Industriarbetarnas tidning

Bilanalytikern: Brist på pengar, modern teknik och förtroende

24 september, 2014

Skrivet av

En utbredd skepsis bland bilköparna. En bil som upplevs som omodern. Och brist på pengar. Fordonsanalytikern Martin Sköld ser tre orsaker till krisen för Nevs.

– De hade ett tufft utgångsläge från allra första början och det ser knappast bättre ut nu.

Nevs startade i princip från noll.

– Det krävs oerhört mycket kapital att dra igång något nytt inom bilindustrin. En långsiktig finansiering är nödvändig. Den hade inte Nevs, säger Martin Sköld, till vardags på Handelshögskolan i Stockholm.

Att ta över varumärket Saab var inte heller problemfritt, enligt Sköld.

– Nevs tog över ett varumärke som farit illa i flera år och som marknaden var skeptisk till.  

Dessutom tvingades Nevs backa från sin ursprungliga plan: att tillverka elbilar. Istället lanserades en Saab med bensinmotor.

– Visserligen med en ansiktlyftning, men den kunde ändå inte signalera några nya värden som intresserade marknaden.

Gammal teknik gjorde marknaden osäker. Samtidigt saknades de finansiella musklerna som skulle kunna ro iland Nevs långsiktiga elbilsprojekt. Martin Sköld anser också att elbilsprojektet försvårades av kopplingen till Saab. Ett motsatt exempel är amerikanska Tesla.

– De har lyckats etablera sig som en utpräglad elbilstillverkare. De har dessutom gynnats av en lagstiftning som ger kunderna olika typer av ekonomiska belöningar om de köper en Tesla.

Samtidigt har de stora bilföretagen kommit långt i att utveckla elbilar.

– Som exempelvis Volkswagen. Det är klart att de med över 500 000 anställda och stora ekonomiska resurser har ett helt annat utgångsläge.

Vad tror du om indiska Mahindra och kinesiska Dongfeng – kan de rädda Nevs om de går in som delägare?

– Jag vet inte. Jag vill nog avvakta och se.

Du kanske också vill läsa…

Nu stänger stora delar av industri-Sverige

Nu stänger stora delar av industri-Sverige

När fordonsjättar som Volvo Cars, Scania och AB Volvo stoppar produktionen berörs uppåt hundra tusen anställda runtom i landet. 

Nevs rekonstruktion förlängs

Tingsrätten i Vänersborg beslutade i dag att billtillverkaren Nevs ska få fortsätta att försöka få företaget på fötter igen. Sammanlagt är företaget skyldigt 400 miljoner kronor till olika fordringsägare.

155 får gå från Nevs

Sammanlagt är det 155 personer som får lämna Nevs. 131 arbetare och 24 tjänstemän.

Besked lämnas till var och en

Besked lämnas till var och en

Tidigt i morse fick de första Nevsanställda besked om de hör till dem som sägs upp. Under dagen kommer var och en att få information. Det har inte ens gått en vecka sedan varslet på 200 personer lades.

Förhandlingar på Nevs klara

Förhandlingarna efter förra veckans varsel vid Nevs är nu klara. Först i morgon får de anställda information om hur många som sägs upp.

Två av tre arbetare kan få gå på Nevs

Två av tre arbetare kan få gå på Nevs

Den nya krisen på Nevs i Trollhättan kan göra att 150 arbetare, två tredjedelar av IF Metalls medlemmar, blir av med jobbet. Företaget vill att uppsägningarna ska vara klara redan på måndag.

Facket: ”Inte bra för omstarten”

– Varslet äventyrar omstarten, säger Stefan Larsson, verkstadsklubbens ordförande på Nevs i Trollhättan.

Nevs varslar 200 i Trollhättan

Nevs varslar 200 i Trollhättan

Det krisande bilföretaget Nevs varslar uppemot 200 personer i Trollhättan. Orsaken är att det kommer att dröja längre än planerat att återuppta produktionen som stoppades i maj.

Tingsrätten säger ja till Nevs

Tingsrätten säger ja till Nevs

Igår fick Nevs nej. Men i dag sa tingsrätten i Vänersborg ja till rekonstruktion av företaget.

Nevs mister rätten till Saab

Nevs mister rätten till Saab

Försvarskoncernen Saab har dragit tillbaka biltillverkaren Nevs rätt att använda varumärket Saab i sin försäljning.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Industrin svarar på första avtalsskissen

De opartiska ordförandena föreslår ett 29 månader långt riksavtal för industrin. För att gå med på det kräver facken inom industrin en rad förbättringar.

Arbetsmiljöveckan

Tre ombudsmän om Skydds­ombudens dag

Tre ombudsmän om Skydds­ombudens dag

21 oktober är det Skyddsombudens dag. DA frågade tre ombudsmän från tre fackförbund hur de tänker uppmärksamma dagen.

”Skydds­ombuden kan vara avgörande i mitt arbete”

”Skydds­ombuden kan vara avgörande i mitt arbete”

I över 15 år har Lotten Loberg varit den enda åklagaren i landet som arbetat heltid med arbetsmiljöbrott.
Nu när hon gått i pension tar ingen över hennes arbete på heltid.

Han har gått 75 fackliga utbildningar

Han har gått 75 fackliga utbildningar

Skyddsombudet Momodou Lamin Sanneh har 75 fackliga utbildningar i bagaget. Men han är fortfarande hungrig på kunskap.

Dagarna då livet förändrades

Dagarna då livet förändrades

”Jag upprepar allt ännu en gång i huvudet. Har vi missat något?” Regionala skyddsombudet Linda Forså skriver om när uppdraget att arbeta med vår säkerhet tog en ny vändning, och om att äntligen få fika i samma rum som andra människor.

Slitigt men meningsfullt – så mår skyddsombud i industrin

Slitigt men meningsfullt – så mår skyddsombud i industrin

Tre av tio skyddsombud har funderat på att avsäga sig sitt uppdrag på grund av svårigheter med att utföra det. Det visar en undersökning som Dagens Arbetsmiljö har gjort bland skyddsombud i industrin.

Psykosociala arbetsmiljöproblem bakom mer än var tredje 6:6a-anmälan

Psykosociala arbetsmiljöproblem bakom mer än var tredje 6:6a-anmälan

Fyra år efter att lagen skärptes – nu handlar mer än var tredje larm från skyddsombud om den psykosociala arbetsmiljön, visar en unik kartläggning från Dagens Arbetsmiljö.

Sätter stopp för smittan

Sätter stopp för smittan

Tredje året som skyddsombud ställs Jesper Johansson inför en oväntad fråga: Vad kan han göra för att hjälpa arbetskamraterna under en pågående pandemi?