Industriarbetarnas tidning

Grönt ljus för batterifabrik i Skellefteå

13 juni, 2019

Skrivet av

Batteribolaget Northvolt ska nu ha säkrat finansieringen som behövs för att bygga batterifabriken i Skellefteå.

Under onsdagen kom beskedet om att stora industriella och finansiella aktörer går in i företaget. Volkswagenkoncernen och investeringsbanken Goldman Sachs lägger in närmare 10 miljarder kronor tillsammans med BMW, Folksam, IMAS Foundation och AMF.

Detta plus tidigare stöd och lån, bland annat 3,5 miljarder från Europeiska investeringsbanken, gör att Northvolts vd Peter Carlsson nu anser att investeringen är klar.

Jag kan garantera att vår kobolt inte kommer att komma från gruvor med barnarbete

Northvolts vd Peter Carlsson

Northvolt har även tagit en samlad order fram till 2030 på 13 miljarder dollar, motsvarande 122 miljarder kronor till fabriken i Skellefteå.

Markberedningen, lika stor som 100 fotbollsplaner, är i gång i Skellefteå. Bygget av fabriken väntas nu starta i augusti och 2021 ska de första batterierna levereras. Förhoppningen är att fabriken ska generera minst 1 500 arbetstillfällen.

Etapp två planeras stå färdig före år 2024 och en ytterligare en fabrik tillsammans med Volkswagen i Tyskland ska byggas om ett antal år.

Nu börjar Northvolt bygget i Västerås

Varifrån metallerna – nickel, litium och kobolt – som används till batteritillverkning kommer ifrån är också en het fråga. Framförallt gäller det kobolt som bryts i Kongo.

– Jag kan garantera att vår kobolt inte kommer att komma från gruvor med barnarbete. Överhuvudtaget kommer vi att försöka få till stånd så mycket råvaruproduktion som möjligt i norra Europa, sa Peter Carlsson, i ett uttalande under onsdagen till DN.

Grundarna och Goldmans Sachs kommer att kontrollera bolaget genom ett konsortium, enligt en anmälan om ”företagskoncentration” till Konkurrensverket. Verket har nu en dryg månad på sig att bestämma sig för att godkänna ansökan eller besluta om mer ingående utredning.

Läs också: Slingrig väg för elbilens batteri 

Perspektiv | Batterifabriker Harald Gatu: Europa för sent ute med egna batterifabriker

Batterifabriken läggs i Skellefteå

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Du kanske också vill läsa…

Elbilen banar väg för industripolitiken

Elbilen banar väg för industripolitiken

I dag säljs inte många elbilar. Ändå håller elbilen på att utlösa stora skälvan i världens viktigaste bilnation Tyskland. Samtidigt har utvecklingen fått EU att brådstörtat damma av en gammal goding: industripolitiken.

Europa sent ute med egna batterifabriker

Europa sent ute med egna batterifabriker

Scania och Ikea stöttar svenska Northvolt. Men Volvo Cars väljer asiatiska tillverkare. Europa har hamnat på efterkälken i batteritekniken, skriver DA:s Harald Gatu.

Uppladdning för avgasfria gator

Uppladdning för avgasfria gator

De framställs som det nya goda transportalternativet. Här i Sverige vill ett företag starta en batterifabrik som kan ge tusentals jobb. Men hur miljövänliga är egentligen elbilarna?

”En bomb i bilvärlden”

”En bomb i bilvärlden”

”Ökat konsumenttryck, tuffare miljöregler och bättre batterier. Tre faktorer som får bilindustrin att satsa på elmotorer. Men inget bilföretag har ännu valt att gå på knockout såsom Volvo”, skriver Dagens Arbetes reporter Harald Gatu.

Industrislakt eller nya möjligheter?

Industrislakt eller nya möjligheter?

Europas motorfabriker går en oviss framtid till mötes när bilarna elektrifieras. Men Volvo Cars anläggning i Skövde är tidigt ute och rustar sig för omställningen.

Så ska industrin bli grönare

Så ska industrin bli grönare

Vätgas ska göra svensk industri mer klimatsmart. Men hur funkar det och kan det skapa fler jobb?

Nya arbetsmiljörisker när motorn går på el

Nya arbetsmiljörisker när motorn går på el

Varken bilmekaniker eller skyddsombud känner sig förberedda på omställningen.

Så ställer vi om för klimatet

Så ställer vi om för klimatet

Även små steg tar oss framåt. Nu vill vi ha era bästa råd för att ställa om för klimatet. Urban Lindfors berättar om sitt byte till elbil.

Volvo Cars satsar på egna elmotorer i Skövde

Volvo Cars satsar på egna elmotorer i Skövde

Glenn Bergström: Sysselsättningen tryggad när företaget investerar 700 miljoner kronor i motorfabriken.

Skövde dör inte med bensinmotorn

Skövde dör inte med bensinmotorn

Harald Gatu: Beskedet från Volvo Cars är mer än vad tiotusentals anställda i Europas motorfabriker kunnat drömma om.

Sjuka Samhall: Fackets roll

Samhallanställda känner sig svikna av facket

Samhall­anställda känner sig svikna av facket

År efter år betalar medlemmarna in pengar till facket. Men när jobbet gör dem sjuka finns ingen där. Samhalls vittnen berättar hur fackförbunden slutat agera i arbetsmiljöfrågor.

”LO kan inte göra så jädra mycket”

”LO kan inte göra så jädra mycket”

Nu kommer krav på ett fack för Samhalls anställda, men LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson anser att det snarare är politikerna som måste ta ett större ansvar.

”Vi måste ta till oss av kritiken och göra mer”

”Vi måste ta till oss av kritiken och göra mer”

Vi har utbildningar för förtroendevalda och skyddsombud. Vi har både lokala och centrala förhandlingar. Men det räcker inte, skriver IF Metalls Susanne Östh.

GS: Eget Samhallfack får mindre tyngd

GS: Eget Samhallfack får mindre tyngd

LO-förbunden behöver varandras kompetens för att på bästa sätt stötta Samhalls anställda, skriver Tony Berggren, GS.

”Var är ni i debatten om Samhall?”

”Var är ni i debatten om Samhall?”

Facken som Samhall har avtal med lyser med sin frånvaro när det kommer till att stötta skyddsombuden lokalt. Var är ni i den här frågan? skriver regionala skyddsombudet Richard Fredriksson på Fastighetsanställdas förbund.

”Jag är så arg på att facket inte agerar”

”Jag är så arg på att facket inte agerar”

Magnus hade det så stressigt på jobbet att han inte orkade längre. Då blev sambon Catharina svårt sjuk i Covid. Nu kämpar de för att komma vidare.

Marie Nilsson, IF Metall: Vi slänger inte ut någon

Marie Nilsson, IF Metall: Vi slänger inte ut någon

Vi måste ta till oss av kritiken, säger IF Metalls ordförande Marie Nilsson om den besvikelse på facket som anställda på Samhall gett uttryck för.

De utsatta på Samhall behöver fackets stöd

De utsatta på Samhall behöver fackets stöd

Anställda på Samhall vittnar om att fackförbunden gör för lite för att hjälpa dem. Som en röd tråd i berättelserna från Samhallgolvet kommer facket in, fackets svek, skriver DA:s Elinor Torp.

Skapa ett Samhallfack

Skapa ett Samhallfack

Alltför många Samhallarbetare far illa. Det är en politisk skandal men också en facklig, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.