Industriarbetarnas tidning

Strid om avtal kan stoppa Volvos storsäljare

12 april, 2017

Skrivet av

Volvo Cars kan stå utan stötfångare till flera populära bilmodeller från den 5 maj. IF Metallklubben hos underleverantören Plastal har sagt upp arbetstidsavtalet. Utan ett avtal kan ingen jobba nattskift.

– Det gamla avtalet gjorde att vi fick jobba permanent och schemalagd övertid. Medlemmarna tröttnade, säger  Momodou Lamin Sanneh, IF Metalls vice ordförande på Plastal.

IF Metallklubben på Plastal kämpar för att få samma arbetstidsavtal som finns på Volvo Cars i Göteborg. Underleverantören som tillverkar stötfångare har ungefär 400 – 450 anställda i produktionen och ligger intill Volvo Cars i Torslanda.

– Med det nya avtalet som arbetsgivaren föreslagit får vi inte betalt för all tid vi jobbar, säger Momodou Lamin Sanneh.

Redan i januari sades det gamla avtalet upp. Facket och företaget har inte kommit överens om en lösning. Det gamla avtalet gäller fram till 5 maj om inte parterna kommit överens innan.

– Vi vill ha samma avtal som bilarbetarna på Volvo. Företaget har erbjudit mellan 1 500 – 1 700 kronor för tio timmars extra arbete i månaden. Vi har sagt nej. Vi vill ha 2 300 kronor för de timmarna. Redan nu har vi de lägsta lönerna av alla Volvos underleverantörer, säger Momodou Lamin Sanneh.

Enligt facket beordras övertid i stort sett varje dag.

– När vårt arbetstidsavtal går ut går vi ner på stupstocken. Då gäller det centrala avtalet. Inget nattskift och kvällsskiftet går hem två timmar tidigare.

Enligt fackklubben har Volvo Cars en buffert på cirka 150 – 200 stötfångare hos Plastal. Något som räcker för att hålla igång Volvos produktion av XC90, V60 och S90 i ungefär två timmar.

– Om vi inte kör nattskift kommer Volvo att stå still 6,5 timmar varje dygn, säger Momodou Lamin Sanneh.

Han berättar att ilskan är stor bland medlemmarna på Plastal. Medellönen ligger på 22 343 kronor i månaden.

– Egentligen vill vi inte ha bråk. Men vi vill ha rättvisa. Vi har medlemmarna bakom oss, de har röstat för att vi ska gå vidare.

Eftersom företaget och facket på Plastal inte kommit överens har ärendet gått vidare till central förhandling mellan IF Metall och arbetsgivarorganisationen.

– Kommer de tillbaks till oss med ett dåligt avtal kommer vi att säga upp det också, säger Momodou Lamin Sanneh.

Dagens Arbete har varit i kontakt med Maria Wird, HR-ansvarig på Plastal.

Ni har ett uppsagt arbetstidsavtal med IF Metall?

– Det vill jag inte kommentera.

Om ni inte har ett arbetstidsavtal och går ner på stupstocken vad innebär det?

– Vi hoppas innerligt att vi inte ska hamna i den situationen.

Innebär det att ni inte kan leverera till Volvo?

– Nej det behöver det definitivt inte innebära.

Hur stor buffert har ni om ni inte kan köra nattskift?

– Det vill jag inte kommentera, säger Maria Wird.

 

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Du kanske också vill läsa…

Ångesten tog över Tommys liv

Ångesten tog över Tommys liv

Människor är olika, och det är bra, har Volvoarbetaren Tommy Jeansson alltid tyckt. Ändå tvekade han att berätta varför han hela livet känt sig annorlunda.

Smittskydd i fokus när Volvo drar igång igen

Smittskydd i fokus när Volvo drar igång igen

Svensk fordonsindustri startar upp sin produktion i mindre skala. På Volvo powertrain i Köping har montörer som varit permitterade i fyra veckor börjat komma tillbaka till jobbet.

Bemannings­anställda: Önskar vi hade samma villkor

Bemannings­anställda: Önskar vi hade samma villkor

Bemanningsanställda rök först när Volvo stängde. När produktionen drar igång igen står de sist i kön för att få tillbaka jobben. Än så länge är Joel Gustafsson och Mikael Olsson utan arbete.

”Det är bara att börja röjningsarbetet”

”Det är bara att börja röjningsarbetet”

”Löntagarmakt, demokratisk planering och jämlikhet. Det som nu behövs, akut och för framtiden, är varken nya eller märkvärdiga idéer.” Volvoarbetaren Lars Henriksson skriver om vägen framåt efter coronakrisen.

Nu stänger stora delar av industri-Sverige

Nu stänger stora delar av industri-Sverige

När fordonsjättar som Volvo Cars, Scania och AB Volvo stoppar produktionen berörs uppåt hundra tusen anställda runtom i landet. 

Ännu inget större tapp i produktionen

Ännu inget större tapp i produktionen

Än så länge märks inga eller få störningar på de största svenska industriföretagen. Men läget kan förändras snabbt. ”Om någon hostar här inne kan andra bli förbannade”, säger Glenn Bergström.

Hur ska Volvo undvika att hamna vid sidan av?

Hur ska Volvo undvika att hamna vid sidan av?

Kinesiska Geely kan slå ihop sina bägge biltillverkare Volvo Cars och Geely Automotive till ett gemensamt bolag. Ännu ett tecken på att bilindustrin står inför sitt ”iPhone-ögonblick”, skriver DA:s Harald Gatu.

Volvos personalbil användes vid knarkbrott

Volvos personalbil användes vid knarkbrott

Volvos personalbil användes för att frakta stora mängder knark. Det är inte första gången Volvos personalbilar används vid brott, enligt polisen.

Volvo kan ha begått narkotikabrott

Volvo kan ha begått narkotikabrott

Volvo kan ha gjort sig skyldigt till narkotikabrott. Företaget har inte polisanmält när de hittat misstänkta droger i lokalerna.
I stället har Volvo sparat misstänkt knark.

Elbilen banar väg för industripolitiken

Elbilen banar väg för industripolitiken

I dag säljs inte många elbilar. Ändå håller elbilen på att utlösa stora skälvan i världens viktigaste bilnation Tyskland. Samtidigt har utvecklingen fått EU att brådstörtat damma av en gammal goding: industripolitiken.

Industrin och klimatet

Från alger i barnpooler till rening av tungmetaller

Från alger i barnpooler till rening av tungmetaller

Algodlingen på bakgården vid Bäckhammars pappersbruk blev framgångsrik. Nu har algerna renat metaller på Boliden – och forskarna vill satsa i stor skala.