 miljarder kronor till fabriken i Skellefteå.

Markberedningen, lika stor som 100 fotbollsplaner, är i gång i Skellefteå. Bygget av fabriken väntas nu starta i augusti och 2021 ska de första batterierna levereras. Förhoppningen är att fabriken ska generera minst 1 500 arbetstillfällen.

Etapp två planeras stå färdig före år 2024 och en ytterligare en fabrik tillsammans med Volkswagen i Tyskland ska byggas om ett antal år.

Nu börjar Northvolt bygget i Västerås

Varifrån metallerna – nickel, litium och kobolt – som används till batteritillverkning kommer ifrån är också en het fråga. Framförallt gäller det kobolt som bryts i Kongo.

– Jag kan garantera att vår kobolt inte kommer att komma från gruvor med barnarbete. Överhuvudtaget kommer vi att försöka få till stånd så mycket råvaruproduktion som möjligt i norra Europa, sa Peter Carlsson, i ett uttalande under onsdagen till DN.

Grundarna och Goldmans Sachs kommer att kontrollera bolaget genom ett konsortium, enligt en anmälan om ”företagskoncentration” till Konkurrensverket. Verket har nu en dryg månad på sig att bestämma sig för att godkänna ansökan eller besluta om mer ingående utredning.

Läs också: Slingrig väg för elbilens batteri 

Perspektiv | Batterifabriker Harald Gatu: Europa för sent ute med egna batterifabriker

Batterifabriken läggs i Skellefteå

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Du kanske också vill läsa…

Elbilen banar väg för industripolitiken

Elbilen banar väg för industripolitiken

I dag säljs inte många elbilar. Ändå håller elbilen på att utlösa stora skälvan i världens viktigaste bilnation Tyskland. Samtidigt har utvecklingen fått EU att brådstörtat damma av en gammal goding: industripolitiken.

Europa sent ute med egna batterifabriker

Europa sent ute med egna batterifabriker

Scania och Ikea stöttar svenska Northvolt. Men Volvo Cars väljer asiatiska tillverkare. Europa har hamnat på efterkälken i batteritekniken, skriver DA:s Harald Gatu.

Uppladdning för avgasfria gator

Uppladdning för avgasfria gator

De framställs som det nya goda transportalternativet. Här i Sverige vill ett företag starta en batterifabrik som kan ge tusentals jobb. Men hur miljövänliga är egentligen elbilarna?

”En bomb i bilvärlden”

”En bomb i bilvärlden”

”Ökat konsumenttryck, tuffare miljöregler och bättre batterier. Tre faktorer som får bilindustrin att satsa på elmotorer. Men inget bilföretag har ännu valt att gå på knockout såsom Volvo”, skriver Dagens Arbetes reporter Harald Gatu.

Från alger i barnpooler till rening av tungmetaller

Från alger i barnpooler till rening av tungmetaller

Algodlingen på bakgården vid Bäckhammars pappersbruk blev framgångsrik. Nu har algerna renat metaller på Boliden – och forskarna vill satsa i stor skala.

Industrislakt eller nya möjligheter?

Industrislakt eller nya möjligheter?

Europas motorfabriker går en oviss framtid till mötes när bilarna elektrifieras. Men Volvo Cars anläggning i Skövde är tidigt ute och rustar sig för omställningen.

Så ska industrin bli grönare

Så ska industrin bli grönare

Vätgas ska göra svensk industri mer klimatsmart. Men hur funkar det och kan det skapa fler jobb?

Nya arbetsmiljörisker när motorn går på el

Nya arbetsmiljörisker när motorn går på el

Varken bilmekaniker eller skyddsombud känner sig förberedda på omställningen.

”Nog är det dags att göra någonting”

”Nog är det dags att göra någonting”

Tjugo minusgrader hindrar inte Urban Lindfors från att ta elbilen till jobbet.

Volvo Cars satsar på egna elmotorer i Skövde

Volvo Cars satsar på egna elmotorer i Skövde

Glenn Bergström: Sysselsättningen tryggad när företaget investerar 700 miljoner kronor i motorfabriken.

Industrin och klimatet

Från alger i barnpooler till rening av tungmetaller

Från alger i barnpooler till rening av tungmetaller

Algodlingen på bakgården vid Bäckhammars pappersbruk blev framgångsrik. Nu har algerna renat metaller på Boliden – och forskarna vill satsa i stor skala.