Industriarbetarnas tidning

Volvo om kritiken: ’’Oseriöst och fel’’

8 mars, 2013

Skrivet av Mikael Färnbo

Det finns inget som tyder på 
att det skulle förekomma ett allmänt missnöje mot Volvo som arbetsgivare, enligt Kina Wileke, presschef AB Volvo.

Hur kan det komma sig att arbetare i tre världsdelar tycker att Volvo är den ”sämsta” arbetsgivaren?

– Vi delar absolut inte bilden av att Volvokoncernen skulle vara den sämsta arbetsgivaren i Indien, Mexiko eller Sydafrika och vi vet att det inte heller är vad majoriteten av våra medarbetare tycker. I vår årliga anonyma attitydundersökning får samtliga berörda fabriker överlag riktigt bra resultat och det finns inget som indikerar att det skulle förekomma ett allmänt missnöje mot Volvo som arbetsgivare, säger Kina Wileke, presschef 
på AB Volvo.

– Dessutom är omsättningen av personal 
relativt låg. Volvo ligger på eller under branschgenomsnittet i samtliga tre länder, vilket säger att våra medarbetare väljer att stanna. Att mot bakgrund av detta måla ut Volvo som en av landets sämsta arbetsgivare är både oseriöst och fel. Forskargruppen i Umeå har valt att tala med ett litet antal anställda 
och intervjuerna är upp till åtta år gamla.

Varför betalar Volvo löner som de anställda 
i dessa länder anser inte går att leva på?

– Sett till fakta så betalar Volvokoncernen löner som är antingen högre eller i nivå med branschgenomsnittet i samtliga tre länder. Vi har kollektivavtal i berörda fabriker vilket betyder att både fack och medarbetare tillsammans med företaget förhandlat om villkor och förmåner.

I Bangalore har jag träffat arbetare som kört truck i Volvos lastbilsfabrik i sex år och som uppger att de tjänar 650 kronor i månaden. Är det en rimlig lön?

– I det här fallet köper vi en tjänst av en underleverantör. Vi har inget avtal med enskilda individer, de är alltså inte anställda av Volvo. I avtalet står det klart och tydligt att underleverantören är ansvarig för att betala rimliga löner som inte understiger minimilöner. Det ingår också i avtalet att leverantören ska följa gällande kollektivavtal. Vi har ingen anledning att tro att så inte har skett.

Andelen bemanningsanställda och visstidsanställda har ökat kraftigt på Volvofabrikerna i Indien. Varför?

– Volvokoncernen globalt arbetar med en kombination av tillsvidareanställda, beman-ningsföretag och visstidsanställningar efter-som vi behöver ha viss flexibilitet för att kunna anpassa oss efter upp- och nedgångar i efterfrågan. Detta är en generell trend i vår bransch.

Enligt uppgift förlorar en arbetare på lastbilsfabriken halva dagslönen om den kommer mer än 30 minuter för sent till arbetet. Vad tycker ni om det?

– Det har tyvärr varit ett problem i lastvagnsfabriken med medarbetare som är kraftigt försenade. I en fabrik är det direkt farligt att ha produktionen i gång utan att ha all personal på plats. Det är med respekt för andra medarbetares säkerhet som vi har tvingats införa avdrag från en betald ledighetsbank eller från lönen vid upprepad sen ankomst, detta i enlighet med tecknat avtal med den fackliga organisationen. I dagsläget finns dock inga exempel på medarbetare som förlorat halva dagslönen.

Läs en längre intrevju med Volvokoncernens presschef här.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Industrin svarar på första avtalsskissen

De opartiska ordförandena föreslår ett 29 månader långt riksavtal för industrin. För att gå med på det kräver facken inom industrin en rad förbättringar.